Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Fredde skrivet 12 december 2008, 13:51:23 PM

Titel: Förstärkningsbussar till Gävle ?
Skrivet av: Fredde skrivet 12 december 2008, 13:51:23 PM
Ett svar på en insändare i Arbetarbladet fr Affärsutvecklingschefen på Swebus i Gävle..


http://arbetarbladet.se/friaord/1.373003 (http://arbetarbladet.se/friaord/1.373003)

Är det någon som har koll på om man avser att flytta hit fler bussar eller om nuvarande vagnpark ska räcka?
Sedan filar dom på saker from nya tidtabellen nästa år!
Hoppas dom fixar fram fler ledbussar det vore det bästa än dessa små 12 metrersbussar..

Man behöver även lägga om hållpatserna runt rådhuset samt flytta bort länstrafiken fr detta ställe samt på sikt förbjuda biltrafik iaf dagtid...

Titel: SV: Förstärkningsbussar till Gävle ?
Skrivet av: AO skrivet 12 december 2008, 14:52:50 PM
Linje 2 går ju var femte minut mellan klockan 15 och 16, Södra Bomhus-Sätra. Kanske förlänger man och låter linjen gå var femte minut mellan klockan 16 och 17 och också i båda färdriktningarna. Till det behövs ju inte heller några fler bussar.
Titel: SV: Förstärkningsbussar till Gävle ?
Skrivet av: Fredde skrivet 12 december 2008, 15:05:36 PM
Citat från: AO skrivet 12 december 2008, 14:52:50 PM
Linje 2 går ju var femte minut mellan klockan 15 och 16, Södra Bomhus-Sätra. Kanske förlänger man och låter linjen gå var femte minut mellan klockan 16 och 17 och också i båda färdriktningarna. Till det behövs ju inte heller några fler bussar.

Dom så kallade "5 min" bussarna startar vid John Bauer Gymnasiet på Sörby Urfjäll med avg tid 15:25, 15:35 samt 15.45...  Så en hel timme går dom inte ens idag & ska dom starta fr S.Bomhus blir körtiden längre & fler bussar lär gå åt.. Ingen av dom bussarna som går idag hinner köra John Bauer Gymnasiet fram till sätra & åter för att börja om tex 15.25 hinner inte tillbaka till avgång 15:45..

Skulle man köra mellan kl.15-17 så behövs extra avg kl. 15:05, 15:15, (15:25, 15:35, 15:45 finns redan nu) 15:55, samt 16:05, 16:15, 16:25, 16:35, 16:45, 16:55...  Det lär kräma på med en hel del extrabussar samt förare förutom den ordinare trafiken redan på denna linje (2)... Några omlopp hinner vända i Sätra samt tomköra tillbaka... Men den som tex avgår 15:25 fr John Bauer Gymnasiet är i Sätra kl 16.00 sedan är säkert körtiden (tom) tillbaka ca 15 minuter.. Ska man starta fr Södra Bomhus är den tiden säkert 20 minuter ist... Blir rätt krävande trafik samt säkert DYR med, bränsle, löner samt man lär ha bussar ståendes ofta för att ha dessa till lite trafik per dygn totalt. Bättre man kör med ledbussar hela tiden på S2 så slipper man denna trafik helt...
Titel: SV: Förstärkningsbussar till Gävle ?
Skrivet av: AL skrivet 12 december 2008, 16:02:01 PM
Du verkar ha lite "ledbussnoja"!  Det kan ju vara på det sättet att man inte vill ha ledbussar snurra runt i stan på de många timmar då resandet överlag är lägre, d v s under icke rusningstid, och att det under rusningstrafik därför kan räcka med förstärkningsinsatser!  Däremot, om trenden håller i sig, och om man kan hitta andra modeller för att fördela resandet bättre över dygnet, kanske ledbussar i trafiken kan bli aktuellt.  Att kräva ledbussar för ledbussens skull är inte rimligt, snarare kan ett bättre alternativ vara boggiebussar!
Titel: SV: Förstärkningsbussar till Gävle ?
Skrivet av: Fredde skrivet 12 december 2008, 16:06:53 PM
Trafiken ska ha möjlighet att kunna få ökat resande utan att det lär bli hur många bussar som helst i trafik med ökade kostnader samt slitage på miljön samt trångare än det redan är vid rådhuset..  Jag tycker trafiken i Jönköping bla är ett föredömme sedan tidigare & Gävle vill ju ha andemening att bli en 100000 stad fort med så ska man ta emot fler boende lär man ha en bra trafik fr början samt om fler väljer ställa bilen ska trafiken vara fungerande redan när dom väljer detta, binder man upp sig på mindre bussar i 10 år till så blir detta svårt att uppfylla, ska man ändå investera i ny busspark ändå 2010 så är det helt klart bättre att ha lite överkapacitet i början än att slira med ökade kostnader etc mitt i ett avtal, samt att man slipper svika dom som valt bussresande i början när det räckte till...

Stomlinjer för mig betyder ökad tillgänglighet samt snabba resor utan omvägar... Tider vid hållplatser ska vara minimala med bra bussar med snabb genomströmning med bra biljettsystem som snart kommer med... Idag fungerar det oftast inte bra !


Man måste ha högtrafiken som utgångspunkt när det är många resande för hur trafiken ska vara sedan kan man ha andra lockbeten på dom tiderna när resandet är lägre, tex lägre pris eller längre tider biljetten gäller.. tex kliver du på kl. 09:30 så gäller denna fram till kl.14 för återresa dvs under lågtrafik så kanske dessa även ställer bilen eller att fler ger sig ut på resa.. Gävle har ju ev biljetten TuRe för 40 kr som gör att man kan åka hur mycket som helst en dag när det är evenemang i Gävle på Läkerol Arena... Man kanske skulle låta denna gälla alla Lördagar & Söndagar till att börja med ?
Titel: SV: Förstärkningsbussar till Gävle ?
Skrivet av: AO skrivet 12 december 2008, 17:03:08 PM
Att de bussar man har i trafik idag inte riktigt är anpassade efter det rådande läget, till exempel 58xx med dörr 1+1+0 eller att det endast går 12 m vagnar på linje 2, får man ha överseende med. Mycket har förändrats sedan den förra upphandling, bland annat så har man förändrat busslinjenätet helt och hållet. Halva linje 1 var ju en landsbyggdslinje förut och passagerarökningen på linje 2, f.d. linje 6, har ju slagit alla förväntningar kommunen och trafikbolaget haft. Vid kommande upphandling kommer ju kommunen att på ett bättre sätt kunna ställa krav på fordonen så att de ska passa i trafiken. Från kommunens sida har man ju försökt att göra förbättringar, t.ex. genom att det nu rullar fem ledbussar i trafiken vilket är två ledbussar fler än vad det från början var tänkt.
Titel: SV: Förstärkningsbussar till Gävle ?
Skrivet av: bussgrabben skrivet 12 december 2008, 18:27:49 PM
Hur funkar det med ledbussar kring Rådhuset? Är det inte rätt trångt där? Skulle alla bussar få plats om man ökade antalet ledbussar?
Titel: SV: Förstärkningsbussar till Gävle ?
Skrivet av: Peter Öden skrivet 12 december 2008, 18:47:30 PM
Hej !

Att få fler ledbussar i trafik skulle bara göra det svårare vid Rådhuset
vad beträffar framkomligheten.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Förstärkningsbussar till Gävle ?
Skrivet av: AO skrivet 13 december 2008, 10:21:23 AM
Att ha ledbussar på linje 1 och 12 är inga problem eftersom deras hållplatser har plats för det. För linje 2 mot Södra Bomhus är det inte heller några problem. Men vid linje 2:s hållplats mot Sätra är det däremot väldigt trångt även med 12 m vagn...
Det har varit på gång att bygga om Rådhus-hållplatsen men det las ner när man istället satsade på att bygga om t.ex. Stortorget istället. Ett alternativ för att få mer plats på hållplatsen är att slå ihop linje 2, 3, 10, 11 och 95 till en hållplats istället för att som idag ha en hållplats för 2 och 10, en för 3 och 11 och en för 95. På så vis slipper man "gluggarna" mellan bussarna på de olika hållplatserna vilket gör att det blir mer plats för bussarna att ta sig in på hållplatserna.