Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Svoca skrivet 11 december 2008, 06:11:57 AM

Titel: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: Svoca skrivet 11 december 2008, 06:11:57 AM
Tidigare under hösten i år skickades 5180 och 5181 från Söderhallen till Hornsberg. 9/12 skickades 5173 och 5176 från Söderhallen till Hornsberg. I stället fick Söderhallen 5049 och 5086 från Hornsberg. Meningen är att hela serien 5171 - 5181 (tidigare Söderhallen) ska tillhöra Hornsberg när dessa byten är avslutade. Ett antal
H 18E från Hornsberg kommer att skickas till Söderhallen som ersättning. Bytet görs för att endast ha en typ tvåaxliga bussar i Söderhallen. Under hösten har rampen på Söderhallens gård byggts om så att biogasboggierna (MAN) kan kopplas där. Antalet rampplatser har utökats med 5 st helt nya platser. Nu
kan 20 bussar kopplas på gården. Det är tänkt att 18 MAN-boggie och 2 Volvo-led ska ställas ute. Övriga i hallen, d v s resterande 12 MAN och alla övriga. Det kommer givetvis att dröja en tid in i 2009 innan alla de 30 MAN biogasboggierna är levererade och satta i trafik. I samband härmed kommer H 18E 5001 - 5020 att fasas ut.
Titel: SV: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 11 december 2008, 06:53:26 AM
Citat från: Svoca skrivet 11 december 2008, 06:11:57 AM
Tidigare under hösten i år skickades 5180 och 5181 från Söderhallen till Hornsberg. 9/12 skickades 5173 och 5176 från Söderhallen till Hornsberg. I stället fick Söderhallen 5049 och 5086 från Hornsberg. Meningen är att hela serien 5171 - 5181 (tidigare Söderhallen) ska tillhöra Hornsberg när dessa byten är avslutade. Ett antal
H 18E från Hornsberg kommer att skickas till Söderhallen som ersättning. Bytet görs för att endast ha en typ tvåaxliga bussar i Söderhallen. Under hösten har rampen på Söderhallens gård byggts om så att biogasboggierna (MAN) kan kopplas där. Antalet rampplatser har utökats med 5 st helt nya platser. Nu
kan 20 bussar kopplas på gården. Det är tänkt att 18 MAN-boggie och 2 Volvo-led ska ställas ute. Övriga i hallen, d v s resterande 12 MAN och alla övriga. Det kommer givetvis att dröja en tid in i 2009 innan alla de 30 MAN biogasboggierna är levererade och satta i trafik. I samband härmed kommer H 18E 5001 - 5020 att fasas ut.


Tack för denna intressanta information. Förutom 5001-5020 kommer väl ett tiotal andra Scania MaxCi att fasas ut när de 30 nya MAN-bussarna kommit i trafik. Jag läste någonstans att vagn 5066 fått skrotbeslut.
Titel: SV: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: Svoca skrivet 11 december 2008, 13:48:11 PM
När samtliga 30 beställda MAN biogasboggier är levererade och satta i trafik så kommer det totala antalet bussar i Söderhallen att vara ungefär som det var under hösten 2008. Det innebär att en del bussar från 5035
och uppåt försvinner från Söderhallen. Det är inte säkert att det är frågan om ren slopning/skrotning. Överblivna bussar kan flyttas till annan depå. 5066 ställdes av 2008-04-18 och finns sedan en tid tillbaka hos AB Demonteringar i Hölö. Stod i Hornsberg sedan i våras och har blivit slaktad på många vitala reservdelar. Orsak till slopningen var chassiskada i bakvagnen. 5012 finns i verkstaden Söderhallen slaktad på diverse
reservdelar. Bussen är dock ej formellt slopad ännu.
Titel: SV: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: martenpe skrivet 12 december 2008, 15:11:54 PM
Hej!
Intressant att läsa om bussbytena och om de nya rampplatserna. Är det stor skillnad mellan 50- och 51-serien på H18E?

Med vänliga hälsningar
Mårten
Titel: SV: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 12 december 2008, 15:21:04 PM
Citat från: martenpe skrivet 12 december 2008, 15:11:54 PM
Hej!
Intressant att läsa om bussbytena och om de nya rampplatserna. Är det stor skillnad mellan 50- och 51-serien på H18E?

Med vänliga hälsningar
Mårten

***Obsevera, följande kommentar kommer från en som har åkt Hornsbergs MaxCi i över nio år t/fr skolan därför kan det finnas vissa fördomar i texten***

Finns väl en del smådetaljer som skiljer sig (t.ex. 5065 som har Thoreb, eller var det 5066?).

Annars tycker jag att Hornsbergs MaxCi är mer "hel" än Söderhallens. Hornsbergs känns mer nersuttna medan Söderhallens har mer klo**er och vandalism i dem. Kanske har det något att göra med att det är främst Söderhallen som kör 47an? :P

En till typiskt sak för 5111-5157 är de tre vikbara säte vid barnvagnplatsen.. Frågan är hur många vagnar ur den serien har fortfarande kvar det? Det verka råda dåligt kvalite på dem (annan modell kanske?) så att de börjar lossna så man blir tvungen att skruva av dem helt, jämfört med 5086-5110 (tja...vagnar lägre än 5086 vågar jag inte tala för) som har kvar alla tre vikbara säte vid barnvangsplatsen, i det flesta fall.
Titel: SV: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: Karsten skrivet 12 december 2008, 17:49:35 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 12 december 2008, 15:21:04 PM
***Obsevera, följande kommentar kommer från en som har åkt Hornsbergs MaxCi i över nio år t/fr skolan därför kan det finnas vissa fördomar i texten***

Finns väl en del smådetaljer som skiljer sig (t.ex. 5065 som har Thoreb, eller var det 5066?).

Annars tycker jag att Hornsbergs MaxCi är mer "hel" än Söderhallens. Hornsbergs känns mer nersuttna medan Söderhallens har mer klo**er och vandalism i dem. Kanske har det något att göra med att det är främst Söderhallen som kör 47an? :P

En till typiskt sak för 5111-5157 är de tre vikbara säte vid barnvagnplatsen.. Frågan är hur många vagnar ur den serien har fortfarande kvar det? Det verka råda dåligt kvalite på dem (annan modell kanske?) så att de börjar lossna så man blir tvungen att skruva av dem helt, jämfört med 5086-5110 (tja...vagnar lägre än 5086 vågar jag inte tala för) som har kvar alla tre vikbara säte vid barnvangsplatsen, i det flesta fall.

Leveranserna av MaxCi till SL såg ut så här (om minnet ej sviker för mycket):

De första Maxci till Stockholm var provbussarna 4021 och 4022 (H17N) till Hornsberg, sedemera H18 5021 och 5022. 1993?
Därefter kom 5001-5020 till Söderhallen. 1994?
5023-5034 till Söderort, Råsta och Norrtälje var de första med snedställt sidoruta bakom mittdörren. 1995?
5035-5064 till Söderhallen. 5063 och 5064 är det som har Thoreb C90. 1995?
5065-5110 kom i samband med att Hornsberg fick etanoltank. 5065-5079 till Söderhallen, 5080-5110 till Hornsberg. 1996?
5111-5157 var de första med stolar från Vogelsitze (de tidigare hade NocoCitystolar). 5111-5132 till Söderhallen, 5133-5157 till Hornsberg. 1997?
5158-5159 "lyxMaxCi" till Ösmo för trafik på Kamomillen (Nynäshamn-SÖS).
5160-5164 var ursprungligen Swebusvagnar på Lidingö, över till Busslink vid övertagandet.
5165-5167 var väl lånebussar från Scania som senare köptes av Busslink?

Rätta mig om jag har fel.
Titel: SV: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 12 december 2008, 21:21:04 PM
Citat5065-5110 kom i samband med att Hornsberg fick etanoltank. 5065-5079 till Söderhallen, 5080-5110 till Hornsberg. 1996?

Kommer du ihåg när de flyttade 5080-5085 över till Söderhallen?
Titel: SV: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: Karsten skrivet 12 december 2008, 22:06:02 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 12 december 2008, 21:21:04 PM
Kommer du ihåg när de flyttade 5080-5085 över till Söderhallen?

Nä, det visste jag inte om. Måste alltså varit sedan jag slutat i Hornsberg, alltså efter 2001.
Titel: SV: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: Svoca skrivet 13 december 2008, 02:03:39 AM
Några saker direkt ur minnet (om Söderhallsbussar). 5001 - 5020 levererade 1993. 5001 - 5015 kom först. Lite senare kom 5016-5020. Dessa bussar har något annan motorvariant än övriga H18. Också lite annat motorljud. Verkstadsfolket i Söderhallen brukar kalla dessa bussars motorer för H17-motorer. 5001 - 5020 har mindre bränsletank än övriga bussar i serien. 5063 - 5064 har Elsy-Mux elsystem och ett extra fotsteg mellan det låga och höga golvet. Mitt för mittdörrarna. Det finns viss risk att dessa bussar slopas i förtid p g a elsystemet. Udda och krånglande  elsystem. 5020, 5040-43, 5045, 5072-76 har ATR-utrustning.  5130-5131 är Flex-bussar.

ATR = automatisk trafikanträkning.
Titel: SV: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: Peter Rost skrivet 13 december 2008, 02:19:01 AM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 12 december 2008, 15:21:04 PM
***Obsevera, följande kommentar kommer från en som har åkt Hornsbergs MaxCi i över nio år t/fr skolan därför kan det finnas vissa fördomar i texten***

Finns väl en del smådetaljer som skiljer sig (t.ex. 5065 som har Thoreb, eller var det 5066?).

Annars tycker jag att Hornsbergs MaxCi är mer "hel" än Söderhallens. Hornsbergs känns mer nersuttna medan Söderhallens har mer klo**er och vandalism i dem.


Nja, vill nog få det till att Söderhallens MaxCi är överlag välskötta och prydliga invändigt, har inte märkt eller sett något klo**er. Mitt intryck är att Söderhallen så långt som tidigt åttiotal haft rent och snyggt i bussarna.

/Peter
Titel: SV: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: Karsten skrivet 13 december 2008, 10:49:29 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 13 december 2008, 02:19:01 AM
Nja, vill nog få det till att Söderhallens MaxCi är överlag välskötta och prydliga invändigt, har inte märkt eller sett något klo**er. Mitt intryck är att Söderhallen så långt som tidigt åttiotal haft rent och snyggt i bussarna.

/Peter

Jag tycker nog att både Söderhallens och Hornsbergs H18 är överlag välskötta och prydliga, men Söderhallens luktade länge surt inuti (främst 5035-5064). Kan det ha att göra med den frekventa spolningen av golvet i bussarna?
Titel: SV: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 13 december 2008, 10:51:41 AM
Citat från: Karsten skrivet 13 december 2008, 10:49:29 AM
Jag tycker nog att både Söderhallens och Hornsbergs H18 är överlag välskötta och prydliga, men Söderhallens luktade länge surt inuti (främst 5035-5064). Kan det ha att göra med den frekventa spolningen av golvet i bussarna?

Hornsbergs har luktat en hel del (även Omni) för ett tag sen när jag tog bussen till skolan (då bussen kom direkt från garaget). Frågade runt vad det var för lukt och fick veta att det var avfettningsmedel av nåt sort. ::)
Titel: SV: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 19 december 2008, 09:01:44 AM
Citat från: Karsten skrivet 12 december 2008, 17:49:35 PM
5023-5034 till Söderort, Råsta och Norrtälje var de första med snedställt sidoruta bakom mittdörren. 1995?

Rätta mig om jag har fel.

Hej,

Tack för den intressanta sammanställningen. Åtminstone 5032-5034 levererades till Råsta 1994. 5033 och 34 gick över till Linjebuss.
Titel: SV: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: christian berg skrivet 19 december 2008, 18:06:25 PM
Hej,

5023-29 levererades till Hammarby och 5030-34 till Råsta. Sedan flyttades 5030-32 till Norrtälje och sedan vidare.

Hälsningar
Christian B
Titel: SV: Bussbyten Söderhallen - Hornsberg m m
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 22 december 2008, 13:27:39 PM
Citat från: christian berg skrivet 19 december 2008, 18:06:25 PM
Hej,

5023-29 levererades till Hammarby och 5030-34 till Råsta. Sedan flyttades 5030-32 till Norrtälje och sedan vidare.

Hälsningar
Christian B

Tack för kompletteringen. Även 5029 var stationerad i Norrtälje en tid.