http://www.metro.se/se/article/2008/11/27/21/1337-57/index.xml
Undra hur det blir då... om man ta väck spärrarna. Personligen tror jag inte det blir bättre
Citat från: Tomas Fransson skrivet 04 december 2008, 21:13:49 PM
Undra hur det blir då... om man ta väck spärrarna. Personligen tror jag inte det blir bättre
De som vill planka går rakt igenom dagens spärrar så det är väl ingen större skillnad?
Citat från: Tomas Fransson skrivet 04 december 2008, 21:13:49 PM
Undra hur det blir då... om man ta väck spärrarna. Personligen tror jag inte det blir bättre
****
Spärrarna kostar en förmögenhet, den kan sparas.
Man slipper gå som boskap i fållor. Skönt!
Bäst vore förstås att införa nolltaxa, då skulle man spara in ytterligare en förmögenhet.
Vi skulle få en annan inriktning, än att bevaka och kontrollera varandra, vilket skulle minska irritationen. Vi betalar, trots allt, 50% av SL:s kostnader, redan nu.
Dessutom skulle problemet med betalning på bussarna upphöra, liksom rån mot bussförarna.
Nolltaxa kräver förstås en planering på några år, då man förbättrar kollektivtrafiken, och anlägger infartsparkeringar bl.a.
Det här är dock politiska beslut. Hade man gjort detta, för sisådär 20 år sedan, som Sossarna lovade, när 50-kortet infördes 1972 (1973?), så hade otyg som trängselskatt, aldrig blivit påtänkt.
Till sist: Stockholmarna skulle må lite bättre.
HJP
Nja, det med att saker och ting implicit aldrig är gratis har vi väl diskuterat förr... och oftast kommer man fram till att betalningsfri kollektivtrafik nog snabbt skulle gå ner sig. Till stor del kan man basera detta på tankarna kring något som brukar kallas för »The tragedy of the Commons«. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nningens_dilemma) eller om man så vill tragedin/svagheten med allmänningar.
Normalt brukar fenomenet inom t.ex. statsvetenskapen beskrivas i form av en allmän äng, omgiven av privat ägda ängar. På de privata ängarna är boskapen fet och välmående för där måste bonden som äger marken tänka på hur många djur han sätter ut för att undvika överbete.
På den allmänna ängen är istället djuren magra och sjuka för där handlar det istället om att konkurrera ned till det sista grässtrået. Bönderna som har sina djur här tänker inte alls på återväxt (det är ju en allmänning) utan enbart på vad som går att få för stunden varför överbete sker.
Dessa aspekter är ganska lätta att omsätta även på kollektivtrafik. Något som alla äger tillsammans tar sällan någon något eget ansvar för. Istället så blir det ofta som så att man överutnyttjar det. SL skulle säkert kunna finansieras helt genom skattepengar, men frågan är om det skulle ge en bättre kollektivtrafik?
Personligen tror jag inte det. Dels för att man genom de ekonomiska styrmedel som avgifterna ändå innebär får en viss möjlighet att kontrollera hela denna jätteapparat (vilket är till gagn för resenärerna) och dels för att avgifterna ändå lättar en hel del på bördan och tillåter vissa saker som en rent skattefinansierad kollektivtrafik troligen skulle bli tvungen att välja bort. Däremot är det inget som säger att man inte kan ha öppna spärrlinjer och tätare kontroller.
Just my two cents...
Tillägg
Betalning på bussarna är ju ett minne blott och har nu varit det drygt 1½ år. Däremot kan det nog behöva plockas bort på annat håll. Vad gäller infartsparkeringar så kan man alltid spekulera, men då man i många fall i närområdena tagit dessa i anspråk för bostadsbyggande så kan man undra lite hur göra rent praktiskt? Trängselskatt var nog oundvikligt med tanke på hur stadens (tätortens) infrastruktur ser ut.
Som bekant så har många av resorna inte City som start/mål utan man passerade bara igenom. Nu får man ta sig förbi på annat vis så frågan är om man löst några problem i egentlig mening? Snarare har man väl bara flyttat dem en aning och hur detta och bortplockade spärrar (med än mera trängsel ombord) skulle få folk att må bättre har jag lite svårt att få ihop! ;)
Ingen betalning = Ingen respekt för de som arbetar inom kollektivtrafiken
Ingen betalning = Rullande värmestugor
Nej, tacka vet jag att betala och göra rätt för sig. De som åker och nyttjar kollektivtrafiken ska betala för detta, det går inte att prata bort. För mig får gärna spärrarna vara två eller tre meter höga och biljettkontroll dygnet runt.
Du ber väl knappast grannen beta för din flygresa till värmen?