En av Mig saknad vagntyp.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GS_621_EYW220_Goteborg_050601.jpg)
HU! Fast det beror snarare på att GS vagnar var definitonen av likkista. Busstypen som sådan är mycket trevlig och framför allt får man plats ombord.
Var de stadsbussinredda? Vad hade de för dörrställning?
Citat från: AO skrivet 19 december 2008, 22:06:38 PM
Var de stadsbussinredda? Vad hade de för dörrställning?
För att ta det lättaste först: dörrställningen var 2-2-2-0. Beträffande inredningen vill jag minnas att de hade något högre ryggstöd än vad stadsbussar brukar ha. Dock inte så att man kunde kalla dem halvturist - eller regionbussar med dagens språkbruk.
Var det fler än 621 som blev omlackerade från GL-färger till Västtrafik-dito?
Denna buss liksom dess syskon (i varje fall de allra flesta) hamnade för övrigt sedan i Tallinn.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2008, 22:13:54 PM
Var det fler än 621 som blev omlackerade från GL-färger till Västtrafik-dito?
605, 607, 619, 620, 624 är individer jag har på hemsidan.
Finns säker nån mer som blev VT-blå.
Trevligt. Fick aldrig ratta någon tyvärr :'(.
Nja, betydligt fler än de som räknats upp blev väl VT-blå! Vet att Kruthusgatan hade en hel del för tjänst på såväl linje 80 som 99 och 771, men kan i dagsläget inte komma ihåg vilka!
Och appropå att köra dessa. Låt oss säga att de var nog så trevliga som nya, men sista tiden på Kruthus var de i det närmaste vrak! Men i sanningens namn skall väl också sägas att när Kruthus fick sina första MAN-ledvagnar, 597-599, för regiontrafiken, ja då saknade man nästan de gamla 600-vagnarna... ::)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2008, 22:13:54 PM
För att ta det lättaste först: dörrställningen var 2-2-2-0. Beträffande inredningen vill jag minnas att de hade något högre ryggstöd än vad stadsbussar brukar ha. Dock inte så att man kunde kalla dem halvturist - eller regionbussar med dagens språkbruk.
Var det fler än 621 som blev omlackerade från GL-färger till Västtrafik-dito?
Denna buss liksom dess syskon (i varje fall de allra flesta) hamnade för övrigt sedan i Tallinn.
nepp, Polen, liksom 619,620, 624 (VT-Blå fortfarande, vad jag vet).
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 20 december 2008, 09:51:45 AM
nepp, Polen, liksom 619,620, 624 (VT-Blå fortfarande, vad jag vet).
Ja, när man skriver i sin egen databas "Såld t Tallinn MPK Olzstyn 1055" och sedan utan att tänka närmare sprider den uppgiften blir det fel. :-[ MPK Olzstyn är mycket riktigt ett polskt - och inte estniskt - bussbolag.
Tackar för rättelsen samtidigt som jag beklagar min egen felinformation.
Citat från: AL skrivet 20 december 2008, 01:47:23 AM
Nja, betydligt fler än de som räknats upp blev väl VT-blå!
Ja, därav min reservation i slutet.......
Citat från: AL skrivet 20 december 2008, 01:47:23 AM
Men i sanningens namn skall väl också sägas att när Kruthus fick sina första MAN-ledvagnar, 597-599, för regiontrafiken, ja då saknade man nästan de gamla 600-vagnarna... ::)
Vilken regiontrafik? Har inte de alltid gått i stadstrafiken?
Citat från: olasand skrivet 20 december 2008, 16:09:53 PM
Vilken regiontrafik? Har inte de alltid gått i stadstrafiken?
GS hade ett affärsområde som hette Region (de övriga var Buss för övrig stadstrafik och Beställning där även Röd ingick). Sedan belv ju allt Affärsområde Buss och nu har man ju som bekannt delat upp det igen med Blå och beställningen för sig. På Kruthus hörde då 80, 99, 771 och Blå till Region och bussarna var uppdelade mellan Region och Buss. På tal om inredningen hade bussarna Vogel 400-stolar fast några hade stadsvarianten (den typ som idag sitter i B9S-bussarna) och några hade den lite mer påkostade med en nackdyna (vill minnas att de var de bussarna som Kruthus hade), sama stol som sitter i Ales MAN-bussar.
Citat från: Johan B skrivet 20 december 2008, 17:38:17 PM
GS hade ett affärsområde som hette Region (de övriga var Buss för övrig stadstrafik och Beställning där även Röd ingick). Sedan belv ju allt Affärsområde Buss och nu har man ju som bekannt delat upp det igen med Blå och beställningen för sig. På Kruthus hörde då 80, 99, 771 och Blå till Region och bussarna var uppdelade mellan Region och Buss.
Aha! Där ser man!
Citat från: Johan B skrivet 20 december 2008, 17:38:17 PM
GS hade ett affärsområde som hette Region (de övriga var Buss för övrig stadstrafik och Beställning där även Röd ingick). Sedan belv ju allt Affärsområde Buss och nu har man ju som bekannt delat upp det igen med Blå och beställningen för sig. På Kruthus hörde då 80, 99, 771 och Blå till Region och bussarna var uppdelade mellan Region och Buss. På tal om inredningen hade bussarna Vogel 400-stolar fast några hade stadsvarianten (den typ som idag sitter i B9S-bussarna) och några hade den lite mer påkostade med en nackdyna (vill minnas att de var de bussarna som Kruthus hade), sama stol som sitter i Ales MAN-bussar.
Ska man vara mer precis så ingick i Region också körningar på linje 401, 403 och 434, d v s Aletrafiken, rastavlösning på 201, d v s Röd, samt 209, flygbussen mot GSE, den senare körd av "utvalda" förare. Det sista att försvinna från regiontrafiken var just Aletrafiken, men istället har tillkommit linje 114 som flyttats från Majorna till Beställning/Express!
Citat från: AL skrivet 20 december 2008, 21:03:34 PM
Ska man vara mer precis så ingick i Region också körningar på linje 401, 403 och 434, d v s Aletrafiken, rastavlösning på 201, d v s Röd, samt 209, flygbussen mot GSE, den senare körd av "utvalda" förare. Det sista att försvinna från regiontrafiken var just Aletrafiken, men istället har tillkommit linje 114 som flyttats från Majorna till Beställning/Express!
Se där. Ja linje 209 hade jag glömt men att det ingick Ale och lite Röd också var en nyhet för mig.
Hittade en till VT-Blå i arkivet som jag nu scannade in. Räknas detta som regiontrafik? =)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GS_606_PMG377_Goteborg_000411.jpg)
Ja det torde det. 755 gick en konstig väg som tog lång tid när den lades om. Den gick Nils Ericsson Terminalen - Heden - Järntorget, med kraftiga förseningar som följd.
De blå bussarna tillkom i samband med att GS etablerade sig i Rävekärr. De var alltså avsedda för Mölndalslinjerna i första hand.
Alla likadana hade säten med ett litet nackstöd.
Två ledbussar ur äldre 400 serie hade likadana säten.