Följande fanns att läsa i dagens DN (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=861110&rss=2216)... Frågan är väl om man får bättre trafik om föraren kör med slips än utan? :P
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 december 2008, 09:37:55 AM
Kalmarradion om samma ärende (http://www.sr.se/kalmar/nyheter/artikel.asp?artikel=2492918)
och Expressen...
http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fo%3dexpressen%26ArticleID%3d2008%5c12%5c08%5c315148%26SectionId%3dDinapengar
Tja, om bussbolaget har gått med på detta avtal så innebär det väl att man anser sig klara av att planera trafiken så att bussarna inte blir försenade, och att man litar på att förarna inte "glömmer" slipsen. Knappast något att gnälla över som företagsrepresentant! Jag hade förstått om personalen hade gnällt, fast å andra sidan står det ju inget om att det är personalen som ska betala böterna.
Om man har tagit anställning där man är fullt medveten om att slips finns med i uniformen, vad finns det då att klaga på?
Inte mycket skulle jag vilja säga.
Citat från: Fredde_J skrivet 08 december 2008, 11:01:46 AM
Om man har tagit anställning där man är fullt medveten om att slips finns med i uniformen, vad finns det då att klaga på?
Inte mycket skulle jag vilja säga.
Håller fullständigt med!
Vill man köra utan slips - jobbar man på en arbetsplats där det inte är ett krav.
Slipsen är en funktion som höjjer statusen på kundbemötandet och eliminerar "slafsigheten" på en del förare och får föraren att se proper och represantiv ut.
Vad sedan gäller böter för inställda turer är något som alla gånger stod i upphandlingsunderlaget för villkoren med trafiken - och något som kanske borde förhandlas med KLT och inte med DN?
Den enda seriösa anledningen till att neka slips är om företaget inte tillhandahåller säkerhetsslipsar (men det förutsätter jag att alla större bussföretag gör), då kan det i värsta fall klassas som ett arbetsmiljöproblem.
Citat från: Karsten skrivet 08 december 2008, 11:09:05 AM
Den enda seriösa anledningen till att neka slips är om företaget inte tillhandahåller säkerhetsslipsar (men det förutsätter jag att alla större bussföretag gör), då kan det i värsta fall klassas som ett arbetsmiljöproblem.
Det är bra med säkerhetsslips.
Men ärligt...är antalet ryckningar i slipsen av folk framför dig tillräckligt högt för att du skulle vägra ta på dig en vanlig slips?
När du tog anställning på ditt företag - stod det i anställningskontraktet eller i dom reglerna som finns uppsatta på hur du skall bete dig på jobbet - att säkerhetsslips tillhandhålls - annars kan du vägrà?
Varför måste man alltid ta till petimeterprocessen?
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 december 2008, 11:13:13 AM
Varför måste man alltid ta till petimeterprocessen?
Det måste man inte, men man blir nog omedvetet benägen att göra det när man jobbar på ett företag som bl a alltid ser till att man får arbeta EXAKT så många minuter som man har betalt för!
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 december 2008, 11:04:40 AM
Håller fullständigt med!
Vill man köra utan slips - jobbar man på en arbetsplats där det inte är ett krav.
Slipsen är en funktion som höjjer statusen på kundbemötandet och eliminerar "slafsigheten" på en del förare och får föraren att se proper och represantiv ut.
Vad sedan gäller böter för inställda turer är något som alla gånger stod i upphandlingsunderlaget för villkoren med trafiken - och något som kanske borde förhandlas med KLT och inte med DN?
Vilket status? I de "fina" yrkena är slips ett tecken på lågstatus numer. Ehuru,artikeln bevisar i vilken låg nivå som upphandlingar(politruker i sitt esse) sker och dessutom att bussföretagen är villiga svälja utan att tugga trots dumheter. Bara för att ta avtal. Det är inte seriöst.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 december 2008, 11:13:13 AM
Det är bra med säkerhetsslips.
Men ärligt...är antalet ryckningar i slipsen av folk framför dig tillräckligt högt för att du skulle vägra ta på dig en vanlig slips?
När du tog anställning på ditt företag - stod det i anställningskontraktet eller i dom reglerna som finns uppsatta på hur du skall bete dig på jobbet - att säkerhetsslips tillhandhålls - annars kan du vägrà?
Varför måste man alltid ta till petimeterprocessen?
Varför måste du utgå ifrån att
jag skulle vägra?
Det jag ville få fram är att det går att få de mest självklara saker (som slips i ett serviceyrke) till livsfarliga arbetsmiljöproblem, men det kräver ett rejält missnöje i övrigt på arbetsplatsen eller en olycka där slipsen ansetts farlig.
Antalet ryckningar i slipsar är mig veterligen tämligen lågt, jag har aldrig varit i närheten av det. Har du?
Citat från: JDS skrivet 08 december 2008, 11:19:01 AM
Det måste man inte, men man blir nog omedvetet benägen att göra det när man jobbar på ett företag som bl a alltid ser till att man får arbeta EXAKT så många minuter som man har betalt för!
Dom tillåter dig nog jobba mer än du får betalt för om du frågar snällt ;)
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 december 2008, 11:13:13 AM
Det är bra med säkerhetsslips.
Men ärligt...är antalet ryckningar i slipsen av folk framför dig tillräckligt högt för att du skulle vägra ta på dig en vanlig slips?
Säkerhetsslips är ett krav från Arbetsmiljöverket, så det lär vi inte komma undan. De kvinnliga förarna har ju sjalar (dom får ju ha slips om dom vill...) och dom finns inte i säkerhetsutförande, så arbetsmiljöverket skjuter sig lite i foten...
Det är "slipstvång" på Swebus och Veolia på vinterhalvåret, vad jag vet. Det kommer personalen inte heller ifrån.
Däremot är det grinigt att en minuts försening kan ge vite.
Buss- och tågbranschen har väl en form av jargong som säger att allt under fem minuter är ingen försening?
Ej rapporterade viten ger dubbelt vite, kan jag ha en viss förståelse för.
Det som är konstigt är ju att i vissa län ger en försenad tur, eller att du kör med fel vagntyp, högre vite än en inställd tur.
Citat från: Karsten skrivet 08 december 2008, 11:19:41 AM
Varför måste du utgå ifrån att jag skulle vägra?
Antagligen eftersom jag e så korkad och betraktar mig som rätt lojal mot det företag jag jobbar på, till skillnad från väldigt många andra tyvärr - och du var ju rätt snabb att ta upp att man minsann kunde vägra om det inte fanns någon. Jag vet inte..men neka och vägra är väl inte så stor skillnad på resultatet?
Det handlar inte om att andra yrken skulle vara lågstatusyrken för att man inte har slips - men ett kundbemötande ger oundvikligen en större effekt och en statushöjning om man ser proper och ordentlig ut - det kan peterbuilt nog inte komma ifrån.
Dessutom JDS - varför skulle du ha betalt för tid du inte jobbar?
Nä, jag tycker att har man valt att ta anställning på ett företag (det är ju faktiskt man själv som valt det) så får man faktiskt ställa upp på dom spelregler som finns - annars är det lika lätt att sluta som att börja.
Och nix förresten...jag har inte varit i närheten av slipsryckning - aldrig sett det och knappt hört talas om det heller.
Men visst...säkerhetsslips kan vara ett bra alternativ om den finns tillgänglig - men inget att vägra allmänt arbete för - tycker inte jag åtminstone
Citat från: Wetjo skrivet 08 december 2008, 11:24:06 AM
Säkerhetsslips är ett krav från Arbetsmiljöverket, så det lär vi inte komma undan. De kvinnliga förarna har ju sjalar (dom får ju ha slips om dom vill...) och dom finns inte i säkerhetsutförande, så arbetsmiljöverket skjuter sig lite i foten...
Det är "slipstvång" på Swebus och Veolia på vinterhalvåret, vad jag vet. Det kommer personalen inte heller ifrån.
Däremot är det grinigt att en minuts försening kan ge vite.
Buss- och tågbranschen har väl en form av jargong som säger att allt under fem minuter är ingen försening?
Ej rapporterade viten ger dubbelt vite, kan jag ha en viss förståelse för.
Det som är konstigt är ju att i vissa län ger en försenad tur, eller att du kör med fel vagntyp, högre vite än en inställd tur.
Ja, alltså...vi har ju inte en aning om hur KLT och entreprenörerna sköter sin rapportering sinsemellan - och inte tidningen heller - eller hur?
Minuten kanske blir viktig om rapporteringen inte sköts?
Ulf, om du ska hugga åt alla håll på det där sättet så kommer du att bli mycket, mycket trött.
Jag förstår att du är stolt över att jobba i bussbranschen, och det tänker jag inte försöka ta ifrån dig. Men bara för det är du ju inte skyldig att försvara alla dess galenskaper till sista blodsdroppen. Det är bevisligen ganska många som inte ställer upp på de spelregler som finns, och som visar detta genom att fly branschen för andra sysselsättningar, med en skriande personalbrist till och med i lågkonjunkturer som följd. Om du vill stångas tills du är Last Man Standing så är det okej för mig, men försök att förstå att alla kanske inte är lika angelägna som du att till varje pris försvara sitt yrkesval.
För övrigt så verkar den här tråden handla om ett taskigt avtal som bussbolaget har skrivit på med trafikhuvudmannen, snarare än om något slipstvång på förarna.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 december 2008, 11:30:43 AM
Ja, alltså...vi har ju inte en aning om hur KLT och entreprenörerna sköter sin rapportering sinsemellan - och inte tidningen heller - eller hur?
Minuten kanske blir viktig om rapporteringen inte sköts?
Rapporteringen brukar skötas per dator. I samma veva som du rapporterar förseningen i företagets system, går mail till Kundservice.
En minuts försening kan orsakas av att du måste hjälpa en kund med barnvagn på bussen vilket ger försening från avgångshållplatsen = vite. Ofta brukar kvalitetsansvarige hos entreprenören o kontaktmannen på länstrafikbolaget träffas o diskutera/förhandla. En del viten är "klockrena". Andra händelser är sådana som ej kunnat förutses och ger inga viten. Ett givande och tagande...
Citat från: JDS skrivet 08 december 2008, 11:36:48 AM
Ulf, om du ska hugga åt alla håll på det där sättet så kommer du att bli mycket, mycket trött.
Jag förstår att du är stolt över att jobba i bussbranschen, och det tänker jag inte försöka ta ifrån dig. Men bara för det är du ju inte skyldig att försvara alla dess galenskaper till sista blodsdroppen. Det är bevisligen ganska många som inte ställer upp på de spelregler som finns, och som visar detta genom att fly branschen för andra sysselsättningar, med en skriande personalbrist till och med i lågkonjunkturer som följd. Om du vill stångas tills du är Last Man Standing så är det okej för mig, men försök att förstå att alla kanske inte är lika angelägna som du att till varje pris försvara sitt yrkesval.
För övrigt så verkar den här tråden handla om ett taskigt avtal som bussbolaget har skrivit på med trafikhuvudmannen, snarare än om något slipstvång på förarna.
Jo, du har rätt...tråden handlar egentligen inte om det vi diskuterar - det håller jag med om.
Men jag måste bemöta dig på en punkt.
Jag har kört buss sedan 1990 och ALDRIG känt att jag behöver stånga mig blodig mot alla galenskaper bussföretagen hittar på som du skriver ovan. Trivs jag inte nånstans har jag slutat och börjat på ett ställe jag trivs bättre på och kan göra ett bra jobb hos istället.
Jag har inte haft några problem med än det ena än det andra som många som skriver inlägg har här. Jag har svårt att förstå varför man är så illojal mot företaget man arbetar på, varför man skall ha så svårt att följa de riktlinjer man faktiskt ställt upp på i och med att man tog anställning på företaget - så skyldig att ställa upp på de riktlinjer som ställs upp är du väl tills annat sägs?
Visst...allt kan ändras till det bättre eller sämre jämfört med när man började där man är- men åter igen...du är där av fri vilja - inget du behöver vara på....trivs man inte skall man nog inte göra det man gör eller vara där man är.
Ingen har ju tvingat dig att arbeta på ett företag du inte vill vara - i dom allra flesta fall iaf.
Om du kallar min lojalitet att hugga överallt så fine - visst...jag kanske är dum - men jag skulle aldrig komma på att gå ut offentligt här med vad jag tycker om allt möjligt på min arbetsplats.
Sådant tar jag med min arbetsgivare om det är något som är fel.
Men nu är jag trött...så jag ska inte hugga mer - utan snart gå till mitt arbete :)
Slips hör ju till uniformen men en schysst arbetsgivare låter förare slippa under sommaren då är det skönt slippa ha den på sig... säkerhetsslips självklart annras får det vara vi hade en kvinnlig förare som blev överfallan och de i princip ströp henne med slipsen hon fick allvarliga men av detta och kunde inte fortsätta jobba ......
Citat från: yngrot skrivet 08 december 2008, 18:44:27 PM
Slips hör ju till uniformen men en schysst arbetsgivare låter förare slippa under sommaren då är det skönt slippa ha den på sig... säkerhetsslips självklart annras får det vara vi hade en kvinnlig förare som blev överfallan och de i princip ströp henne med slipsen hon fick allvarliga men av detta och kunde inte fortsätta jobba ......
Har KLT en gemensam uniform som alla företag måste ha??? annars kan inte slips vara ett krav som finns, då det måste vara upp till varje enskilt företag att bestämma hur uniformen ska vara utrustad.
de finns inga regler som säger att en uniform MÅSTE innehålla en slips!!!
Citat från: homer skrivet 08 december 2008, 18:47:27 PM
Har KLT en gemensam uniform som alla företag måste ha??? annars kan inte slips vara ett krav som finns, då det måste vara upp till varje enskilt företag att bestämma hur uniformen ska vara utrustad.
Ja, men om företaget har bestämt att slips ingår i uniformsskyldigheten och angivit detta för huvudmannen i sitt anbud så har väl huvudmannen i princip rätt att kräva att förarna bär slips. Rent teoretiskt kan man nog också ange i anbudsunderlaget att trafikföretagets uniformsreglemente skall föreskriva slips, utan att trafikhuvudmannen tillhandahåller någon uniform.
Jag tror det är media som blåst upp slipsdelen lite väl mycket. Många bussföretag har ju gott om polotröjor, pikétröjor och cardigans som det är ytterst svårt att spänna fast en slips i. Det viktigaste är väl att man bär upp uniformen på ett propert sätt?
Men viten för förseningar på enbart en enda minut? Det lät inget vidare. Betyder det att man handgripligen måste sparka ut en nypåstigen kund från bussen om denne inte hinner få fram sitt busskort på minst 50 sekunder om avgångstiden nyss skett? "Aj då, trafikljuset börjar slå om till rött, så det är bäst jag sätter plattan i mattan och dundrar förbi gult ljus med stående i bussen! Om jag säljer enkelbiljetter? Det kan ta ju uppåt 30 sekunder att knappa ut dem, så det hinner vi inte. Ni får helt enkelt inte åka med om ni inte vill betala i farten medan vi rullar förstås". ::)
I Umeå räknas turen som alltför försenad (samt inställd) med vite som följd först den är över 20 minuter sen. Det är en viss skillnad mot 1 minut.
Citat från: Verspieder skrivet 08 december 2008, 20:06:55 PM
Jag tror det är media som blåst upp slipsdelen lite väl mycket. Många bussföretag har ju gott om polotröjor, pikétröjor och cardigans som det är ytterst svårt att spänna fast en slips i. Det viktigaste är väl att man bär upp uniformen på ett propert sätt?
Men viten för förseningar på enbart en enda minut? Det lät inget vidare. Betyder det att man handgripligen måste sparka ut en nypåstigen kund från bussen om denne inte hinner få fram sitt busskort på minst 50 sekunder om avgångstiden nyss skett? "Aj då, trafikljuset börjar slå om till rött, så det är bäst jag sätter plattan i mattan och dundrar förbi gult ljus med stående i bussen! Om jag säljer enkelbiljetter? Det kan ta ju uppåt 30 sekunder att knappa ut dem, så det hinner vi inte. Ni får helt enkelt inte åka med om ni inte vill betala i farten medan vi rullar förstås". ::)
I Umeå räknas turen som alltför försenad (samt inställd) med vite som följd först den är över 20 minuter sen. Det är en viss skillnad mot 1 minut.
jag håller med dig, de ser ut som på artikeln att de är media som har dragit i med slipsen för den är tillsammans med västen väldigt förknippad med bussförare (tyvärr)
vad gäller förseningarna måste de viktiga väl ändå vara att bussen inte avgår för tidigt, om den kommer någon minut sen verkar bara löjligt... men politikerna har ju sin sandlåda så...
Många åsikter och synpunkter från folk som tror de vet vad det pratar om... För det första gäller slipstvånget OM företaget har slips till sin uniform. Det är alltså FÖRETAGETS uniformspolicy som gäller. Snacket om förseningar är framkörningstid. Bussen skall vara framkörd, skyltad och klar att ta emot resenärer minst fem minuter före avgång. "Vanlig" försening på linje ger naturligtvis inget vite. Någon rapportering från trafikföretagen till KLT förekommer inte, däremot meddelar ju föraren ev. försening till trafikledningen (KLT:s trafikleding). Detta ger dock inget vite om vi fortfarande pratar om normal försening på linje.
Min personliga uppfattning, om den nu är intressant, är att man självklart använder slips till uniformen. Sen tillhör väl jag de icke schyssta arbetsgivarna eftersom vi använder slipsen hela året. ::)
Citat från: Kaxen skrivet 08 december 2008, 20:42:38 PM
Många åsikter och synpunkter från folk som tror de vet vad det pratar om...
Knappast. Jag ser bara ironiska skildringar samt nyfikna tolkningar av de rätt otydliga nyhetsartiklarna som är skrivna av folk som inte är i bussbranschen. Men det är bra att någon insatt förklarar. :)
Citat från: Kaxen skrivet 08 december 2008, 20:42:38 PM
Snacket om förseningar är framkörningstid. Bussen skall vara framkörd, skyltad och klar att ta emot resenärer minst fem minuter före avgång.
Och KLT betalar operatörerna för dessa fem minuter på varenda avgång? Det var ovanligt generöst för en huvudman. I Västerbottens län gäller krav på skyltning/framkörning 0-1 min före avgång beroende på avtal, om jag minns rätt.
Citat från: Verspieder skrivet 08 december 2008, 22:01:54 PM
Och KLT betalar operatörerna för dessa fem minuter på varenda avgång? Det var ovanligt generöst för en huvudman. I Västerbottens län gäller krav på skyltning/framkörning 0-1 min före avgång beroende på avtal, om jag minns rätt.
Står det i avtalet att bussen skall vara framkörd 5 minuter innan avgång så är det ju upp till entreprenören att lägga in denna tid i sin planering. Och således anpassa priset därefter.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 december 2008, 22:09:10 PM
Står det i avtalet att bussen skall vara framkörd 5 minuter innan avgång så är det ju upp till entreprenören att lägga in denna tid i sin planering. Och således anpassa priset därefter.
Och således få betalt av trafikhuvudmannen, som således kan betraktas som mer generös (mot passagerare och förare) än andra trafikhuvudmän.
Citat från: JDS skrivet 08 december 2008, 22:12:03 PM
Och således få betalt av trafikhuvudmannen, som således kan betraktas som mer generös (mot passagerare och förare) än andra trafikhuvudmän.
Ja, precis det jag menade.
För övrigt tycker jag det är rimligt att en regionbuss är framkörd fem minuter innan den annonserade avgångstiden om det medges med hänsyn till plats vid hållplatsen, omlopp, förarens lagstadgade raster m m. Självklart skall föraren ha betalt för detta.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2008, 09:39:39 AM
Detta är inget som man som entreprenör behöver tänka speciellt på, omloppen kommer nämligen färdiga från start till mål från KLT så det är bara att följa dessa, både vid anbud och i verkliga livet.
Att det sedan (i a f tidigare) kunde förekomma omlopp som redan från KLT inte klarade dessa 5 eller 10 minuter framkörning kan inte entreprenören påverkar och ligger heller knappast till grund för e.v viten.
Framkörningstiden finns inte med på omloppen, det är avgångstid som står där.
Jag har nu studerar denna debatt, som ungefär varat lika länge som mitt senaste arbetspass (dvs ca 30 timmar, men observera att jag inte arbetade hela tiden och inte hade betalt hela tiden. Dock var jag ju borta från min bostad totalt 32 timmar.)
Jag arbetar ju på ett serviceföretag i transportbranschen, som dessutom går med mycket god vinst. Stor del av trafiken är sk. egentrafik, men mycke är också upphandlad trafik.
I vårt företag gäller uniformsplikt för att som tjänstgör ute bland våra kunder. Slips ingår i uniformen, men är för min egen kategori frivillig, förutsatt att man valt den enklare uniformskolektionen. Säkerhets-slips och säkerhets-sjal tillhandahålls givetvis av arbetgivaren. Arbetsgivaren tillhandahåller även bra utbildning i hur god service mot kund skall ske och tillhandahåller även bra instruktioner på hur arbetat skall genomföras, för att störningar ska minskas och tidtabellshållningen ska bli så bra som möjligt.
Eftersom alla vet vad som förväntas av oss av vår arbetsgivare så sköts ju detta med uniform, service, rättidighet mm, på ett mycket bra sätt.
Kanske skulle tillägga också att våra uniformer, som är av nytt modernt snitt och i bra material är omtyckta av personalen, som är stolt över att ge ett gott intryck mot kund !
Som redan framkommit i tråden torde det ju vara sena framkörningar som orsakar vitet på 2000 till KLT. De som verkar mest upprörda över detta är ju ledningen på ett bussbolag:
CitatDet är ytterligare en press och vi har redan tighta tidtabeller, säger Staffan Gezelius som är personalplanerare på Swebus.
- Och nu kommer ytterligare lök på laxen att det ska betalas viten också.
Är bussarna försenade från avgång med så lite som en minut ska chauffören rapportera det till KLT. Vitet för försening blir då 2000 kronor. Ett vite som bussbolaget står för och inte den enskilde föraren.
Nu är det svårt att utgå från en radiointervju då den kan vara redigerad på olika sätt men jag får i alla fall uppfattningen att företagets representant försöker hetsa förarna till att bli "buttrare och surare" för att straffa KLT för deras kravspec som av allt av dömma aktuellt företag accepterat i och med att man fick trafiken.
Väntade på att någon annan också skulle läsa mellan raderna i artiklen. Jag tror ledningen i detta fall försöker använda förarna som slagträ för att få KLT att ta bort vitet för att på så sätt kunna spara några minuter genom att låta bussarna avgå senare från depån. Om vitet istället skulle inträda först efter 5 eller 10 minuter så skulle säkerligen bussen avgå 5 eller 10 minuter senare från depån. Jag kan naturligtvis ha fel men tanken slog mig dirket när jag hörde intevjun.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2008, 16:49:43 PM
Leif!
Håller med dig i stort men tyvärr uppfattar jag inte din arbetsgivare och många av dina kollegor i moder eller dotterbolagen på detta lite skönmålade sätt.
Vinsten är ju svår att jämföra med något annat bolag eftersom ni har en monopolställning på en stor del av verksamheten typ som Televerket en gång i tiden.....
Lars !
Förstår att du kanske tycker som du gör. Nu har jag ju varit på insidan, under ett antal år, både dåliga år och bra år. Man kan om man är objektiv faktiskt påstå att firman är något helt annat idag, än för några år sedan. Den resa man gjort de senaste 4 åren är mer omvälvande än resan under de 25 tidigare.
Att vissa kollegor är bättre än andra osv, så är de ju på alla arbetsplatser, men vad som skiljer här är ju att man numera faktiskt satsar på att förbättra sin personal. Något som jag tyvärr aldrig sett något av hos de bussbolag jag tidvis varit (tim-) anställd hos.
Skillnaden är ju att man ofta bara kräver en massa, men man är väldigt väldigt dålig på att ge riktiga och tydliga instruktioner och att motivera sin personal. Min arbetsgivare är bra på det numera.
Vad gäller monopolet, så är ju det politiskt, men de vet ju du med.....
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2008, 20:53:21 PM
Även jag har ju som du vet varit i firman även om det var 15 år sedan nu, däremot så möter jag ibland "kollegor" till dig i olika situationer och det är mycket möjligt att det skett förändringar till det bättre på vissa håll medans det på andra håll, b.la i dotterbolagen verkar vara sämre än någonsin med både service o inställning till jobbet.
Tidshållningen på spåren (där givetvis Banverket till viss del kan vara medskyldigt) är ju katastrofalt dålig, kunderna bemöts arrogant och ointresserat, nästan som på -80 talet....
Är tidshållningen och kundbemötandet bättre i bussbranchen? Järnvägen dras med en del gamla surdegar, t.ex. någon form av yrkesstolthet som går ut på att de resande är ett nödvändigt ont, men min åsikt är att "järnvägen" kommit till rätta med många av dessa problem (i alla fall hos den del av personalen som möter kunderna). Visst finns det rötägg även i denna bransch, men jag tror att den större delen av dem är lokförare
(och då inte främst på de personförande tågen).
Citat från: Karsten skrivet 09 december 2008, 21:00:18 PM
Är tidshållningen och kundbemötandet bättre i bussbranchen? Järnvägen dras med en del gamla surdegar, t.ex. någon form av yrkesstolthet som går ut på att de resande är ett nödvändigt ont, men min åsikt är att "järnvägen" kommit till rätta med många av dessa problem (i alla fall hos den del av personalen som möter kunderna). Visst finns det rötägg även i denna bransch, men jag tror att den större delen av dem är lokförare (och då inte främst på de personförande tågen).
Kan inte annat än hålla med Karsten, det du säger sammanfattar vad jag själv känner.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2008, 20:53:21 PM
Även jag har ju som du vet varit i firman även om det var 15 år sedan nu, däremot så möter jag ibland "kollegor" till dig i olika situationer och det är mycket möjligt att det skett förändringar till det bättre på vissa håll medans det på andra håll, b.la i dotterbolagen verkar vara sämre än någonsin med både service o inställning till jobbet.
Tidshållningen på spåren (där givetvis Banverket till viss del kan vara medskyldigt) är ju katastrofalt dålig, kunderna bemöts arrogant och ointresserat, nästan som på -80 talet....
[/quote
Dotterbolagen, finns det sånna ? Jovisst ja, det som kör i SL-land och det som kör till Norrland ja, sen äre vist nått hälftenägt ihop men nått bussbolag också.
Dom bolag ja tror du tänker på, ja dom håller man väl "tummen i ögat" på så gott det går.
Tidhållningen, ja visst finns det väl en del att önska, även om jag av egen erfarenhet nog tycker det är väl hyfsat, men men....
Uppenbarligen har du otur när du åker, det är ju inte mina egna erfarenheter dock.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2008, 21:03:18 PM
"Ledningen?"
Jag vet inte när en lokal personalplanerare "kommendant på SL språk" räknas in i ledningen för det aktuella företaget?, f.ö har jag jobbat med Staffan 2004-05 och upplever honom som väldigt kompetent och mån om personalen.
Att låta bussarna gå senare från depåerna är ju något som påverkar arbetstiderna bara vid ett par tillfällen varje dag/buss, i samband med tjänstens början och e.v matrast förlagd till depån.
Inne i tjänsterna är det ju KLT:s omloppsläggning som påverkar möjligheten att uppfylla framkörningskravet i många fall, i kombination med eventuella förseningar på turen innan, om det är 5 min mellan ankomst o avgång kan man uppfylla framkörningskravet bara i teorin och ibland är det ju mindre än så, klart att förarna blir stressade.
Fel ordval av mig. Skulle använt representant istället för jag antar att han uttalat sig som representant för Swebus och inte som privatperson/arbetstagare?
Dock blir ju resultat om man sätter vitet senare att ambitionsnivån också blir lägre i många fall. Om man tillåter upp till 10 minuter försening innan vitet utlöses kommer vissa att tolka detta som att det är OK att vara 10 minuter sen oavsett orsak. Jämför bara alla som kommer försent till lektioner/möte på skolor och företag och att just deras anledning inte gått att påverka och beror på yttre omständigheter. Dock är det ju väldigt få av dessa som kommer för sent till flyget när de ska ut på semester och anledningen är ju att priset för den förseningen blir väldigt hög.
Nu spekulerar jag men jag tror inte att KLT har hittat på kravet för att man tyckte att det var en kul grej utan man har nog haft problem med sena framkörningar som man tror går att påverka genom införandet av vitet. Det finns nämligen andra exempel från andra län (och andra bolag) där de oproportionerligt många av klagomålen som kom in gällde att de första turerna på morgonen var försenade från starthållplatsen. Nu kan det ju vara så att resenärerna blev mer irriterade och klagade mer på detta eftersom de inser att förseningen inte kan beror på att något tur innan råkat ut för försening. Vidare är det ju svårt att säga om det varit bussbolaget som givit för snål utkörningstid eller föraren som kört för sent från depån. Utan att vara någon slippsförespråkare tycker jag nog att man får rätta sig efter det som är bestämt. Även om det skulle kännas obekvämt i början kan jag inte se hur detta kan vara ett så enormt problem att man behöver gå till media. Jag som slutresenär har dock inget behov av att föraren/konduktören/särrvakten har slips. Av kommentarerna att döma här på forumet finns dock personer med motsatt uppfattning :)
Utan att veta om det är meningen tror jag nog att tyvärr kan innebära att man skapar ett krig mellan personalen på Swebus på ena sidan och KLT och i viss mån även kunderna på andra sidan. Dessutom är jag övertygad om att vissa kommer att tolka intervjun som att man kan visa sitt missnöje med KLT genom att vara "buttrare och surare" mot resenärerna.
"Efter 16 dagars kontroller riskerar de två största bussbolagen i länet 150 000 kronor i böter på grund av för sena avgångar eller framkörningar.
De nya viteskraven har också inneburit att chaufförer känner sig både kränkta och övervakade i smyg"
Sitter man å har raster på okynne eller prångt ska ut å röka fast det är en försening så klart trafikbolaget ska betala å i slutändan tycker jag det ska dras på lönen på den som kör med (man kan ha per automatik med sändande GPS till länstrafikens dator & när man står för länge bör en anledning ges)... Händer ofta i stadstrafiken i Gävle tyvärr.. Har bra koll på det själv då jag när jag åker fr jobbet då vi har änd HPL vid mitt arbete
Vi har flera transportföretag som levererar till jobbet samt hämtar och dessa har GPS sändare så chefer har full kontroll är det för långa stillestånd så är det rapport som gäller... Beror det på mitt företag att dom blir stående så får vi betala så kalld väntetid...
Varför ska jag som resande missa en anslutning eller komma för sent för att trafikbolaget anställt rökare tex? Detta är en ren chefsfråga hur man ska presentera vad som gäller!
"Han säger att de första 16 dagarnas kontroller som resulterade i vitesbesked på 150 000 kronor inte alls var något sorts skrämskott. Johan Lundberg kommer att dyka upp igen och igen, och nya vitesbesked för bussbolagen är alltså att vänta inom kort"
Känner trafikbolagen att dom inte kan leva upp till kraven ska som inte ens lägga anbud på trafiken så jag fattar inte vad det är frågan om ???
Missar jag en tid hos tandläkaren så får jag betala ett belopp som "böter" sedan får jag boka en ny tid för behandlingen samma gäller bilprovningen är jag inte där i tid får jag boka om & betala ny avgift..
Trafikbolagen som lagt anbud har grova problem är bara att konstatera när man inte kan fixa till trafiken & bla anställa rätt personal & det är fan rätt för vilken arbetsgivare som helst att anställa vilken dom vill... Det är ofta samma individer som drar på sig klagomål samt gör fel hela tiden med...
j***a lekstuga kan man lungt säga, dvs det är bara att betala till man fixat till org samt har rätt personal samt FU på vagnparken så haveri ef linjerna minnimeras nu verkar det mest som man kör i trafik ist till haveri kommer ist för att ha FU då ska man betala feta böter om det ger förseningar med!
Citat från: Fredde skrivet 10 december 2008, 03:43:25 AM
"Efter 16 dagars kontroller riskerar de två största bussbolagen i länet 150 000 kronor i böter på grund av för sena avgångar eller framkörningar.
Mycket pengar...
Citat från: Fredde skrivet 10 december 2008, 03:43:25 AM
De nya viteskraven har också inneburit att chaufförer känner sig både kränkta och övervakade i smyg"
Sitter man å har raster på okynne eller prångt ska ut å röka fast det är en försening så klart trafikbolaget ska betala å i slutändan tycker jag det ska dras på lönen på den som kör med (man kan ha per automatik med sändande GPS till länstrafikens dator & när man står för länge bör en anledning ges)... Händer ofta i stadstrafiken i Gävle tyvärr.. Har bra koll på det själv då jag när jag åker fr jobbet då vi har änd HPL vid mitt arbete
Tror ingen vill bli övervakad på jobbet. Skapar otrivsel och i långa loppet personalbrist. Den bästa och mest effektiva övervakaren är våra kunder.
Citat från: Fredde skrivet 10 december 2008, 03:43:25 AM
Varför ska jag som resande missa en anslutning eller komma för sent för att trafikbolaget anställt rökare tex? Detta är en ren chefsfråga hur man ska presentera vad som gäller!
Oftast beror ju en försening på trafikrelaterade händelser och inte på att någon tar en rökpaus. 99% av förarna har järnkoll på anslutningar och brutna anslutninga beror ofta på en optimistiskt lagd planering för resan.
Citat från: Fredde skrivet 10 december 2008, 03:43:25 AM
Känner trafikbolagen att dom inte kan leva upp till kraven ska som inte ens lägga anbud på trafiken så jag fattar inte vad det är frågan om ???
Bolagen känner till förutsättningarna, men det kan "gå på skit" i alla fall...
Citat från: Fredde skrivet 10 december 2008, 03:43:25 AM
Missar jag en tid hos tandläkaren så får jag betala ett belopp som "böter" sedan får jag boka en ny tid för behandlingen samma gäller bilprovningen är jag inte där i tid får jag boka om & betala ny avgift..
Hos min tandläkare har jag en kvart på mig, innan jag får ett "missat besök". Hur det fungerar hos bilprovningen har jag ingen koll på...
Citat från: Fredde skrivet 10 december 2008, 03:43:25 AM
Trafikbolagen som lagt anbud har grova problem är bara att konstatera när man inte kan fixa till trafiken & bla anställa rätt personal & det är fan rätt för vilken arbetsgivare som helst att anställa vilken dom vill... Det är ofta samma individer som drar på sig klagomål samt gör fel hela tiden med...
j***a lekstuga kan man lungt säga, dvs det är bara att betala till man fixat till org samt har rätt personal samt FU på vagnparken så haveri ef linjerna minnimeras nu verkar det mest som man kör i trafik ist till haveri kommer ist för att ha FU då ska man betala feta böter om det ger förseningar med!
Har det hänt dig något, när du åkt buss? Bara skäll och klagomål... Har du något konstruktivt förslag?
Ja när jag skrev om hur långt innan busen ska stå på hållplatsen innan avgångstid så blev det ett väldans rabalder om det.
Jag har ju som sagt arbetat med att servicen mot passagerare skall förbättras och att bussen kör fram några minuter innan avgångstid, vilket ju verkar vara det största problemet i KLT.
Men detta tycker jag är lite för mycket, det resulterar ju bara vantrivsel på arbetet för dom anställda, visserligen ska chaufförerna göra det som är deras arbete och sköta det, men en sådan övervakning ??? Nej tror inte på det.
Kommunikation mellan Länstrafikbolag , entreprenör och dom anställda är en bättre väg att gå i så fall.
Sedan att kunderna är dom bästa övervakarna, ja det stämmer men ofta ser man klagomål från passagerare som enbart gnäll som oftast inte leder till någon förändring.
Sedan måste man ju få ventilera sina åsikter om hur trafiken fungerar ur individuell syn utan att bli kallad för gnällspik.
Om en person upplever att det är så i t.ex den staden som han bor i så har han ju full rätt till en åsikt i frågan.
Sen finns det ju svarta får i alla brancher även inom föraryrket, kan ju nämna en på Swebus i Halmstad i linje ställde bussen utanför en tobaksskiosk fullt med passagerar gick in i lugn och ro köpte cigaretter kom tillbaka satte sig och körde iväg.
Sådant händer säkert i flera bolag men man ska inte dra alla över samma kam, dom flesta förare har ändå en viss stolthet i det arbetet dom utför och gör det med känsla och serviceanda.
Sedan som Wetjo skrev förseningar idag beror oftast inte på föraren i vissa fall ja men oftast inte, det är snarare dom snäva tiderna som ställer till det, om 3 eller 4 ska fylla på eller ladda sitt kort så är det kört med tiderna.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2008, 10:53:14 AM
http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/svaart_att_haalla_tiden (http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/svaart_att_haalla_tiden)
http://www.vimmerbytidning.se/article/view/30301/ (http://www.vimmerbytidning.se/article/view/30301/)
Entreprenören kan inte direkt påverka tidtabellen eller bussomloppen, en försening på föregående eller kanske före-föregående tur påverkar lätt framkörningstiden senare.
Frågan blir ju om föraren ska välja mellan att gå på toaletten och kanske köra fram någon minut försent eller att "hålla sig"
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2008, 10:53:14 AM
http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/svaart_att_haalla_tiden (http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/svaart_att_haalla_tiden)
http://www.vimmerbytidning.se/article/view/30301/ (http://www.vimmerbytidning.se/article/view/30301/)
Entreprenören kan inte direkt påverka tidtabellen eller bussomloppen, en försening på föregående eller kanske före-föregående tur påverkar lätt framkörningstiden senare.
Frågan blir ju om föraren ska välja mellan att gå på toaletten och kanske köra fram någon minut försent eller att "hålla sig"
En tredje variant är ju att köra fram först och gå på toaletten sen (jaja alla förståsigpåare, det är naturligtvis totalt omöjligt, det vet jag, men på plan mark ute på landet ska det nog funka...).
För övrigt är det väl inte förarens bekymmer detta, utan det blir trafikföretagets bekymmer på samma sätt som det skulle bli om man inte hade någon framkörningstid alls, då ju i stället själva avgången skulle bli försenad.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2008, 10:53:14 AM
http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/svaart_att_haalla_tiden (http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/svaart_att_haalla_tiden)
http://www.vimmerbytidning.se/article/view/30301/ (http://www.vimmerbytidning.se/article/view/30301/)
Entreprenören kan inte direkt påverka tidtabellen eller bussomloppen, en försening på föregående eller kanske före-föregående tur påverkar lätt framkörningstiden senare.
Frågan blir ju om föraren ska välja mellan att gå på toaletten och kanske köra fram någon minut försent eller att "hålla sig"
Det sista tänker jag ju svara på först.....
Självklart ska föraren gå på toaletten och sen köra sin tur. Finns det inte tid, så får det ju bli sent. Att hålla sig är inget alternativ. Här handlar det om hälsa.
När det gäller omloppen, så kan ju inte operatörerna påverka så mycket, men det låter märkligt om det inte alls skulle gå att påverka, om man som operatör vill ha förbättringar.
Nu talar vi ju konkret KLT här, KLT är ju då ett av väldigt få länstrafikhuvudmän som har en egen sammanhållen trafikledning. Denna trafikledning kan ju vid störningar ta de beslut som behövs för att lösa störningen. Vilket ju innebär att såna beslut överrider den normala planeringen.
Sen kan har jag ju lite svårt att tänka mig att man håller på och letar minutförseningar och annat dumt. Däremot har man kanske flyttat fram sina positioner, för att på så vis kanske komma tillrätta med en tilltagande förslappning.
Har man ständiga förseningar på en viss tur på en viss punkt, så är det väl rätt bra om det kommer fram, för det kan ju faktiskt vara så att man behöver konstruera om tidtabellen. En sådan omkonstruktion låter sig ju egentligen bara göras vid tidtabellskifte, men är felet grovt måste det kanske till akuta åtgärder. Klart är ju dock, att man behöver ju gå till botten med orsakerna till att tidtabeller inte håller. Att bara lägga på tid, utan underbyggnad, kanske inte alltid blir så bra.
Det är klart att KLT vill ha det som man har köpt.
Problemet är bara att KLTs tidtabeller inte stort sett inte har ändrats sedan början på 80-talet.
Det har hänt väldigt mycket i Kalmar sedan dess vad gäller framkomlighet. Åtskilliga trafikdämpande åtgärder som vägbulor, avsmalningar och annat sänker hastigheten för bussar och även för bilarna som är framför. Norra vägen som är som en pulsåder har smalnats av rejält på sina ställen för att göra det säkrare för gångtrafikanter som ska över densamma. I rusningstrafik är det ibland så tät mellan bussarna så man kommer inte in på hållplatserna på Norra vägen. Man ser inte om det står några och väntar på den buss man kör, alltså får man vänta.Hållplatserna ligger så tätt att man kommer aldrig upp i hastighet. Medelhastigheten är 23km/h i stan.
När man ska in på Kalmar Central så får man ibland stå i kö för att rulla in.
Ibland så korkas hela busstationen igen. Från början låg stadstrafikterminalen i andra änden av Kvarnholmen men flyttades till terminalen för region- och landsortstrafiken. En bra idé men det är fruktansvärt trångt.
I höstas varju bensinpriset på topp och samtidigt så togs vissa gratisparkeringar bort i Kalmar samtidigt som timpriset på parkeringarna höjdes från 5 kr till 10 kr / timme. Allt detta har lett till en resandeökning på 9-10 %. Det är förstås glädjande men det får inte bussarna att komma mer i tid. Samtidigt har det varit strul med skyltning och dörrar på de nya MAN-bussar som levererats. KLT är ansvarigt för skyltningssystemet. Företaget som levererade skyltningssystemet har gått i konkurs. Detta har också lett till strul.
Att bli försenad är väldigt lätt. Då pratar vi inte om 1-2 -3 minuter utan mycket mer.
Bussar som nu är låggolvare med rollatorer, rullstolar och permobiler tar tid och det är inget som är medräknat i denna föråldrade tidtabell.
Det handlar inte om att förarna står och röker. Det är att raljera.
Som tur är så får vi inga viten för förseningar på linjen.Men vi måste ringa och säga att vi är försenade. Först var det 5 minuter men det har nu ökats på till 10 minuter. Det höll inte med alla dessa samtal till TL. Samtal med anslutningar måste prioriteras.
Men det är stressande att känna att vi förlorar tid och så småningom kanske överlämnar förseningen till den förare som avlöser oss. Även att känna att rasten som man ska ha inte blir det den borde.
Boven till det hela är de stela omloppen, alltså samma tid på samma linjer oavsett om det är hög eller lågtrafik och även sommar som vinter. Man kan fråga sig varför det är så svårt för KLT att få fram en tidtabell som håller.
Slutligen så vill jag säga att jag ser inga förare utan slips i Kalmar. Men slipsen blir en av de saker som man pratar om.
Jag anser att det är vikigt att entreprenörer och trafikhuvudmän har ett gott förhållande och kan prata med varandra. Det är också viktigt att chaufförerna behandlas på ett bra sätt. De vill göra ett gott jobb.
Det blir inte så om man anställer en kontrollant som har till uppgift att sätta viten för 1 minut som till en väsentlig del beror på en dålig tidtabell och för korta framkörningstider.
KLT går ut med att Kalmar Län har Sveriges vänligaste chaufförer. Det vill vi gärna fortsätta vara och det är en bra målsättning. Men ska vi fortsätta vara det så måste vi få möjlighet att vara det också.
mvh
Buss-Anders
Då får väl jag gå lite mot strömmen och säga att jag tycker att hela debatten är en mindre storm i ett vattenglas. Visst finns det lite att säga om hur viten utdelas, men i stort följer det bara ingånget avtal, inte mycket att säga om det. Sedan kan jag inte hålla med om att tidtabellerna skulle vara så dåliga som det sägs. Kanske är olika för våra olika områden, men det borde det inte vara. Vi har tidtabellsmöten med KLT varje år och får komma med synpunkter och idéer om vad som behöver justeras. Min personliga uppfattning är att KLT är mycket lyhörda och det brukar inte vara så svårt att få igenom förändringar. Dock kanske man ska fundera igenom hur man kan lösa problemet och vara öppen för en dialog, bara skrika att det inte går funkar inte. Kanske inte rätt folk som deltar på tidtabellsmötena?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 december 2008, 10:35:53 AM
Det skedde en viss förändring till det bättre runt 2004 enligt min mening vad gäller möjligheten att få till förändringar.
Sedan finns det ju för och nackdelar med att huvudmannen fastställer omloppen, man minskar kreativiteten hos entreprenörerna men man underlättar samtidigt för de små operatörerna som saknar utvecklade planeringsfunktioner både att lägga anbud och att driva trafiken.
Vet inte vad du menar ska ha hänt 2004, tycker det funkade bra tidigare också.
100.000 i viten för sena framkörningar på några veckor för att tiden inte räcker till är väl lite mer än storm i ett vattenglas. En minuts försening leder till 4000 kr i vite om den inte anmäls i förväg. Tidigare hade vi 10 minuters framkörning för Raskenbussarna. Nu är det 5 minuter. Har resenärerna blivit dubbelt så snabba på att köpa biljetter och så även chaufförerna?
Inga bussar är nystädade alltid. Jag menar att mänskliga faktorn och uppenbar nonchalans eller klart åsidosättande av vad man kommer överens om är två olika saker.
Chaufförer som inte hinner köra fram i tid för att de ska lasta blommor på morgnarna och tiden räcker inte till det momentet. Pengarna för blomtranporter tillfaller KLT då måste tiden räcka till för det också fullt ut. Det sista jag hörde var att tiden för att lasta blommor hade utökats.
Det är ju glädjande
Det är mera trafikhinder idag än för 10 år sedan. Det går inte att bortse från. En trafikökning i höst på 10 % tar tid. Det är inte bra att så ofta behöva lämna över en försenad buss till en kollega för man är alltid sen i rusningstrafik. Det säjer sig själv att det går inte att ha stela omlopp med samma tider i låg- och högtrafik.
Det är bara att prata med chaufförerna i Kalmar så vet man hur det är nu.
Mvh
Buss-Anders
som vanligt diktatorsfasoner från länstrafikhåll >:(
slips förknippar jag förövrigt med politiker och andra krimminella
kan dock vara bra på sommaren att torka sig i pannan med ;D
Citat från: michael k skrivet 19 december 2008, 10:16:08 AM
som vanligt diktatorsfasoner från länstrafikhåll >:(
slips förknippar jag förövrigt med politiker och andra krimminella
kan dock vara bra på sommaren att torka sig i pannan med ;D
Med den inställningen kanske ett annat yrke passar bättre för dig. Finns massor av yrkesområden där man inte ens tänker tanken att använda slips, dock är det så i bussbranchen och vill man vara med här får man acceptera det.