numera registrerad på Borås Lokaltrafik AB.
(http://www.kentskoog.com/pictures/DBU%20790.jpg)
Citat från: Kent Skoog skrivet 29 november 2008, 18:48:56 PM
numera registrerad på Borås Lokaltrafik AB.
... och ser nu ut så här
(http://www.savenfjord.nu/bl_043.JPG)
Ahhh
tyvärr rullar de inte varje dag...
Citat från: yngrot skrivet 29 november 2008, 20:17:58 PM
tyvärr rullar de inte varje dag...
Inte alla kanske men ett par är väl ute i varje fall måndag-fredag. De här bussarna är inte särskilt starka i backarna. Det är ganska ofta som de hackar rejält i backen uppför Lars Kaggsgatan.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2008, 22:04:24 PM
Inte alla kanske men ett par är väl ute i varje fall måndag-fredag. De här bussarna är inte särskilt starka i backarna. Det är ganska ofta som de hackar rejält i backen uppför Lars Kaggsgatan.
Ja, och det har jag aldrig begripit för i Lund var de pigga som bara den. Gick som spjut.
Citat från: Kent Skoog skrivet 29 november 2008, 18:48:56 PM
numera registrerad på Borås Lokaltrafik AB.
Ja, och nu lär de väl få vara det ett tag till för leveransen av de nya Scania-bussarna är satta på obestämd framtid.
Mycket trevligt att få se de här bussarna från tiden i Lund igen! Gärna fler!
Citat från: Svemicke skrivet 30 november 2008, 01:24:41 AM
Ja, och det har jag aldrig begripit för i Lund var de pigga som bara den. Gick som spjut.
Lund har ju inga backar som i Borås.. ålder och slitage kanske oxå påverkar samt gaskvalitet har Lund naturgas eller biogas??
Citat från: yngrot skrivet 30 november 2008, 08:31:21 AM
Lund har ju inga backar som i Borås.. ålder och slitage kanske oxå påverkar samt gaskvalitet har Lund naturgas eller biogas??
En vanlig fördom att Skåne är platt som en pannkaka. Faktum är att Lund är en mycket backig stad. Men det finns inte så branta backar som i Borås.
Citat från: Svemicke skrivet 30 november 2008, 01:28:49 AM
Ja, och nu lär de väl få vara det ett tag till för leveransen av de nya Scania-bussarna är satta på obestämd framtid.
Mycket trevligt att få se de här bussarna från tiden i Lund igen! Gärna fler!
De fyra Lundabussarna är från 1999 och faller inte för åldersstrecket förrän om ett par år. Så de lär ha blivit kvar i vilket fall som helst.
Sedan skall det bli intressant att se hur Borås Lokaltrafik skall klara avtalet utan att köpa nya bussar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2008, 09:10:25 AM
En vanlig fördom att Skåne är platt som en pannkaka. Faktum är att Lund är en mycket backig stad. Men det finns inte så branta backar som i Borås.
Lund är faktiskt Sveriges mest nivåskilda stad. Inte en enda gata i Lund går plant. Tror det var så att Linjebuss fick flytta på vagn 666 (osäker på inv.nr) för att den inte klarade backarna.
Citat från: Svemicke skrivet 30 november 2008, 11:37:59 AM
Lund är faktiskt Sveriges mest nivåskilda stad. Inte en enda gata i Lund går plant. Tror det var så att Linjebuss fick flytta på vagn 666 (osäker på inv.nr) för att den inte klarade backarna.
Jag tror inte det har med backigheten att göra så mycket egentligen...det borde bussarna klara i grunden.
Däremot kanske man inte har bytt tändstift på bussarna på ett tag - och då går det alla gånger trögare.
(antar att gasdriften finns kvar)
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 02 december 2008, 22:15:31 PM
Jag tror inte det har med backigheten att göra så mycket egentligen...det borde bussarna klara i grunden.
Däremot kanske man inte har bytt tändstift på bussarna på ett tag - och då går det alla gånger trögare.
(antar att gasdriften finns kvar)
Linjebuss 666 var en Scania BR 111 och jag har svårt att tänka mig att den har tändstift. :)
Läste det på en sida om stadstrafiken i Lund en gång. PeGe:s någonting tror jag sidan hette.
Citat från: Svemicke skrivet 30 november 2008, 11:37:59 AM
Lund är faktiskt Sveriges mest nivåskilda stad. Inte en enda gata i Lund går plant. Tror det var så att Linjebuss fick flytta på vagn 666 (osäker på inv.nr) för att den inte klarade backarna.
I går fick jag i brevlådan Per Gunnar Anderssons lilla skrift Stadstrafiken i Lund 80 år, utgiven av Trafiknostalgiska förlaget. I denna står att det var Volvo B59 som inte klarade av backarna i Lund utan blev överhettade. De flyttades därför till Kristianstad. Det fanns sju sådana bussar: 205, 206, 214-218.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2008, 22:26:06 PM
I går fick jag i brevlådan Per Gunnar Anderssons lilla skrift Stadstrafiken i Lund 80 år, utgiven av Trafiknostalgiska förlaget. I denna står att det var Volvo B59 som inte klarade av backarna i Lund utan blev överhettade. De flyttades därför till Kristianstad. Det fanns sju sådana bussar: 205, 206, 214-218.
Okej. Då tar jag tillbaka det, men Säfflekaross hade de väl? Något ska jag väl få rätt i? ;)
Hur får man tag i denna skriften?
Citat från: Svemicke skrivet 02 december 2008, 22:17:48 PM
Linjebuss 666 var en Scania BR 111 och jag har svårt att tänka mig att den har tändstift. :)
Läste det på en sida om stadstrafiken i Lund en gång. PeGe:s någonting tror jag sidan hette.
Som jag skrev i ett annat inlägg var det inte 666 utan Volvo B59. 666 var övrigt en Scania CR111 i en serie på 18 stycken (650, 651, 653 - 668). Den Scania BR111 du tänker på är förmodligen den med Säffle-kaross som hade nummer 652. Den dök sedan upp i Stockholm som vikarierande IKEA-buss och en bild på den hamnade i min skokartong:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/lb_652.JPG)
Den sida du tänker på är denna http://www.lund.se/upload/142310/Stadstrafiken_lund_80_%C3%A5r_bok.pdf Det är samma innehåll som i TNF:s skrift som jag refererade till i ett annat inlägg. På sidan 71 kan man läsa om B59-ornas problem i de lundensiska backarna.
Citat från: Svemicke skrivet 02 december 2008, 22:30:06 PM
Okej. Då tar jag tillbaka det, men Säfflekaross hade de väl? Något ska jag väl få rätt i? ;)
Hur får man tag i denna skriften?
Ja, det var Volvo B59 med Säffle-kaross. Så långt var det rätt. ;)
Skriften kan beställas på http://www.tnf.se/
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2008, 22:35:30 PM
Som jag skrev i ett annat inlägg var det inte 666 utan Volvo B59. 666 var övrigt en Scania CR111 i en serie på 18 stycken (650, 651, 653 - 668). Den Scania BR111 du tänker på är förmodligen den med Säffle-kaross som hade nummer 652. Den dök sedan upp i Stockholm som vikarierande IKEA-buss och en bild på den hamnade i min skokartong:
Den sida du tänker på är denna http://www.lund.se/upload/142310/Stadstrafiken_lund_80_%C3%A5r_bok.pdf Det är samma innehåll som i TNF:s skrift som jag refererade till i ett annat inlägg. På sidan 71 kan man läsa om B59-ornas problem i de lundensiska backarna.
Ja, inventarienummer är inte min starka sida. 624 har jag för mig var en Scania CN 112. Tror det var den jag hade på väggen i pojkrummet då den var fotograferad för Sydkraft enligt bild nedan:
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Inscannat/BL624vaegg1989.jpg)
Och så hittade jag sidan som handlade om stadstrafiken med:
http://www.pege.nu/Lund/Lund.htm
Citat från: Svemicke skrivet 02 december 2008, 22:53:15 PM
Ja, inventarienummer är inte min starka sida. 624 har jag för mig var en Scania CN 112. Tror det var den jag hade på väggen i pojkrummet då den var fotograferad för Sydkraft enligt bild nedan:
624 var en Scania-Vabis CR76. Lunds CN112 hade nummer 687-691.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2008, 22:35:30 PM
Den Scania BR111 du tänker på är förmodligen den med Säffle-kaross som hade nummer 652. Den dök sedan upp i Stockholm som vikarierande IKEA-buss och en bild på den hamnade i min skokartong:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/lb_652.JPG)
Denna Scania-Säffle är verkligen en speciell buss. Minns att jag fick se den i Stockholm någon gång kring 1987. Tyckte att Scanialjudet kändes så att säga "fel" till en Säffle som såg ut som en Volvo B59 eller liknande :D
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2008, 22:58:49 PM
624 var en Scania-Vabis CR76. Lunds CN112 hade nummer 687-691.
Hmmm... Detta borde jag vetat då jag som 16-åring praktiserade i Linjebuss verkstad på den tidpunkten dessa bussar fanns och jag vet att jag har grejat med just denna bussen några gånger. Dessvärre kan jag inte kolla upp vilket inventarienummer just denna buss har för den här reklambiten försvann när jag flyttade hemifrån.
Citat från: Svemicke skrivet 03 december 2008, 10:24:06 AM
Hmmm... Detta borde jag vetat då jag som 16-åring praktiserade i Linjebuss verkstad på den tidpunkten dessa bussar fanns och jag vet att jag har grejat med just denna bussen några gånger. Dessvärre kan jag inte kolla upp vilket inventarienummer just denna buss har för den här reklambiten försvann när jag flyttade hemifrån.
624 LZW233 1984 1984-09-28 Scania CN112CL 1806975 1-2-1
Citat från: CD skrivet 03 december 2008, 10:36:38 AM
624 LZW233 1984 1984-09-28 Scania CN112CL 1806975 1-2-1
Säker på årtalet? Tycker 1984 låter för tidigt för CN. Sedan hade bussen 2-2-1 i dörrställning. Linjebuss i Lund hade inga CN-vagnar med bara en framdörr.
Citat från: Svemicke skrivet 04 december 2008, 11:27:56 AM
Säker på årtalet? Tycker 1984 låter för tidigt för CN. Sedan hade bussen 2-2-1 i dörrställning. Linjebuss i Lund hade inga CN-vagnar med bara en framdörr.
Jo, det stämmer med 1984 enligt Svensk Busshistoria. Men denna 624 (återanvänt nummer) var placerad i Kristianstad och inte Lund. Den kan naturligtvis tillfälligt ha varit utlånad dit.
Lund är den mest stad med mest nivåskillnad i landet.
Skåne är för övrigt det mest kuperade landskapet procentuellt söder
om Nedre Dalälven....
/Magnus
4 av Lundabussarna finns i Borås och 3 finns i Helsingborg. Var finns resten?
Citat från: Jan skrivet 04 december 2008, 15:40:15 PM
4 av Lundabussarna finns i Borås och 3 finns i Helsingborg. Var finns resten?
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej sp. z o.o.
http://phototrans.eu/autobusy.php?s=2415&ticket=178&nr=50
Polackerna har fått dem riktigt fina faktiskt.