.. i Kungens kurva sågs följande:
MAN Lion´s City L A26, SL-röda
7510 --> BNJ576
7512 --> BNJ373
7513 --> BNJ392
xxxx --> CDN804
Där fanns även 2 st gula MAN-ledbussar. Inga reg. skyltar eller synliga inv. nummer. Vart kan dessa hamna, i UL eller KLT-trafiken kanske?
kanske i skåne kanske ::)
Citat från: Mattias Möller. skrivet 11 december 2008, 15:54:41 PM
kanske i skåne kanske ::)
Skåne skaffar inga nya ledvagnar till regiontrafiken.....
Man vet aldrig ;)
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 11 december 2008, 16:00:55 PM
Skåne skaffar inga nya ledvagnar till regiontrafiken.....
Just det, men varför egentligen?
Den nyaste regionalledbussen måste väl vara Arriva 6105 ;)
Citat från: Cyklisten skrivet 11 december 2008, 16:16:44 PM
Just det, men varför egentligen?
Den nyaste regionalledbussen måste väl vara Arriva 6105 ;)
Boggiebussen är stabilare i högre farter
Citat från: Fredde_J skrivet 11 december 2008, 15:53:58 PM
.. i Kungens kurva sågs följande:
MAN Lion´s City L A26, SL-röda
7510 --> BNJ576
7512 --> BNJ373
7513 --> BNJ392
xxxx --> CDN804
Där fanns även 2 st gula MAN-ledbussar. Inga reg. skyltar eller synliga inv. nummer. Vart kan dessa hamna, i UL eller KLT-trafiken kanske?
LFV Arlanda skall ha 2 st.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 december 2008, 17:29:59 PM
LFV Arlanda skall ha 2 st.
//Niclas
Det verkar som att de gula får tillökning...
(http://turbomacka.jalbum.net/Bilder/%C3%96vrigt/slides/DSC_2312.JPG)
Arlanda den 16/10 i år.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 11 december 2008, 16:57:07 PM
Boggiebussen är stabilare i högre farter
Om man ska ha en biogasled så handlar det ju om en låggolvs-ledbuss. En låggolvsboggie och låggolvsled tar ungefär lika många passagerare. Då är det ju precis som Cyklisten skrev bättre med en boggie för stabiliteten men det är ju även billigare inköpspris på en boggie än en ledvagn.
CitatLFV Arlanda skall ha 2 st.
//Niclas
Tack för svaret.
Har LFV, vid Arlanda eller vid någon annan flygplats i Sverige, ledbussar i dagsläget?
Citat från: AO skrivet 11 december 2008, 21:10:46 PM
Om man ska ha en biogasled så handlar det ju om en låggolvs-ledbuss. En låggolvsboggie och låggolvsled tar ungefär lika många passagerare. Då är det ju precis som Cyklisten skrev bättre med en boggie för stabiliteten men det är ju även billigare inköpspris på en boggie än en ledvagn.
Det var ju Björn som skrev detta, jag som frågade (för tydlighetens skull), Men hur funkar det att 15-meters buss tar lika många passagerare som 18-meters?
Citat från: AO skrivet 12 december 2008, 00:06:46 AM
Har LFV, vid Arlanda eller vid någon annan flygplats i Sverige, ledbussar i dagsläget?
Endast på Arlanda.
Fredde du märkte inte om dom hade dörrar på båda sidor, då är nog LFV väldigt troligt.
CitatFredde du märkte inte om dom hade dörrar på båda sidor, då är nog LFV väldigt troligt.
Detta gick dessvärre inte att se. Dom var dock (isf bara) öppna på höger sida.
Citat från: jocke skrivet 12 december 2008, 08:30:38 AM
Fredde du märkte inte om dom hade dörrar på båda sidor, då är nog LFV väldigt troligt.
Bussarna är "vanliga" när dom levereras till MAN i Sverige - men där sågar man upp ett hål och sätter in en dubbeldörr på vänster sida mellan dom två första axlarna.
Det troligaste är att det är billigare att ta två bussar ur serieproduktionen och bygga om dom i Sverige, än att "tröga ner" löpande-band-produktionen för att specialisera två bussar mitt i alltihop på fabriken.
Så på höger sida har bussen 2-2-2-0 och på vänster 0-2-0-0 när den väl är i trafik.
//Uffe
Citat från: Cyklisten skrivet 12 december 2008, 00:31:22 AM
Men hur funkar det att 15-meters buss tar lika många passagerare som 18-meters?
Det gör dem inte. Däremot kan sittplatsantalet vara lika eller t o m större i en boggibuss. Ledbussen har blir dock godkänd för fler stående än boggin pga den större golvytan och tar totalt sett fler passagerare än boggivagnen..
Jaha, då är det ju klart bättre med ledbuss i tätortstrafik med fler stående på korta sträckor och boggi i regional. Men höggolvsledbussar tog väl fler sittande än höggolvsboggi, om man tittar på t.ex. Säffle 2000? Det är i så fall lågentrékraven som har gjort det lite krångligare att arrangera interiören med max antal sittande...
Citat från: Cyklisten skrivet 12 december 2008, 17:11:32 PM
Jaha, då är det ju klart bättre med ledbuss i tätortstrafik med fler stående på korta sträckor och boggi i regional. Men höggolvsledbussar tog väl fler sittande än höggolvsboggi, om man tittar på t.ex. Säffle 2000? Det är i så fall lågentrékraven som har gjort det lite krångligare att arrangera interiören med max antal sittande...
O ja, en höggolvsled i 18metersutförande tar väl närmare 70 sittande vill jag minnas.