Hur många är uppsagda från nuvarande åkare? Har Arriva svårt att finna folk till sina tjänster i SL trafiken? Källa: arbetsförmedlingen
all trafikpersonal följer med skulle gissa att de även gäller verkstad då dem också "hör till" kommunal, hur de är med servicepersonal till tvätthall vet jag inte, kan tänka mig att olika företag kan ha olika ideer hur man vill lösa de hela på
troligen är de väl kanske många som idag jobbar åt Swebus som vill fortsätta med de och då väljer att byta garagre
Citat från: homer skrivet 08 december 2008, 18:42:26 PM
all trafikpersonal följer med skulle gissa att de även gäller verkstad då dem också "hör till" kommunal, hur de är med servicepersonal till tvätthall vet jag inte, kan tänka mig att olika företag kan ha olika ideer hur man vill lösa de hela på
troligen är de väl kanske många som idag jobbar åt Swebus som vill fortsätta med de och då väljer att byta garagre
Så kan mycket väl bli fallet. Jag tror att nya entreprenörer år svårare att dra åt sig personal.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 14:47:52 PM
Genom att det inte finns förare idag så det räcker på aktuella platser är det ganska naturligt att man behöver rektytera, det har ju Busslink o Swebus f.ö gjort kontinuerligt under många års tid.
F.ö tror jag tvärtom, att det kan vara lättare för en ny aktör att rekrytera.
Av de man "hör på stan" dvs prat med kollegor är Arriva ingen arbetsgivare man vill ha, främst p g a den händelse i jönköping för några år sedan då de förare blev varnad och nära nog få sparken för att han ingrep i ett våldsbrott
Sen är väl inte Ekerö och Märsta dem områden som har haft mest brist på personal direkt
busslink anställer ju dessutom ingen på mer än 75% (var de väl?) i hela SL-land så någon jätte brist på förare verkar de faktiskt inte vara
Citat från: homer skrivet 15 december 2008, 18:46:31 PM
Av de man "hör på stan" dvs prat med kollegor är Arriva ingen arbetsgivare man vill ha, främst p g a den händelse i jönköping för några år sedan då de förare blev varnad och nära nog få sparken för att han ingrep i ett våldsbrott
Sen är väl inte Ekerö och Märsta dem områden som har haft mest brist på personal direkt
busslink anställer ju dessutom ingen på mer än 75% (var de väl?) i hela SL-land så någon jätte brist på förare verkar de faktiskt inte vara
I Skåne är det bara Arriva som har annonser ute i tidningar. Ofta dessutom, just nu behöver de folk både i Helsingborg och Malmö. Tidigare i höst har även annonser från Isaksson Karlsson publiserats. Du ser aldrig en annons från Veolia, Swebus, Bergkvara, Olssons buss, Busspersson, Lysekilsbuss samt BK buss, som är övriga i Skåne. Man kan undra varför?
Hur kan det vara en god taktik att anställa på 75%???
Ja kanske för bussbolaget men inte för arbetstagare!
Är bussförarlönerna så höga att det går bra att klara sig på 75%....?
Knappast!
Det är ju något som tyvärr vissa yrken där mest kvinnor arbetar drabbas av?
Delar av sjukvården och äldreomsorgen har det otyget. Men det gäller även handels och vissa kommunanställda kvinnor.
Att ha en stab med 75-procentare som står med mössan i hand och hoppas ..hoppas att det blir lite arbete ....rena rama 1800-talet.
Har du hört talats om en byggnadsarbetare eller cementgjutare som arbetar på 75%
Nej heltid ska vara det normala.
Mvh
Buss-Anders
Citat från: Jan skrivet 15 december 2008, 20:21:09 PM
I Skåne är det bara Arriva som har annonser ute i tidningar. Ofta dessutom, just nu behöver de folk både i Helsingborg och Malmö. Tidigare i höst har även annonser från Isaksson Karlsson publiserats. Du ser aldrig en annons från Veolia, Swebus, Bergkvara, Olssons buss, Busspersson, Lysekilsbuss samt BK buss, som är övriga i Skåne. Man kan undra varför?
Det är inte så enkelt som att det är mindre attraktivt att köra stadsbuss i Malmö och Helsingborg än att köra buss på landsbygden och i de andra ofta mindre städerna?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 december 2008, 10:28:26 AM
I en annan tråd frågades för några dagar sedan varför inte bussbranschen erbjuder deltidstjänster?.....
75 procentare är bra att ha på många håll då man inte har mer arbete att erbjuda, då kan man lägga ut en mängd korta turer på fast lista och minska antalet osäkra arvodister som ska ringas in ideligen.
Alternativet är inte heltidsanställning utan timanställning.
Är man dessutom "fast" anställd på 75 %,
behövs det ju inte så många extrapass som säkert dyker upp rätt ofta, för att man ska komma upp i 100%
/K
Jobbar man på 75% så räcker det ju oftast bara med en handfull
arbetspass extra varje månad, så har man ju slagit i taket direkt,
d.v.s. är uppe i över 100% utan att anstränga sig nämnvärt
Jag jobbar själv 75% och det passar mig perfekt. Mycket fritid :-)
Citat från: Krille skrivet 16 december 2008, 16:45:02 PM
Är man dessutom "fast" anställd på 75 %,
behövs det ju inte så många extrapass som säkert dyker upp rätt ofta, för att man ska komma upp i 100%
/K
Men frågan är om man jobbar 75% dvs 30 timmar på 4 eller 5 dagar. Är det på 5 dagar blir det svårare att få upp till 100%.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 december 2008, 10:28:26 AM
I en annan tråd frågades för några dagar sedan varför inte bussbranschen erbjuder deltidstjänster?.....
75 procentare är bra att ha på många håll då man inte har mer arbete att erbjuda, då kan man lägga ut en mängd korta turer på fast lista och minska antalet osäkra arvodister som ska ringas in ideligen.
Alternativet är inte heltidsanställning utan timanställning.
vad menas med korta turer på fast lista? Korta linjer i mil eller?
Citat från: Lelle_S skrivet 30 december 2008, 22:08:16 PM
vad menas med korta turer på fast lista? Korta linjer i mil eller?
Med korta turer brukar menas korta pass eller tjänster. Att man lägger in en tretimmars-tjänst på ett heltidsschema som man sedan balanserar med att man jobbar lite längre andra dagar.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 20:57:27 PM
Både Ekerö o Märsta är ju områden där man sökt rekrytera förare konstant under 2008, jag har själv blivit "terroriserad" av ett s.k bemanningsföretag som köpt personuppgifter o CV någonstansifrån och som skulle värva mig till att jobba som chaufför....
Att ta en enstaka händelse, något som förekommer hos de flesta arbetsgivare för att inte söka anställning hos en speciell arbetsgivare ska man nog akta sig för, däremot finns det ju ingen anledning att byta arbetsgivare om man trivs, konstigt nog verkar det finnas vissa grupperingar, just i Sthlms området som aldrig kan trivas hos någon arbetsgivare.
Att man väljer att anställa på 75% är ju en god taktik som fler borde ta efter, då är det lättare att bli av med kortpass och delade turer utan att bidra till undertid men det visar inte att personalsituationen är perfekt.
Vad hette rekryteringsföretaget och vilket bussföretag var dess kund? Varifrån kom CV och personuppgifter? Frilansande arbetsförmedlare kanske eftersom det varit en del bonusar till dessa?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2008, 22:47:50 PM
Nä knappast eftersom AF inte har tillgång till dessa uppgifter, det rör sig sannolikt om uppgifter som sålts mellan olika rekryteringsföretag enbart baserade på de som hade "rätt" KK-behörighet angiven i CV:t.
Vilket det aktuella företaget var och kundens namn tycker jag är ointressant.
Utöver märkligt förfarande kan det antas vara brott mot PUL. Dom flesta rekryteringsföretag ingår man avtal med om att dom inte ska sälja uppgifterna vidare.
Varför vill du inte tala om vad företaget heter? Lojalitetshinder? Den talande tystnaden och jakten på arbetslösa indikerar S----s.
Jag har en foliehatt du kan få låna Lelle_s/larsen.
Citat från: 76 skrivet 31 december 2008, 00:58:54 AM
Jag har en foliehatt du kan få låna Lelle_s/larsen.
Tack 76:an larsen, nyårsaftonens partyhatt som blivit över eller din uniformsmössa?
Tror att det var denna som avsågs:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Foliehatt
Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 december 2008, 10:01:40 AM
Varför skulle jag ha någon lojalitetskonflikt med ett head-huntingföretag? Jag skickade in ett CV, eller rätterligen så blev jag uppsökt av företaget ifråga som var intresserad att få in mitt CV, detta var någon gång 2005-2006, jag avböjde sedermera erbjudandet (det var alltså inte något chaufförsjobb det gällde...) Detta CV har sedan på olika sätt "kommit på villovägar" och nyttjades av ett rent rekryteringsföretag i syfte att rekrytera bussförare till Stockholmsområdet, jag har träffat en uppgörelse som både jag och företaget ifråga är nöjda med.
Vilket bussföretag man sedan arbetade på uppdrag av har jag ingen aning om, det finns ju två att välja på men sedan finns det ju rekryterare som kör med uthyrningsverksamhet av förare till alla möjliga intressenter, även beställningsbranschen, min uppfattning av det hela var att det i mitt fall gällde det senare.
Tack. Då var det klargjort att det var ett head-huntingföretag, och även bekräftat att det förekommer handel med potentiella bussförare och deras CV:n. Uppgifter som ofta tycks ha läckts från Arbetsförmedlingen, eller dess partners inom Jobb- och Utvecklingsgrantin, trots deras kundsekretess.
Innan den här debatten fortsättes ber vi den som vill delta att noga ta del av Bussnacks nya regler.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=19830.0