OmniCity-Express bussarna börjar redan att rasa ihop.
Pratade med föraren hem ifrån Kalmar häromdagen och det har tydligen varit mkt problem med nästan alla bussar.
Både OmniCity och OmniCity-Express har problem med bland annat stoppknappar,dörren in till förarstolen (lossnat),blinkers,lossnat kofångare bak,radio/sterio (ursel radiosändare) mm...
Sedan MANs bussar med stoppknappar och dörrarna.
/ Mattias
Dörrar är ju ett problem som gällt för alla bussmärken de senaste åren, man tycker ju att tillverkarna bör lära sig tekniken snart. Sedan kan man säkert avskriva en del "fel" som beror på inkorrekt handhavande vilket ibland leder till att datorerna som styr sätter sig på tvären. Att detaljer lossnar är ju däremot högst anmärkningsvärt på såpass nya bussar. Åtgärdas på garanti misstänker jag men likväl irriterande. Usel radiosändare är ju också tråkigt men tyvärr inte unikt för Omni, sedan undrar man ju om åkarna har snålat och köpt den billigaste stereon och därmed inte fått en lika kraftig antennförstärkare? Avslutningsvis så är det OmniLink och OmniExpress som rullar i Kalmar, ingenting annat ;).
Vet inte hur OmniExpress är, men de senaste Omni[link]-varianterna verkar överlag dras med en hel del problem, både elektriskt, rent maskinellt etc. Ett massivt dörrkrångel är väl det vanligaste (var en hel del strul även med förra versionen), men även strul med bromsar, motorstyrning, spridare mm. (det senare kanske mest relaterat till etanolmotorerna) förekommer frekvent.
Mycket verkar dock kunna återkopplas till fel[inställningar] i både hård- såväl som mjukvara. I vissa fall blir det även nästan tragikomiskt att se Scaniamekaniker, som svär så det osar, flänga runt på ramperna med diagnosverktyg för att se om det räcker med att nollställa felen eller om det gått så långt att delar skadats och måste bytas ut.
Jag är ingen direkt Scaniavän, men erkänner ändå att normalvagnarna brukar falla mig på läppen. Denna senaste batch anser jag dock höra till det sämre jag sett på en hel del år och i jämförelse med t.ex. en gammal pålitlig H10 (CR112) så är detta, sett från min horisont, rena sk-ten.
boven i dramat heter allt som oftas C90.
Den kan tydligen slå ut en hel buss. :-\
bästa sättet för att återställa är att bryta huvudströmmen ett par minuter och starta om C90 sen brukar det fungerar igen.
För att fixa ev, motorfel, Elgas fel, dörrfel m.m på en Omnicity eller omnlink, fungerar det oftast till 90% att Noda bussen, dvs starta om hela datorn, då huvudströmsbrytaren inte bryter många saker i bussens elsystem, Då det gäller, dörrbroms som inte försvinner, växel som inte vill läggas i, startfel, elgas fel då tophastigheten är 30, Och det lustugaste felet jag vart med om, är då bussen startar, man kör iväg, man kommer upp i ca 30 km/h, då bromsas bussen ner och lägger sig på 650 rpm i tomgång, och sen när man gasar fullt så varvar den mest 1100 rpm, det gick undan " not"
Citat från: Johan Hansson skrivet 07 december 2008, 11:27:54 AM
boven i dramat heter allt som oftas C90.
Den kan tydligen slå ut en hel buss. :-\
bästa sättet för att återställa är att bryta huvudströmmen ett par minuter och starta om C90 sen brukar det fungerar igen.
Om nu boven oftast är C90 (som vad jag vet inte är märkesbunden), varför slänger man helt sonika inte ut den och installerar något pålitligare system?
Används C90 fortfarande :o, trodde bara gamla volvo hade det ;)
Vad är C90?
c90 finns väl inte i nya scania har för mig dem har nått som heter CANBUS
Oberservera vad trådskaparen skrev:
Citatdörren in till förarstolen (lossnat)
Det tror inte jag är ett ofta förekommande problem på bussar, har iaf aldrig hänt mig att jag har fått dörren i handen.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 07 december 2008, 14:20:56 PM
Vad är C90?
C90 är en dator med tillhörande display som styr skyltning, ventilation eller både och beroende på konfiguration. C90 kan matas med omloppsdata så att den sköter hållplatsutrop, skyltar automatiskt, visar nästa hållplats+avstånd till den samt hur man ligger till i tid. Är på utgående och ersätts med modernare skapelser som Buss-PC (Stockholm) och iTid (Göteborg). Är tveksam till att KLT har utrustat Rasken- och regionbussarna med denna omoderna skapelse.
Citat från: Johan B skrivet 07 december 2008, 17:24:51 PM
C90 är en dator med tillhörande display som styr skyltning, ventilation eller både och beroende på konfiguration. C90 kan matas med omloppsdata så att den sköter hållplatsutrop, skyltar automatiskt, visar nästa hållplats+avstånd till den samt hur man ligger till i tid. Är på utgående och ersätts med modernare skapelser som Buss-PC (Stockholm) och iTid (Göteborg). Är tveksam till att KLT har utrustat Rasken- och regionbussarna med denna omoderna skapelse.
Omnicity/Omnilink i SL har ju Buss-Pc som styr skylt och utrop som alla andra bussar, sen har dom en separat klimatanläggning som styr element, värme till defrostern m.m, Så någon data som "C90" finns ej i SLs Scanior " Sen innan Buss-Pc hade vi ju Mobitec Zebra, Ett system jag gillade
Citat från: Optimal skrivet 07 december 2008, 17:44:33 PM
Omnicity/Omnilink i SL har ju Buss-Pc som styr skylt och utrop som alla andra bussar, sen har dom en separat klimatanläggning som styr element, värme till defrostern m.m, Så någon data som "C90" finns ej i SLs Scanior " Sen innan Buss-Pc hade vi ju Mobitec Zebra, Ett system jag gillade
c90 styr inte bara sånt som föraren ser på displayen
Citat från: homer skrivet 07 december 2008, 17:52:41 PM
c90 styr inte bara sånt som föraren ser på displayen
vad styr den mer då?
Scaniorna har endå inte haft nån c90 :P
CitatOmnicity/Omnilink i SL har ju Buss-Pc som styr skylt och utrop som alla andra bussar, sen har dom en separat klimatanläggning som styr element, värme till defrostern m.m, Så någon data som "C90" finns ej i SLs Scanior " Sen innan Buss-Pc hade vi ju Mobitec Zebra, Ett system jag gillade
För att man kunde skylta så eller? ;D
(http://img238.imageshack.us/img238/1848/91923051kr0.png)
Haha, precis (http://i78.photobucket.com/albums/j106/Acela1/haha.jpg)
Citat från: Johan Hansson skrivet 07 december 2008, 11:27:54 AM
boven i dramat heter allt som oftas C90.
Den kan tydligen slå ut en hel buss. :-\
Hur kan en krånglande C90 slå ut en buss? Hur mycket utrustning har dessa människor kopplat till C90-datorn egentligen?
I Umeå styr C90:n enbart skyltsystemet och en hel del trafikljus. På de fd Jönköpingsvagnarna sitter dock ännu en C90 som styr klimatanläggning och känner av fel på lampor. Det torde väl räcka? Jag tycker att Thoreb C90 är en utmärkt produkt, och den krånglar oerhört sällan, jämfört med biljettmaskinerna och själva bussen.
Beror det inte väldigt mkt på programvaran??? dvs ju mer man vill att den ska sköta desto mer möjligheter att det blir strul... :P
Det är inte C90 i bussarna, skyltningen sköts via KLT:s nya "biljettmaskin", alltså pc:n.
Citat från: Johan B skrivet 07 december 2008, 17:24:51 PM
C90 är en dator med tillhörande display som styr skyltning, ventilation eller både och beroende på konfiguration. C90 kan matas med omloppsdata så att den sköter hållplatsutrop, skyltar automatiskt, visar nästa hållplats+avstånd till den samt hur man ligger till i tid. Är på utgående och ersätts med modernare skapelser som Buss-PC (Stockholm) och iTid (Göteborg). Är tveksam till att KLT har utrustat Rasken- och regionbussarna med denna omoderna skapelse.
iTID styr ingen klimatanläggning. Allt som går att styra där är vilka omlopp som skall köras. Ibland går inte ens det. Märklig skapelse den där.
Citat från: Svemicke skrivet 08 december 2008, 00:26:23 AM
iTID styr ingen klimatanläggning. Allt som går att styra där är vilka omlopp som skall köras. Ibland går inte ens det. Märklig skapelse den där.
Nej och det har jag inte heller påstått men nu när jag läser min text igen ser jag att det går att tolka det så vilket jag får be om ursäkt för. iTid har ersatt C90 men styr inte lika många funktioner som C90n gjorde. Det har dock funnits bussar (hos ex Veolia Partille, vet ej hur det är på GS) där C90n bara använts till omloppsstyrning, skylt har gått på ICU400 och klimatet med separat display/knappsats.
Citat från: Johan B skrivet 08 december 2008, 09:35:37 AM
Nej och det har jag inte heller påstått men nu när jag läser min text igen ser jag att det går att tolka det så vilket jag får be om ursäkt för. iTid har ersatt C90 men styr inte lika många funktioner som C90n gjorde. Det har dock funnits bussar (hos ex Veolia Partille, vet ej hur det är på GS) där C90n bara använts till omloppsstyrning, skylt har gått på ICU400 och klimatet med separat display/knappsats.
Det var inte menat som en tillrättavisning. Kom bara att tänka på att C90:n var mer funktionell än dess efterföljare och passade på att använda repliken på Ditt inlägg för att skriva det. :)
Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 december 2008, 17:59:45 PM
För att man kunde skylta så eller? ;D
(http://img238.imageshack.us/img238/1848/91923051kr0.png)
Hur gör du de här bilderna Yujin?
Citat från: Johan Hansson skrivet 08 december 2008, 12:29:32 PM
Hur gör du de här bilderna Yujin?
Går att ordna genom Mobitecs skyltediteringsprogram Mobi Info Edit. Vet dock inte om det är det han han använder...
Citat från: Ante skrivet 08 december 2008, 12:31:43 PM
Går att ordna genom Mobitecs skyltediteringsprogram Mobi Info Edit. Vet dock inte om det är det han han använder...
Hur har han fått tag på det då? Det är väl inte ute till allmänheten precis?
Citat från: Svemicke skrivet 08 december 2008, 12:38:36 PM
Hur har han fått tag på det då? Det är väl inte ute till allmänheten precis?
http://www.mobitec.com.br/downloads.php
Citat från: Verspieder skrivet 08 december 2008, 16:48:55 PM
http://www.mobitec.com.br/downloads.php
Det är bara att demo tyvärr :(
Citat från: Optimal skrivet 08 december 2008, 17:26:58 PM
Det är bara att demo tyvärr :(
Skulle vara kul om man kunde få tag på sladden så kan man pröva överföra egna texter över till 300TD.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 08 december 2008, 17:43:57 PM
Skulle vara kul om man kunde få tag på sladden så kan man pröva överföra egna texter över till 300TD.
Vallentuna ;D
Här i Jönköping finns det också C90 men inte i alla bussar. Det är i ledbussarna utan och dom som kom ifrån Danmark
Citat från: Yujin Zhang skrivet 08 december 2008, 17:43:57 PM
Skulle vara kul om man kunde få tag på sladden så kan man pröva överföra egna texter över till 300TD.
Vilket program är det du använder? Har själv bara erfarenhet av Mobitecs skyltar och Mobi Info Edit.
Citat från: Ante skrivet 08 december 2008, 20:20:15 PM
Vilket program är det du använder? Har själv bara erfarenhet av Mobitecs skyltar och Mobi Info Edit.
Den jag använder nu är en gammal programvara som jag och Jim fick från personalen från Mobitec som var där på Persontrafikmässan 2006 (bland de övriga saker vi fick). Den heter ZEdit 32 och ska tydligen vara från 1992 (Version 1.2.3).
Citat från: Yujin Zhang skrivet 08 december 2008, 20:24:53 PM
Den jag använder nu är en gammal programvara som jag och Jim fick från personalen från Mobitec som var där på Persontrafikmässan 2006 (bland de övriga saker vi fick). Den heter ZEdit 32 och ska tydligen vara från 1992 (Version 1.2.3).
Hoppsan, föregångaren till Mobi Info Edit alltså :P
Citat från: Ante skrivet 08 december 2008, 20:31:57 PM
Hoppsan, föregångaren till Mobi Info Edit alltså :P
Aha! Då vet man det. Måste besöka Herrljunga någon gång för att fixa sladden dock. ::)
Citat från: Ante skrivet 08 december 2008, 20:31:57 PM
Hoppsan, föregångaren till Mobi Info Edit alltså :P
MIE kan dock inte användas i SL-land :-X