Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: svenne skrivet 27 november 2008, 07:16:09 AM

Titel: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: svenne skrivet 27 november 2008, 07:16:09 AM
Finns i tidningen Mitt I (Lokaltidningar inom Stockholms län)

http://arkiv.mitti.se:8081/erez4/online/mitti/botkyrka.html


Tdningsbläddrare:
Klicka nedtill till höger om sidantal på högerpil (Play) Go to Next Side för att få fram sidan 2 där en insändare om Swebus bristande underhåll finns. Klicka sedan mitt i insändaren för att zooma in till läsbarhet.

Det har tidigare publicerats flera stycken i samma ämne och denna är en replik från en bussförare. I annat nummer kan man finna "En klassresa med Swebus" där det berättas om förare som inte hittar, helt slutkörda bussar, vissa helt utan fjädring och med hål i golven.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Walter skrivet 27 november 2008, 07:35:00 AM
Är detta ytterligare en som reggar sig bara för att sprida skit om ett bolag och sedan inte är aktiv mer? Kanske samma person bakom alla dessa signaturer i många fall.

Kanske samma person som skrivit insändaren?
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Nico skrivet 27 november 2008, 08:10:29 AM

Citat från: Fredde skrivet 27 november 2008, 07:38:18 AM
Skit är det nog inte utan ren fakta då det tillåmed står i en tidning.... Bolaget bör fan skärpa till sig en aning......

Nja, Fredde du får ursäkta men bara för att något står skrivet i en tidning gör det knappast till fakta rent automatiskt. I synnerhet om det råkar vara ett yttrande från en part och i det här fallet rör det sig faktiskt inte ens om en artikel utan om en insändare. I de fallen tar sällan eller aldrig en tidning på sig ansvaret för någon faktagranskning utan det enda brukar vara att man kontrollerar så att inga lagar bryts, dvs. att innehållet inte är lagstridigt. Sen kan man ju tycka vad man vill om Swebus m.fl. bolag, men inget i denna insändare verkar heller bygga så mycket på reell fakta utan återigen på eget tyckande. Det enda i övrigt är sedan i så fall baserat hörsägen då insändarskrivaren hävdar att "enligt en före detta trafikledare" så görs si och så!? I mitt tycke en både suspekt och ytterst suspekt källa då den inte alls går att belägga.

Att vissa bolag och i synnerhet vissa garage utmärker sig negativt är väl tyvärr något som förekommer, men liksom Walter så får jag känslan av att det ofta verkar vara ungefär samma enstaka individer som skriver sådant här. Ofta känns det som de behöver ge utlopp för somligt och lika ofta verkar det vara frågan om folk som av en eller annan orsak lyckats straffa ut sig och nu är ute efter att på något vis ge tillbaka. Med andra ord, något slags form av rättshaverister. Själv har jag lite svårt att förstå detta. Trivs man överhuvudtaget inte så borde det ju vara bättre att söka sig någon annanstans, till en annan bransch eller så. Har det sedan gått så långt att man fått respass så borde man nog hellre se det som en möjlighet att göra något annat än att gräva ned sig i det som varit.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 27 november 2008, 08:23:00 AM
Citat från: Nico skrivet 27 november 2008, 08:10:29 AM
Nja, Fredde du får ursäkta men bara för att något står skrivet i en tidning gör det knappast till fakta rent automatiskt. I synnerhet om det råkar vara ett yttrande från en part och i det här fallet rör det sig faktiskt inte ens om en artikel utan om en insändare. I de fallen tar sällan eller aldrig en tidning på sig ansvaret för någon faktagranskning utan det enda brukar vara att man kontrollerar så att inga lagar bryts, dvs. att innehållet inte är lagstridigt. Sen kan man ju tycka vad man vill om Swebus m.fl. bolag, men inget i denna insändare verkar heller bygga så mycket på reell fakta utan återigen på eget tyckande. Det enda i övrigt är sedan i så fall baserat hörsägen då insändarskrivaren hävdar att "enligt en före detta trafikledare" så görs si och så!? I mitt tycke en både suspekt och ytterst suspekt källa då den inte alls går att belägga.

Att vissa bolag och i synnerhet vissa garage utmärker sig negativt är väl tyvärr något som förekommer, men liksom Walter så får jag känslan av att det ofta verkar vara ungefär samma enstaka individer som skriver sådant här. Ofta känns det som de behöver ge utlopp för somligt och lika ofta verkar det vara frågan om folk som av en eller annan orsak lyckats straffa ut sig och nu är ute efter att på något vis ge tillbaka. Med andra ord, något slags form av rättshaverister. Själv har jag lite svårt att förstå detta. Trivs man överhuvudtaget inte så borde det ju vara bättre att söka sig någon annanstans, till en annan bransch eller så. Har det sedan gått så långt att man fått respass så borde man nog hellre se det som en möjlighet att göra något annat än att gräva ned sig i det som varit.


    Kan bara hålla med både Nico och Walter.

    //Niclas
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Sundås skrivet 27 november 2008, 10:34:13 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 november 2008, 09:25:53 AM
Tycker nog inte att artikeln tillför speciellt mkt nytt, det flesta i branschen är nog medvetna om att felrapporterade bussar rullar till dess att tid finns på verkstan, så länge det inte rör sig om trafikfarliga fel ser jag inte det som ngt större problem.

Så är det väl även hos mindre bolag, om det inte finns reservbussar. Man får vänta tills verkstaden har tid.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Fredde skrivet 27 november 2008, 15:13:13 PM
CitatSka vi gissa att svaret från bussbolaget blir något i stil med "Oj, det är allvarliga anklagelser, vi ska skälla lite mer på våra förare men först måste vi ta reda på vem som skvallrat..."

En, tillåt mig säga, "vanlig förare"  känner knappast till hur det rapporteras in avgångar som blir inställda. Det är TL-personalen som handhar dessa uppgifter.
Är det någon som har snackat lite för mycket är det väl knappast en förare i mängden.

Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 27 november 2008, 15:51:00 PM
Sådana här insändare är ofta lite överdrivna men man måste nog ändå erkänna att det finns ett korn bakom detta. Den minst sagt urusla trafikstarten för 6 år sedan kommer nog många ihåg. Botkyrka har dessutom en hel del rätt dåliga bussar (Mercedesvagnarna är rätt usla och de gamla göteborgsvagnarna lika så), underhållet verkar skötas rätt dåligt (t.ex. paneler som saknas utvändligt har vi sett bilder på här på forumet) och en del förare skulle behöva en genomgång av både trafikreglerna och taxesystem. Som regelbunden bussresenär i flera områden i Stockholm framstår utan tvekan Swebus Botkyrka som det sämsta.

/Måns
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 27 november 2008, 16:09:17 PM
Jag är oskyldig denna gång! :-X :P

Fast jag håller med varenda punkt på artikeln.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Wetjo skrivet 27 november 2008, 17:28:25 PM
Läser man hela insändaren är det faktiskt inte Swebus han/hon skäller på, utan processen med upphandling av tjänster.
Låter mest som gnäll utan konstruktiva lösningar.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Cero skrivet 27 november 2008, 17:55:49 PM
Visst är det mycket gnäll och visst är det hemskt när det gnälls på bussbranschen. Men lite fakta finns nog faktiskt i artikeln. Den som ställer sig en stund i Fruängen och studerar Swebus (Botkyrka) respektive Busslinks (Söderort) vagnar ser ganska snabbt en mycket stor skillnad i skick och yttre skötsel av fordonen. Sedan kanske det är så att Swebus fordon följer gängse standard och att Busslinks är för välskötta, vad vet jag, men skillnad är det. Det kanske också är så att Busslinks bussar i själva verket är trafikfarliga inunder och fina på ytan medan Swebus vagnar är i lysande skick rent tekniskt och trafiksäkerhetsmässigt men ser "lite" solkiga ut. Det finns dock säkerligen bra förklaringar till skillnaderna i skick.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Richard1250 skrivet 27 november 2008, 19:15:43 PM
Visst har jag sett bussar lappade med tejp på Swebus i Halmstad, dock tror jag bara att det är ytterst provisoriskt tejpen sitter där.
Swebus gör nog så gott dom kan och ibland kan det bli fel.
Sedan kan man nog inte dra alla garage på en kant utan det skiljer sig nog från Garage till garage.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Wetjo skrivet 27 november 2008, 20:18:42 PM
Citat från: Richard1250 skrivet 27 november 2008, 19:15:43 PM
Visst har jag sett bussar lappade med tejp på Swebus i Halmstad, dock tror jag bara att det är ytterst provisoriskt tejpen sitter där.
Swebus gör nog så gott dom kan och ibland kan det bli fel.
Sedan kan man nog inte dra alla garage på en kant utan det skiljer sig nog från Garage till garage.
Det ska gudarna veta... ;)
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Karsten skrivet 28 november 2008, 11:21:33 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 november 2008, 10:35:41 AM
En numera avgången teknisk chef i firman myntade för ett antal år sedan devisen att "vi ska inte satsa onödigt mycket pengar på kosmetika utan på det som är viktigt för att hålla bussarna rullande"

Hur mycket man satsar på det utvändiga hör ofta samman med hur förarna kör.... är det så att en omplåtad buss kommer tillbaka efter 3 dagar i samma skick som förut så finns varken tid, pengar eller intresse att fixa skadorna, så är nog ofta fallet i vissa delar av vårt avlånga land.
Detta har vi debatterat ett antal gånger med många bra och mindre bra förslag på åtgärder ;D

Men det förklarar inte varför Cero upplever Busslinks fordon som "helare" än Swebus fordon. Är det helt enkelt så att Busslinks förare är lite bättre och krockar mindre? ;)
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Karsten skrivet 28 november 2008, 11:34:41 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 november 2008, 11:29:10 AM
Ja den uppfattningen har jag nog, i alla fall verkar det vara fallet på flera trafikområden.

Okej, det köper jag. Kanske håller jag till viss mån med också. Varför är det så då? Har Busslink haft tur och hittat de bästa förarna eller har Busslink lyckats utbilda sina förare bättre än Swebus?
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Skalman skrivet 28 november 2008, 14:14:07 PM
Personligen tror jag att företagskultur och arbetsklimat är viktigare förklaringar
än utbildningen och förarnas körförmåga. (Givetvis finns det de som är
överrepresenterade i olycksstatistik, och såna som är direkt olämpliga
för jobbet, men de är inte så många, och det borde slå jämt ut mellan
operatörerna).

Trots allt är det VV som släpper igenom förarna, så där kan vi nog utgå
ifrån en oberoende bedömning vad det gäller förmågan att framföra fordonet.
Och det verkar osannolikt att förarkollektivet som sådant skulle
vara uppdelat i bra respektive dålig bara med utgångspunkt från
vilken operatör man arbetar för.

Jag tror att det är i attityden och inställningen till arbetet (och därmed
arbetsgivaren) som det brister.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Jo skrivet 28 november 2008, 14:44:21 PM
Citat från: Skalman skrivet 28 november 2008, 14:14:07 PM
Personligen tror jag att företagskultur och arbetsklimat är viktigare förklaringar
än utbildningen och förarnas körförmåga. (Givetvis finns det de som är
överrepresenterade i olycksstatistik, och såna som är direkt olämpliga
för jobbet, men de är inte så många, och det borde slå jämt ut mellan
operatörerna).

Trots allt är det VV som släpper igenom förarna, så där kan vi nog utgå
ifrån en oberoende bedömning vad det gäller förmågan att framföra fordonet.
Och det verkar osannolikt att förarkollektivet som sådant skulle
vara uppdelat i bra respektive dålig bara med utgångspunkt från
vilken operatör man arbetar för.

Jag tror att det är i attityden och inställningen till arbetet (och därmed
arbetsgivaren) som det brister.


JA det kan nog vara så vissa anser att Busslink är den bästa arbetsgivaren och därför väljer Busslink i de fall förarna har möjlighet att välja arbetsgivare. I det fallet har ju Busslink större möjlighet att välja och vraka än konknurrenterna vid rekryteringen.

Oavset om man tycker kritiken i ursprunginlägget är befogad eller ej kan man ju alltid fråga sig varför vissa operatörer verkar drabbas av mycket kritik. Och detta både i forumet och iform av insändare/artiklar i tidningar från både förare och kunder. Vet inte hur mycket det har att göra med att Busslink är sprunget ur gamla SL och att därför Swebus får symbolisera hotet som förändringar utgör. Om det är så borde rimligtvis även Arriva få problem.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: JDS skrivet 28 november 2008, 14:57:59 PM
Citat från: Jo skrivet 28 november 2008, 14:44:21 PM
Oavset om man tycker kritiken i ursprunginlägget är befogad eller ej kan man ju alltid fråga sig varför vissa operatörer verkar drabbas av mycket kritik. Och detta både i forumet och iform av insändare/artiklar i tidningar från både förare och kunder. Vet inte hur mycket det har att göra med att Busslink är sprunget ur gamla SL och att därför Swebus får symbolisera hotet som förändringar utgör. Om det är så borde rimligtvis även Arriva få problem.

Det har ju lite att göra med vad man kör med för stil utåt också. På vissa företag, eller kanske snarare vissa områden, har ju kanske cheferna gått ut lite väl kaxigt med uttalanden av typen "nu när det är privat så blir det naturligtvis andra bullar", och jag tror också helt ovetenskapligt att företagen i fråga lätt kan få lite större problem med personalen på de orterna. I sammanhanget måste jag framhålla att såväl Busslink som Connex (iaf i Stockholm) har kört en förhållandevis mjuk attityd, som också verkar ha lönat sig. Jag misstänker att detta är en frukt av de jämförelsevis goda kunskaperna inom personalområdet som lär ha funnits hos gamla SL, och som väl i mångt och mycket ärvdes av Busslink och Connex?
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: JDS skrivet 28 november 2008, 15:07:15 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 november 2008, 14:58:34 PM
Personalomsättning är sannolikt en bidragande orsak, de depåer som har låg sådan (oavsett operatör) har också mindre skador o klagomål

Det är dock inte säkert att sambandet är enkelriktat...
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: 0 km/h skrivet 29 november 2008, 14:37:08 PM
Kan inte den tvångsrekrytering av arbetslösa till bussförare som Swebus bedriver tillsammans med Arbetsförmedlingen vara en del av orsaken? Ett ämne så hett att det raderades av moderatorerna i ett annat inlägg. Här finns bara resterna kvar. Har själv drabbats av den och sett vad "rätta virket" betyder inom Swebus...
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18576.0

Dessutom brukar inte bussbranschen vara en attraktiv arbetsplats, varken lönemässigt, karriär eller socialt, för bilmekaniker så bussföretagen klarar inte att konkurrera om arbetskraften med privata verkstäder. På en del ställen har mekanikerna ersatts av omplaceringsfall, utarbetade, bussförare som inte länge kan köra buss av medicinska skäl. Resultat har blivit Roy och Rogers mack. En lyckad lösning?
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: peterbuilt skrivet 29 november 2008, 15:00:26 PM
Viss sanning finns det i det du skriver, att bussbranschen har blivit en uppsammlingsplats för individer som på ett eller annat sätt inte längre anses platsa på den vanliga arbetsmarknaden. Och det är nog en medveten strategi från arbetsgivarhåll. Hålla löner och förmåner på en låg nivå , för på vad annat kan dom tjäna pengar?

Invandrare , 55 plussare, outbildade. Det är numer grundstommen i bussföretagens personalmassa. Men det faktum att dom dock ÄR anställda och jobbar där, på en arbetplats som har taskiga arbetstider, otrygghet, dåligt betalt och som tar skit från resenärer, chefer, massmedia, och annat löst folk, tyder väl på att det finns iaf lite råg i ryggen på dessa människor. Dom utför ett arbete som du och många andra föraktar, utan för den skull ha en aning om vad jobbet innebär. Att personalomsättningen INTE är 100% på årsbasis, på samtliga garage, är ett under.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: michael k skrivet 02 december 2008, 12:06:16 PM
nu tycker jag det gnälls över gnällandet
men jag tror att en del firmor skulle ransaka sig själva hur de skjöter saker och ting
vi ser ju hur det går när det faller lite snö på olika håll
då står stadsbussarna och slirar på plan med sommardäck med fem millimeter
men vi har godkända däck säger de på bussfirmorna när folk klagar
att plögbilen med nedfäld plog tog samma backe utan problem det bekymrar ingen
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Nico skrivet 02 december 2008, 13:06:50 PM

Citat från: michael k skrivet 02 december 2008, 12:06:16 PM
nu tycker jag det gnälls över gnällandet
men jag tror att en del firmor skulle ransaka sig själva hur de skjöter saker och ting
vi ser ju hur det går när det faller lite snö på olika håll
då står stadsbussarna och slirar på plan med sommardäck med fem millimeter
men vi har godkända däck säger de på bussfirmorna när folk klagar
att plögbilen med nedfäld plog tog samma backe utan problem det bekymrar ingen

Visserligen kanske lite för mycket av gnäll kring gnällandet, det kan jag hålla med om.

Däremot håller jag inte med dig helt i ditt övriga resonemang. Visst påverkar däcken, men ofta så är orsaken till snöns inverkan snarare att relatera till hur dagens bussar är beskaffade och utrustade samt i vilka miljöer de förväntas verka. I många fall så är deras framfart faktiskt helt beroende av att väghållaren sköter sin bit. Att då jämföra en plogbil med en stadsbuss är inte ens som att jämföra äpplen med päron utan snarare bananer med jordgubbar eller något i den stilen. I alla fall har dessa fordon inte så mycket mera gemensamt än att bägge hör till kategorin tung trafik och kanske delar en del grundläggande teknik. Sedan skiljer det sig nog mer än det förenar.

Medan plogbilen högst sannolikt har både diffspärr samt en del annat smått och gott (kanske hela flaket fullt med sand och ett sandningsaggregat hängandes baktill) som hjälper upp framkomligheten så har en buss inte mycket att sätta emot då dess uppgift är en helt annan än plogbilens. För att kunna tillgodose och fullgöra sin huvuduppgift på ett nöjaktigt vis så är de tvärtom oftast relativt strippade på allt som kan behövas i en mera udda vintersituation... så att t.ex. jämföra en låggolvad stadsledbuss med en plogbil blir ganska snett. Ute i en förort med ett snödjup på 8-10 cm får den tack vare låggolvet snart börja ploga på egen hand. Har den dessutom antingen drivning på sista axeln alternativt snedfördelad tyngd över drivaxeln samt även en icke urskopplingsbar antispinn så blir det fort problematiskt alldeles oavsett däck. Lägg sedan till en hjulbas som ofta kan vara något längre än plogbilens så blir bilden ännu bättre.

Visst skulle snökedjor kanske vara ett alternativ, men frågan är hur realistiskt det är om man ska bedriva 10/15-minuterstrafik på ett gatu- och vägnät som temporärt (ofta beroende på vilken kommun/stadsdel man råkar befinna sig i) kan gå från helt oplogat till saltade och snöfria gator? Om man kan så brukar man istället försöka att dra in ledvagnarna sådana dagar och låta folk trängas ombord på normalvagnar istället då de ofta har mycket bättre framkomlighet.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: peterbuilt skrivet 02 december 2008, 14:21:18 PM
Citat från: michael k skrivet 02 december 2008, 12:06:16 PM
nu tycker jag det gnälls över gnällandet
men jag tror att en del firmor skulle ransaka sig själva hur de skjöter saker och ting
vi ser ju hur det går när det faller lite snö på olika håll
då står stadsbussarna och slirar på plan med sommardäck med fem millimeter
men vi har godkända däck säger de på bussfirmorna när folk klagar
att plögbilen med nedfäld plog tog samma backe utan problem det bekymrar ingen

Sommardäck eller inte på drivhjulen har inte lika stor betydelse som tungtrafik som på normalbilen. För din information har nog plogbilen och bussen samma sort drivhjulsdäck, men en helt annan konstruktion i övriga drivlinan. Och däri ligger skillnaden. Det är en avsevärd skillad att köra en bil med hög/låg växel, med diffbromsar och boggie än en stadsbuss med automat och utan avancerad diff i snöväglag. Däck har en underornad betydelse om det har mönster vill säga det är tyngden gör det. Och en lastbil, med boggie, har en helt annan tyngdfördelning än en buss. "En som kört båda sorterna"
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: michael k skrivet 02 december 2008, 16:59:23 PM
med nya friska vinterdäck på bussarna skulle mycket strul undvikas
men då kommer ju nästa fråga
vem betalar
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: peterbuilt skrivet 02 december 2008, 17:11:26 PM
Citat från: michael k skrivet 02 december 2008, 16:59:23 PM
med nya friska vinterdäck på bussarna skulle mycket strul undvikas
men då kommer ju nästa fråga
vem betalar

Vid underskylt regn/is har det inte särskilt stor betydelse. Hårdpackad eller drivsnö visst, men hur ofta är det som är problemet?
Vana av vinterkörning och seriöst byggda(tyngdfördelning) bussar med riktig diffbroms och lågväxel skulle göra mer nytta.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: michael k skrivet 02 december 2008, 17:22:54 PM
diffspärren har ju försvunnit tyvärr
men med en bakmotorbuss kan det ju inte saknas vikt över drivhjulen
och vid underkylt hjälper ju bara en sak
i med handbromsen och gå och fika :)

CitatDäremot håller jag inte med dig helt i ditt övriga resonemang. Visst påverkar däcken, men ofta så är orsaken till snöns inverkan snarare att relatera till hur dagens bussar är beskaffade och utrustade samt i vilka miljöer de förväntas verka. I många fall så är deras framfart faktiskt helt beroende av att väghållaren sköter sin bit. Att då jämföra en plogbil med en stadsbuss är inte ens som att jämföra äpplen med päron utan snarare bananer med jordgubbar eller något i den stilen. I alla fall har dessa fordon inte så mycket mera gemensamt än att bägge hör till kategorin tung trafik och kanske delar en del grundläggande teknik. Sedan skiljer det sig nog mer än det förenar.

det kan ju vara bra att förbereda sig så mycket det går inför vintern
att sedan yttre förutsättningar begrensar är ju en annan femma
jag vet ju om ett visst garage i stockholm som inte ens brydde sig om att sköta sin ramp varvid en hel del skador uppstog
jag nämner inga namn men det slutar på åsta ;D
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Jo skrivet 02 december 2008, 17:58:40 PM
Citat från: Nico skrivet 02 december 2008, 13:06:50 PM

Medan plogbilen högst sannolikt har både diffspärr samt en del annat smått och gott (kanske hela flaket fullt med sand och ett sandningsaggregat hängandes baktill) som hjälper upp framkomligheten så har en buss inte mycket att sätta emot då dess uppgift är en helt annan än plogbilens. För att kunna tillgodose och fullgöra sin huvuduppgift på ett nöjaktigt vis så är de tvärtom oftast relativt strippade på allt som kan behövas i en mera udda vintersituation... så att t.ex. jämföra en låggolvad stadsledbuss med en plogbil blir ganska snett. Ute i en förort med ett snödjup på 8-10 cm får den tack vare låggolvet snart börja ploga på egen hand. Har den dessutom antingen drivning på sista axeln alternativt snedfördelad tyngd över drivaxeln samt även en icke urskopplingsbar antispinn så blir det fort problematiskt alldeles oavsett däck. Lägg sedan till en hjulbas som ofta kan vara något längre än plogbilens så blir bilden ännu bättre.


Det är väl ändå ingen naturlag att bussarna måste vara konstruerade/utrustade för att inte klara vinterväglag.
Det verkar alltså finnas två läger här. Det ena läget tycker att kunderna ska veta att eftersom vi bor i Sverige kommer det att fortsätta att vara vinter och då ska man vara beredd på att ta sig till jobbet på annat sätt än med buss. Det andra lägret verkar tycka att eftersom det är vinter varje år i Sverige ska bussbolagen köpa in bussar som klarar vinterväglag.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Ersa skrivet 02 december 2008, 18:07:38 PM
Citat från: Jo skrivet 02 december 2008, 17:58:40 PM
Det är väl ändå ingen naturlag att bussarna måste vara konstruerade/utrustade för att inte klara vinterväglag.
Det verkar alltså finnas två läger här. Det ena läget tycker att kunderna ska veta att eftersom vi bor i Sverige kommer det att fortsätta att vara vinter och då ska man vara beredd på att ta sig till jobbet på annat sätt än med buss. Det andra lägret verkar tycka att eftersom det är vinter varje år i Sverige ska bussbolagen köpa in bussar som klarar vinterväglag.

Snarare är det så att många har accepterat att regeringen beslutat att huvudmännen måste kräva lågentrébussar, och dessa har bevisligen inte har helt perfekta vinteregenskaper (OmniCity-led + B9S m.fl). Dessa vagnar kör fast och halkar runt, och det är inte så mycket man som privatperson kan göra åt det.
Oftast måste man välja mellan olika aspekter som t.ex framkomlighet, handikapptillgänglighet, fjädring, vägbulor, säkerhet, professionella förare, underhållna vintervägar, bra däck men ändå minimala utgifter. Man man kan inte få en bra kombination om man försöker få allt detta samtidigt.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: peterbuilt skrivet 04 december 2008, 11:39:39 AM
Citat från: michael k skrivet 02 december 2008, 17:22:54 PM
diffspärren har ju försvunnit tyvärr
men med en bakmotorbuss kan det ju inte saknas vikt över drivhjulen
och vid underkylt hjälper ju bara en sak
i med handbromsen och gå och fika :)

Nåja en motor på några hundra kilo är inte riktigt jämförbart med en plogbil som har några tons motvikt(till plogen) över drivhjulen och en boggie som man lyfter upp vi eventuella "slirproblem" Det trycket mot snön kommer inte en bussmotor i närheten av ;) Däck på tungfördon är och förblir sekundärt förutsatt att dom inte är olagliga alltså.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: peterbuilt skrivet 04 december 2008, 11:51:06 AM
Citat från: Verspieder skrivet 02 december 2008, 18:07:38 PM
Snarare är det så att många har accepterat att regeringen beslutat att huvudmännen måste kräva lågentrébussar, och dessa har bevisligen inte har helt perfekta vinteregenskaper (OmniCity-led + B9S m.fl). Dessa vagnar kör fast och halkar runt, och det är inte så mycket man som privatperson kan göra åt det.
Oftast måste man välja mellan olika aspekter som t.ex framkomlighet, handikapptillgänglighet, fjädring, vägbulor, säkerhet, professionella förare, underhållna vintervägar, bra däck men ändå minimala utgifter. Man man kan inte få en bra kombination om man försöker få allt detta samtidigt.

Du har satt fingret på problemet. Fel folk kräver/köper fel saker. Och i och med den okunnighet eller i värsta fall ointresse som styr upphandlingarna är sannolikheten liten att den som påtalar tokigheterna i upphandlingskraven och avsaknaden av vissa krav(som personalpolitik) får uppdraget liten. Den som är billigast och/eller uppfyller mest för uppdraget. Varvid dom som åker får betala priset. Och givetvis blir det vi som kör som får ta smällen och gnället. Folk i allmänhet inser ju inte hur illa det egentligen fungerar i våra kommuner och landsting.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Skalman skrivet 04 december 2008, 12:46:49 PM
När det gäller bussar och vinterväglag så finns det fler aspekter än
de tekniska (även om bussar är usla vinterfordon) - nämligen hur den
som sitter bakom ratten hanterar situationen.
Givetvis beroende på situationen, men ofta kan man med lite sunt
förnuft och erfarenhet från vinterkörning komma långt (i alla fall längre
än de som bara kör som om det vore sommarväglag).
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: peterbuilt skrivet 04 december 2008, 12:55:14 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 december 2008, 12:03:32 PM
Problemet är inte att man kräver för lite utan för mycket, detaljregleringen är inte riktigt bra när minsta lilla detalj ska regleras i förfrågningsunderlaget och i trafikavtalet, det lämnar ingenting kvar till operatören att jobba med.

Nåja, jag har jobbat med upphandlingar i närmare 25 år, dock i en helt annan bransch som är än mer reglerad. Så från min synvinkel har inte så mycket med saken att göra. När fel kravbild kommer upp MÅSTE man påpeka det. Unisont från branschen. Men trafikupphandling är fortfarande lite av "High Chaparall" i sverige.
Citat
Vad gäller personalpolitik kan upphandlaren givetvis inte lägga sig i denna och föreskriva något, annat än att man ska följa lagar o avtal på arbetsmarknaden såsom i övrigt i samhället. Det är nog att man t.ex i SL området tvingas att anställa personal som man varken vill ha eller behöver, det bidrar inte precis till att premiera ett gott utfört arbete
Du missförstår, med flit? Inom en mängd branscher är vissa arbetsområden extremt reglerade. Speciellt där det är EN individ som har ansvar för mängder av människors välbefinnande. Om det förhandlas det ICKE. Inom vår bransch är arbetstid, raster, schemaläggning, tolkning av dito helt upp(näst intill iaf,facket verkar ha sommnat in) till operatören.  För det är till syvens och sist detta som avgör kvaliteten på slutprodukten som upphandlade part betalar för. Inget man löser med ett lagom löst avtal som grund.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: michael k skrivet 04 december 2008, 22:44:59 PM
jag håller med skalman
det är konstigt att en del kan köra timmer i skogen samtidigt som andra inte kan köra en automatväxlad buss på slät asfalt
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: peterbuilt skrivet 05 december 2008, 09:36:05 AM
Citat från: michael k skrivet 04 december 2008, 22:44:59 PM
jag håller med skalman
det är konstigt att en del kan köra timmer i skogen samtidigt som andra inte kan köra en automatväxlad buss på slät asfalt
Kan tyckas om man inte kört i skogen själv. Med det är en rejäl skillnad mellan en kedjeklädd skogstrailer, även man kör en 24 meters, på skogstigar och en ledbuss med bakmontage och som lök på laxen med en sjuk viktfördelning på de tre axlarna, på svartis. Den senare är konstruerad för medelhavstrafik och i mitt tycke borde den stanna där. Bussar i svensk trafik BORDE vara anpassade för svensk klimat. Och svenska förare skall givetvis ha utbildning och kunskaper för svenska förhållanden. Det brister ibland på båda sidor.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: yngrot skrivet 05 december 2008, 17:38:43 PM
Citat från: peterbuilt skrivet 05 december 2008, 09:36:05 AM
Kan tyckas om man inte kört i skogen själv. Med det är en rejäl skillnad mellan en kedjeklädd skogstrailer, även man kör en 24 meters, på skogstigar och en ledbuss med bakmontage och som lök på laxen med en sjuk viktfördelning på de tre axlarna, på svartis. Den senare är konstruerad för medelhavstrafik och i mitt tycke borde den stanna där. Bussar i svensk trafik BORDE vara anpassade för svensk klimat. Och svenska förare skall givetvis ha utbildning och kunskaper för svenska förhållanden. Det brister ibland på båda sidor.



Mycket bra sagt håller med ...  tyvärr är inte många förare vana vid vinterväglag längre sällan vinter håller i sig nuförtiden.. :P  inte minst våra kolleger som kommer från andra länder med ingen vinter alls hur lätt är det för dem??  och sen till allt elände en buss som inte funkar alls när det blir lite snö.... nej det var bättre förr innan låggolvseländet kom...
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Ersa skrivet 05 december 2008, 23:10:15 PM
Citat från: peterbuilt skrivet 05 december 2008, 09:36:05 AM
Kan tyckas om man inte kört i skogen själv. Med det är en rejäl skillnad mellan en kedjeklädd skogstrailer, även man kör en 24 meters, på skogstigar och en ledbuss med bakmontage och som lök på laxen med en sjuk viktfördelning på de tre axlarna, på svartis. Den senare är konstruerad för medelhavstrafik och i mitt tycke borde den stanna där. Bussar i svensk trafik BORDE vara anpassade för svensk klimat. Och svenska förare skall givetvis ha utbildning och kunskaper för svenska förhållanden. Det brister ibland på båda sidor.

Absolut. Även om man sätter en van timmerbilsförare bakom ratten på en OmniCity eller B9S vars drivaxel "spinner" på tomgångsvarv när den står på plan mark, så lär denne förare knappast kunna göra någon större skillnad mot den "ovane bussföraren".
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Jo skrivet 05 december 2008, 23:19:19 PM
Citat från: Verspieder skrivet 05 december 2008, 23:10:15 PM
Absolut. Även om man sätter en van timmerbilsförare bakom ratten på en OmniCity eller B9S vars drivaxel "spinner" på tomgångsvarv när den står på plan mark, så lär denne förare knappast kunna göra någon större skillnad mot den "ovane bussföraren".

Vore det totalt omöjligt att viktkompensera och lägga på extra vikt på vänstersidan så att tyngden på drivhjulen blir samma både på höger och vänster på en B9S.
Titel: SV: Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL
Skrivet av: Nico skrivet 05 december 2008, 23:51:29 PM

Omöjligt borde det inte ha varit, men frågan är om det hade hjälpt? T.ex. Scania Omni-leder har ju bra viktfördelning [och även tyngd] över bakhjulen, men spinner loss för det och är omöjligt en ännu sämre vagn ur vinterhänseende. Behövs bara antydan till spinn för att strypa kraften till drivaxeln... och dessa antispinnfunktioner är normalt sett inte bortkopplingsbara. Nyare Volvo B9S har i alla fall däremot äntligen begåvats med en återfjädrande vippkontakt (som fungerar ungefär som kontrollen för att häva vikbromsen) som gör att man temporärt kan gå förbi och sidsteppa antispinnfunktionen.