Kammarrätten i Sundsvall har i dom 2008-11-18 lämnat bifall till Veolia Transports överprövning av Länsrättens dom i ärendet, domen innebär att "det vinnande budet" lämnat av Centrala Buss i Norrbotten utesluts från upphandlingen och att kommunen ska göra en ny utvärdering vilket lär innebära att trafiken tilldelas Veolia Transport.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 november 2008, 13:04:47 PM
Kammarrätten i Sundsvall har i dom 2008-11-18 lämnat bifall till Veolia Transports överprövning av Länsrättens dom i ärendet, domen innebär att "det vinnande budet" lämnat av Centrala Buss i Norrbotten utesluts från upphandlingen och att kommunen ska göra en ny utvärdering vilket lär innebära att trafiken tilldelas Veolia Transport.
Vad har Centrala Buss gjort för fel eller vad har kommunen gjort fel?
En administrativ miss eller...?
När blir trafikstarten för veolia transport?
Citat från: Johan Hansson skrivet 25 november 2008, 13:57:37 PM
När blir trafikstarten för veolia transport?
Detta innebär inte med 100% att Veolia Transport får tilldelningen. Trist är det dock att överklagan kan ge fördelar. Det borde vara så att upphandlande enhet uppträder och skriver dokument som gör att överklagande inte ens får plats.
Hur många fordon avser upphandlingen?
Citat från: Jan skrivet 25 november 2008, 15:06:07 PM
Hur många fordon avser upphandlingen?
Centrala Buss hade räknat med 13 bussar för att klara det här åtagandet.
Om det stämmer som Lars skriver så måste det ju även vara ett ytterst märkligt förbiseende(klantighet?) som inträffat från Centrala Buss' sida? För om Gotlandsbuss är ett färskt fenomen så har Centrala Buss varit med desto längre. Det är väl bland de äldre samverkansbolagen i landet och har lämnat in åtskilliga anbud vid det här laget. Och även rott ett stort antal av dem.
Visst är det Veolia som kör där idag?
Citat från: Johan Hansson skrivet 25 november 2008, 13:57:37 PM
När blir trafikstarten för veolia transport?
Tja, får Veolia köra vidare blir det ju s.a.s. ingen "trafikstart" - de fortsätter som tidigare istället!
Man kan inte tänka sig att CB kräver att en ny upphandling där även de får vara med?
Eller är det helt uteslutet?
/K
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 november 2008, 10:38:06 AM
Ja det är det.
Även om kommunen mot förmodan skulle överklaga till Regeringsrätten skulle det aldrig beviljas prövningstillstånd, målet är ju egentligen självklart eftersom Centrala Buss inte uppfyllt skallkraven och då ska anbuden förkastas.
Allright!
/K
Då är väl bara frågan vilken som är den andra budgivaren och joker i den här såpoperan. :)
Citat från: virtual1 skrivet 27 november 2008, 22:09:09 PM
Tja, får Veolia köra vidare blir det ju s.a.s. ingen "trafikstart" - de fortsätter som tidigare istället!
Men med nya bussar och nya krav väl? Då blir det ju ändå trafikstart.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 november 2008, 15:58:57 PM
Veolia var "tvåa"
Hmm... Det låter som om samma sak kan ske i Sjuhärad. BL var fyra och om Länsrätten går på BL:s linje så skall de andra tre bolagen räknas bort från utvärderingen och då tillfaller trafiken BL per automatik.
Fast själv tror jag att det antingen blir en ny upphandling eller så får Veolia trafiken som överenskommet.
Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2008, 22:25:25 PM
Hmm... Det låter som om samma sak kan ske i Sjuhärad. BL var fyra och om Länsrätten går på BL:s linje så skall de andra tre bolagen räknas bort från utvärderingen och då tillfaller trafiken BL per automatik.
Fast själv tror jag att det antingen blir en ny upphandling eller så får Veolia trafiken som överenskommet.
Att tre stora bussbolag med stor vana vid upphandlingar skulle göra sådana missar som att inte uppfylla skall-kraven kan nog anses uteslutet och det var inte heller detta som BL:s överklagande gällde utan det gällde oklarheter i upphandlingsunderlaget, bland annat i frågan om bussarnas ålder.
Så här lär det väl antingen bli att upphandlingen får göras om (om länsrätten finner att BL har rätt i sina klagomål) eller att den avvisas.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2008, 18:09:46 PM
Att tre stora bussbolag med stor vana vid upphandlingar skulle göra sådana missar som att inte uppfylla skall-kraven kan nog anses uteslutet och det var inte heller detta som BL:s överklagande gällde utan det gällde oklarheter i upphandlingsunderlaget, bland annat i frågan om bussarnas ålder.
Så här lär det väl antingen bli att upphandlingen får göras om (om länsrätten finner att BL har rätt i sina klagomål) eller att den avvisas.
Jag hörde idag en parallell med bussupphandlingen att inga busstillverkare uppfyllde BL:s skallkrav. Kan inte återge den just nu då jag hörde den som hastigast, men det skulle tydligen vara det samma här. Ingen uppfyllde skallkraven mer än BL men Västtrafik ändrade underlaget under upphandlingstiden.
Citat från: Svemicke skrivet 02 december 2008, 22:33:22 PM
Jag hörde idag en parallell med bussupphandlingen att inga busstillverkare uppfyllde BL:s skallkrav. Kan inte återge den just nu då jag hörde den som hastigast, men det skulle tydligen vara det samma här. Ingen uppfyllde skallkraven mer än BL men Västtrafik ändrade underlaget under upphandlingstiden.
Det var vid upphandlingen av nya bussar detta hände. Scania fick som bekant ordern men Svenska Neoplan (som även säljer MAN) överklagade eftersom de menade att Scania inte uppfyllde alla skall-krav. Nu kom länsrätten fram till att MAN inte gjorde det heller och avvisade därför överklagandet. Bidragande lär ha varit att det inte finns en enda busstillverkare som skulle klara de skall-krav som ställdes. Upphandlingen var en sak helt mellan BL och tillverkarna. Västtrafik var inte inblandade på något sätt. Och det var BL som
ställde skall-kraven, inte levde upp till dem.
Det är stor skillnad på att upphandla fordon, drivmedel, pennor eller vad det nu kan vara jämfört med att upphandla trafik.