(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/Swebus_3132_Uppsala_1992.JPG)
Här kommer en bild på en av Swebus Uppsalas ledvagnar, fotograferad 1992. Vid fototillfället stod bussen och väntade på framkörning till Uppsala C för linje 823 mot Österbybruk.
Jag har inga uppgifter om att fler vagnar i 313x-serien skulle ha varit stationerade i Uppland. Kan denna "särling" ha flyttats från Skåne till Uppsala?
Notera att bussen har SJ-Buss/UL-lackering. Notera även det stora skyltskåpet med sjusegmentsiffror ovanför vindrutan!
Citat från: Norrortsmicke skrivet 10 december 2008, 19:38:42 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/Swebus_3132_Uppsala_1992.JPG)
Här kommer en bild på en av Swebus Uppsalas ledvagnar, fotograferad 1992. Vid fototillfället stod bussen och väntade på framkörning till Uppsala C för linje 823 mot Österbybruk.
Jag har inga uppgifter om att fler vagnar i 313x-serien skulle ha varit stationerade i Uppland. Kan denna "särling" ha flyttats från Skåne till Uppsala?
Notera att bussen har SJ-Buss/UL-lackering. Notera även det stora skyltskåpet med sjusegmentsiffror ovanför vindrutan!
3132 och 3133 levererades till Uppsala bussregion.
/Christian
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 10 december 2008, 20:00:37 PM
3132 och 3133 levererades till Uppsala bussregion.
/Christian
Tack för uppgifterna!
Citat från: Norrortsmicke skrivet 10 december 2008, 19:38:42 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/Swebus_3132_Uppsala_1992.JPG)
Här kommer en bild på en av Swebus Uppsalas ledvagnar, fotograferad 1992. Vid fototillfället stod bussen och väntade på framkörning till Uppsala C för linje 823 mot Österbybruk.
Jag har inga uppgifter om att fler vagnar i 313x-serien skulle ha varit stationerade i Uppland. Kan denna "särling" ha flyttats från Skåne till Uppsala?
Notera att bussen har SJ-Buss/UL-lackering. Notera även det stora skyltskåpet med sjusegmentsiffror ovanför vindrutan!
De här bussarna minns jag när de rullade här i Uppsala. Just skyltskåpet var faktiskt lite iögonfallande och inte så vanligt i Uppland. Men vad är det med bussarna som gör att man skulle kunna tro att de skulle ha med Skåne att göra? Bara nyfiken
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 december 2008, 09:40:41 AM
De här bussarna minns jag när de rullade här i Uppsala. Just skyltskåpet var faktiskt lite iögonfallande och inte så vanligt i Uppland. Men vad är det med bussarna som gör att man skulle kunna tro att de skulle ha med Skåne att göra? Bara nyfiken
Hej,
Ja, skyltskåpet är lite udda för bussar i Swebus Uppland. Övriga vagnar i 313x-serien som jag har bilder och uppgifter på är just Skånevagnar, med undantag för 3131, det var därför jag undrade. Jag minns dessutom inte desssa vagnar och blev förvånad när jag hittade denna bild i mitt arkiv. Blev 3132-33 Swebus/UL-lackade så småningom?
Citat från: Norrortsmicke skrivet 11 december 2008, 10:05:01 AM
Hej,
Ja, skyltskåpet är lite udda för bussar i Swebus Uppland. Övriga vagnar i 313x-serien som jag har bilder och uppgifter på är just Skånevagnar, med undantag för 3131, det var därför jag undrade. Jag minns dessutom inte desssa vagnar och blev förvånad när jag hittade denna bild i mitt arkiv. Blev 3132-33 Swebus/UL-lackade så småningom?
Jag har något svagt minne att jag sett i alla fall någon av dessa i Swebus/UL-lack. Kan detta vara en serie avsedd för just Skåne men att SJ eller Swebus mitt under leveransen ändrat sig och mitt under leverans hamnade ett par i Uppsala istället?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 december 2008, 10:26:57 AM
Jag har något svagt minne att jag sett i alla fall någon av dessa i Swebus/UL-lack. Kan detta vara en serie avsedd för just Skåne men att SJ eller Swebus mitt under leveransen ändrat sig och mitt under leverans hamnade ett par i Uppsala istället?
Ledbussar i skåne var 3135-3142.
Lite kompletterande historik.
3132 och 3133 levererades runt midsommar 1990. 3132 Till depå Österbybruk som utökades från 3 till 4 fordon, samt med 2 förare.
3133 Till Tierp.
Före dessa hade 3040,3119 samt 3120 levererats med samma skyltskåp (4-radigt sjusegment).
Samtliga omnämnda vagnar blev relativt snabbt omlackerade från sj/ul till swe/ul.
Januari 1994 flyttas 3132 till Östervåla, för att ta tjänst som VL-buss på nystartade 574:an.
En tillfällig lösning skulle det visa sig.
I slutet av karriären runt 2002 var båda bussarna åter i Tierp, vill minnas att de fungerade som nån form av backup för upptåget.
Mvh
Jocke
Citat från: JoSe skrivet 12 december 2008, 22:46:09 PM
Lite kompletterande historik.
3132 och 3133 levererades runt midsommar 1990. 3132 Till depå Österbybruk som utökades från 3 till 4 fordon, samt med 2 förare.
3133 Till Tierp.
Före dessa hade 3040,3119 samt 3120 levererats med samma skyltskåp (4-radigt sjusegment).
Samtliga omnämnda vagnar blev relativt snabbt omlackerade från sj/ul till swe/ul.
Januari 1994 flyttas 3132 till Östervåla, för att ta tjänst som VL-buss på nystartade 574:an.
En tillfällig lösning skulle det visa sig.
I slutet av karriären runt 2002 var båda bussarna åter i Tierp, vill minnas att de fungerade som nån form av backup för upptåget.
Mvh
Jocke
Någon av dessa två, gissar att det var 3132, ryckte vid några enstaka tillfällen in i stadstrafiken i Uppsala då Swebus körde. Minns nämligen att jag åkte med bussen på linje sju en gång.
Citat från: Oskar A skrivet 12 december 2008, 22:50:39 PM
Någon av dessa två, gissar att det var 3132, ryckte vid några enstaka tillfällen in i stadstrafiken i Uppsala då Swebus körde. Minns nämligen att jag åkte med bussen på linje sju en gång.
Ja det stämmer, 3 UL vagnar var utrustade med buscom 1997: 2379 som hade 24X på omloppet på för middagen, samt 4114 som hade den beryktade " halv 5/ halv 7 " på morgonen, dvs 5 från Sävja till Handelsbanken, snabb tomning till St torget för 7 upp till Jordgubben. 3132 var reserv buss. Dock figurerade både 2379 och 3132 på rena stadsomlopp i dagar av vagnskris.
Senare har även 2790 och 2915 haft uppdrag som förstärkningar åt stadstrafiken på morgonen, även efter att swebus "lämnat stan".
//Jocke
Tack för era kompletterande uppgifter!