(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_9317.jpg)
Kolla här
http://www.erret.se/Bussar/Bullando.WMV
Mycket trevligt buss video hur fort kör du där tycker du kör sakta.
Trevlig film från vägar man sällan åker. Verkar finnas en del snö kvar ute på värmdölandet. Är det inget hållplatsutrop i dessa vagnar eller är det så att det inte hörs i filmen?
Citat från: Cero skrivet 29 november 2008, 17:28:16 PM
Trevlig film från vägar man sällan åker. Verkar finnas en del snö kvar ute på värmdölandet. Är det inget hållplatsutrop i dessa vagnar eller är det så att det inte hörs i filmen?
Bussen gick framåt i vad jag tror gilltig hastighet, hasdtighetmästaren visade hela tiden 0 km/tim, jättekul. Bussutropen funkade inte heller. Vi har ju hela bussar.
Kul med film :) Ser jag gärna mer av, även från andra regioner, gärna blandat med stad- och landstrafik.
//Simon
Tack för denna förevisning av en färdväg. Mycket intressant.
Kul initiativ till en film! Är det blinkern som låter som en anka eller ::)
Citat från: Ante skrivet 29 november 2008, 18:16:19 PM
Kul initiativ till en film! Är det blinkern som låter som en anka eller ::)
Torde nog vara "ankan".
Ahh, 5170 som är den enda Blekingevagn jag saknar i Björknäs..
Citat från: Peter Erret skrivet 29 november 2008, 17:43:54 PM
Bussen gick framåt i vad jag tror gilltig hastighet, hasdtighetmästaren visade hela tiden 0 km/tim, jättekul.
Använder ni färdskrivarblad?
/K
Det här är Sveriges folkrikaste stad. Det syns ju tydligt. Bara åkermark och skog! :)
Det här var ett trevligt initiativ. Finns det fler som vill haka på från era arbetsplatser? Är alltid trevligt att få "följa med" er på jobbet.
Verkar vara en trevlig körning, men det händer allt för lite.
CitatAnvänder ni färdskrivarblad?
/K
Nej, inte på denna linje. Det är inte tillräckligt långt till Bullandö från Stockholm.
Trots att det känns som en evighet när man kör ::)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 november 2008, 06:49:38 AM
Det finns inget schema där man kör 434 och 440 under samma 29 dagars period då?
Eller en dagkommenderad förare?
Det finns det säkert, både 434 o 440 samma period och själv är jag för tillfället dagkommenderad.
Vi sätter i ett blad endast när vi kör 434 i övrigt så markeras annat arbete den aktuella dagen.
Undantag finns givetvis för dem som kör "turistare" de kör ju alltid med blad.
Citat från: Bussmicke skrivet 29 november 2008, 19:57:29 PM
Ahh, 5170 som är den enda Blekingevagn jag saknar i Björknäs..
Den var svårfångad även för mig, första bilderna i fredags.
Citat från: Peter Erret skrivet 30 november 2008, 12:48:58 PM
Det finns det säkert, både 434 o 440 samma period och själv är jag för tillfället dagkommenderad.
Vi sätter i ett blad endast när vi kör 434 i övrigt så markeras annat arbete den aktuella dagen.
Undantag finns givetvis för dem som kör "turistare" de kör ju alltid med blad.
Men Peter, hur resonerar du nu? Företaget kan tycka och meddela dig vad som helst, men det är ju förarens skyldighet att se till att han/hon följer gällande regler. Jag tolkar reglerna ungefär som Lars gör, och jag kör följdaktligen med färdskrivarblad hela tiden förutom när bussen saknar denna utrustning eller jag helt enkelt glömt bladet...
CitatDet finns inget schema där man kör 434 och 440 under samma 29 dagars period då?
Eller en dagkommenderad förare?
CitatMen Peter, hur resonerar du nu? Företaget kan tycka och meddela dig vad som helst, men det är ju förarens skyldighet att se till att han/hon följer gällande regler. Jag tolkar reglerna ungefär som Lars gör, och jag kör följdaktligen med färdskrivarblad hela tiden förutom när bussen saknar denna utrustning eller jag helt enkelt glömt bladet...
Menar ni två att färdskrivarblad skall användas konstant, på alla linjer alla dagar, om en enda linje över 5 mil inträffar med intervallet 29 dagar eller mindre? Då kan jag, med största säkerhet säga, att jag vet ingen som gör detta. Vissa har bladet i under hela tjänsten med en 'över-5-mils-linje' andra enbart på just '5-mils-linjen'.
Att ha blad i en hel månad efter en tjänst med en '5-mils-linje' har jag aldrig hört att någon gör.
Citat från: Karsten skrivet 30 november 2008, 14:05:02 PM
Men Peter, hur resonerar du nu? Företaget kan tycka och meddela dig vad som helst, men det är ju förarens skyldighet att se till att han/hon följer gällande regler. Jag tolkar reglerna ungefär som Lars gör, och jag kör följdaktligen med färdskrivarblad hela tiden förutom när bussen saknar denna utrustning eller jag helt enkelt glömt bladet...
Gällande regel är väl, du skall använda blad på linje över 5 mil. Har kört 434 6 gånger i år.
Tvivlar på att du sätter i ett blad varje dag om i fall du under de närmaste 29 dagarna skulle riskera att hamna på en tur 434, köra ersättningstrafik eller abonnering etc.
Citat från: Peter Erret skrivet 30 november 2008, 14:51:46 PM
Gällande regel är väl, du skall använda blad på linje över 5 mil. Har kört 434 6 gånger i år.
Tvivlar på att du sätter i ett blad varje dag om i fall du under de närmaste 29 dagarna skulle riskera att hamna på en tur 434, köra ersättningstrafik eller abonnering etc.
Nej, jag förstår och vet vilken praxis som gäller där du och Fredde (och jag själv till och från) jobbar. Det jag vill veta är hur "rätt" detta tillvägagångssätt är, jag tolkar inte lagtexterna riktigt så som ni. Kan detta benas ut ordentligt här? Det finns ju ett antal skribenter med stor kunskap om just dessa frågor, själv är jag inte helt säker på hur de ska tillämpas och använder därmed blad så mycket det går.
Läs på sidan 10 i denna:
http://www.vv.se/filer/34523/pm_gallande_fran_1_oktober_2008.pdf
Där framkommer det att undantagna transporter registreras som "annat arbete". Det finns inte heller skyldighet att registrera (skriva på diagramblad) sådant arbete under arbetspass där EU-linjer, ersättnings- eller beställningstrafik inte förekommer.
En intressant sak är också att det inte rekommenderas att färdskrivarblad används vid undantagna transporter, då det försvårar arbetet vid en kontroll.
Så har jag tolkat det i alla fall.
Dock anser jag personligen att blad alltid skall användas detta då det dokumenterar hastigheten med för hur vanligt är det ej att höra att buss XXXX körde som en dåre har du bladet kan du ju visa vad du haft för hastighet, likadant vid en olycka ser man lätt om köraren kört för fort etc
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 november 2008, 15:51:14 PM
En liten uppdatering här.
Från 1 oktober behöver måste du använda blad om du under det aktuella arbetspasset utför arbete på en linje som överstiger 50 km i längd, oavsett om du själv kör hela eller delar av linjen, detsamma gäller om man kör beställning eller badkörningar under arbetspasset.
Däremot behöver man inte längre med hjälp av blad kunna styrka "ledigheter och vilotider" 29 dagar bakåt som tidigare krävdes men har man utfört arbete på linjer längre än 50 km under samma period eller kört beställningstrafik el dyl måste man medföra dessa blad.
Detta innebär en stor lättnad för främst SL personalen men framöver hägrar ett beslut om att all trafik som inte innefattas av begreppet tätortstrafik ska omfattas av EG förordningen och det är nog rätt väg att gå för att slippa dessa konstiga undantag.
Fattar jag dig rätt.
Om jag under dagen kommer att köra en linje, oavsätt längd av den, som överstiger 5 mil så måste man ha bladet i hela dagen och även på de linjer som körs med en annan buss än den som jag kör "EU-linjen". Skall jag även ha i bladet på de3 linjer som jag kör efteråd, med samma buss eller med annan buss?
Citat från: Peter Erret skrivet 29 november 2008, 17:03:03 PM
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_9317.jpg)
Kolla här
http://www.erret.se/Bussar/Bullando.WMV
Ingen SL kringla i fronten? ???
CitatIngen SL kringla i fronten? ???
Nej, 51xx-serien fick aldrig det då de lackerades SL-röda. Och jag måste säga att det ser mycket snyggare ut, utan det märket.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 november 2008, 15:51:14 PM
En liten uppdatering här.
Från 1 oktober behöver måste du använda blad om du under det aktuella arbetspasset utför arbete på en linje som överstiger 50 km i längd, oavsett om du själv kör hela eller delar av linjen, detsamma gäller om man kör beställning eller badkörningar under arbetspasset.
Däremot behöver man inte längre med hjälp av blad kunna styrka "ledigheter och vilotider" 29 dagar bakåt som tidigare krävdes men har man utfört arbete på linjer längre än 50 km under samma period eller kört beställningstrafik el dyl måste man medföra dessa blad.
Detta innebär en stor lättnad för främst SL personalen men framöver hägrar ett beslut om att all trafik som inte innefattas av begreppet tätortstrafik ska omfattas av EG förordningen och det är nog rätt väg att gå för att slippa dessa konstiga undantag.
Tack, nu blev jag lite klokare.. :)
Peter, hur har du "monterat" kameran i bussen? Är det lätt fixat på de flesta bussarna och vad för sorts kamera har du använt?
Citat från: Patrik skrivet 07 december 2008, 00:17:12 AM
Peter, hur har du "monterat" kameran i bussen? Är det lätt fixat på de flesta bussarna och vad för sorts kamera har du använt?
Precis vad jag också undrar. Har skippat att filma, eftersom jag inte kommit på något bra ställe att göra av kameran, så kom gärna med tips...
Citat från: Patrik skrivet 07 december 2008, 00:17:12 AM
Peter, hur har du "monterat" kameran i bussen? Är det lätt fixat på de flesta bussarna och vad för sorts kamera har du använt?
Citat från: olasand skrivet 07 december 2008, 21:52:34 PM
Precis vad jag också undrar. Har skippat att filma, eftersom jag inte kommit på något bra ställe att göra av kameran, så kom gärna med tips...
Så här gjorde jag
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_9596.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_9599.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_9604.jpg)
Specialtillverkad klämma
Åhh va smart, jag har funderat på en apparat med dubbla sugkoppar att fästa på instrumentbrädan, tror du det skulle fungera?
Citat från: Patrik skrivet 08 december 2008, 09:45:10 AM
Åhh va smart, jag har funderat på en apparat med dubbla sugkoppar att fästa på instrumentbrädan, tror du det skulle fungera?
Borde väl finnas nå´n form av universalfäste för mobil eller GPS som sitter mot rutan med sugpropp! Dom brukar ju sitta rätt hårt!
//Danne
Citat från: Peter Erret skrivet 08 december 2008, 09:42:20 AM
Så här gjorde jag
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSF_9596.jpg)
Har det hänt att någon resenär reagerat på kameran eller bryr de sig inte?
Citat från: Danne B. skrivet 08 december 2008, 10:46:09 AM
Borde väl finnas nå´n form av universalfäste för mobil eller GPS som sitter mot rutan med sugpropp! Dom brukar ju sitta rätt hårt!
//Danne
Men den kan ju inte sitta mot rutan, hur ska man då kunna filma ut? ;)
Citat från: Patrik skrivet 08 december 2008, 12:49:26 PM
Men den kan ju inte sitta mot rutan, hur ska man då kunna filma ut? ;)
Min tanke var att bussrutor är vertikala och dom flesta fästen är gjorde för lutande personbilsrutor och att dom därmed borde kunna ge plats för att ha kamera på dom!
Till min GPS har jag som en ledad arm och den är iaf så pass böjbar att jag med lätthet skulle kunna ha en kamera monterad på den även i min personbil!
//Danne
Annars gillar jag den här varianten, den dubbla sugproppen kostar 89kr på Jula.
http://www.flickr.com/photos/thediary/2547792687/sizes/o (http://www.flickr.com/photos/thediary/2547792687/sizes/o)
Citat från: Patrik skrivet 08 december 2008, 12:54:38 PM
Annars gillar jag den här varianten, den dubbla sugproppen kostar 89kr på Jula.
http://www.flickr.com/photos/thediary/2547792687/sizes/o (http://www.flickr.com/photos/thediary/2547792687/sizes/o)
Sedärja! Den där bör ju vara perfekt för ändamålet!!! Provat den i nå´n buss än? Tänkte hur det blir ur skaksynpunkt?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 08 december 2008, 12:56:59 PM
Sedärja! Den där bör ju vara perfekt för ändamålet!!! Provat den i nå´n buss än? Tänkte hur det blir ur skaksynpunkt?
//Danne
Nja, det är inte min alltså.
Men jag skulle gärna vilja bygga en sån, nån har rekommenderat att ha typ skum eller nåt för att minska skaket men jag vet inte hur det ska monteras isåfall.
Citat från: Patrik skrivet 08 december 2008, 13:04:48 PM
Nja, det är inte min alltså.
Men jag skulle gärna vilja bygga en sån, nån har rekommenderat att ha typ skum eller nåt för att minska skaket men jag vet inte hur det ska monteras isåfall.
Aha, okej! Missade det! :)
Skum? Vad för sorts skum?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 08 december 2008, 13:18:27 PM
Aha, okej! Missade det! :)
Skum? Vad för sorts skum?
//Danne
Hmm, ja nån dämpande matta eller nåt. Jag kanske tänker på nåt annat material :)
Citat från: Patrik skrivet 08 december 2008, 12:54:38 PM
Annars gillar jag den här varianten, den dubbla sugproppen kostar 89kr på Jula.
http://www.flickr.com/photos/thediary/2547792687/sizes/o (http://www.flickr.com/photos/thediary/2547792687/sizes/o)
Ser onekligen lite klumpig ut, kommer troligen att skymma instrumenteringen men du lär inte få mer skakningar än vad jag fick på min filmning.
Citat från: Peter Erret skrivet 08 december 2008, 18:39:46 PM
Ser onekligen lite klumpig ut, kommer troligen att skymma instrumenteringen men du lär inte få mer skakningar än vad jag fick på min filmning.
Den ska vara 35cm lång så otroligt mycket plats tar den nog inte.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 december 2008, 11:26:18 AM
Har det hänt att någon resenär reagerat på kameran eller bryr de sig inte?
Man måste givetvis ta hänsyn till kunderna, antingen filmar man när man tomkör eller så på en tur med få kunder, gärna de som vet att man fotar. När jag gjorde inspelningen "Kolvik - Bullandö" så var det max 10 kunder på bussen och många av dem har ju sett mig fota vid Kolvik etc.
Är det några regler man bryter av att bara filma ut genom fönstret? Om människorna utanför inte syns så att man kan känna igen dom så borde det inte vara någon fara va?
Citat från: Patrik skrivet 08 december 2008, 18:41:26 PM
Den ska vara 35cm lång så otroligt mycket plats tar den nog inte.
Skulle nog välja den enkla sugkoppen (256085) och placera den på varvräknaren. På ena låsarmen skulle jag sätta fast mitt kamerafäste.
Klämman är köpt på "Gubbdagis" (Clas Ohlson) och den andra delen på MediaMarkt.
Citat från: Patrik skrivet 08 december 2008, 18:48:09 PM
Är det några regler man bryter av att bara filma ut genom fönstret? Om människorna utanför inte syns så att man kan känna igen dom så borde det inte vara någon fara va?
Om du filmar genom att hålla kameran i handen eller fastsatt på ett stativ gör ingen skillnad precis som när du tar stillbilder med eller utan stativ. Förmodligen så ägnar de sig inte åt intima situationer för då är blir lite känsligt.
Citat från: Peter Erret skrivet 08 december 2008, 19:03:46 PM
Skulle nog välja den enkla sugkoppen (256085) och placera den på varvräknaren. På ena låsarmen skulle jag sätta fast mitt kamerafäste.
Klämman är köpt på "Gubbdagis" (Clas Ohlson) och den andra delen på MediaMarkt.
Kan man inte sätta den på insidan av rutan då?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 08 december 2008, 19:20:10 PM
Kan man inte sätta den på insidan av rutan då?
//Danne
Kanske (det skulle vara bra om man får ner kameran en bit på framrutan, mindre iögonfallande för kunderna), måste testas, får bli ett besök hos Jula.
Citat från: Peter Erret skrivet 08 december 2008, 19:47:25 PM
Kanske (det skulle vara bra om man får ner kameran en bit på framrutan, mindre iögonfallande för kunderna), måste testas, får bli ett besök hos Jula.
Om du inte handlat redan kan nog detta vara ett bra köp...
http://www.kjell.com/?item=57323&path=360000000,381000000
//Danne
Själv har jag precis inhandlat en bönpåse med stativgänga, kallad "The Blue Pod" (se länk) som man heltenkelt kan ställa kameran på inanför vindrutan. Det krävs förståss att det är hyfsat plant. Nya volvobussar har en väldigt bra hylla att ha kameran på...
Länk till podden: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=7148649
Farsan har beställt den här åt mig:
http://www.ram-mount.com/camera_mount/mount/ramb166/camcorder.htm (http://www.ram-mount.com/camera_mount/mount/ramb166/camcorder.htm)
Japp då river vi upp tråden då det ändå snackas om stativ för säker körning.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683574
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683574
Vanliga stativ ska man inte använda, t.ex. ett sånt här sugproppsstativ funkar däremot.
Här är den placerad bakom ratten, ungefär.
(http://www.phbuss.se/Misc/videokamera_2201_2009.JPG)
Citat från: Patrik skrivet 23 februari 2009, 19:14:37 PM
Vanliga stativ ska man inte använda, t.ex. ett sånt här sugproppsstativ funkar däremot.
Här är den placerad bakom ratten, ungefär.
(http://www.phbuss.se/Misc/videokamera_2201_2009.JPG)
Inne i bussen eller... ser inte så bra :-\