Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niclas Rosenius skrivet 26 november 2008, 08:52:09 AM

Titel: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 26 november 2008, 08:52:09 AM


   Denna gång GUB 288 som inte hade lika stor tur när det gäller halkan och hållplats.

   Vid vändslingan ute i Flogsta.

  (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WMAA23ZZX8R005279_MAN_Lions_City_G_.jpg?t=1227685791)

  (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WMAA23ZZX8R005279_MAN_Lions_City-1.jpg?t=1227685812)

  (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WMAA23ZZX8R005279_MAN_Lions_City-2.jpg?t=1227685833)

  (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WMAA23ZZX8R005279_MAN_Lions_City-3.jpg?t=1227685853)

(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WMAA23ZZX8R005279_MAN_Lions_City-4.jpg?t=1227685874)

   //Niclas
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: MGA skrivet 26 november 2008, 11:23:43 AM
Snygg parkering  ;D
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 26 november 2008, 11:23:54 AM
Måste vara svårt att häva sladden med en ledbuss
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: yngrot skrivet 26 november 2008, 12:31:38 PM
Mycket snö ni har här nere smälter det bort nu... inge kul med led i snö..
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Sundås skrivet 26 november 2008, 14:22:39 PM
Är det ungefär samma effekt som man kan få med bil och släpvagn? Den s.k. "fällknivseffekten" så som den beskrivs i körkortsboken..
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Cyklisten skrivet 26 november 2008, 14:59:57 PM
Alltid roligt med pushers i snön :D
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 26 november 2008, 16:20:35 PM
Tack för dessa intressanta bilder!
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Simon A skrivet 27 november 2008, 20:00:37 PM
Oj, han/hon kan inte vart så lätt på gasen när han/hon skulle iväg. Dessa vagnar tenderar ju att dra iväg med baken som bara den så fort det är halt.

//Simon
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Björn Ax skrivet 27 november 2008, 20:33:54 PM
Nu vet jag inte vad som hänt men med tanke på vart bussen står så lär den ha kommit från "fel" håll och svängt in på hpl från andra hållet.
Det blir en ganska skarp sväng och gasar man lite för hårt när bussen står i den vinkeln så vill dragbilen trycka på rakt fram då dessa bussar är bakhjulsdrivna.

Dessa bussar är otroliga på halt väglag. Dom verkar inte ha snö i tyskland. :)
Det räcker med lite lite gas för att dessa ska slira när man svänger.
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: 737 skrivet 27 november 2008, 20:37:04 PM
Har inte MAN moderna system som ABS och ESR? Det hade ju ML:s Mercedes-Benz bussar i början på 1990-talet?
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Björn Ax skrivet 27 november 2008, 20:39:39 PM
Dessa har antispinn.  ;)
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 27 november 2008, 20:42:18 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 27 november 2008, 20:33:54 PM
Nu vet jag inte vad som hänt men med tanke på vart bussen står så lär den ha kommit från "fel" håll och svängt in på hpl från andra hållet.
Det blir en ganska skarp sväng och gasar man lite för hårt när bussen står i den vinkeln så vill dragbilen trycka på rakt fram då dessa bussar är bakhjulsdrivna.

Dessa bussar är otroliga på halt väglag. Dom verkar inte ha snö i tyskland. :)
Det räcker med lite lite gas för att dessa ska slira när man svänger.

   Man får ha en känlig höger fot så går det väldigt bra, men man kan ju få ibland riktigt härliga snygga uppställ med mittaxeln ibland  ;)

   //Niclas
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Björn Ax skrivet 27 november 2008, 20:46:24 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 november 2008, 20:42:18 PM
   Man får ha en känlig höger fot så går det väldigt bra, men man kan ju få ibland riktigt härliga snygga uppställ med mittaxeln ibland  ;)

   //Niclas

Ja precis. ;)

Man undrar vad som e fel med mittaxel drift?
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 27 november 2008, 20:47:58 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 27 november 2008, 20:46:24 PM
Ja precis. ;)

Man undrar vad som e fel med mittaxel drift?

   Alldeles för lätt över drivaxel  ;)

   //Niclas
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Björn Ax skrivet 27 november 2008, 20:49:35 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 november 2008, 20:47:58 PM
   Alldeles för lätt över drivaxel  ;)

   //Niclas

Ja just det. Går ju inte ha mittmotor med låggolv. Åhh va dåligt.
Uppfinn en ultraslimmad motor? ;)
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Cyklisten skrivet 27 november 2008, 21:47:32 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 27 november 2008, 20:49:35 PM
Ja just det. Går ju inte ha mittmotor med låggolv. Åhh va dåligt.
Uppfinn en ultraslimmad motor? ;)

Vaddå inte? B9S då? ;)
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Björn Ax skrivet 27 november 2008, 22:08:01 PM
Citat från: Cyklisten skrivet 27 november 2008, 21:47:32 PM
Vaddå inte? B9S då? ;)

Ah där ser man. fel av mig.  :-[
Förlorar man sittplatser då eller sitter man lite högre på motorn då?
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Rickard skrivet 28 november 2008, 18:02:48 PM
Finns det ledbussar med 6x4? Alltså drivning både på bakersta hjulen och mitthjulen.
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: Rickard skrivet 28 november 2008, 18:30:44 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 november 2008, 18:28:13 PM
Nä. hur skulle det fungera.

Vet inte, typ eldrift i mitten? Två elmotorer på vardera hjulen där som drivs med en givare från växellådan kanske. Borde i teorin gå på moderna bussar.
Titel: SV: En slank han dit (del 2)
Skrivet av: AO skrivet 28 november 2008, 18:59:25 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 27 november 2008, 22:08:01 PM
Ah där ser man. fel av mig.  :-[
Förlorar man sittplatser då eller sitter man lite högre på motorn då?

Man förlorar en del sittplatser. Kan väl röra sig om 4-6 sittplatser kanske?
Du kan kolla på ritningen på sidan 4 i den här filen:
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/35BD766E-392C-47DD-BE0E-AD9D5185C2E8/0/8500_range_UK_051006.pdf (http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/35BD766E-392C-47DD-BE0E-AD9D5185C2E8/0/8500_range_UK_051006.pdf)