Hej
I och med den nyligen genomförda nypremiären med Spårvägsmuseums fina Metropol A75032 vore det kul att reda ut lite om vad som hände med de övriga.
134 bussar såldes vidare till en fabrikör i Småland. Av dessa exporterades sedan 98 till Nigeria.
60 bussar skrotades för att vissa komponenter var gemensamma med Capitol, och reservdelar behövdes (trodde man iallafall då) för de Capitoler som gick till Pakistan.
Nu till frågan. Var skrotades dessa 60 Metropoler? Vi som var med redan i mitten av förra seklet har inte minne av någon större ansamling Metropoler på skrotplatsen vid Högdalshallen. Kanske mötte ca 10 Metropol sitt slutliga öde där. Men de ca 50 övriga? Någon borde ha sett dessa, någonstans?
Mina minnesbilder fr Högdalsskroten är:
Hösten-67: En handfull (10-15?) H19 uppställda
Sep-68: Några (5-6?) utbrända H19 skärs ned
Dec-72: H19 75179 finns där
/Gunnar
Hej
Det stämmer bra med mina och Mr H:s minnesbilder också.
75179 var väl den Metropol som stod kvar i många år som förråd?
Vart tog de andra ca 50 som skrotades för delar till Pakistan vägen alltså? En teori är att de plockades på delar och skrotades på någon Miloverkstad eller så, eftersom det ju var Staten som ägde bussarna efter att de blivit inlösta efter Dagen H.
5179 var en lustig historia. Den blev kvar tack vare att Johansson sålde bussen till en sedan för honom okänd person som skulle använda den som överbyggnad på en båt! Köparen uppenbarade sig aldrig men eftersom Johansson inte ägde bussen vågade han ej heller skrota den. Till slut var man ju då tvungen att skrota bussen ändå! Kanske hade varit en syn med en Metropolbåt på Strömmen!
Mr H
Den skrotades väl inte förrän det var dags för Demonteringar att avveckla på HÖH och flytta till Hölö?
Intressant öde för den gamla Brännkyrka-Metropolen 75179! Minns den väl från linje 67/68.
Metropolerna vid Sörentorp hösten-67, gick dessa till någon särskild avnämare?
/Gunnar
Hej
Sörentorp? Det var ju militärens gamla område? Det bör ju kunna ha varit de som plockades på delar till Pakistan-Capitolerna.
Huvudelen av Metropolerna stod ju vid Rissne, platsen för nuvarande tunnelbanedepån.
/Björn
Förmodar att det var de H19 som hade dubbelt hydralsystem (dvs de senare exemplaren) som plockades på delar till Pakistan-Capitolerna.
De H19 som kom till Högdalen bör företrädesvis har varit dessa.
/Gunnar
Minns en fd H19 som länge stod vid en idrottsplan i Älvsjö (intill järnvägsspåret ut mot Nynäshamn). Stod nog
där som omklädningsrum. Vid ett tillfälle någongång i mitten av 1970-talet och jag åkte pendel förbi höll man på att med grävmaskin slå sönder Metropolen !! :'(
Det fanns väl två vid skroten i Kisa, vad jag kommer ihåg.
Har funnits bilder på dom, samt jag vet inte om dom finns kvar där.
Kan ju blivit spikar.
Micke
Hej
Kisa-Metropolerna bör väl vara lämningar efter de som hamnade på Silverdalens Mek. Verkstad. Har sett bilder på Metropoler som var strippade på ytterplåten och in princip bara stommen kvar.
En bild på just detta och mycket annat om Metropol kommer i Färdskrivaren nr 4 som nu trycks.
Går det att köpa detta Metropolnummer av Färdskrivaren?
undrar en ännu icke medlem
/gunnar
Bliv då medlem nu, så är du medlem även år 2009 och får även nummer 4/2008. Det blir mera Metropol i kommande nummer.
sätt in 200:- på PG 1 96 99 - 8 Svenska Omnibusföreningen.
Vi diskuterade 75179 ovan.
Lustigt nog verkar just denna buss visa upp sin bakdel i Bussalmanackan, på väg ner mot Hornstull på Liljeholmsbron på linje 68, en solig morgon i början på 60-talet!
Ett "Metropol-minne" från Gävle. Tror det var 1968. Det är "eftermiddagsrusning" - fredag eftermiddag. All genomfartstrafik (E 4) gick rakt igenom staden. Ett något "udda" fordon siktas i fjärran - på väg söderut.
En vit och ljusblå Metropol (med liten kärra "Hubert" efter) uppenbarar sig. Märkt "Nordiska Armaturfabriken" (NAF). Någon sorts utställning fanns inne i "bussen" som blivit lastbil. NAF tillverkar ju bl a manometrar och annan rörutrustning. Fordonet hemmahörande i Linköping. Reg.nr E 8422. Vilken Metropol ? Jo - den som efter lång väg nu blivit renoverad och tillhör Spårvägsmuseet i Stockholm, d v s H 19 75032 !!
Är du säker på det?
A75032 tillhörde VTI (Väg o Trafikinstitutet) och var gulmålad när SvOf fick den 1981. Ska enligt uppgift i SvOf medlemstidning Färdskrivaren tidigare ha haft regnr AB52517 (lastbilsreggad) och sedan EFH043.
NAF hade två Metropoler, men det var väl två andra?
Jag har inte heller för mig att VTI-bussen härrörde från någon av Nordarmaturs bussar. Har för mig att VTI i början körde den i SS-rött. Helt klart är i alla fall att den i början stog uppställd vid Vägverkets förråd vid cirka Lintaverken på Bromma flygplats. Därav förmodligen AB-numret. Så småningom lackades den gul. Ett tag stog det två andra Metropoler i SS-rött bredvid VTI-metropolen. Dessa stog där för provkörning av nigerianerna. Däremot hade ju även VTI-metropolen en liten släpkärra. Som kuriosa hade VTI-metropolen en sorts platta som sänktes mot marken för vibrationsmätningar. Denna användes bl.a för att vibrationsmäta gatorna runt nya Riksbanken vid Brunkebergstorg för att inte gatuvibrationerna skulle kunna utlösa Riksbankens känsliga larm. En Metropol i rikets tjänst alltså!
Mr H
"Bussen" jag såg i Gävle 1968 var vit/blå och hade kärra. Märkt "NAF". Reg.nr var E 8422. Enl uppgift ska denna buss vara identisk med EFH 043, senare "A 75032" i renoverat skick. Denna uppgift kanske är fel. Det var ev. en helt annan Metropol jag såg. Vilken (f d SS-nr ?) kan man ju undra. Någon som kan klara ut detta ?
Citat från: Björn Forslund skrivet 16 december 2008, 21:29:58 PM
Är du säker på det?
A75032 tillhörde VTI (Väg o Trafikinstitutet) och var gulmålad när SvOf fick den 1981. Ska enligt uppgift i SvOf medlemstidning Färdskrivaren tidigare ha haft regnr AB52517 (lastbilsreggad) och sedan EFH043.
NAF hade två Metropoler, men det var väl två andra?
Det finns alltid undantag men generellt sett så fick ju fordonen samma slutsiffra vid övergången till nya reg-nr. AB52517 = EFH043 ???
Hej !
Har hittat några noteringar om ett par fd. SS H 19 Metropoler.
DNR 352 ScV C 50 ch.nr 93320 Osby-Pannan AB/Osby 71-12-03
AB Be-Su/Virserum 70-11-10 (fd. H 282 ?)
NAF ? Linköping E 4722 besiktad 68-06-20, fd. A 75026 ??
DZA 290 har jag noterat på en Metropol, frågan är bara vilken det är ??
Mvh Peter Ö
Hittade lite fler uppgifter i mina gömmor att förbrylla oss med. Det fanns en Metropol uppställd vid en maskinfirma i Handen efter dagen H som så småningom blev rejält vandaliserad. Det var vagn 5015 och den skrotades i Högdalen i mars 1973. Den kallades allmänt för "Handenmetropolen".
En av de av Micke omtalade "Kisametropolerna" var vagn 5020.
Vagn 5185 var den vagn som hamnade i England.
Följande "reservdelsvagnar" har jag antecknat som skrotade i Högdalen: 5092, 5095, 5121, 5143, 5145, 5163, 5179, 5191, 5197 och 5202. 10 st bussar alltså (med reservation för någon glömd) av 60 som skall ha skrotats totalt.
Mr H
Citat från: Peter Öden skrivet 17 december 2008, 17:11:46 PM
Hej !
Har hittat några noteringar om ett par fd. SS H 19 Metropoler.
DNR 352 ScV C 50 ch.nr 93320 Osby-Pannan AB/Osby 71-12-03
AB Be-Su/Virserum 70-11-10 (fd. H 282 ?)
NAF ? Linköping E 4722 besiktad 68-06-20, fd. A 75026 ??
DZA 290 har jag noterat på en Metropol, frågan är bara vilken det är ??
Mvh Peter Ö
Chassi-nr 93320 = A75022 (enligt Svensk Busshistoria)
Hm, jag tittade i Svensk Busshistoria på överlåtelserna på Metropolerna och helt klart är betydligt fler överlåtna på AB Demonteringar än de 10 vagnar som jag listade ovan. Jag är tämligen tvärsäker på att de i stort var de enda Metropolerna som dök upp i Högdalen. Kanske är svaret då helt enkelt att Demonteringar även skrotade någon annanstans. Högdalen var ju rejält fullt vid den tiden, kanske det hade med platsbrist att göra? Johansson hade ju ägt sin gård i Hölö sedan ganska så lång tid tillbaka vad han berättade en gång. Kanske de felande Metropolerna skrotades där redan då? Det skulle också kunna förklara varför en massa H15 saknas. H15 såldes ju till militären, men förmodligen långt ifrån alla, men 1967 i Högdalen fanns ju bara den där högen på kanske 10 vagnar. Kanske även H15 skrotades på en annan plats, möjligtvis Hölö, tillsammans med Metropolerna?
Mr H
Bussarna kanske skrotades på plats där de plockades på reservdelar, var det nu var någonstans.
Kanske enklare o billigare än att bärga dem till Högdalen.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 17 december 2008, 16:28:31 PM
Det finns alltid undantag men generellt sett så fick ju fordonen samma slutsiffra vid övergången till nya reg-nr. AB52517 = EFH043 ???
Det kan vara så att bussen/lastbilen ett tag varit avregistrerad, och sedan regbesiktigats igen. Då kan det bli vilken slutsiffra som helst. Min Lier t ex åkte ju ur registret, och fick nytt nummer.
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 december 2008, 10:23:30 AM
Bussarna kanske skrotades på plats där de plockades på reservdelar, var det nu var någonstans.
Kanske enklare o billigare än att bärga dem till Högdalen.
Det räckte att fordonet bara var avställt för att slutsiffran skulle avvika. Systemet med samma slutsiffra började att införas c:a 1965/1966 då Svensk Bilprovning körde igång. Således fordon som blev omregistrerade
mellan olika län fick alltså samma slutsiffra. Undantag = avställt. Samma system även 1972/1973 då de nya
reg.nummren infördes.