Hej! För att ta upp något halvmodernt: Här en lista över de fd stockholms-Büssing som kom till Örebro 1971. Listan är nog inte komplett.
T 870, T 871, T 872, T 873. T 874, T 875, A 75510, A 75514. Den sistnämnda bussen kan vara samma som T 874.
Den enda nya liknande Büssing jag känner till utanför stockholmsområdet var T 758, liknande ovanstående, årsmodell 1966, nylevererad till NBJ i Karlskoga, invnr 19.
Fanns det andra städer i Sverige med Büssing-stadsbussar av liknande sort?
Mvh Jan G
Ojjt! Det var en diger lista och jag hade tydligen fel årsmodell på Karlskogavagnen. I listan hittar man gamla godingar också. T 5886 tillhörde AB Mellansvensk Omnibustrafik (G) och hade kaross från Hjärsta Möbelfabrik, Örebro, T 7434 var ursprungligen en göteborgsbuss med troligen SMV-kaross som köptes begagnad av AB Omnibus (stadstrafiken) Örebro, T 316 var en lyxturistbuss typ TU hos AB Omnibus, Örebro, gick i trafik till åtminstone slutet av 1960-talet, var emellertid reservregistrerad 1953-1959, därefter avförd. Återreg 1963. Jag åkte med den på en studieresa till AB Bofors 1968. Nytt regnummer CFZ 202 och en uppgift om att bussen skulle finnas kvar någonstans. Bo Gustavson, AB Omnibus, tillfrågad om detta men vet ej vart bussen tog vägen.
Mvh Jan G
Hej
Det fanns ju en Büssing demovagn som hade dörrar på bägge sidor. Den kändes igen på sitt breda skyltskåp fram. Hamnade inte den i Trollhättan, eller var det Halmstad?
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 december 2008, 15:30:17 PM
Hej
Det fanns ju en Büssing demovagn som hade dörrar på bägge sidor. Den kändes igen på sitt breda skyltskåp fram. Hamnade inte den i Trollhättan, eller var det Halmstad?
Halmstads Lokaltrafik nr 71.http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Halmstad/index.html
/Peter
Underbara bilder från Halmstad på den länken. Gillar linjen till Kärleken... gick den inte till Kärleken -Lassarettet -Kyrkogården?? eller minns jag fel??
(http://www.mrg1.de/images/1455.JPG)
Den här bussen platsar väl i tråden. Nånstans i Trollhättan 1972.
(http://www.mrg1.de/images/1211.JPG)
Och så den här förstås. Finns med i listan ovan.
Tack för alla fina bilder här och på Halmstadslänk. Tack också för alla fakta om Büssingarna.
Hälsningar! Jan G
Hej
Mellan vilka årtal fanns Bussingen i Karlskoga? Vart den övertagen av Karlskoga Lokaltrafik?
Finns det någon som har en bild på Karlskoga bussen?
mvh Stefan P
Det är alltid härligt med lite Büssing :D
****
Tack för dina båda Büssingbilder, Mr G.
Är det f.d. SL H25? Åtminstone Örebro, köpte begagnade Büssing från SL. De "smalspåriga" framhjulen tyder på H25.
HJP
Büssing är alltid trevligt! H25-27 har jag en del åkminnen av, minns att motorljudet var lite annorlunda jämfört med H32, trots att det fanns många likheter.
/Peter
Citat från: HJP skrivet 18 december 2008, 21:01:23 PM
****
Tack för dina båda Büssingbilder, Mr G.
Är det f.d. SL H25? Åtminstone Örebro, köpte begagnade Büssing från SL. De "smalspåriga" framhjulen tyder på H25.
HJP
Tackar, tackar. Både Örebro och Trollhättanbilderna visar fd H25. Det var väl mest H25 som krängdes iväg. H26 är jag osäker på. Vill minnas att man lyckades bli av med några såna också (Halmstad?), men minnet är svagt på den punkten. H27 kommer jag inte ihåg att de skulle ha sålts av, men jag kan ha fel. Vi får nog vänta på att de riktiga experterna reder ut detta, Mr H t ex, eller kanske Buss-Osborne.
Köpte inte OK trafikskola ett par H27 eller va det 25or dom med?
John.
Citat från: john skrivet 18 december 2008, 22:29:19 PM
Köpte inte OK trafikskola ett par H27 eller va det 25or dom med?
John.
OK hade väl ett par tre H26:or om jag kommer ihåg rätt.
Citat från: Mr G skrivet 14 december 2008, 19:59:14 PM
(http://www.mrg1.de/images/1455.JPG)
Den här bussen platsar väl i tråden. Nånstans i Trollhättan 1972.
Nånstans=Drottningtorget! :)
//Jonas G
Citat från: john skrivet 18 december 2008, 22:29:19 PM
Köpte inte OK trafikskola ett par H27 eller va det 25or dom med?
John.
****
Jodå, OK hade ett par Büssing. Osäker på vilken typ dock.
HJP
Hej,
hitttade lite gamla anteckningar om sålda Büssingvagnar från SL, kan säkert innehålla felaktigheter:
Örebro
H25 5509,5514,5516,5520,5522,5523,5526,5529, 5530, 5531 (två sista reservdelar)
H27 5549,5551, 5555 (5551 fanns/finns tydligen kvar på någon skrot)
Halmstad
H25 5504,5510,5513,5517,5525,5528,5533
H26 5534,5535,5537,5539,5540 (två sista i reserv)
Trollhättan
H25 5505-08,5511,5512,5515,5518,5521,5524,5527,5532,
H26 5536,5541
H32 4084,4104,4118,4119,4140,4145,4160
Vänersborg
H32 4155, 4188 (den senare för delar)
Mobergs trafikskola
H26 5542,5543
OK Trafikskola
H26 5538
H27 5564,5572
Spårvägens musikkår
H25 5519 (kvar till 1982)
Lidingöförening
H32 4149,4211
Spårvägsmuseum
H32 4249
Diverse privata
H27 5571,5577 H32 4033,4049,4051,4079,4083,4100,4178,4179,4182,4185,4220,4277 H38 4004,4008,4013
Tyvärr finns väl bara spårvägsmuseets 4249 kvar. Är det någon som har de nya regnummer på H25-H27 vagnarna elelr kompletteringar?
Mvh
Christian Berg
Citat från: christian berg skrivet 19 december 2008, 18:25:53 PM
Spårvägsmuseum
H32 4249
Mvh
Christian Berg
****
Tack för den långa listan. Mobergs och musikkåren kommer jag mycket väl ihåg. Kul att bli påmind om sådant. Synd att det inte finns fler Büssing bevarade. Det är väl bara spårvägsmuseets H32:a kvar. Det hade inte varit helt fel med en H33 (den häftigaste av alla dubbeldäckare) t.ex, eller H31.
HJP
Hej! Åter till Büssing. Jag får ingen ordning på att bifoga citat.
Se Lars Ödlunds lista långt ovanför!
De Büssing Senator som återfunnits i bilregistret för Örebro län är mycket riktigt de som Lars nämner. Någon T874 har jag inte funnit, vet ej var jag fått numret ifrån, T 875 var en Mercedes-Benz O 309. Büssingen i Karlskoga kom från Södermanlands län och finns mycket riktigt på två ställen i Lars´ lista. Jag har liksom tidigare noterat två bussar med stockholmsnummer här i Örebro under epoken, alltså de är noterade efter att ha setts i trafiken. Då skulle det se ut så här:
Örebro: Büssing Senator 12 R 1962:
T 870, A 75516 ch 260153
T 871, A 75509 ch 260146
T 872, A 75520 ch 260157
T 873, A 75522 ch 260159
A 75510
A 75514
Karlskoga:
T 758 Büssing Senator 12 D 1964, ch 3261271, tidigare regnummer D 628, besiktigad i Nyköping 21 januari 1964 och första registrering 30 januari 1964, reg på Nora Bergslags Järnväg, Karlskoga och T-nummer 16 maj 1966, 39+29 pass, till nya registret med nummer GKH 216. Vem hade bussen i Södermanlands län och vad blev det av den senare?
Mvh Jan G
Büssing har ju även förekommit utanför landets gränser. ;D
Ett glatt gäng i Hannover rostlagar bussar av alla slaghttp://setra-oldtimer.com/?p=70 (http://setra-oldtimer.com/?p=70).Imponerande renoveringsprojekt!
Även i Estland har Büssing konkurrerat med Scania och Volvohttp://www.tak.ee/index.php?page=233& (http://www.tak.ee/index.php?page=233&)Så såg träkarosserna ut i Estland!
Hälsar Anders
Det gick även 10st H32 till Trollhättan. Sen 1980 köpte man en till för man krockade två av dom tio men man byggde ihop en av dom två kvadade och köpte en till. Nummren kommer jag inte ihåg men jag har bild på en av dom.
John.
Byggde inte Trollhättan en utryckningsbuss av en av sina H32:or? Någon som har bild?
Vad skulle den kunna köra om på utryckning! ;-))
Hur slutade den sina dagar?
Mr H
Det var en nyhet att även H32 exporterades utanför Stockholm. Hur länge levde de kvar?
Citat från: Mr H skrivet 25 februari 2009, 21:30:05 PM
Byggde inte Trollhättan en utryckningsbuss av en av sina H32:or? Någon som har bild?
Vad skulle den kunna köra om på utryckning! ;-))
Hur slutade den sina dagar?
Mr H
Den slutade nog sina dagar som armeringsjärn o ölburkar. Inredningen (som hållplatsservicebuss, o div annat) flyttades över till en CR111 , även Büssing- märket fick följa med o pryder sin plats i fronten förutom att skapa lite förvirring. Denna CR111 fick sedan SvOf, o den ska utgöra reservdelar till H59 5291 som vi hoppas få i ordning i vår.
Om man får skjuta in långfärdsvagnar så rullade ett antal Büssing hos Bröderna Pettersson i Sundsvall under 50-talet.
Det var inte bara i Sundsvall det fanns Büssing turistbussar. Vi hade 2 st hemma i min ungdom, jag gissar att de var från 67-69. Jag vill minnas att Sven Flygare i Malmö, Margretetorpsbussarna och Egon Svensson i Ödåkra provade lyckan med det märket.
Vad jag minns var det ganska bra bussar med ovanligt bra värmesystem, däremot var de lågt växlade för att vara långfärdsbussar.
Stina.
Citat från: Stina skrivet 27 februari 2009, 20:57:15 PM
Det var inte bara i Sundsvall det fanns Büssing turistbussar. Vi hade 2 st hemma i min ungdom, jag gissar att de var från 67-69. Jag vill minnas att Sven Flygare i Malmö, Margretetorpsbussarna och Egon Svensson i Ödåkra provade lyckan med det märket.
Vad jag minns var det ganska bra bussar med ovanligt bra värmesystem, däremot var de lågt växlade för att vara långfärdsbussar.
Stina.
Även Olssons i Vittskövle hade en Büssing i slutet av 1960-talet. Det var den kände bussgubben Bengt Helgesson (sedermera chef och ägare till Helmark i Markaryd) som sålde Büssing-bussarna i Sverige vid den tiden. Han övergick sedan till jugoslaviska Automontaza och finska Deltaplan. Helgesson hade bättre rykte än Büssing, om man så säger, så han lyckades sälja ganska många.
Hur såg Y 727 ut? Den anges som Büssing 4000T, av årsmodell 1954, ch.nr: 131880
(1:a reg 14/7 1954, och den hos Br. Pettersson) i Sundsvall.
Y 584 är också en Büssing, en Tu 11, av årsmodell 1959, ch.nr: 136343
(1:a reg hos Br. Pettersson i Sundsvall var 21/3 1959)
Y 684 är även den en Büssing, en Tu 11 och årsmod. 1959, ch.nr: 136344
(1:a reg hos Br. Pettersson i Sundsvall var även här 21/3 1959)
Citat från: Ove Bojarp skrivet 27 februari 2009, 23:38:03 PM
Hur såg Y 727 ut? Den anges som Büssing 4000T, av årsmodell 1954, ch.nr: 131880
(1:a reg 14/7 1954, och den hos Br. Pettersson) i Sundsvall.
Y 584 är också en Büssing, en Tu 11, av årsmodell 1959, ch.nr: 136343
(1:a reg hos Br. Pettersson i Sundsvall var 21/3 1959)
Y 684 är även den en Büssing, en Tu 11 och årsmod. 1959, ch.nr: 136344
(1:a reg hos Br. Pettersson i Sundsvall var även här 21/3 1959)
Dessutom fanns:
Y865 Büssing 5000 TU 125410 1952
Y833 Büssing Tu 11 136242 1957
Var det inte ANA i Nyköping som var generalagent för Büssing i början av 1950-talet? De sålde också AEC. Det rörde sig väl om helbyggda bussar, alltså med tyska karosser. Här hos G-företagen AB Omnibus m fl fanns T 316 (se listan ovan), en ordinär turistbuss med sedandörrar 1-0-1 och fönster i takrundningarna. Jag har nog tidigare skrivit att jag hade nöjet att åka med den på en studieresa 1968-69 från Örebro till AB Bofors, Karlskoga. De övriga resenärerna uppskattade inte bussen. Växellådan-transmissionen höll ett härligt tonläge a la 40-talschevrolet last- och växelspaken hade väldigt långa slag. Vid ankomsten till Bofors fick föraren jobba en lång stund för att få i backväxeln.
mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 01 mars 2009, 09:33:56 AM
Var det inte ANA i Nyköping som var generalagent för Büssing i början av 1950-talet? De sålde också AEC. Det rörde sig väl om helbyggda bussar, alltså med tyska karosser. Här hos G-företagen AB Omnibus m fl fanns T 316 (se listan ovan), en ordinär turistbuss med sedandörrar 1-0-1 och fönster i takrundningarna. Jag har nog tidigare skrivit att jag hade nöjet att åka med den på en studieresa 1968-69 från Örebro till AB Bofors, Karlskoga. De övriga resenärerna uppskattade inte bussen. Växellådan-transmissionen höll ett härligt tonläge a la 40-talschevrolet last- och växelspaken hade väldigt långa slag. Vid ankomsten till Bofors fick föraren jobba en lång stund för att få i backväxeln.
mvh Jan G
Jo, det bör ha varit ANA. Helgesson jobbade för dem när han började sälja Büssing. Men med tanke på Helgessons ålder så kan det inte ha varit förrän på 1960-talet.
Citat från: christian berg skrivet 19 december 2008, 18:25:53 PM
Hej,
hitttade lite gamla anteckningar om sålda Büssingvagnar från SL, kan säkert innehålla felaktigheter:
Örebro
H25 5509,5514,5516,5520,5522,5523,5526,5529, 5530, 5531 (två sista reservdelar)
H27 5549,5551, 5555 (5551 fanns/finns tydligen kvar på någon skrot)
Mvh
Christian Berg
Jag tänkte väcka en gammal tråd till liv och fråga om någon vet mer om H27 5551. Jag såg nyligen en bild på den tagen ute i skogen. Är det någon som vet om den finns kvar och var den står? Finns det någon bakgrundsinformation om denna vagn, vart den rullat osv?
Tackar på förhand.
Vad hände med SL:s idrottsförenings gamla H25?
5519 tror jag att den hette.
Mr H
Citat från: Mrbuss skrivet 08 oktober 2009, 13:30:16 PM
Jag tänkte väcka en gammal tråd till liv och fråga om någon vet mer om H27 5551. Jag såg nyligen en bild på den tagen ute i skogen. Är det någon som vet om den finns kvar och var den står? Finns det någon bakgrundsinformation om denna vagn, vart den rullat osv?
Tackar på förhand.
5551 var placerad i Hornsberg, och ingick i H27 serien 5544-5578, som levererades till SS/SL-1963-64.
/Peter
Citat från: Mr H skrivet 08 oktober 2009, 14:44:57 PM
Vad hände med SL:s idrottsförenings gamla H25?
5519 tror jag att den hette.
Mr H
Den byggdes väl om redan 1969, och fördes över till Spårvägens idrottsförening för dess 50-års jubileum samma år, och fick i och med det ny littera H263, och nytt inv-nr 8722. Sist jag såg den stod den uppställd tillsammans med utrangerade H34:or i Söderhallen 1982 då var den i princip bara ett skal. :'(
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 08 oktober 2009, 21:41:22 PM
5551 var placerad i Hornsberg, och ingick i H27 serien 5544-5578, som levererades till SS/SL-1963-64.
/Peter
Tack för info. Jag funderade på om den någon gång rullat i Bromma men då vet jag. :)
Citat från: Mrbuss skrivet 08 oktober 2009, 13:30:16 PM
Jag tänkte väcka en gammal tråd till liv och fråga om någon vet mer om H27 5551. Jag såg nyligen en bild på den tagen ute i skogen. Är det någon som vet om den finns kvar och var den står? Finns det någon bakgrundsinformation om denna vagn, vart den rullat osv?
Tackar på förhand.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28827.0
//M
Citat från: Mattias skrivet 10 oktober 2009, 19:52:22 PM
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28827.0
//M
Ojojoj, vilket ögongodis. Kul att se att den fortfarande "lever", om än kanske inte så länge till. Det tackar vi för :D