Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: larsen skrivet 17 december 2008, 19:30:02 PM

Titel: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: larsen skrivet 17 december 2008, 19:30:02 PM
Söker information om den tvångsrekrytering som dessa parter bedriver för att få förare till SL-trafiken. Har du kommit i kontakt med den? Dina erfarenheter? Kollegors erfarenheter? Hur har du blivit du bemött av arbetsförmedlare och rekryterare. Har hotelser från bussbolagens rekryterare förekommit? T ex att man hotar att kontakta Arbetsförmedlingen om du inte söker jobb? Eller om man inte accepterar deras usla villkor.

Har hotelser av körkortsmedicinsk karaktär förekommit? T ex om man avslutar anställning innan kontrakt gått ut? Eller i samband med läkarundersökning?

Att jobba gratis i några månader för ett busskort verkar märkligt och sedan dessutom tvingas betala för det om man inte skulle anställas eller komma upp i en viss arbetstid. Påminner om ett kedjebrevsspel eller annat mygel. Hur fungerar det med den skuldsättning som man tvingas in i?

(Om du inte vågar skriva under eget namn så registrera in ett extra eller låt en kompis göra det). 
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 17 december 2008, 19:48:19 PM
Citat från: larsen skrivet 17 december 2008, 19:30:02 PM
Söker information om den tvångsrekrytering som dessa parter bedriver för att få förare till SL-trafiken. Har du kommit i kontakt med den? Dina erfarenheter? Kollegors erfarenheter? Hur har du blivit du bemött av arbetsförmedlare och rekryterare. Har hotelser från bussbolagens rekryterare förekommit? T ex att man hotar att kontakta Arbetsförmedlingen om du inte söker jobb? Eller om man inte accepterar deras usla villkor.

Har hotelser av körkortsmedicinsk karaktär förekommit? T ex om man avslutar anställning innan kontrakt gått ut? Eller i samband med läkarundersökning?

Att jobba gratis i några månader för ett busskort verkar märkligt och sedan dessutom tvingas betala för det om man inte skulle anställas eller komma upp i en viss arbetstid. Påminner om ett kedjebrevsspel eller annat mygel. Hur fungerar det med den skuldsättning som man tvingas in i?

(Om du inte vågar skriva under eget namn så registrera in ett extra eller låt en kompis göra det). 

Tvångsrekrytering? Är det som shanghajning av matroser förr i tiden, man blir drogad eller nerklubbad när man intet ont anande går på krogen-och vaknar nästa dag bakom en bussratt utan att ha en aning om hur det gått till? ;D ;D ;D

Skämt åsido, jag tillhör de "hobbybussnördar" som börjar bli en aning trött på den här sortens inlägg-precis som en hel tråd handlade om nyss... :(

//Jonas G
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Jo skrivet 17 december 2008, 20:22:19 PM
Citat från: larsen skrivet 17 december 2008, 19:30:02 PM
Att jobba gratis i några månader för ett busskort verkar märkligt och sedan dessutom tvingas betala för det om man inte skulle anställas eller komma upp i en viss arbetstid. Påminner om ett kedjebrevsspel eller annat mygel. Hur fungerar det med den skuldsättning som man tvingas in i?


I ditt förra inlägg skrev du ju att du höll på att bli tvångsrekryterad just för att du hade D-behörighet. Ska du ta denna en gång till eller varför är frågan om detta annars intressant?

Citat från: larsen skrivet 17 december 2008, 19:30:02 PM
Söker information om den tvångsrekrytering som dessa parter bedriver för att få förare till SL-trafiken. Har du kommit i kontakt med den? Dina erfarenheter? Kollegors erfarenheter? Hur har du blivit du bemött av arbetsförmedlare och rekryterare. Har hotelser från bussbolagens rekryterare förekommit? T ex att man hotar att kontakta Arbetsförmedlingen om du inte söker jobb? Eller om man inte accepterar deras usla villkor.

Det mest rimliga är väl att du frågar den som rekryterar? Eftersom det är 3 bolag och förmodligen många fler personer som håller i det kan det nog bli svårt att ge ett generellt svar.

Ett generellt svar som gäller i alla brancher är ju dock att de flesta arbetsgivare vill ha intresserade och engagerade medarbetare och sådana kanske inte på bästa sätt fås genom "tvångsrekrytering".
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 17 december 2008, 20:31:49 PM
Citat från: larsen skrivet 17 december 2008, 19:30:02 PM
(Om du inte vågar skriva under eget namn så registrera in ett extra eller låt en kompis göra det). 

???

Inte konstigt att det blir dålig stämning här på forumet.


Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2008, 20:41:39 PM
Citat från: larsen skrivet 17 december 2008, 19:30:02 PM

(Om du inte vågar skriva under eget namn så registrera in ett extra eller låt en kompis göra det). 

Vågar man inte stå för sina åsikter så har de heller inget i Bussnack att göra. Här må vi uppträda under signatur men vi står för vad vi tycker. Eller också framför vi våra åsikter någon annanstans.
Att registrera sig under dubbla användarnamn är dessutom mot de principer vi har i Bussnack.
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: homer skrivet 17 december 2008, 20:46:01 PM
jag tror inte du hittar vad du söker, här är alla nördar och gillar vad vi håller på med
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Jo skrivet 17 december 2008, 22:20:32 PM
Citat från: homer skrivet 17 december 2008, 20:46:01 PM
jag tror inte du hittar vad du söker, här är alla nördar och gillar vad vi håller på med

Kanske detta forum och denna tråd som trådskaparen egentligen är ute efter: https://www.flashback.info/archive/index.php/t-687684.html
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Hagri skrivet 18 december 2008, 13:19:53 PM
Arbetsförmedlingens uppgift är att sätta folk i arbete. Har du D-kort är det inte så märklig, utan snarare logiskt, om du uppmanas söka arbete inom branschen.
Är du arbetslös (utan D-kort) kan det ju bli aktuellt med utbildning för att du skall få jobb och då kan det bli till ett bristyrke som t.ex. bussförare.
Om man inte söker jobb, tackar nej till jobb eller inte går på rekryteringsträffar som arbetsförmedlingen beordrar är risken stor att man blir av med A-kassan, det är inte så märkligt det heller.
Bussförare är inget dåligt yrke, det finns många sämre jobb.
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: robbes skrivet 18 december 2008, 13:29:59 PM
ärligt talatkänns det mest som om en som vill ha pengar utan at tjobba för dem o har blivit anvisad från arbetsförmedlingen att söka annar skommer a kassan förloras som skapar dessa trådar.

Är detta övertramp ber jag om ursäkt men det är mitt intryck
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: larsen skrivet 18 december 2008, 19:18:45 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2008, 20:41:39 PM
Vågar man inte stå för sina åsikter så har de heller inget i Bussnack att göra. Här må vi uppträda under signatur men vi står för vad vi tycker. Eller också framför vi våra åsikter någon annanstans.
Att registrera sig under dubbla användarnamn är dessutom mot de principer vi har i Bussnack.


Jag avsåg att man kanske var rädda för någon form av repressalier från sina arbetsgivare. Verkar ju inte vara högt i tak inom kollektivtrafiken. Det har ju skrivits en del artiklar om bloggande och risker med detta.
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: larsen skrivet 18 december 2008, 19:40:05 PM
Jag får tacka för svaren, som dock är rätt intetsägande. Har besökt Arbetsförmedlingen några gånger och man har hört en del från andra som gör att man blir tveksam till metoderna och samarbetet mellan bussbolag och Arbetsförmedlingen.

Det tycks läcka som ett såll emellan parterna där uppgifter säljs och byts trots att sekretess ska råda mellan mellan Af och dess kunder. Arbetsförmedlare som tar kontakt med bussbolag för att höra hur utbildning går och är inte resultatet tillfyllest framförs genast hotelser om indragen A-kassa eller annan reducering.

Nyligen blev jag uppringd av ett rekryteringsföretag som uppmanade mig att skicka in en ansökan till bolaget X. Uppmanad, nej föresten det var mer av karaktären beordrad.

Ser det tveksamt att att tvångskommendera till ett så pass ansvarsfullt jobb som bussförare.

Varför stoppades mitt inlägg över natten? Vågar forumet inte stöta sig med bussbolagen? Eller är moderatorerna i beroendeställning? Har något raderats?

En fråga: Med körglädjen som präglat svaren så undrar jag vilket samband som råder mellan utbud och efterfrågan då det gäller löneutveckling?
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Richard1250 skrivet 18 december 2008, 20:15:33 PM
Du måste ha en dålig inställning till AF och dess rekryterare till kollektivtrafiken eftersom du precis som förra gånger skriver om dom i väldigt negativa ordalag.
Det bästa för dig vore ju att du riktar ditt missnöje mot berörda parter eftersom det på Bussnack oftast blir så att trådar som den här innebär negativa vibbar hos många.
Du har naturligtvis all rätt att starta en tråd men den skiljer sig inte så mycket från den förra.

/Richard
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Max_S skrivet 19 december 2008, 17:42:21 PM
Känner igen problemet. Haft samma h*****e själv och verkar verkar som om arbetsförmedlingen spelar ut en mot olika åtgärder för att man ska tvingas köpa deras busspaket. Var ju en arbetsförmedlare (som tydligen körde buss numera?) inne här och gormade på ditt förra inlägg men som nu ligger lågt.

Bekvämt sätt att bli av med oss på, och vi är billiga för Swebus och Buss link. En del har ju gått på lönebidrag som plusjobbare, det blir billigt det. Och priset på månadskorten bara stiger.

Läser man skiten med Råstagaraget och dolda kameror så förstår man att bussbolagen är sjuka.
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Fredde skrivet 19 december 2008, 18:00:19 PM
Om man blir hänvisad ett visst arbete och inte har någon funktionsnedsättning som hindrar, så ska man ta detta.

Annars är det inte mer än rätt att man får indragen ersättning.

Förstår inte vart problemet ligger. Om det inte passar att vara i Bussbranchen, varför är man då arbetslös? Låter på vissa som att "allt annat är bättre än att köra buss". Men gå ut och skaffa ett annat jobb då och sluta klaga på bussbolag och AF.

Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Ersa skrivet 19 december 2008, 18:50:00 PM
Varför är det bussbranschen det skälls på när Arbetsförmedlingen "tvingar" bidragstagare med D-körkort att ta lediga arbeten som bussförare? Det sker ju med alla yrken. En bekant i Jämtland med huslån och allt som hör till, blev uppmanad att söka arbete på en Konsumbutik i Dalarna, annars skulle hennes a-kassa dras in. Är då Kooperativa föreningen en lika stor bov i denna påstådda sammansvärjning som Busslink och Swebus?
Nej, knappast. Det här är rikspolitik och ingen konspiration bland bussarbetsgivare. Inte ens högerpolitik, då sossarna själva rörde sig på samma linje med arbetslösa. Men om man nu inte vill köra buss, varför har man då skaffat busskörkort? Jag vill aldrig någonsin börja köra taxi på provision, och just därför tänker jag aldrig skaffa taxilegitimation. Lastbil med släp kör jag gärna om jag måste, och därför tog jag CE-kort just för att ha i "reserv".

Det finns dock en annan vinkel i denna debatt, och det är de små bussåkarna som har personalbrist. De vill rekrytera serviceinriktade självständiga förare som klarar av att lösa problem själva, och vill då helst inte blanda in Arbetsförmedlingen då de då får in arbetssökande som egentligen inte vill köra buss. "Tvångssökande" som den nu avregistrerade Larsen nog skulle kalla dem. Man vill hellre hitta folk själv via egna kontakter. Så tvärtemot vad Larsen insinuerar har vi nog gott om arbetsgivare som inte heller gillar systemet med att omotiverade människor alltför ofta sätts bakom bussratten.
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Ersa skrivet 19 december 2008, 18:54:56 PM
Citat från: larsen skrivet 17 december 2008, 19:30:02 PM
Att jobba gratis i några månader för ett busskort verkar märkligt och sedan dessutom tvingas betala för det om man inte skulle anställas eller komma upp i en viss arbetstid. Påminner om ett kedjebrevsspel eller annat mygel. Hur fungerar det med den skuldsättning som man tvingas in i?

Här på forumet har vi några som (frivilligt) sökt till Busslink inom SL-land och skaffat busskort via dem. Men jag har inte hört något om att de fick arbeta gratis och därmed blev satta i skuld, i och med att de gick på bussförarskolan...
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Jo skrivet 19 december 2008, 19:04:05 PM
Citat från: Verspieder skrivet 19 december 2008, 18:54:56 PM
Här på forumet har vi några som (frivilligt) sökt till Busslink inom SL-land och skaffat busskort via dem. Men jag har inte hört något om att de fick arbeta gratis och därmed blev satta i skuld, i och med att de gick på bussförarskolan...

Dessa platser borde väl ändå vara vara så pass populära så att man kan sortera väck de som söker bara för att ha blivit anvisade av arbetsförmedlingen. Om man som rekryterare frågar varför jobbet verkar intressant och den arbetssökande svarar att denne sökt bara för att arbetsförmedlingen "tvingat" vedebörande tycker jag det låter konstigt om man anställer personen. Att kontakta arbetsförmedlingen och säga att personen inte är intresserad är väl heller inget man gör som rekryterare i ett sådant läge. Oavsett hur många jobb personerna ifråga blir anvisad av arbetsförmedlingen kan det ju inte vara meningen att dessa ska sitta och ljuga ihop hur roligt de tycker att jobbet verkar när de i själva verket vill göra någonting helt annat.
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Wetjo skrivet 19 december 2008, 23:40:42 PM
Citat från: Max_S skrivet 19 december 2008, 17:42:21 PM
Känner igen problemet. Haft samma h*****e själv och verkar verkar som om arbetsförmedlingen spelar ut en mot olika åtgärder för att man ska tvingas köpa deras busspaket. Var ju en arbetsförmedlare (som tydligen körde buss numera?) inne här och gormade på ditt förra inlägg men som nu ligger lågt.

Bekvämt sätt att bli av med oss på, och vi är billiga för Swebus och Buss link. En del har ju gått på lönebidrag som plusjobbare, det blir billigt det. Och priset på månadskorten bara stiger.

Läser man skiten med Råstagaraget och dolda kameror så förstår man att bussbolagen är sjuka.

Om det är mig du menar, så är det mesta redan sagt av andra. Jag har skrivit angående reglerna tidigare och jag kan upprepa mig om du vill.
Det jag kan lägga till från tidigare, som jag faktiskt glömde skriva...

Arbetsförmedlingen anvisar dig till ett jobb som du har utbildning till. Arbetsförmedlaren ska presentera dig för arbetsgivaren med det CV som du skrivit in. Däremot talar inte Arbetsförmedlaren om för någon om du har något arbetshinder utan din tillåtelse.
Innan man "bryter" sekretessen och presenterar dig för en arbetsgivare, ska förmedlaren göra en "menbedömning". Är det till men för dig eller kommer du att lida skada om du blir presenterad för en bussarbetsgivare när du är arbetslös och har ett busskort?
En anvisning talar om att du är skyldig att söka jobbet, för att du ska få behålla din ersättning. Det är inte samma sak som att du får det.
Har du gått utan arbete en tid, kan du bli anvisad till en utbildning. Tackar du nej till utbildningen, drabbas din ersättning även av detta.
Om du av någon anledning inte kan köra buss, trots att du har busskort, måste du styrka det med intyg. Intyget ska skickas både till Arbetsförmedling och till A-Kassan.

Alla arbeten där arbetsgivaren vill anställa, är lämpliga att ta. Blir du kontaktad av en arbetsgivare och tackar nej är det upp till arbetsgivaren att rapportera detta till Arbetsförmedlingen.

Hoppas att detta är glasklart och att diskussionen kan avslutas.
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Lelle_S skrivet 30 december 2008, 23:09:55 PM
Citat från: Wetjo skrivet 19 december 2008, 23:40:42 PM
Om det är mig du menar, så är det mesta redan sagt av andra. Jag har skrivit angående reglerna tidigare och jag kan upprepa mig om du vill.
Det jag kan lägga till från tidigare, som jag faktiskt glömde skriva...

Arbetsförmedlingen anvisar dig till ett jobb som du har utbildning till. Arbetsförmedlaren ska presentera dig för arbetsgivaren med det CV som du skrivit in. Däremot talar inte Arbetsförmedlaren om för någon om du har något arbetshinder utan din tillåtelse.
Innan man "bryter" sekretessen och presenterar dig för en arbetsgivare, ska förmedlaren göra en "menbedömning". Är det till men för dig eller kommer du att lida skada om du blir presenterad för en bussarbetsgivare när du är arbetslös och har ett busskort?
En anvisning talar om att du är skyldig att söka jobbet, för att du ska få behålla din ersättning. Det är inte samma sak som att du får det.
Har du gått utan arbete en tid, kan du bli anvisad till en utbildning. Tackar du nej till utbildningen, drabbas din ersättning även av detta.
Om du av någon anledning inte kan köra buss, trots att du har busskort, måste du styrka det med intyg. Intyget ska skickas både till Arbetsförmedling och till A-Kassan.

Alla arbeten där arbetsgivaren vill anställa, är lämpliga att ta. Blir du kontaktad av en arbetsgivare och tackar nej är det upp till arbetsgivaren att rapportera detta till Arbetsförmedlingen.

Hoppas att detta är glasklart och att diskussionen kan avslutas.

Vad gör en arbetsförmedlare då en arbetgivare ringer och rapporterar att det var ett stolpskott han fick. Kanske helt inkompetent eller spelat det? Begreppet Rekryteringsmiss verkar vara ett okänt begrepp inom branschen. Vad står det i Arbetsförmedlingens instruktioner och vad är praxis?
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: S Svensson skrivet 30 december 2008, 23:32:45 PM
Jag har inte följt med om vad som skrivits. Men det här med körkort. Vad betyder detta ? Att någon har ett litet kort med foto att visa på posten när man skall ta ut pengar.
Är det så att någon inte vill ha ett körkort utan klarar sig med "nordeas legitimation" så är det bara att tillskriva TSV att körkortet dras in. Jag vet några som gjort på detta vis. De ansökte om att "klassa om " sitt körkort till B (från ABCDE).

Sedan det här med A-kassa. Tanken är att försöka få en anställning och A-kassa enbart vara övergående en kort tid. Befinner man sig i BD län är det lätt att tänka sig bli lots på vintern och lärare på sommaren. Kanske bli bilprovare i Slagnäs eller Arjeplog under högsäsong. Men sänd en tanke till alla varslade personer och sådana som redan är uppsagda under nuvarande lågkonjuktur. De flesta av dessa vill arbeta och inte ha A-kassa.
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2008, 23:38:28 PM
Citat från: S Svensson skrivet 30 december 2008, 23:32:45 PM
Jag har inte följt med om vad som skrivits. Men det här med körkort. Vad betyder detta ? Att någon har ett litet kort med foto att visa på posten när man skall ta ut pengar.
Är det så att någon inte vill ha ett körkort utan klarar sig med "nordeas legitimation" så är det bara att tillskriva TSV att körkortet dras in. Jag vet några som gjort på detta vis. De ansökte om att "klassa om " sitt körkort till B (från ABCDE).

Sedan det här med A-kassa. Tanken är att försöka få en anställning och A-kassa enbart vara övergående en kort tid. Befinner man sig i BD län är det lätt att tänka sig bli lots på vintern och lärare på sommaren. Kanske bli bilprovare i Slagnäs eller Arjeplog under högsäsong. Men sänd en tanke till alla varslade personer och sådana som redan är uppsagda under nuvarande lågkonjuktur. De flesta av dessa vill arbeta och inte ha A-kassa.

När det gäller högre behörighet som C eller D är det ju för den som är 45 år eller äldre bara att strunta i den obligatoriska läkarundersökningen och vips har man bara att AB- eller B-körkort.
(En liten korrigering, jag antar att det bara var ett skrivfel från din sida: Det är sedan länge Vägverket som har hand om körkorten sedan TSV har upphört.)
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: S Svensson skrivet 31 december 2008, 00:01:46 AM
Just det.
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Wetjo skrivet 31 december 2008, 09:23:47 AM
Citat från: Lelle_S skrivet 30 december 2008, 23:09:55 PM
Vad gör en arbetsförmedlare då en arbetgivare ringer och rapporterar att det var ett stolpskott han fick. Kanske helt inkompetent eller spelat det? Begreppet Rekryteringsmiss verkar vara ett okänt begrepp inom branschen. Vad står det i Arbetsförmedlingens instruktioner och vad är praxis?

Det beror på vad arbetsgivaren säger och vad han skriver i sitt arbetsgivarintyg till A-kassan.
Om arbetsgivaren säger att detta inte motsvarade hans kravprofil, är det som det är... Anställningen upphör och "Pelle" får fortsätta stämpla.

Säger arbetsgivaren att "Pelle" uppför sig på ett sätt som gör att han får sluta, trots flera tillsägelser, ska AF skriva rapport till A-kassan. Observera att detta inte är samma sak som att man blir avstängd trots att man inte får ersättning under utredningstiden. Får du "rätt", betalas ersättningen ut retroaktivt.
I arbetsgivarintyget kan Arbetsgivaren kryssa i rutan för "egen uppsägning" eller att du orsakat din egen arbetslöshet. Då får du en karenstid på 25 - 45 ersättningsdagar (=ingen A-kassa).

Observera att A-kassan (försäkringsdelen) alltid avgör om du har rätt till ersättning eller inte. Arbetsförmedlingen (coach- och åtgärdsdelen) ser till att motivera, coacha o kompetenshöja. Om du tackar nej, ska AF rapportera till A-kassa som avgör om du hade rätt till det eller ej.
AF stänger ALDRIG  av någon från ersättning.

Alkohol och/eller drogmissbruk är en sjukdom och är ingen saklig grund för uppsägning. Arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar för fast asnställd personal. "Timmisarna" ligger lite mer löst till...

Observera att alla arbetshinder (fysiska, psykiska och/eller sociala) ska styrkas med utlåtande från läkare, psykolog eller socialförvaltningen.
Du är skyldig att ha ordnad barnomsorg om du har barn under 12 år. Har kommunen ingen barnomsorg för nattarbetande föräldrar, ska detta styrkas med intyg. Begreppet barnomsorg inbegriper kompisar eller far- morföräldrar, som ser till ditt barn, medan du jobbar...

De flesta fackombuden är jätteduktiga på detta, trots att facket och A-kassan inte är samma organisation. Arbetsförmedlingens hemsida är bra, om jag missat något i informationen. www.arbetsformedlingen.se

Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Krille skrivet 31 december 2008, 09:47:51 AM
Citat från: Wetjo skrivet 31 december 2008, 09:23:47 AM
Alkohol och/eller drogmissbruk är en sjukdom och är ingen saklig grund för uppsägning. Arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar för fast asnställd personal.

OT, har lite svårt att förstå hur någonting man själv väljer att börja missbruka kan klassas som en sjukdom?
Är rökning en sjukdom?

/K
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2008, 10:11:51 AM
Citat från: Krille skrivet 31 december 2008, 09:47:51 AM
OT, har lite svårt att förstå hur någonting man själv väljer att börja missbruka kan klassas som en sjukdom?
Är rökning en sjukdom?

/K

En viktig distinktion: ingen väljer att börja missbruka alkohol. De väljer att börja dricka alkohol.
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Krille skrivet 31 december 2008, 10:59:53 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2008, 10:11:51 AM
En viktig distinktion: ingen väljer att börja missbruka alkohol. De väljer att börja dricka alkohol.

Sant !
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Lelle_S skrivet 02 januari 2009, 18:51:32 PM
Citat från: Wetjo skrivet 31 december 2008, 09:23:47 AM
Det beror på vad arbetsgivaren säger och vad han skriver i sitt arbetsgivarintyg till A-kassan.
Om arbetsgivaren säger att detta inte motsvarade hans kravprofil, är det som det är... Anställningen upphör och "Pelle" får fortsätta stämpla.

Säger arbetsgivaren att "Pelle" uppför sig på ett sätt som gör att han får sluta, trots flera tillsägelser, ska AF skriva rapport till A-kassan. I arbetsgivarintyget kan Arbetsgivaren kryssa i rutan för "egen uppsägning" eller att du orsakat din egen arbetslöshet. Då får du en karenstid på 25 - 45 ersättningsdagar (=ingen A-kassa).


Enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring ska ett arbetsgivarintyg utfärdas till den arbetslöse om denne begär det och det ska ske skyndsamt efter anställningens upphörande. Intyget sänds sedan in av denne till A-kassan och det är inget direkt berör Af. Om man inte skulle ha någon A-kassa så saknar arbetsgivareintyg värde. Man ber då vanligen om ett tjänstgöringsintyg om man vill dokumentera sin anställning.

Jag ser ingen anledning till att arbetsförmedlare skulle skriva någon rapport till A-kassan grundad på uppgifter som denne fått från arbetsgivare. Normalt så är relationen mellan anställd och dennes arbetsgivare privat. Något som i normala fall utan arbetsträning, socialvården eller liknande inget som Arbetsförmedlingen ska lägga sig i. Normalt behöver en arbetsgivare inte motivera för en anställd varför han avslutar en provanställning så det vore märkligt om denne skulle göra det på ett arbetsgivarintyg eller till Arbetsförmedlingen över huvudet på den anställde. Tycker det liknar myndighetsmissbruk. Det är inte så att Arbetsförmedlingens coachande firmor erbjuds stora pengar för varje arbetslös man kan ordna jobb åt? Ekonomiska incitament styr och det gäller då att skrämma sökande att stanna kvar.

Du kan säkert mer än mig om firmorna bakom "Arbetslöshetsfabriken"

Antag att den anställde "Pelle" (anvisade från Arbetsförmedlingen) under sin provanställningstid börjar att bedriva facklig verksamhet (som inte tycks stå högt i kurs i detta forum längre) och på grund av detta anses besvärlig och och inte bereds tillsvidareanställning vad sker då? Orsakat din egen arbetslöshet?
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2009, 18:59:48 PM
Även denna gång gäller:
Innan den här debatten fortsättes ber vi den som vill delta att noga ta del av Bussnacks nya regler.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=19830.0

Staffan
moderator
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Wetjo skrivet 02 januari 2009, 23:00:24 PM
Citat från: Lelle_S skrivet 02 januari 2009, 18:51:32 PM
Enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring ska ett arbetsgivarintyg utfärdas till den arbetslöse om denne begär det och det ska ske skyndsamt efter anställningens upphörande. Intyget sänds sedan in av denne till A-kassan och det är inget direkt berör Af. Om man inte skulle ha någon A-kassa så saknar arbetsgivareintyg värde. Man ber då vanligen om ett tjänstgöringsintyg om man vill dokumentera sin anställning.
So far so good. Rätt så här långt.  ;D
Citat från: Lelle_S skrivet 02 januari 2009, 18:51:32 PM
Jag ser ingen anledning till att arbetsförmedlare skulle skriva någon rapport till A-kassan grundad på uppgifter som denne fått från arbetsgivare. Normalt så är relationen mellan anställd och dennes arbetsgivare privat. Något som i normala fall utan arbetsträning, socialvården eller liknande inget som Arbetsförmedlingen ska lägga sig i. Normalt behöver en arbetsgivare inte motivera för en anställd varför han avslutar en provanställning så det vore märkligt om denne skulle göra det på ett arbetsgivarintyg eller till Arbetsförmedlingen över huvudet på den anställde. Tycker det liknar myndighetsmissbruk. Det är inte så att Arbetsförmedlingens coachande firmor erbjuds stora pengar för varje arbetslös man kan ordna jobb åt? Ekonomiska incitament styr och det gäller då att skrämma sökande att stanna kvar.
På arbetsgivarintyget ska Arbetsgivaren notera varför anställningen upphört. Dels med kryss, men det finns även ett fritextfält där Arbetsgivaren kan notera eventuella orsaker/oegentligheter.
Arbetsgivarna idag brukar höra av sig till sin kontaktperson på Arbetsförmedlingen, oftare än förut, om dom är missnöjda med de personer som anvisats. Med ledning av dessa uppgifter har förmedlaren skyldighet att skriva rapport till A-kassan. Än en gång är detta inte samma sak som att du blir avstängd. Du har alltid möjlighet att yttra dig både en och två gånger innan A-kassan fattar ett beslut. Dessutom kan du överklaga A-kassans beslut.
Citat från: Lelle_S skrivet 02 januari 2009, 18:51:32 PM
Du kan säkert mer än mig om firmorna bakom "Arbetslöshetsfabriken"
Antag att den anställde "Pelle" (anvisade från Arbetsförmedlingen) under sin provanställningstid börjar att bedriva facklig verksamhet (som inte tycks stå högt i kurs i detta forum längre) och på grund av detta anses besvärlig och och inte bereds tillsvidareanställning vad sker då? Orsakat din egen arbetslöshet?
Personaluthyrningsföretag, typ Manpower o Proffice, hyr ut personal alternativt rekryterar personal till företag. Ibland vänder sig dessa företag till AF för att få förslag på lämplig personal.
Arbetsförmedlingen får även rektyeringsuppdrag från olika företag. AF ska då presentera ett visst antal sökande för arbetsgivaren. Detta är helt okej, då dessa sökande har uppgivit att AF får lämna ut uppgifter till arbetsgivare. Okej enligt PUL alltså! Prövat av datainspektionen för länge sedan...
När det gäller facklig verksamhet, har du förtroendemannalagen att luta dig mot. Du får alltså inte säga upp någon pga att den anställde håller på med facklig verksamhet.
Jag föreslår att vi avslutar diskussionen här. Vi kommer inte längre om vi inte ska trampa på de nya regler som Staffan har redogjort för.
Ha en trevlig fortsättning på det nya året.
Titel: SV: Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2009, 23:04:36 PM
Tråden är låst i samråd med Wetjo. Tackar Wetjo för klarläggandena - det är en av Bussnacks tillgångar att vi här har en person som varit arbetsförmedlare och nu är trafikledare och bussförare.
Vidare debatt torde hamna utanför Bussnacks ämnesområde.