Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: RoTe skrivet 10 december 2008, 23:40:13 PM

Titel: Volvos digitala färdskrivare (Bussrelaterat)
Skrivet av: RoTe skrivet 10 december 2008, 23:40:13 PM
Jag och volvos färdskrivare kommer inte överens, jag är helt fast i scanias och undrar om ni kan hjälpa mig lite...

Hur får jag fram min körtid i displayen? Endera i färdskrivarens eller färddatorns. Jag vill veta hur många timmar och minuter jag kört och det vill jag alltid ska synas!

Hur är det rätta sättet att köra färdskrivaren i OUT läge? Jag knappar in start av OUT läge och det står OUT i displayen men ändå gnäller den "Körning utan kort" i både färdskrivare och "kontrollera färdskrivaren vid nästa stopp" i färddatorn jämt!

Sedan lite allmänt gnäll. Färdskrivarna är designade i modern tid. Varför tar det då en halv evighet så fort man skickar in kortet eller tar ut det? Det är ju för f*n sinnessjukt!
Titel: SV: Volvos digitala färdskrivare (Bussrelaterat)
Skrivet av: robbes skrivet 10 december 2008, 23:47:39 PM
Sök information OM VDOS digitsala 1381 det är samma färdskrivare som volvo och MB har och som även är tillval i Scania
Titel: SV: Volvos digitala färdskrivare (Bussrelaterat)
Skrivet av: Nupski skrivet 10 december 2008, 23:59:51 PM
Citat från: RoTe skrivet 10 december 2008, 23:40:13 PM
Jag och volvos färdskrivare kommer inte överens, jag är helt fast i scanias och undrar om ni kan hjälpa mig lite...

Hur får jag fram min körtid i displayen? Endera i färdskrivarens eller färddatorns. Jag vill veta hur många timmar och minuter jag kört och det vill jag alltid ska synas!

Hur är det rätta sättet att köra färdskrivaren i OUT läge? Jag knappar in start av OUT läge och det står OUT i displayen men ändå gnäller den "Körning utan kort" i både färdskrivare och "kontrollera färdskrivaren vid nästa stopp" i färddatorn jämt!

Sedan lite allmänt gnäll. Färdskrivarna är designade i modern tid. Varför tar det då en halv evighet så fort man skickar in kortet eller tar ut det? Det är ju för f*n sinnessjukt!

Ingenting skall vara enkelt numer. Ju krångligare prylar dessto bättre.  ;D
Titel: SV: Volvos digitala färdskrivare (Bussrelaterat)
Skrivet av: Marc skrivet 11 december 2008, 04:43:00 AM
Vad kör du för fordon?
I Volvos nya instrumentpanel lägger man med fördel upp "rast och körtid" direkt i displayen som en sk. "favoritdisplay". Då har du den framför nosen hela tiden och behöver inte trycka på pil Upp/ned på själva färdskrivaren för att se aktuell status.
Titel: SV: Volvos digitala färdskrivare (Bussrelaterat)
Skrivet av: RoTe skrivet 11 december 2008, 11:42:15 AM
Citat från: Marc skrivet 11 december 2008, 04:43:00 AM
Vad kör du för fordon?
I Volvos nya instrumentpanel lägger man med fördel upp "rast och körtid" direkt i displayen som en sk. "favoritdisplay". Då har du den framför nosen hela tiden och behöver inte trycka på pil Upp/ned på själva färdskrivaren för att se aktuell status.

Har testat det men hittat bara oljetemp och något mer att välja på.
Titel: SV: Volvos digitala färdskrivare (Bussrelaterat)
Skrivet av: robbes skrivet 11 december 2008, 11:43:08 AM
du får inte rulla med rodonet utan gå i genom alla "tjock" markerade menyera så kommer det menyer som är mindre i stil där finns det dispaly inställningar under någon av valen
Titel: SV: Volvos digitala färdskrivare (Bussrelaterat)
Skrivet av: Tord skrivet 11 december 2008, 21:05:17 PM
Hej allesammans!

Ny här, men vi på GS kör utan kort i densamma färdskrivaren, men får hela tiden
uppmaning att kontrollera färdskrivaren vid nästa stopp, och att körtiden är för lång -
finns det nåt sätt att stänga av hela skiten?!

Det är faktiskt det största felet med de nya volvo-bussarna vi har!

Fast ni kan vara glada att ni slipper iTid utrops&skyltsystemet som är totalt rubbat!

Tord
Titel: SV: Volvos digitala färdskrivare (Bussrelaterat)
Skrivet av: RoTe skrivet 18 december 2008, 16:36:53 PM
För att få fram färdskrivarinfon i våra bussar måste man gå in på Tid/sträcka och sedan pila upp till bild 6/6.

Men hur tusan ska OUT läge användas? Knappar jag in rast och sedan OUT läge med kortet i fortsätter den att räkna körtid och till slut skriker den att man bara har 15 min kvar att köra. Ska det vara så? Kör jag utan kort skriker den ju hela tiden att det inte finns kort i. Känns ju inte riktigt friskt när man kör linjer som inte behöver färdskrivare...
Titel: SV: Volvos digitala färdskrivare (Bussrelaterat)
Skrivet av: robbes skrivet 18 december 2008, 17:00:31 PM
Out läget har inget att göra med rasten förutom om du måste flytta fordonet tillfälligt ex vis vid en färje ombordskörning, tror det är ett maximalt antal minuter den är aktiv, då räknas det ej som bruten vila då den används.

Rasten skall användas med symbol sängen inget annat .


Klart den indikerar om ej kort finns i om inget finns i den vet ju ej om det behövs färdskrivare eller ej
Titel: SV: Volvos digitala färdskrivare (Bussrelaterat)
Skrivet av: RoTe skrivet 18 december 2008, 18:13:30 PM
Citat från: robbes skrivet 18 december 2008, 17:00:31 PM
Out läget har inget att göra med rasten förutom om du måste flytta fordonet tillfälligt ex vis vid en färje ombordskörning, tror det är ett maximalt antal minuter den är aktiv, då räknas det ej som bruten vila då den används.

Rasten skall användas med symbol sängen inget annat .


Klart den indikerar om ej kort finns i om inget finns i den vet ju ej om det behövs färdskrivare eller ej

Då har ju OUT läge inget med busskörning att göra. Varför tror alla förare att man ska använda det då för...
Då får jag börja köra utan kortet i då. Men det är ju rätt störande att få upp varningen varje gång man stannar bussen.
Titel: SV: Volvos digitala färdskrivare (Bussrelaterat)
Skrivet av: robbes skrivet 19 december 2008, 20:53:55 PM
Så här står det i instruktionsboken för Siemns DTCO1381 Sidan 64


Om man kör med fordonet utanför förordningens giltighetsområde så kan man sätlla in resp avsluta funkninen Out of scope......   Sedan avslutas stycket med meningen Registreringen av transporten avslutas automatisk så snart fordonet rör sig.



http://www.kgk.se/KGK/Siemens%20VDO/Filarkiv/560781_BA00[1].1381.00%20111%20107_ServiceOnly_Rel.1.2_sv.pdf
Titel: SV: Volvos digitala färdskrivare (Bussrelaterat)
Skrivet av: Mussebuss skrivet 19 december 2008, 23:11:40 PM
När du hämtar ut "din" buss slår du på tändningen så att färdskrivaren tänds upp.
Börja alltid med att trycka någon gång på pil bakåt (vänster på knappringen), det raderar tidigare fel såsom om en tidigare kollega har kört utan kort. Det loggas och fortsätter visas trots att du stoppat in ditt kort.
När du fört in kortet och ditt namn visats i displayen kommer ett tidsödande arbete med att föra in data manuellt för att tala om vad som hänt tidigare i ditt liv. Dvs vad du kört eller om du haft ledigt/fridag. Alltså motsvarande det streck som man drar på baksidan av det analoga färdskrivarbladet.
Har du föregående dygn kört ett fordon med analog färdskrivare backar du klockan till 00:00 och säger ok, tryck därefter fram tiden så långt du kan (du kan inte påverka framtiden), tryck ok, därefter benämn aktiviteten med exempelvis sängen (för rast/vila).
Om inte dessa inställningar görs korrekt kan heller inte färdskrivaren tala om för dig hur din arbetsdag sett ut.
Tänk ditt liv som en lång tidslinje som ska föras in--------------------utan avbrott---------    ----------------------------------
Har man gjort dessa punkter korrekt så kan du ta fram det mesta genom en h-vetes massa knapptryckningar, men även som tidigare talare sa: "Få upp infot direkt i Volvodisplayen", under display-favoritdisplay-inställningar och sedan välja någon av raderna som ska informera om rast/körtid.

Det borde finnas någon utbildare/informatör på din arbetsplats eller trafikområde som kan ge dig hjälp om du är intresserad av att lära dig mer? Vi har en sådan hos oss på Swebus i Dalarna, och sedan har det blivit min sak att vidareförmedla till mitt garage. Det är bra att kunna hantera sina dagliga rutiner snabbt och smidigt (för det är inte färdskrivarna ::) ) så att man inte råkar ut för någon obehaglig överraskning längs vägarna. Något som en och annan har råkat ut för här i Dalarna, och det finns roligare saker att göra för dom pengarna.

Dom digitala färdskrivarna är i mitt tycke mest utformade för att sitta i lastbilar med en eller två chaufförer och där dom kan sitta i under en längre tid. Att som i vårat fall byta buss några gånger per dag kan få vem som helst att bli stressad (om man gör inställningarna) med alla knapptryckningar. Men man borde ju få rutin... Men jag ser dock allt för många fall där man inte är intresserad av att lära sig eller inte orkar ta till sig eller.... ja orsakerna är många och jag hoppas att dom inte träffar på någon nitisk konstapel knapp :)

Mvh Musse