Först trodde jag inte mina ögon men dessa bussar var verkligen dubbelledade och genast fick jag upp ögonen för dessa.
Staden är Hamburg för de som inte känner igen sig.
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/62139614.jpg)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/5f1f14d9.jpg)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/86e9df03.jpg)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/7a0e7b59.jpg)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/3ce14703.jpg)
Notera de runda piktogrammen som finns i nederkant fram och bak på bussarna.
Du kunde ju knäppt någon av turistbussarna med som stod på ZOB:en...
/Magnus
Kul !!!
Dock är ju inte dubbelledvagnar lika okänt utomlandes som i Sverige.
Här äre ett exempel från Luzern....
http://www.ferrovie.ch/img/details.php?image_id=3565 (http://www.ferrovie.ch/img/details.php?image_id=3565)
Och en testvagn i Oberhausen
http://www.amgbo.eu/Fotoserien/Gesamt_Vorne.JPG (http://www.amgbo.eu/Fotoserien/Gesamt_Vorne.JPG)
http://www.amgbo.eu/Fotoserien/LightTram/Gesamt_hinten.JPG (http://www.amgbo.eu/Fotoserien/LightTram/Gesamt_hinten.JPG)
CitatNotera de runda piktogrammen som finns i nederkant fram och bak på bussarna
Vad avses med detta ?? Möjligen de fyrkatiga dekalerna med bl.a. handikappsymboler ??
Jag fick också syn på HHA:s nyförvärv nu i somras... Brukar tillbringa mina semestrar där nere, hos anhöriga, och
brukar då även vara en rätt flitig användare av kollektivtrafik. Kom för övrigt i samspråk med en bussförarkollega
som berättade lite om underverket. Detta är en vagn som man har på prov för utvärdering. Men, sa kollegan, det
finns inte mycket utrymme för felkörning direkt ;)
HHA = Hamburger Hochbahn AG (motsvarande SL, ja med enda skillnaden att dom kör trafiken själva)
Medstyrning på bägge släpen dessutom. Borde väl vara smidigare än att bara ha det på sista?
Citat från: Göransson skrivet 09 december 2008, 15:02:34 PM
Du kunde ju knäppt någon av turistbussarna med som stod på ZOB:en...
/Magnus
Jomenvisst gjorde jag det, en av dem kan beskådas här (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=19109.0).
Mer på lager har jag men de måste först redigeras och ligger i bästa fall ute redan ikväll.
Citat från: bussgrabben skrivet 09 december 2008, 16:35:42 PM
Medstyrning på bägge släpen dessutom. Borde väl vara smidigare än att bara ha det på sista?
Van Hoolarna svänger inte på någon axel innan vinkeln överstiger 10 grader.
/M
är de b9s???
Citat från: homer skrivet 09 december 2008, 21:05:31 PM
är de b9s???
B9S är en Volvoprodukt medan de avbildade bussarna kallas för något annat.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 december 2008, 21:08:53 PM
B9S är en Volvoprodukt medan de avbildade bussarna kallas för något annat.
ja de är precis de jag undrar, om det är en volvo b9s
Tack Martin.
Kritiken är borttagen
/Magnus
Dessa långa saker heter Van Hool AGG300.
Hade förmånen att få åka några av deras systrar i Utrecht i Holland när jag var och hälsade på Marcel.
Lite bullrigare och slöare var dessa än dom B9S dubbelled som jag åkte med i Göteborg.
Men dom i Hamburg kanske har en starkare motor än dom i Utrecht.
//Niclas
Det är en "braskaminbuss", med drivninng på axel 2. Det kan man se om man ser en skiss över bussen.
Citat från: Fredde_J skrivet 09 december 2008, 21:33:16 PM
Det är en "braskaminbuss", med drivninng på axel 2. Det kan man se om man ser en skiss över bussen.
då är de ganska säkert en b9s då
Citat från: homer skrivet 09 december 2008, 21:56:36 PM
då är de ganska säkert en b9s då
Om du menar att det är ett B9S-chassi så har du fel.
Chassit är Van Hool:s eget och motor är oftas en DAF-motor i dessa. Volvo kom med sin dubbelled efter att både VH och Hess visat sina dubbelled.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 09 december 2008, 22:05:37 PM
Om du menar att det är ett B9S-chassi så har du fel.
Chassit är Van Hool:s eget och motor är oftas en DAF-motor i dessa. Volvo kom med sin dubbelled efter att både VH och Hess visat sina dubbelled.
//Niclas
Fast känner jag Van Hool rätt så går det nog att få en sådann här på B9S-chassit. Är det som här helbyggd Van Hool bör det bo en DAF (som nämnts) eller MAN (vanligt förekommande) i motorrummet.
Citat från: Johan B skrivet 09 december 2008, 22:31:34 PM
Fast känner jag Van Hool rätt så går det nog att få en sådann här på B9S-chassit. Är det som här helbyggd Van Hool bör det bo en DAF (som nämnts) eller MAN (vanligt förekommande) i motorrummet.
van Hool skulle säkert kunna bygga på Volvo B9S. Frågan är väl snarare om Volvo vill sälja sådana chassier till dem för påbyggnad. Chassitillverkarna blir alltmer restriktiva med att sälja chassier om de kan erbjuda motsvarande helbyggda produkt.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 december 2008, 13:09:30 PM
Först trodde jag inte mina ögon men dessa bussar var verkligen dubbelledade och genast fick jag upp ögonen för dessa.
Trevligt!
Bara man kunde sluppit helreklamen man är kär i söderut.. :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2008, 22:43:34 PM
van Hool skulle säkert kunna bygga på Volvo B9S. Frågan är väl snarare om Volvo vill sälja sådana chassier till dem för påbyggnad. Chassitillverkarna blir alltmer restriktiva med att sälja chassier om de kan erbjuda motsvarande helbyggda produkt.
Hur lätt är det idag att beställa en Van Hool på ett B12MA-chassi?
Det finns ju bevisligen men om det är som Staffan skriver är det mao lättare att få chassit med t.ex en Säfflekaross.
Skissen på bussen: http://www.vanhool.com/products_bus_detail.asp?TabID=1&PDID=13&ProductCategoryID=1 (http://www.vanhool.com/products_bus_detail.asp?TabID=1&PDID=13&ProductCategoryID=1)
På sidan kan man även läsa att det går att få ZF eller Voith-lådor samt MAN eller DAF-motorer. Bägge på 360 hk.