Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Peter Rost skrivet 19 december 2008, 08:35:14 AM

Titel: Trist!
Skrivet av: Peter Rost skrivet 19 december 2008, 08:35:14 AM
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?p=211810#p211810
Titel: SV: Trist!
Skrivet av: michael k skrivet 19 december 2008, 10:09:33 AM
som vanligt när veolia är inblandad blir det skit av det mästa >:(
Titel: SV: Trist!
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 december 2008, 11:11:49 AM
Illa vilket fall som helst om man inte gör något åt sin historia.
Titel: SV: Trist!
Skrivet av: Martin J skrivet 20 december 2008, 16:19:25 PM
Det är verkligen dåligt av SL att inte bry sig mer om tåget. Det är en viktig del av Stockholms historia. Har skrivit vad jag tycker & tänker på Spårvägssällskapets forum och på bloggen så jag orkar inte skriva mer om det här. Har samlat ihop mina bilder på veterantåget och lagt ut på hemsidan. Välkomna in.

(http://mjtag.dinstudio.se/files/t2_veterantag_051126.jpg)

Rädda tunnelbanans veterantåg!
Titel: SV: Trist!
Skrivet av: JDS skrivet 20 december 2008, 16:38:18 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 december 2008, 10:15:08 AM
Vagnarna ägs och underhållskostnaderna betalas av SL, det ena Veolia skulle vara inblandade i (eller kommande operatör) är bemanningen av tågen

Nej, det fungerar inte riktigt så. Trafikutövaren är ansvarig för säkerhetsregler, underhållsdokumentation och mycket annat, inte bara för själva kroppsarbetet. En del av detta tillhandahålls av SL, men inte allt, och framförallt är det tillståndshavaren (trafikutövaren = operatören) som är ansvarig gentemot myndigheterna och tredje man. Enda sättet att hamna i det läge du beskriver är om SL är trafikutövare för körningen och hyr personal från operatören, men det håller jag inte för sannolikt.

För övrigt vill jag påpeka att debatterna i den länkade tråden är helt baserade på ren ryktesspridning. Det innebär inte att "faran är över"; det kommer den nog sällan att vara, men kom ihåg att det florerade uppgifter om skrotning redan innan vagnarna var färdigrenoverade år 2000.