Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Peter Rost skrivet 06 december 2008, 19:54:22 PM

Titel: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Peter Rost skrivet 06 december 2008, 19:54:22 PM
http://svt.se/
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: RoTe skrivet 06 december 2008, 22:55:04 PM
Jag har sagt det förut och säger det igen:

Höj lönerna istället!
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Ersa skrivet 06 december 2008, 23:37:28 PM
Direktlänk:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1338251&lid=puff_1338247&lpos=rubrik
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Ersa skrivet 06 december 2008, 23:45:29 PM
Citat från: Artikeln-Kan vi sänka körkortsåldern så kommer vi att få många välutbildade, ännu mer motiverade förare än vi har i dag.

Visst får de in fler nya yngre förare till branschen, men hur får man dessa att stanna i yrket? Denna utmaning klarar man ju inte ens med 21-åringarna idag.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 06 december 2008, 23:46:32 PM
Blir bara så förbannad.

Vem vill anställa en 18 åring som priccis fått ut sitt bil och busskörkort.
Hade jag haft eget bolag så hade jag bett personenatt återkomma när han eller hon är minst 21 år.
Tror knappast de stora bussbolagen anställer en 18 åring.

Att köra buss innebär mer än att bara köra.

En busschauffhör ansvarar för passagerare det kräver enligt mig och nog många här på bussnack kan hålla med att det krävs ett par års körerfarenhet med bil först.

Jag tog mitt bilkörkort när jag var 19 år och måste säga att när jag sen när jag fick börja övningsköra med buss så kände jag att den erfarenheten jag fått från bilkörningen är mer än guld värd.
Kan tilläggas att jag tog traktorkörkort när jag var 16 år då jag gick på naturbruksgymnasium  även det har hjälp mig mycket.


Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Jonas skrivet 06 december 2008, 23:54:58 PM
Tanken är väl att det ska inrättas en gymnasieutbildning för persontransporter på 3år och att man efter denna ska kunna börja köra buss direkt.

Jag tror inte att det blir aktuellt med 18-åringar som kommer direkt från "gatan"(om uttrycket tillåts ;)) och sedan börjar köra buss.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: truckdriver skrivet 07 december 2008, 00:06:41 AM
Citat från: RoTe skrivet 06 december 2008, 22:55:04 PM
Jag har sagt det förut och säger det igen:

Höj lönerna istället!



Som i sin tur höjer biljettpriserna. Jo det skulle locka fler passagerare.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 07 december 2008, 00:24:20 AM
Det här borde de satsa på i stället tycker jag


Det är bara några saker på listan som kan göras låg men jag tror att med detta kommer man långt och dessutom tror jag fler väljer att stanna i yrket.

Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: RoTe skrivet 07 december 2008, 01:51:24 AM
Citat från: truckdriver skrivet 07 december 2008, 00:06:41 AM


Som i sin tur höjer biljettpriserna. Jo det skulle locka fler passagerare.

Jaha, så det är bättre att ha låga biljettpriser och inga förare?  ::)

Kolla lönetrappan i branschen, man får ju inte ett skit för att man stannar kvar. Det kan skilja så lite som 3000kr mellan en nyanställd och en som är 60 och kört buss i hela sitt liv. Är det bra?
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Jo skrivet 07 december 2008, 02:58:54 AM
Citat från: Johan Hansson skrivet 07 december 2008, 00:24:20 AM
Det här borde de satsa på i stället tycker jag


  • Höja lönerna
  • Öka säkerheten för busschaufförerna
  • Ta bort kontanthandteringen på bussarna

Det är bara några saker på listan som kan göras låg men jag tror att med detta kommer man långt och dessutom tror jag fler väljer att stanna i yrket.




Varför blir du så "förbannad"?  Är du rädd att bli utkonkurrerad av någon som är yngre? Verkar som att många här efterlyser högre löner. Nu är jag personligen för att avskaffa tarifflönerna och istället låta det bli som i många andra brancher där man istället får byta arbetsgivare när man vill ha upp lönen. Dock är jag tveksam till de som tycker det är dåligt betalt. Vad tycker ní är rimligt då? (Och nej jag tror inte man kan jämföra bussförare med piloter och de högst betalda sjöbefälen)
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Jan skrivet 07 december 2008, 06:44:33 AM
Där man har störst omsättning på förare är problemet störst. Om man tog hand om detta så skulle förarna stanna kvar och behovet av nyanställningar minska. Hur kommer det sig att det saknas förare i 4-5 områden i Sverige? Detta medan det inte saknas i andra.?
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2008, 08:49:54 AM
Citat från: Z skrivet 06 december 2008, 23:54:58 PM
Tanken är väl att det ska inrättas en gymnasieutbildning för persontransporter på 3år och att man efter denna ska kunna börja köra buss direkt.

Jag tror inte att det blir aktuellt med 18-åringar som kommer direkt från "gatan"(om uttrycket tillåts ;)) och sedan börjar köra buss.

Om media kunde koncentrera sig på det väsentliga i nyheterna i stället för det mest spektakulära. Precis som du skriver så är det alltså att man föreslår en treårig gymnasieutbildning till bussförare och att denna avses sluta med att man har busskortet i sin hand. Eleverna i denna utbildning får säkert större körerfarenhet än de flesta 18-20-åringar som har körkort. Yrket får högre status och då kommer också högre lön och mindre personalomsättning som en lyckosam konsekvens.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Krille skrivet 07 december 2008, 09:13:46 AM
Citat från: Johan Hansson skrivet 07 december 2008, 00:24:20 AM
Det här borde de satsa på i stället tycker jag
  • Ta bort kontanthandteringen på bussarna

Det är ju en anledning för arbetsgivaren att sänka lönen.
Vadå, du kör ju bara, du behöver ju inte ens sälja biljetter?
Då får det räcka med 20 pix i månaden.

/K
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Björn Ax skrivet 07 december 2008, 09:30:14 AM
Citat från: Krille skrivet 07 december 2008, 09:13:46 AM

    Det är ju en anledning för arbetsgivaren att sänka lönen.
    Vadå, du kör ju bara, du behöver ju inte ens sälja biljetter?
    Då får det räcka med 20 pix i månaden.

    /K
Hur tänker du här?
Ska man säga så till lastbilschaufförer också?
Du kör ju bara. PÅ vissa ställen slipper du till och med lasta själv.
Då får det räcka med 20 pix i månaden.

Men nej det gör man inte.
Så jag håller inte med i ditt resonemang där.[/list]
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Richard1250 skrivet 07 december 2008, 10:34:13 AM
Citat från: truckdriver skrivet 07 december 2008, 00:06:41 AM


Som i sin tur höjer biljettpriserna. Jo det skulle locka fler passagerare.

Länstrafikbolagen höjer nog priserna oavsett om man höjer lönerna  det behöver man väl knappast spekulera i.

Nej ge förare vad dom ska ha en trygg arbetsplats med bra löner och bra tider och raster.
Ge dom också en trygghet vid upphandlingar att en ny aktör måste ta över den personal som vill.

Jag vet funkar inte i Sverige kanske bara en Utopi?
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Krille skrivet 07 december 2008, 10:40:09 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 07 december 2008, 09:30:14 AM
Hur tänker du här?
Ska man säga så till lastbilschaufförer också?
Du kör ju bara. PÅ vissa ställen slipper du till och med lasta själv.
Då får det räcka med 20 pix i månaden.
Men nej det gör man inte.
Så jag håller inte med i ditt resonemang där.[/list]

Njaa, men tänk så här.
1. Ingen kontanthantering på bussen du kör, bara att släppa på passagerarna.
2. GPS med tillhörande elektronik som styr skyltning in/utvändigt.
3. Dator som talar om när och var du ska svänga, avstånd till nästa hållplats m.m
4. I förarens jobb ingår inget annat än själva körningen, såsom städ, tank osv.
5. Övriga tekniska finesser, tex passagerarna öppnar bakdörrarna själva tex

Självklart är det bra med teknisk utveckling, men vad leder det till om vi tänker lite längre?
Ähhh, buss kan ju vem som helst köra, det är ju bara att titta på bildskärmen där framme och gasa/styra.
Det är knappast status/lönehöjande, eller hur?

Spånar

/K
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: peterbuilt skrivet 07 december 2008, 11:55:04 AM
Sänkt åldergräns är så mycket feltänk som det kan bli. För att komma åt problemet med förarbrist, både inom buss och lastbilsbranschen måste man först se varför det är brist. I och med att de stora pensionsavgångarna drar igång under de närmaste åren känner väl arbetsgivarna panik men saknar tydligen självransakan därav kravet.

Faktum är att arbetstider, löner, arbetsmiljö OCH det allmänt dåliga bemötanden som förare inom BÅDA yrkena får, tär hårt. Många nya som kommer från industri, tjänstesektor eller skola, dvs med "normala" arbeten som referens, och det blir inte sällan en chock som heter duga. Och det totala ointresset(och/eller kunskapen att kunna) från arbetsgivarhåll att förändra eller förbättra ger i sin tur oengagerad personal som i sin tur ger onödiga skador och förslitningar och ointresse som genererar stora kostnader.
Det är helt naturligt. Men onödigt. Yrken som där uppskattning saknas och där negativ kritik ges till höger och vänster, klagomål från allmänhet anses är normalt och närmast default, är som tur är få numera. Men detta är ett av dom. Med det i tanken påstå att sänkt åldersgräns är lösningen på uppenbara grundläggande problem är närmast löjeväckande. Skulle ungdomar acceptera mer skit är en 40+ person? Tror inte det va, det enda som kan upprätthålla orättfärdig kritik är livserfarehet. Man måste ju jämföra sin egen bransch med det man konkurerar med. DVS alla andra branscher. Inte andra bussbolag/fraktbolag. Vägen att gå är rimligare arbetsvillkor, bättre arbetstider, lägre månadstid, bättre ersättning för obekväm arbetstid större spridning i lönetrappan och induviduell lönesättning. Dvs precis som på den normala ÖPPNA arbetsmarknaden.(För jag anser att branschen inte är jämförbar med många andra den är INTE transparant och öppen, mycket i branschen är en kvarleva från förr pga att beställaren fortfarande, inte sällan iaf, är en politisk organisation som bevisligen är tillsatta av andra värden än kompetens.
Grupptänket, med fackföreträdare, har sett sina bästa dagar inom denna bransch. Det "bussen" gick för några decenium sedan. Men det har dom inte fattat.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: RoTe skrivet 07 december 2008, 12:38:28 PM
Citat från: Krille skrivet 07 december 2008, 10:40:09 AM

    Njaa, men tänk så här.
    1. Ingen kontanthantering på bussen du kör, bara att släppa på passagerarna.
    2. GPS med tillhörande elektronik som styr skyltning in/utvändigt.
    3. Dator som talar om när och var du ska svänga, avstånd till nästa hållplats m.m
    4. I förarens jobb ingår inget annat än själva körningen, såsom städ, tank osv.
    5. Övriga tekniska finesser, tex passagerarna öppnar bakdörrarna själva tex

    Självklart är det bra med teknisk utveckling, men vad leder det till om vi tänker lite längre?
    Ähhh, buss kan ju vem som helst köra, det är ju bara att titta på bildskärmen där framme och gasa/styra.
    Det är knappast status/lönehöjande, eller hur?

    Spånar

    /K
En lastbilschaufför kan slippa göra något annat än att köra och han har ändå bra mycket högre lön än busschaufförer.[/list]
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Björn Ax skrivet 07 december 2008, 12:50:55 PM
Citat från: Krille skrivet 07 december 2008, 10:40:09 AM

    Njaa, men tänk så här.
    1. Ingen kontanthantering på bussen du kör, bara att släppa på passagerarna.
    2. GPS med tillhörande elektronik som styr skyltning in/utvändigt.
    3. Dator som talar om när och var du ska svänga, avstånd till nästa hållplats m.m
    4. I förarens jobb ingår inget annat än själva körningen, såsom städ, tank osv.
    5. Övriga tekniska finesser, tex passagerarna öppnar bakdörrarna själva tex

    Självklart är det bra med teknisk utveckling, men vad leder det till om vi tänker lite längre?
    Ähhh, buss kan ju vem som helst köra, det är ju bara att titta på bildskärmen där framme och gasa/styra.
    Det är knappast status/lönehöjande, eller hur?

    Spånar

    /K
3 och 5 finns inte här i Uppsala iaf.
Jag ser avståndet till nästa hpl men inte vart eller när jag ska svänga.
Sen så måste jag öppna bakdörrarna manuellt då automatöppning ej får användas på GUB.

Sen att buss kan vem som helst köra. Ja du titta bara på reparation av GUB 380 så ser du att inte vem som helst kan köra buss.

Sen vetskapen att man är ansvarig för upp till 100 passagerares liv. Är inte det värt nånting?
Kör man lastbil är man bara ansvarig för lasten. Kanske kan ha värde upp till flera miljoner men vad är ett människoliv värt?

se bara den tragiska olyckan med KR trafik. Där många människor dog.
Hade den olyckan hänt med 2 lastbilar så hade högst 2 människor dött. Visst det är inte roligt det heller men det får perspektiv om skillnad mellan buss och lastbil.

I min mening så ska bussförare ha om inte högre iaf lika lön som lastbilsförare.[/list]
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2008, 17:06:59 PM
Citat från: RoTe skrivet 07 december 2008, 12:38:28 PM
En lastbilschaufför kan slippa göra något annat än att köra och han har ändå bra mycket högre lön än busschaufförer.[/list]

Dessutom kan en lastbilsförare börja jobba direkt efter avslutad gymnasieutbildning.
Något att fundera på kanske om man tror att bussförarna skulle få lägre löner därför att de har bättre utbildning.
Jag förstår inte den här debatten. Det måste väl vara bättre med en bussförare som är 18 år och har genomgått tre års utbildning för att köra buss än en 21-åring som blivit skickad på sex veckors kurs av Arbetsförmedlingen. Många 18-åringar är inte lämpliga som  bussförare, men dessa torde då ha gallrats ut under utbildningen.
Finns det någon statistisk som säger att unga långtradarförare kör sämre än äldre? Då frånsett att rutin ger körsäkerhet. Låt oss därför jämföra med en person som omskolats till långradarförare vid 50 års ålder. Jag tror inte det.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2008, 17:09:57 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 07 december 2008, 12:50:55 PM

Sen vetskapen att man är ansvarig för upp till 100 passagerares liv. Är inte det värt nånting?
Kör man lastbil är man bara ansvarig för lasten. Kanske kan ha värde upp till flera miljoner men vad är ett människoliv värt?


Jag håller med dig om att en bussförare har ansvar för många människors liv. Men inte om att en lastbilsförare bara är ansvarig för lasten. Han är också ansvarig för att framföra sitt fordon säkert i trafiken. Och kör han farlig last kan slarv från hans sida kosta åtskilliga hundra människor livet.
Sådana här jämförelser är tämligen meningslösa. Men det är ett rimligt krav att buss- och lastbilsförare tjänar lika mycket.

Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Ersa skrivet 07 december 2008, 18:06:11 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2008, 17:06:59 PM
Jag förstår inte den här debatten. Det måste väl vara bättre med en bussförare som är 18 år och har genomgått tre års utbildning för att köra buss än en 21-åring som blivit skickad på sex veckors kurs av Arbetsförmedlingen. Många 18-åringar är inte lämpliga som  bussförare, men dessa torde då ha gallrats ut under utbildningen.

Visst är utbildningen idag inte optimal. En rejäl bussförarkurs ligger idag på 15 veckor, och går självklart inte att jämställa med det gymnasiala fordonsprogrammet med inriktning transport som är på totalt 3 år. När man gått klart sin lilla bussförarkurs skickas man direkt ut i trafiken, i ett ensamt yrke där man inte ofta har nära hands till kollegor och underchefer att ställa frågor till.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: RoTe skrivet 07 december 2008, 18:39:34 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2008, 17:06:59 PM
Dessutom kan en lastbilsförare börja jobba direkt efter avslutad gymnasieutbildning.
Något att fundera på kanske om man tror att bussförarna skulle få lägre löner därför att de har bättre utbildning.
Jag förstår inte den här debatten. Det måste väl vara bättre med en bussförare som är 18 år och har genomgått tre års utbildning för att köra buss än en 21-åring som blivit skickad på sex veckors kurs av Arbetsförmedlingen. Många 18-åringar är inte lämpliga som  bussförare, men dessa torde då ha gallrats ut under utbildningen.
Finns det någon statistisk som säger att unga långtradarförare kör sämre än äldre? Då frånsett att rutin ger körsäkerhet. Låt oss därför jämföra med en person som omskolats till långradarförare vid 50 års ålder. Jag tror inte det.


Har du varit på ett transportgymnasium på sistone? Jag kan meddela att det är ett enda stort och dyrt dagis! Eleverna idag är otroligt omogna och tar ingenting på allvar. Det har gått så långt att pga elevers slappa inställning har hela klasser blivit utan sina CE behörigheter. De hinner inte ta körkorten för att de leker så mycket dagis. Att en elev kommit från ett transportgymnasium ser jag verkligen inte som en bedrift... Dessa elever har dessutom inte kört upp hos vägverket som vi andra dödliga utan dessa blir godkända när läraren tycker att de kör tillräckligt bra. De har ingen uppkörning alls!

Sedan är det ju så att skolungdomar väljer gymnasie efter vad som är "roligt" och "häftigt". Att köra lastbil är "häftigt", att köra buss är "töntigt".
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Ersa skrivet 07 december 2008, 18:42:32 PM
Citat från: RoTe skrivet 07 december 2008, 18:39:34 PM
Dessa elever har dessutom inte kört upp hos vägverket som vi andra dödliga utan dessa blir godkända när läraren tycker att de kör tillräckligt bra. De har ingen uppkörning alls!

Humm... precis som alla vi yngre bussförare i norra Sverige som tagit våra busskort på Liljaskolan i Vännäs de senaste 10 åren? Trots detta inte är det någon "lekstuga" i linjetrafiken, vad jag sett.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: RoTe skrivet 07 december 2008, 18:45:51 PM
Citat från: Verspieder skrivet 07 december 2008, 18:42:32 PM
Humm... precis som alla vi yngre bussförare i norra Sverige som tagit våra busskort på Liljaskolan i Vännäs de senaste 10 åren? Trots detta inte är det någon "lekstuga" i linjetrafiken, vad jag sett.

Det är ganska stor skillnad i mognad mellan 18 och 21 år.
Gymnasie klassas som dagis eller lekskola. Barn/ungdomar i grupp sjunker genast 10 år i mognad. En yrkesskola efter gymnasiet har goda chanser att bli seriös. Gymnasie har ingen chans de närmaste 20 åren...
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Ersa skrivet 07 december 2008, 19:04:42 PM
Vad jag vill minnas av den egna gymnasieskolan under 90-talet var det ganska svårt att ta sig in på transportgrenen av fordonsprogrammet. Och de jag kände till som fick sina CE-kort via denna eftertraktade utbildning arbetar idag som professionella förare, eller har egna små åkerier. Många är de som ville köra lastbil seriöst och som inte kom in på utbildningen. Dessa fick efter gymasiet istället ta C- eller CE-kort via militärtjänstgöringen, arbetsförmedlingen eller privat för att även de skulle kunna bli seriösa lastbilsförare.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: RoTe skrivet 07 december 2008, 19:14:26 PM
Gör ett studiebesök på valfritt yrkesinriktat gymnasium idag så ska du få se...
Jag gick ut 2004 och vi hade ett j***a dagisgäng som gjorde absolut ingenting mer än att slåss/bråka och prata...
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Matte skrivet 07 december 2008, 19:46:22 PM
Efter att ha gått igenom det mesta i denna tråd så finns det vissa saker som jag tycker är bra skrivet. Att många arbetsgivare runt om i landet har svårt att få folk att stanna kvar är inte så konstigt tycker jag. Och jag undrar om en sänknig av åldern för att utbilda bussförare i gymnasiet tror jag inte kommer funka för att få fler bussförare. Vilken 18 årig kille/tjej orkar med att jobba med dom tiderna vi arbetar. Speciellt om dom inte får tillsvidare anställnig och kan "söka" egna arbetstider. Under dom åren jag jobbat som förare så har välldigt välldigt mycket försämrats på många fronter. Och då har jag "bara" vart bussförare under 2000-talet. När jag började så tyckte jag att detta är det bästa jobb jag haft med bra tider & bussar. Dom som anställs nu har det välldigt jobbig och flyr från yrket fort. För det är inte alls många som stannar kvar. För många arbetsgivare låter dom nya köra helt enligt va EU reglerna säger med kör & vilotider. Som tex är det en ensamstående tjej med 1 barn på 4-5 år har ingen chans att ha ett jobb som bussförare. Speciellt med tanke på hur många dagis det finns som där dom kan lämna barnet på dagis kl 05:00 och hämta runt 13:00 och sedan lämna igen vid 24:00 då hon ska jobba natt. Många arbetsgivare bryr sig inte om vad du har för privatliv och hur du sköter din barnomsorg. Bara du sköter ditt jobb och kommer till jobbet dom arbetstider du har. Och om det är nån som skolar om sig pga att dom blivigt uppsagda från sitt jobb innan med 07:00-17:00 jobb stannar nog inte säkskillt länge med dom arbetstider och vilotider som finns i detta yrke.

Sen tycker jag att en 18åring är inte riktigt mogen att jobba som bussförare. Det behövs lite mer skin på näsan och kunna hantera människor på ett annat sätt. Så 21 års ålder är en bra ålder för att få börja med att ta en D behöriget. Jag vet själv hur jag va när jag va 18år och med den attityden jag hade så hade jag inte blivit långvarig på jobbet som bussförare. En 18åring är inte redo för det stora anvaret det innebär att vara bussförare. Och då menar jag inte bara för att köra buss med människor. Utan också orka med att kliva upp kl 03:00 för att göra sig iordning till jobbet på morgonen och arbeta i 9-10 timmar. Det är ett stort annsvar att se till så man orkar upp och får ut bussen i tid från garaget så det inte blir försenade eller inställda avgånga så passagerarna blir ståendes ute på alla hållplatser.

Har visat flera gånger mina scheman jag har och vad det är för körningar och arbetstider och hur långa raster/pauser jag har.... ALLA SÄGER VA F*N... HUR ORKAR DU? får jag ofta som svar...
Skulle nån fråga mig om att bra yrke man kan söka till så skulle jag definitivt inte rekomendera linje bussföraryrket till dom.

Ber om ursäkt för eventuella stavfel pga dyslexi....
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: AL skrivet 07 december 2008, 20:19:56 PM
Måste säga att jag delar "peterbuilt's" åsikter till 100%!  Och appropå "dagis" för blivande yrkesförare, se bara på Stora Holm i Göteborg där blivande yrkesförare utbildas. Ungdomar som inte har mer vett i skallen än att sätta eld på bussar, eller ägna sig åt allehanda bus! Detta elände har ju tidigare dokumenterats här på Bussnack!

Det är en utopi att tro att sänkt åldersgräns för körkort är lösningen ens på en del av problemet!  Vad jag skulle vilja se är åtgärder mot arbetsgivare som av en eller annan anledning kan skylta med hög personalomsättning!  Kan man bevisligen inte ta hand om sin personal, ska man heller inte ha rätt att anställa!
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Patrik skrivet 07 december 2008, 20:22:32 PM
När man går ut gymnasiet så är dom flesta 19 år eller ska fylla 19 det året, så var det i somras iaf på min skola.

Snart är vi framme vid den där "magiska" 21 årsgränsen.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 07 december 2008, 22:11:35 PM
Hej

Jag vet inte riktig vad jag tycker men man kan inte dra alla 18-19-20 åringar över en kam.

Jag går själv på transportgymnasium visst är det ibland dagisnivå men inte alltid.
i den klass jag går på runt 25-30 pers är det väl bara jag som vill ta busskort vad jag har hört.

men vi får både göra uppskrivning och uppkörning mot vägverket

// Åkarns Kalle
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: peterbuilt skrivet 07 december 2008, 22:15:35 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2008, 17:06:59 PM

    Dessutom kan en lastbilsförare börja jobba direkt efter avslutad gymnasieutbildning.
    Något att fundera på kanske om man tror att bussförarna skulle få lägre löner därför att de har bättre utbildning.
    Jag förstår inte den här debatten. Det måste väl vara bättre med en bussförare som är 18 år och har genomgått tre års utbildning för att köra buss än en 21-åring som blivit skickad på sex veckors kurs av Arbetsförmedlingen. Många 18-åringar är inte lämpliga som  bussförare, men dessa torde då ha gallrats ut under utbildningen.
    Finns det någon statistisk som säger att unga långtradarförare kör sämre än äldre? Då frånsett att rutin ger körsäkerhet. Låt oss därför jämföra med en person som omskolats till långradarförare vid 50 års ålder. Jag tror inte det.

Att jämföra en 50 åring med en 18åring inom tungtrafiken låter sig inte göras. Pga det saknas statistik. Men man kan enkelt göra jämförelser över normalbilisten där åldersspannet 18-24 är de mest olycksdrabbade och de mellan 40-60 är minst drabbad. Detta pga TRAFIKVANA. Men lika viktigt som trafikvana inom persontransport är ju social kompetens, vilket man mig veterligen inte föds med utan förvärvar. Dessutom, att jämföra lasbilsbranschen med bussbranschen ger en skev och felaktig bild. Du är medveten om åkerierna strategi vad gäller yngre förare? De få per automatik de sämsta bilarna och djävligaste körningarna de första 2 åren för att selektera ut rötäggen, en medvetet stategi med relativt högt fraktsvinn och beräknade godsskador. Har bussbranschen råd med "svinn", ersättningar för skadat gods, i och med vårt "gods" natur?

Det låter betydlig dyrare i längden än att behandla de anställda med respekt, både i tid och pengar, och ge oss det förtroende och uppskattning som de allra flesta andra yrkeskategorier tar för givet.  Som bevis på tesen bör vi skall inte glömma att sverige har flest D-Körkort per invånare än något annat land trots detta lider vi brist på förare. En paradox alltså. Var ligger troligast felet, hos de som aktivt valt bort yrket eller hos ett bransch som saknar insikt och självkritik och som under senaste 30 åren utvecklats negativt, i förhållande till andra yrken, och dessutom på ALLA de parametrar man normalt har som bevekelsegrund till att både söka och ta ett visst jobb?[/list]
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Björn Ax skrivet 07 december 2008, 22:24:41 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2008, 17:09:57 PM
Jag håller med dig om att en bussförare har ansvar för många människors liv. Men inte om att en lastbilsförare bara är ansvarig för lasten. Han är också ansvarig för att framföra sitt fordon säkert i trafiken. Och kör han farlig last kan slarv från hans sida kosta åtskilliga hundra människor livet.
Sådana här jämförelser är tämligen meningslösa. Men det är ett rimligt krav att buss- och lastbilsförare tjänar lika mycket.

Jo jag kan hålla med om att dessa jämförelser är meningslösa.
Man kan alltid komma på nya.
Kör han farlig last kan det rinna ut i vattnet och alla som dricker det vattnet kan bli förgiftade.
Kör en busschaufför full buss 100 passagerare och kör vårdslöst inne i stan kan han döda alla i bussen plus massa på vägarna också.

Men det kommer nog aldrig bli så att dessa två yrken får samma lön.

Skulle gärna ta CE kort också så man har lite att välja på OM man skulle bli utan jobb.
Men det är så dyrt.  :'(
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: JDS skrivet 07 december 2008, 22:44:46 PM
Citat från: peterbuilt skrivet 07 december 2008, 22:15:35 PM
Att jämföra en 50 åring med en 18åring inom tungtrafiken låter sig inte göras. Pga det saknas statistik. Men man kan enkelt göra jämförelser över normalbilisten där åldersspannet 18-24 är de mest olycksdrabbade och de mellan 40-60 är minst drabbad. Detta pga TRAFIKVANA.

Om det enbart vore trafikvanan som spelar roll, så skulle ju inte åldern ha någon betydelse. En 19-åring som har kört buss i ett år har lika bra trafikvana som en 22-åring som har kört buss i ett år. Visserligen kan ju 22-åringen ha hunnit köra lite mer personbil på fritiden, men det finns det ju inga som helst garantier för, ens om 22-åringen har haft B-körkort sedan 18-årsdagen.

Citat från: peterbuilt skrivet 07 december 2008, 22:15:35 PM
Men lika viktigt som trafikvana inom persontransport är ju social kompetens, vilket man mig veterligen inte föds med utan förvärvar.

Nja, till en stor del bygger den på medfödda egenskaper, men sedan spelar förstås miljön också en stor roll. (Flum, flum) Men även om 19-åringar och 22-åringar skiljer sig något åt i snitt så kan det ju finnas ännu större skillnader mellan olika 22-åringar. Förresten spelar det ingen roll; om marknaden i första hand vill ha billig arbetskraft så måste övriga önskemål av naturliga skäl komma i andra hand...  :P
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: peterbuilt skrivet 07 december 2008, 23:03:49 PM
Citat från: JDS skrivet 07 december 2008, 22:44:46 PM
Förresten spelar det ingen roll; om marknaden i första hand vill ha billig arbetskraft så måste övriga önskemål av naturliga skäl komma i andra hand...  :P

Ja och det är ju det jag skriver. Marknaden har ingen som helst intresse i att göra yrket intressant utan driver en medveten stategi att få fram billligast möjliga personal. Därav dagen lobbying för 18 bakom ratten.Långsiktigheten sträcker sig så långt som avtalet är, sen börjar ett nytt game där allt är glömt och nya politiker får visa sig på styva linan. Men det blir dyrt för oss skattebetalare i längden. Vilken annan bransch har så kortsiktiga företagare?
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: JDS skrivet 07 december 2008, 23:13:46 PM
Citat från: peterbuilt skrivet 07 december 2008, 23:03:49 PM
Ja och det är ju det jag skriver. Marknaden har ingen som helst intresse i att göra yrket intressant utan driver en medveten stategi att få fram billligast möjliga personal. Därav dagen lobbying för 18 bakom ratten.Långsiktigheten sträcker sig så långt som avtalet är, sen börjar ett nytt game där allt är glömt och nya politiker får visa sig på styva linan. Men det blir dyrt för oss skattebetalare i längden. Vilken annan bransch har så kortsiktiga företagare?

Finansbranschen?
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: peterbuilt skrivet 08 december 2008, 08:01:13 AM
Citat från: JDS skrivet 07 december 2008, 23:13:46 PM
Finansbranschen?
Inte ens dom. Det normala genomsnittliga avtalet i den stora massan är 10år. Och realtids betaltning 30.(huslån pratar vi då om) I vårt bransch är 5 år med möjlighet till förlängning inget ovanligt. 5 år, vad hinner och lockar en seriös företagare på den tiden om man varje gång måste börja om på nytt, rent företagskulturellt. Det finns mycket att tycka om och inte i dagen bussbransch.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Busstobbe skrivet 08 december 2008, 17:36:20 PM
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 07 december 2008, 22:11:35 PM
Hej

Jag vet inte riktig vad jag tycker men man kan inte dra alla 18-19-20 åringar över en kam.

Jag går själv på transportgymnasium visst är det ibland dagisnivå men inte alltid.
Jag håller med dig, jag förstår inte varför alla ska dras över en kam vad det gäller detta?
Även jag går på transportskola och där är alla mer seriösa än många riktiga yrkesförare är.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 08 december 2008, 17:45:48 PM
Citat från: Busstobbe skrivet 08 december 2008, 17:36:20 PM
Jag håller med dig, jag förstår inte varför alla ska dras över en kam vad det gäller detta?
Även jag går på transportskola och där är alla mer seriösa än många riktiga yrkesförare är.
Det finns ju vissa åldersregler för bussar eftersom de anses för gamla alt. otjänliga (miljözon!), den kritik som framförts pekar på att det visst finns fullt acceptabla bussar och att utrangeringen borde baseras på andra kriterier..
Överfört till människan innebär detta då krasst sett att alla under 21 inte är lämpliga som förare och omvänt kan man alltså låta unga D-aspiranter genomgå lämplighetstest (Vilket ju redan har nämnts i tråden).
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Danne B. skrivet 08 december 2008, 17:58:45 PM
Har läst igenom hela tråden nu...

Det som slår mig är att det pratas till höger och vänster om att 21 år är bra ur mognadssynpunkt osv osv... Men endast ett fåtal inläggsskrivare berör ens det faktum att 21 år inte är den ENDA gränsen för D-behörighet! Även 2 års innehav av B-kort krävs och DET blir väldigt svårt att uppnå om man låter 18-åringar ta D-kort...

Bara en tanke liksom...

//Danne
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: JDS skrivet 08 december 2008, 18:08:12 PM
Citat från: Danne B. skrivet 08 december 2008, 17:58:45 PM
Har läst igenom hela tråden nu...

Det som slår mig är att det pratas till höger och vänster om att 21 år är bra ur mognadssynpunkt osv osv... Men endast ett fåtal inläggsskrivare berör ens det faktum att 21 år inte är den ENDA gränsen för D-behörighet! Även 2 års innehav av B-kort krävs och DET blir väldigt svårt att uppnå om man låter 18-åringar ta D-kort...

Öh? Jag känner inte till något sådant krav. Vet du något som jag inte vet, eller blandar du möjligtvis ihop några bestämmelser om tung A-behörighet nu?
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Danne B. skrivet 08 december 2008, 18:11:20 PM
Citat från: JDS skrivet 08 december 2008, 18:08:12 PM
Öh? Jag känner inte till något sådant krav. Vet du något som jag inte vet, eller blandar du möjligtvis ihop några bestämmelser om tung A-behörighet nu?

Kan vara så att jag rört ihop det...!? :-[ Måste kolla upp detta igen! Sorry! :)

//Danne
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Börje skrivet 08 december 2008, 18:12:22 PM
Citat från: JDS skrivet 08 december 2008, 18:08:12 PM
Öh? Jag känner inte till något sådant krav. Vet du något som jag inte vet, eller blandar du möjligtvis ihop några bestämmelser om tung A-behörighet nu?

Eller så blandas det ihop med taxileg, då måste man väl ha haft körkort i två år (eller är det jag som blandar ihop saker nu)? I vilket fall som helst hade jag bara haft körkort i 14 månader när jag tog busskort!
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Jo skrivet 08 december 2008, 18:14:12 PM
Citat från: peterbuilt skrivet 07 december 2008, 22:15:35 PM
Dessutom, att jämföra lasbilsbranschen med bussbranschen ger en skev och felaktig bild. Du är medveten om åkerierna strategi vad gäller yngre förare? De få per automatik de sämsta bilarna och djävligaste körningarna de första 2 åren för att selektera ut rötäggen, en medvetet stategi med relativt högt fraktsvinn och beräknade godsskador. Har bussbranschen råd med "svinn", ersättningar för skadat gods, i och med vårt "gods" natur?

De sämsta bussarna som trafikerar "utanförskapsområderna" blir det väl om man skall översätta förhållandet till bussbranchen.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Danne B. skrivet 08 december 2008, 18:14:24 PM
Citat från: Börje skrivet 08 december 2008, 18:12:22 PM
Eller så blandas det ihop med taxileg, då måste man väl ha haft körkort i två år (eller är det jag som blandar ihop saker nu)? I vilket fall som helst hade jag bara haft körkort i 14 månader när jag tog busskort!

Är nog det jag rör ihop det med ja... Har tagit både Taxi och Buss så jag minns nog helt enkelt fel om vilket som krävde vad! Ber om ursäkt!

//Danne
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: JDS skrivet 08 december 2008, 18:21:51 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 december 2008, 18:14:55 PM
Du måste ha körkort med behörighet B.
Du har körkortstillstånd.
Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
Du har fyllt 21 år.


Och detta är alltså ett citat från Vägverket, gissar jag. Ett annat krav torde vara att man klarar förarprovet...  8)

Annars kan man ju läsa körkortslagen (http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1998:488) eller varför inte körkortsförordningen (http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1998:980), om man tycker att det är roligare!
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Danne B. skrivet 08 december 2008, 18:27:03 PM
Och man kanske då ska fråga sig då varför det krävs att man ska ha haft B-kort i två år för att få köra upp för Taxi (max 8 passagerare med max 3,5 ton fordon) medans uppkörning för D-behörighet endast kräver att du är 21 och innehar B-kort...

//Danne
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: JDS skrivet 08 december 2008, 18:49:04 PM
Citat från: Danne B. skrivet 08 december 2008, 18:27:03 PM
Och man kanske då ska fråga sig då varför det krävs att man ska ha haft B-kort i två år för att få köra upp för Taxi (max 8 passagerare med max 3,5 ton fordon) medans uppkörning för D-behörighet endast kräver att du är 21 och innehar B-kort...

//Danne

Det kan man läsa om här (http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=GL0363). Bläddra ner till "Behörighetskrav".

Följande text ur propositionen är av intresse även i den fråga som trådens ämne handlar om:

CitatDet grundläggande krav som ställs på förare av fordon i taxitrafik är
givetvis innehav av körkort. Enligt KKL:s nuvarande regler krävs för den
särskilda behörigheten TAXI att sökanden uppnått 19 års ålder samt att
han genomgått såväl ett praktiskt som ett teoretiskt prov.
De krav som ställs på den som förvärvar körkortsbehörigheten TAXI
har inte några motsvarigheter i rådets direktiv 91/439/EEG av den 29 juli
1991 om körkort. I EG-reglerna är behörigheten att befordra passagerare
i stället knuten till fordonstypen. Ett generellt krav på B-behörighet gäller
för fordon som har en tillåten totalvikt av högst 3 500 kg och som inte
har fler än åtta sittplatser utöver förarsätet (91/439/EEG artikel 3). För
körkortsbehörigheten D gäller enligt direktivet en 21-årsgräns. Samma
åldersgräns har införts i Sverige. Även enligt EG:s regler om kör- och
vilotider gäller en lägsta ålder av 21 år för förare som anlitas för person-
transporter med buss. Den högre åldersgränsen föranleds av det ansvar
det innebär att handha persontransporter med buss. Samma skäl för en
högre åldersgräns kan anföras i fråga om förare av taxifordon.
Den nuvarande åldersgränsen för taxibehörigheten framstår mot bak-
grund av vad som nu anförts som mindre tilltalande. Det särskilda ansvar
som är förknippat med yrkesmässig personbefordran talar starkt för att
behörighetskraven skärps.
Regeringen föreslår därför att det införs en 21-årsgräns för erhållande
av taxiförarlegitimation, vilken kombineras med ett krav på innehav av
ett i Sverige gällande körkort med B-behörighet under en samman-
hängande period av minst två år. Härigenom kan sökanden förväntas ha
övat upp sin praktiska körförmåga tillräckligt och även ha uppnått till-
räcklig erfarenhet i övrigt.
Det ligger i sakens natur att körkortsinnehavet inte får ha brutits genom
att under någon tid har varit omhändertaget eller återkallat. Innehav av B-
behörighet skall även vara ett krav för att taxiförarlegitimationen skall
gälla efter utfärdandet. Den som ansöker om taxiförarlegitimationen skall
vidare uppfylla nödvändiga medicinska krav. Detta kan lämpligen
regleras genom att Vägverket bemyndigas att efter samråd med Social-
styrelsen meddela närmare föreskrifter (jfr 95 § KKL).
Taxiförarlegitimation bör även kunna utfärdas till den som har en i
Sverige gällande D-behörighet, oberoende av hur lång tid han har haft
körkort. Vidare bör taxiförarlegitimation efter återkallelse kunna ges till
den som tidigare inom de tre senaste åren har haft sådan legitimation.

Man kan ju säga så här, att inom taxitrafiken har man haft så stora problem med oseriös verksamhet att man varit tvungen att införa vissa restriktioner som helt enkelt inte behövs i busstrafiken. De attraherar så att säga lite olika slags förare... notera att den som har D-körkort kan få taxiförarlegitimation utan att ha haft körkort i två år.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Simon A skrivet 08 december 2008, 22:18:38 PM
Har läst tråden nu jag med och tycker att det är en intressant debatt. Jag vet inte riktigt vad jag står i den här frågan, jag ser både de positiva och negativa aspekterna som tagits upp här av er. Att dra alla ungdomar över kanten är ju fel men samtidigt är det ju svårt att veta vilka som är lämpliga att köra buss. Min pappa är emot det här men verkar lite velande, han tycker också att det har helt med mognaden att göra. Han sa att som jag kör nu(17 år, övningskört bil i snart 1.5 år) så ser han en potiental till att klara av buss och att han skulle våga åka med mig.

Jag tror att det är lite medfött hur man kör ändå. Jag har alltid varit mogen för min ålder och tänkt förnuftigt och gör även så i trafiken vilket förmodligen gör att jag klarar mig bra och kör bra. Men självklart gör ju trafikvanan att man undviker misstag som, vad vet jag, en 18- åring skulle kunna missa. Självklart kan ju tiderna också vara ett problem men för min egen del klarar jag av såval tidiga morgonar som sena kvällar så jag tror tiderna inte är några problem för mig. Att jag följt med pappa på alla möjliga arbetstider sen jag var 4 kan ju ha bidragit. Men utifrån mina jämnåriga kamrater är det oftast morgonar som är problem.

Jag skulle gärna, om jag inte får ett annat jobb efter skolan, köra buss för att ha ett jobb som jag skulle trivas med för jag älskar branshen. Men självklart skulle jag vilja ha en gedigen kurs där man gallras ut om man inte är lämpad. Inte för att vara kritisk nu men en del förare som är över 21 undrar man hur de har fått körkort för de kör verkligen inte bra men de har ändå fått styrlappen. Det kan ju finnas 18- åringar som är bättre lämpade än dessa personer, allt har ju med mognad att göra. Kanske man skulle kunna göra ett landsomfattande test med frivilliga personer för att se om detta förslag är genomförbart eller bara att skrota?

//Simon   
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2008, 10:00:34 AM
Ulo Maasing, fd chefredaktör på Res- och Trafikforum, har en del intressanta synunkter på sin blogg:
http://maasing.wordpress.com/2008/12/08/ej-i-trafik-%e2%80%93-bussforarbrist-och-en-bransch-med-problem/
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2008, 17:18:16 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2008, 10:24:55 AM
Vidare är min erfarenhet den motsatta när det gäller anställningens omfattning, heltid efterfrågas oftast men erbjuds av olika skäl sällan, andelen nya förare som enbart vill arbeta deltid (annat än de som verkligen söker som timanställda/extra) är minimalt, de flesta vill ha ett heltidsjobb.


Inom vård och affärer är det mycket vanligt med deltid, det vill säga att någon jobbar kanske bara 20 timmar per vecka. En del av detta är säkert påtvingat, men de flesta har valt att jobba så. Verkar konstigt att det inte skulle vara någon efterfrågan på deltid enligt denna definition inom bussbranschen. Timanställning kan i vissa fall vara samma sak men behöver inte vara det.

Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: peterbuilt skrivet 09 december 2008, 17:36:01 PM
Det finns bättre sätt att göra ett yrke intressant för nya grupper än att stirra sig blind på hur det är NU. Med fantasi kan man säkert komma runt problemet. Tänk om man skulle, onisont, från bolagen säga "från och med idag lägger vi ner tjänster med 11-13 timmars ramtid där 7-8 timmar är betalt arbetstid och kör 4-8 timmar pass rakt över"  Jisses vilken tillströmmning med folk det skulle komma. Det klarar man med 6 timmardag. DVS 132 tim ist 166. Personalbristen skulle vara bortblåst på en vecka. Men är man en trött ekonom ser man bara den initialt högre beloppet per anställd och inser inte att det i längden är billigare med mindre personalomsättning. På ALLA sätt. Då skulle man ju också kunna välja gräddan av chaufförskollegiet och få lägre driftkostnader och skador. Men jag vet, det kommer ju aldrig ske, sådant framseende finns ju bara i andra branscher än vår typ Toyotas verkstäder...
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Karsten skrivet 10 december 2008, 01:37:41 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2008, 01:26:13 AM
Det finns enligt min egen erfarenhet en mycket liten andel intresserade av sådana fasta tjänster, de flesta liknande försök har gått i stöpet p.ga brist på sökande, högst sannolikt beroende på att de flesta efterfrågar en heltidslön.

Jag tror också att de flesta med behov av deltid kan få detta tillgodosett på nästan alla orter med undantag för de väldigt små.

Majoriteten av de som vill jobba deltid är inte intresserade av att jobba färre timmar per dag utan att jobba färre dagar. Det är en bidragande orsak till att det är svårt att binda upp deltidare på de "snuttjobb" som blir över i rusningarna.

På Roslagsbanan fanns det förut ett antal arvodistförare som bodde i Vallentunatrakten och som då körde in ett tåg från Lindholmen till Stockholm i morgonrusningen innan de gick till sina ordinarie arbetsplatser, en lösning som sparade en förare per dag. Nu förekommer det inte i så stor omfattning längre, då en del av dessa förare nu åter jobbar heltid på Roslagsbanan.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Kvarne skrivet 13 december 2008, 08:46:51 AM
Jag ställer mig till skaran som är emot detta.

Även om man inte ska dra alla över en kam så anser jag att det INTE är bra att sätta en 18 åring, som just tagit B-kortet, bakom ratten på en stor tung buss. Det krävs både mognad och körvana innan man kan anses som lämplig att ratta ett sådant fordon med ett så stort ansvar.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Krille skrivet 13 december 2008, 09:55:37 AM
Citat från: Kvarne skrivet 13 december 2008, 08:46:51 AM
Jag ställer mig till skaran som är emot detta.

Även om man inte ska dra alla över en kam så anser jag att det INTE är bra att sätta en 18 åring, som just tagit B-kortet, bakom ratten på en stor tung buss. Det krävs både mognad och körvana innan man kan anses som lämplig att ratta ett sådant fordon med ett så stort ansvar.

Om man pluggar till B/D-behörighet på gymnasiet i 3 år kan man nog ha bra
mycket mer körvana än en som tagit B vid 18 och sen gått en D-kurs vid 21-års ålder.
Men det gäller nog att ha tydliga krav vid antagningen.

/K
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Krille skrivet 13 december 2008, 12:16:29 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2008, 10:12:34 AM
Idag kan du i princip bli bussförare utan att ha en enda meters körvana ens med personbil, bara du uppfyller ålderskraven.
Sådana exempel har förekommit lite för många gånger under de senaste 5-6 åren....
Du får först utbildning på B och sedan direkt på D.

Precis det jag försöker säga.
Bara för att man har åldern inne betyder det inte att man är mogen eller automatiskt har körvana.

/K
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 13 december 2008, 16:29:59 PM
Då får jag säga att det kan var tvätom också att man är mogen innan man fyller 21
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: sukkeri skrivet 25 december 2008, 20:59:04 PM
Citat från: RoTe skrivet 07 december 2008, 01:51:24 AM
Jaha, så det är bättre att ha låga biljettpriser och inga förare?  ::)

Kolla lönetrappan i branschen, man får ju inte ett skit för att man stannar kvar. Det kan skilja så lite som 3000kr mellan en nyanställd och en som är 60 och kört buss i hela sitt liv. Är det bra?

Vad är skillnaden mellan att ta körkort vid 18-21 år när man jämför med Lars som började  köra vid spädbarnsåldern.  ;) 
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 25 december 2008, 21:28:44 PM
Jag hoppas våra folkkära :D, förlåt folkvalda rikdagsmän och kvinnor röstar ner förslaget i riksdagen till våren.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: Ersa skrivet 26 december 2008, 06:51:48 AM
Visst får man in några fler bussförare i åldrarna 18-21 på marknaden med detta förslag, men detta löser ju inte det stora problemet, vilket är den idag på många ställen höga personalomsättningen. Det handlar inte bara om att nyrekrytera, utan man måste ju få folk att stanna i yrket också.
Titel: SV: Sänkt körkortsgräns
Skrivet av: JDS skrivet 26 december 2008, 11:15:08 AM
Citat från: Verspieder skrivet 26 december 2008, 06:51:48 AM
Visst får man in några fler bussförare i åldrarna 18-21 på marknaden med detta förslag, men detta löser ju inte det stora problemet, vilket är den idag på många ställen höga personalomsättningen. Det handlar inte bara om att nyrekrytera, utan man måste ju få folk att stanna i yrket också.

Nja, det kan gå att minska personalomsättningen på detta sätt. Det finns kanske en grupp människor som vill ha ett fast jobb, inte är så intresserade av att "bli något" och som därför inte har något emot att stanna kvar i samma verksamhet ganska länge. Vid 21 års ålder är många av dessa, för att inte säga alla, redan upptagna; det vore därför en idé att få tag i dem tidigare. Det finns också en mer krass aspekt på detta: vid den lägre åldern är folk mer formbara, det finns en anledning till att militärtjänst som regel påbörjas snarast efter fyllda 18 år...