(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/E/Ehns_Busstrafik/Ehns_Busstrafik_DLP051_Motala_940325.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/E/Ehns_Busstrafik/Ehns_Busstrafik_BOJ127_Motala_980820.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/E/Ehns_Busstrafik/Ehns_Busstrafik_ONX545_Stockholm_950516.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/E/Ehns_Busstrafik/Ehns_Busstrafik_JEE422_Motala_980508.jpg)
Fler bilder på hemsidan.
Någon som har aktuell vagnlista över Ehns vagnpark idag?
Hur kommer det sig att bussarna är skyltade "Motala via Askersund"? Linje 629 har ju i i alla fall 20 års tid gått just sträckan Motala-Askersund. Kombinerades någon annan linje med 629 i norra änden som kan förklara skyltningen?
Btw, härliga bilder! :)
har för mig den gick från örebro med bussbyte i askersund
Vet inte om detta säger något,
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/E/Ehns_Busstrafik/Ehns_Busstrafik_ODW595_Hallsberg_010406.jpg)
Här har vi ett företag som försvinner som entreprenör åt länstrafiken. Anledningen är att man måste köra med lågentrevagnar och därför kan man inte kombinera med sin övriga trafik. :'( För kunderna är detta en förlust av hög rang.
Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2008, 01:10:50 AM
Vet inte om detta säger något,
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/E/Ehns_Busstrafik/slides/Ehns_Busstrafik_ODW595_Hallsberg_010406.html)
Nja ett rött kryss säger inte så mycket ;)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 14:52:16 PM
Detta är ju inget som enbart drabbar Ehns utan en utveckling i stort, samma förutsättning gäller för alla aktörer.
Man måste kunna räkna hem sina bussar på det uppdrag man har, man kan inte längre lägga ett lågt pris i linjetrafiken och kompensera detta med annan trafik vid sidan om.
Visst, så ser det ut i verkligheten. Men det är ändå tråkigt att en åkare numera ska behöva 2-3 helt olika busstyper för att bedriva en komplett bussverksamhet, och att alla chanser till merutnyttjande då går förlorat. Om man kunde merutnyttja effektivare hade ju alla anbud varit på en lägre nivå, och därmed hade även vår kära höga svenska skatt kunnat varit lägre.
Citat från: Verspieder skrivet 15 december 2008, 17:55:46 PM
Visst, så ser det ut i verkligheten. Men det är ändå tråkigt att en åkare numera ska behöva 2-3 helt olika busstyper för att bedriva en komplett bussverksamhet, och att alla chanser till merutnyttjande då går förlorat. Om man kunde merutnyttja effektivare hade ju alla anbud varit på en lägre nivå, och därmed hade även vår kära höga svenska skatt kunnat varit lägre.
Detta är tyvärr något som går igen i alla branscher. Några av tankarna bakom EU:s upphandlingsregler var ju att alla ska ha lika chans att ta uppdrag var som helst inom EU och att såväl stora som små aktörer ska ha samma möjligheter. De flesta större beställare tillämpar dessutom ramavtalsförfarande och inom offentlig sektor är inte reell kvalitet styrande utan priset i relation till den kvalitet som hävdas i anbudet. Alltså är det väldigt svårt för en aktör att leva på gott rykte, hög kompetens och kvalitet och lokal kännedom, något som ofta är småföretagarens huvudsakliga säljargument.
Tyvärr har bl.a. detta lett till att allt fler beställare, även inom privat sektor, väljer att sätta kraven på ett sätt som utestänger små aktörer. Det blir helt enkelt för många anbud att hantera annars. För att småföretagare överhuvud taget ska kunna existera i den miljön krävs i många branscher anslutning till olika samarbets- eller mäklarbolag som tecknar ett (ram-)avtal med kunden, vilket ofta gör att det lilla bolaget med sin ofta goda kompetens kommer allt längre ifrån kunden. Inom bussbranschen torde Gotlandsbuss vara ett exempel på en sådan sammanslutning. På sikt är jag rädd att detta kommer att urholka småföretagandet, inte bara i Sverige, vilket mycket väl kan leda till större likriktning, högre priser och lägre kvalitet på sikt.
Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2008, 01:10:50 AM
Vet inte om detta säger något,
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/E/Ehns_Busstrafik/Ehns_Busstrafik_ODW595_Hallsberg_010406.jpg)
Nu kommer jag som fd Hallsbergare vara petig här, där bilden ä'r fotad är Sydnärkeshallen dvs en ishall som syns i bakgrunden. Dock har du delvis rätt med Alléskolan då den ligger i närheten men Transtensskolan ligger lika långt bort från foto platsen som Alléskolan
Citat från: robbes skrivet 15 december 2008, 18:46:59 PM
Nu kommer jag som fd Hallsbergare vara petig här, där bilden ä'r fotad är Sydnärkeshallen dvs en ishall som syns i bakgrunden. Dock har du delvis rätt med Alléskolan då den ligger i närheten men Transtensskolan ligger lika långt bort från foto platsen som Alléskolan
Är det samma Alléskolan som Länstrafiken Örebro har i sina tidtabeller (tex 701?). Isf
tror jag att BM (liksom jag också i det flesta fall) går efter vad länstrafikhuvudman kallar (håll)platsen, inte vad platsen verkligen heter (även om dessa två bruka stämma ganska bra överens i det flesta fall).
Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 december 2008, 19:36:13 PM
Är det samma Alléskolan som Länstrafiken Örebro har i sina tidtabeller (tex 701?). Isf tror jag att BM (liksom jag också i det flesta fall) går efter vad länstrafikhuvudman kallar (håll)platsen, inte vad platsen verkligen heter (även om dessa två bruka stämma ganska bra överens i det flesta fall).
Kollade deras karta och de har döpt den märkligt nog till Allé skolan Och hållpltserna ligger inte i vändZonen som de markerar utan på raksträckan. OM man kolla på kartan på lanstrafikens sida så ser man både Alléskolan samt transtens skolan, Transtensskolan är den som ser ut som ett E
Allé skolan det som ser ut som typ BD i hop
http://193.45.213.123/ltt/kartor/mapviewindex.asp?name=All%E9skolan%20(Hallsberg)&optType=0&Ycoord=6549221&Xcoord=1459904&id=111130&lang=se&FromTo=0
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 18:28:27 PM
I det aktuella fallet är det f.ö ingen "stor aktör" som tar över trafiken utan ett annat litet lokalt bussföretag.
Om man nu kan räkna Weidermans som litet, men lokalt är det i alla fall.
Ehns Busstrafik lämnade inte ens något anbud på trafiken, men orsaken var mycket riktigt att de inte ansåg sig kunna satsa på lågentrébussar. Om jag minns rätt var Weidermans de enda som lade bud på den.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2008, 19:43:38 PM
Om man nu kan räkna Weidermans som litet, men lokalt är det i alla fall.
Ehns Busstrafik lämnade inte ens något anbud på trafiken, men orsaken var mycket riktigt att de inte ansåg sig kunna satsa på lågentrébussar. Om jag minns rätt var Weidermans de enda som lade bud på den.
Weidermans la ett bud på alla tre paketen i Södra delen av Örebro län och fick samtliga, Åmmebergsbuss var de enda som har lagt in anbud men var för dyra mot Wiedermans 5,8 % dyrare en Länstrafiken Örebro.
http://www.lanstrafiken.se/template/Page____5159.aspx (http://www.lanstrafiken.se/template/Page____5159.aspx)
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 15 december 2008, 20:42:34 PM
Weidermans la ett bud på alla tre paketen i Södra delen av Örebro län och fick samtliga, Åmmebergsbuss var de enda som har lagt in anbud men var för dyra mot Wiedermans 5,8 % dyrare en Länstrafiken Örebro.
http://www.lanstrafiken.se/template/Page____5159.aspx (http://www.lanstrafiken.se/template/Page____5159.aspx)
/ Christer K
Weidermans var tydligen de enda som lade bud på två av länsdelens tre paket. Man kan ju undra varför ingen annan var intresserad. Ansåg de övriga tänkbara att Weidermans är så duktiga att de inte går att konkurrera med?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 14:52:16 PM
Detta är ju inget som enbart drabbar Ehns utan en utveckling i stort, samma förutsättning gäller för alla aktörer.
Man måste kunna räkna hem sina bussar på det uppdrag man har, man kan inte längre lägga ett lågt pris i linjetrafiken och kompensera detta med annan trafik vid sidan om.
Visst vet vi det Lars, men det som jag ville ha fram med mitt inlägg är att Ehns är ett välskött och omtyckt företag av sina kunder och anställda. Sedan att länshuvudmannen har ideer som är åt..... får vi leva med tyvärr. Hade Ehns kört åt UL hade detta inte varit ett problem.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 december 2008, 19:36:13 PM
Är det samma Alléskolan som Länstrafiken Örebro har i sina tidtabeller (tex 701?). Isf tror jag att BM (liksom jag också i det flesta fall) går efter vad länstrafikhuvudman kallar (håll)platsen, inte vad platsen verkligen heter (även om dessa två bruka stämma ganska bra överens i det flesta fall).
Jag har i det aktuela fallet gått efter vad hållplatsen hette då jag inte visste det fanns fler skolor på platsen.
Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2008, 21:52:37 PM
Jag har i det aktuela fallet gått efter vad hållplatsen hette då jag inte visste det fanns fler skolor på platsen.
Var ej kritik från min sida utan bara petighet som jag skrev i första inlägget tom jag visste ej att de döpt den på så vis då sydnärkehallen hade varit mer korekt
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 21:49:35 PM
Ska vi tolka det som att Weidermans är mindre välskött?
Man har gjort olika bedömningar helt enkelt, kan Weidermans räkna hem kontrakten med den busstyp som ska användas torde även Ehns ha kunnat göra detsamma.
Skillnaden är väl att Weidermans redan har fordonstypen hemma och de använder den även i beställningskörning.
Att påstå Weidermans är minde välskött är fel som vissa försöker antyda dock ej du lars så det är ej riktat mot dig.
Citat från: robbes skrivet 15 december 2008, 21:59:14 PM
Skillnaden är väl att Weidermans redan har fordonstypen hemma och de använder den även i beställningskörning.
Att påstå Weidermans är minde välskött är fel som vissa försöker antyda dock ej du lars så det är ej riktat mot dig.
Det som gjorde att Ehns inte tyckte det var lönt att ens räkna på den här trafiken var att de ville ha bussar som de också kunde använda i beställningskörning och det ansåg de inte att man kan med lågentrébussar. Här har tydligen två bra bussbolag som Weidermans och Ehns gjort olika bedömningar.
Ehns hade naturligtvis kunnat ta till rejält så att det täckt merkostnaden för speciella lågentrébussar i länstrafiken och hoppats på att bli enda budgivare eller i varje fall ändå billigast. Men det kostar ju också en hel del att delta i en upphandling.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 21:49:35 PM
Ska vi tolka det som att Weidermans är mindre välskött?
Man har gjort olika bedömningar helt enkelt, kan Weidermans räkna hem kontrakten med den busstyp som ska användas torde även Ehns ha kunnat göra detsamma.
Lars, du skall inte tolka det så. Det är synd bara att välskötta företag försvinner.