(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4198_GTR967_Flemingsberg_081202.jpg)
Mmm, dessvärre dök den upp i förra veckan. Än så länge är den ensam, får väl hoppas att den förblir det...
Varför dessvärre?
Någon komfort finns det inte att tala om i denna modellen, varken för passagerare eller förare, skrammligt och stötigt.
Denna kommer väl från Bromma? Är tanken att det ska trilla över fler vagnar från Bromma nu när dom fått alla fina Volvos?
Har ryktesvägen hört att 4196 skulle finnas här men har ej sett den.
Hoppas att jag slipper att åka någon av dessa. Urk! Åkte en Omnilink på 702 igår (6287) och det var inte mycket fjädring i den heller och stolarna är totalt värdelösa. :-[
Citat från: M224 skrivet 03 december 2008, 08:14:04 AM
Hoppas att jag slipper att åka någon av dessa. Urk! Åkte en Omnilink på 702 igår (6287) och det var inte mycket fjädring i den heller och stolarna är totalt värdelösa. :-[
Och tänk då att OmniLinken alltid har mycket bättre fjädring än OmniCityn...
Citat från: Verspieder skrivet 03 december 2008, 08:15:45 AM
Och tänk då att OmniLinken alltid har mycket bättre fjädring än OmniCityn...
Exakt, tur att jag fick åka B12MA efter så att man fick sitta skapligt och slapp att känna alla ojämnheter i marken.
Å jag som hörde ett rykte om att alla Scanior i SL-trafiken, oberoende av operatör, ska skickas till de södra trafikområdena. :D
Tänk om det ändå kunde vara sant! Skulle göra vågen på egen hand i en vecka.
Sen kanske OmniLink är något bättre än OmniCity på området skrammel & oljud, men troligen har det nog mera mer underhåll att göra.
Citat från: Nico skrivet 03 december 2008, 13:06:31 PM
Å jag som hörde ett rykte om att alla Scanior i SL-trafiken, oberoende av operatör, ska skickas till de södra trafikområdena. :D
Tänk om det ändå kunde vara sant! Skulle göra vågen på egen hand i en vecka.
Sen kanske OmniLink är något bättre än OmniCity på området skrammel & oljud, men troligen har det nog mera mer underhåll att göra.
Bevare mig väl :) Jag trodde att OmniLinken skulle brytas i två delar igår hela inredningen skakade.Alltså helt ärligt, jag tycker att OmniLink är en snygg bussmodell men har dom ingen fjädring eller? Hela bussen är ju styv och allt skakar om man kör ner i en grop (och sådana finns det många av).
Just 4196 + 4198 lär vara två av de äldsta OmniCity-bussarna eller har jag fel?
CitatJust 4196 + 4198 lär vara två av de äldsta OmniCity-bussarna eller har jag fel?
4198 togs i trafik 98-02 så den firar snart 11 år :P
Citat från: Fredde_J skrivet 03 december 2008, 13:18:29 PM
4198 togs i trafik 98-02 så den firar snart 11 år :P
Bra, hoppas att den försvinner snart. :)
CitatBra, hoppas att den försvinner snart. :)
Det är väl 12 år i Botkyrka så ett tag till får ni nog åka/köra dessa ;)
Citat från: Fredde_J skrivet 03 december 2008, 13:23:16 PM
Det är väl 12 år i Botkyrka så ett tag till får ni nog åka/köra dessa ;)
tydligen kan man tolka reglerna lite olika för swebus kör sina bussar tills dem är 13
Citattydligen kan man tolka reglerna lite olika för swebus kör sina bussar tills dem är 13
Det är väl skrivet i avtal lite olika, om det är till regdatumet 12 år inträffar eller om det är hela kalenderåret ut på det 12e året.
Citat12 i N/V och 16 i Huddinge/Botkyrka om jag minns rätt.
Okej, hade för mig att det var 12 på bägge dessa områden men kan minnas fel.
Kan lägga till, när ämnet är uppe, att Swebus har omplacerat bla 3868, som numera rullar i Södertälje. Denna vagn fyller 13 år 2009-02.
Citat från: Nico skrivet 03 december 2008, 13:06:31 PM
Å jag som hörde ett rykte om att alla Scanior i SL-trafiken, oberoende av operatör, ska skickas till de södra trafikområdena. :D
Lite som förr i tiden, väl? Före 1985 var det väl extremt ont om Scanior norr om innerstaden?
//Jonas G
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 december 2008, 14:07:37 PM
12 i N/V och 16 i Huddinge/Botkyrka om jag minns rätt.
du har säkert rätt, men N/V och H/B upphandlades samtidigt varför har dem då inte samma ålderkrav??
kan de ha att göra med att N/V kör mer innerstadstrafik iom stadsgårdsleden?
Citat från: M224 skrivet 03 december 2008, 13:13:04 PM
Bevare mig väl :) Jag trodde att OmniLinken skulle brytas i två delar igår hela inredningen skakade.Alltså helt ärligt, jag tycker att OmniLink är en snygg bussmodell men har dom ingen fjädring eller? Hela bussen är ju styv och allt skakar om man kör ner i en grop (och sådana finns det många av).
Om OmniLinken är i bra skick är det inget större fel på fjädringen. Då har jag inget alls emot modellen.
OmniCityn har däremot sällan bra komfort. Men är det låggolv så är det.
Citat från: Verspieder skrivet 03 december 2008, 15:24:01 PM
Om OmniLinken är i bra skick är det inget större fel på fjädringen. Då har jag inget alls emot modellen.
OmniCityn har däremot sällan bra komfort. Men är det låggolv så är det.
Tidiga Omnicity har varken fjädring eller stoppning i stolsdynorna. Senare årsmodeller tycker jag är bättre men inte bra. Har dock åkt i åtminstone en gamling (normalvagn) som hade riktigt skön fjädring och även bra drag i motorn. Dels en av Busslinks hornsbergsvagnar men också någon annan. Eventuellt kan det ha varit den som PTS åkte runt med bl.a. i samband med avstängningen av t-banan mot Fruängen för några år sedan. Antar att dessa är ombyggda på något sätt.
Det skulle vara intressant att testa en ny Omnicity för att se om de fått ordning på fjädring och inredning i dessa, men då får man ju bege sig utomlands tyvärr.
Citat från: Cero skrivet 03 december 2008, 17:25:14 PM
Tidiga Omnicity har varken fjädring eller stoppning i stolsdynorna. Senare årsmodeller tycker jag är bättre men inte bra. Har dock åkt i åtminstone en gamling (normalvagn) som hade riktigt skön fjädring och även bra drag i motorn. Dels en av Busslinks hornsbergsvagnar men också någon annan. Eventuellt kan det ha varit den som PTS åkte runt med bl.a. i samband med avstängningen av t-banan mot Fruängen för några år sedan. Antar att dessa är ombyggda på något sätt.
Det skulle vara intressant att testa en ny Omnicity för att se om de fått ordning på fjädring och inredning i dessa, men då får man ju bege sig utomlands tyvärr.
Årsmodell 2005 på linje X26 i London med Metrobus var inte heller någon komfortmässig höjdare, däremot betydligt mindre skrammel när OmniCityn har 2-0-0 i dörrställning.
Citat från: homer skrivet 03 december 2008, 14:01:06 PM
tydligen kan man tolka reglerna lite olika för swebus kör sina bussar tills dem är 13
Det är absolut inte upp till någon "egen tolkning" utan SLs trafikavtal är glasklara beträffande fordonsålder.
Citat från: Cero skrivet 03 december 2008, 17:25:14 PM
Det skulle vara intressant att testa en ny Omnicity för att se om de fått ordning på fjädring och inredning i dessa, men då får man ju bege sig utomlands tyvärr.
Finns de inte några i Piteå eller om de va Luleå??
Citat från: HB skrivet 03 december 2008, 18:49:59 PM
Det är absolut inte upp till någon "egen tolkning" utan SLs trafikavtal är glasklara beträffande fordonsålder.
Då kanske du kan upplysa oss om hur ålderskraven för N/V resp. H/B ser ut då??? 12, 13 eller 16??
Citat från: homer skrivet 03 december 2008, 21:00:52 PM
Finns de inte några i Piteå eller om de va Luleå??
Finns en i Luleå, men tyvärr har jag inte vägarna förbi. Men det vore trevligt om någon har lust att recensera farkosten ifråga.
Citat från: homer skrivet 03 december 2008, 21:00:52 PM
Finns de inte några i Piteå eller om de va Luleå??
Då kanske du kan upplysa oss om hur ålderskraven för N/V resp. H/B ser ut då??? 12, 13 eller 16??
För N/V har jag förstått det som att bussar som ej ännu fyllt 13 år får gå i trafik. Rätt?
Citat från: Karsten skrivet 03 december 2008, 22:07:13 PM
För N/V har jag förstått det som att bussar som ej ännu fyllt 13 år får gå i trafik. Rätt?
Hej alla,
kan det vara därför som "Agenten", Swebus 0700, har fått leta sig till Tyresö? Den fyller ju 13 nästa år.
Någon som vet vad maxåldern är i Tyresö, är det 16 år som i Botkyrka?
Jag körde Agenten igår och det var mycket trevligt. Körde två varv 816 med den. Den är pigg och går mjukt.
(http://www.pinner.se/bilder/0700_tystr.jpg)
Mvh / Jonatan
Jag kan hålla med om att dom inte är bekväma att åka i men jag gillar designen på dom.
Citat från: Nico skrivet 03 december 2008, 13:06:31 PM
Å jag som hörde ett rykte om att alla Scanior i SL-trafiken, oberoende av operatör, ska skickas till de södra trafikområdena. :D
Tänk om det ändå kunde vara sant! Skulle göra vågen på egen hand i en vecka.
Sen kanske OmniLink är något bättre än OmniCity på området skrammel & oljud, men troligen har det nog mera mer underhåll att göra.
Då blir du väl extra glad nu när vi ska få lite OmniCity-leder i 61-serien från Nyboda till Råsta...
Citat från: Nico skrivet 03 december 2008, 13:06:31 PM
Sen kanske OmniLink är något bättre än OmniCity på området skrammel & oljud, men troligen har det nog mera mer underhåll att göra.
Njaaa... i Umeå har alla välskötta OmniCity alltid skramlat mer än OmniLinkarna. T.o.m de hårdkörda OmniLiknarna från Sundsvall/Råsta var alltid tystare än de OmniCity-kortvagnar som Polarbuss skött om väl i alla år.
Citat från: F.Å skrivet 07 december 2008, 12:54:07 PM
Då blir du väl extra glad nu när vi ska få lite OmniCity-leder i 61-serien från Nyboda till Råsta...
Ajdå, själv föredrar jag 61-serien framför 53-serien så det här var dåliga nyheter för mig.
Om det gick kunde ni gärna få behålla dem, men Råsta har fått så mycket nytt [skräp] att man måste plocka in lite gammalt oxå. Å andra sidan kommer 61-vagnarna att sätta fart på F.Å & Co som kommer att få åka runt och få rull på 'låddorna' när de dött på stan... :P ;)
Å andra sidan kan jag hålla med om att de nog är bättre än 53-serien. De vagnar i den serien som jag har provat skulle i ett 100 meters race definitivt ha blivit spöade av giktbrutna astmatiker med sendrag framförandes blyrullstolar... i alla fall var det intrycket jag fick. Härken är ju bara förnamnet! ;D 8)
Citat från: Bussmicke skrivet 03 december 2008, 02:03:41 AM
Har ryktesvägen hört att 4196 skulle finnas här men har ej sett den.
Inatt såg jag även 4196 på garageplan så den finns alltså i Botkyrka den med.
Kan nämnas att även om 4198 varit här i några veckor så har den stått mycket stilla på garaget eller någon annanstans i trafikområdet. Tråkigt att vi inte kan få några vettiga vagnar som faktiskt rullar.
För övrigt så är 5474 och 5475 tillbaka i Botkyrka och i trafik. Man har återigen installerat busspc och biljettmaskin men inte bemödat sig med att dra bort vikarielapparna som sitter på sidan. Är det verkligen så svårt att få bort dessa dekaler?
Har man betalt för att engagera sig? ;)
Citat från: CS skrivet 13 december 2008, 07:03:59 AM
Inatt såg jag även 4196 på garageplan så den finns alltså i Botkyrka den med.
Kan nämnas att även om 4198 varit här i några veckor så har den stått mycket stilla på garaget eller någon annanstans i trafikområdet. Tråkigt att vi inte kan få några vettiga vagnar som faktiskt rullar.
För övrigt så är 5474 och 5475 tillbaka i Botkyrka och i trafik. Man har återigen installerat busspc och biljettmaskin men inte bemödat sig med att dra bort vikarielapparna som sitter på sidan. Är det verkligen så svårt att få bort dessa dekaler?
Buss-PC och Accessmaskinen satt kvar när jag körde upp 5474 till Umeå, likaså i 5475.
Citat från: CS skrivet 13 december 2008, 07:03:59 AM
För övrigt så är 5474 och 5475 tillbaka i Botkyrka och i trafik. Man har återigen installerat busspc och biljettmaskin men inte bemödat sig med att dra bort vikarielapparna som sitter på sidan. Är det verkligen så svårt att få bort dessa dekaler?
Nej, det är inte ett dugg svårt. Men någon måste väl ta initiativ och beordra någon annan att göra det? ::)
Citat från: CS skrivet 03 december 2008, 01:58:42 AM
Någon komfort finns det inte att tala om i denna modellen, varken för passagerare eller förare, skrammligt och stötigt.
Denna kommer väl från Bromma? Är tanken att det ska trilla över fler vagnar från Bromma nu när dom fått alla fina Volvos?
Bullriga Scania, är väl vad som kan sägas...
Nu har även 4195 & 4197 kommit till Botkyrka från Bromma.
///
MGA
Återstår 4116 och 4146 då. 4116 sågs i Alvik idag
Citat från: Bussmicke skrivet 08 januari 2009, 17:01:10 PM
Återstår 4116 och 4146 då. 4116 sågs i Alvik idag
4146 finns i Märsta.
Ser man på, det hade jag msssat.
Citat från: Bussmicke skrivet 08 januari 2009, 17:01:10 PM
Återstår 4116 och 4146 då. 4116 sågs i Alvik idag
Hur är det med 4160, 4194, 4199, 4230-33 och 4639-40 då?
// Anders
Citat från: Anders Lundén skrivet 09 januari 2009, 18:39:28 PM
Hur är det med 4160, 4194, 4199, 4230-33 och 4639-40 då?
// Anders
4199, 4639, 4640 kn jag bekräfta som kvar i Bromma då jag såg dessa i Vällingbytrafiken
Citat från: MGA skrivet 08 januari 2009, 15:36:36 PM
Nu har även 4195 & 4197 kommit till Botkyrka från Bromma.
///
MGA
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4197_DSM972_Fittja_090109.jpg)