Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Hagri skrivet 25 november 2008, 04:47:22 AM

Titel: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Hagri skrivet 25 november 2008, 04:47:22 AM
"Emil Byström och hans två barn tog på måndagen bussen från Ersboda till öppna förskolan på Ålidhem. Resan blev halkig. Chauffören ropade till slut i högtalarna att han var tvingad att köra bussen, trots att däcken var för dåliga."

Västerbottens-Kuriren
http://www.vk.se/Article.jsp?article=233552
Titel: SV: Halt för bussar
Skrivet av: yngrot skrivet 25 november 2008, 07:19:32 AM
Som förare kan man ju vägra köra om bussen inte är trafiksäker eller det är för halt vilket man märker när man börjar köra, trafikledning är ju oftast bara inne och har svårt att avgöra hur halt det är på olika ställen..
Titel: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Jessika skrivet 25 november 2008, 10:30:08 AM
En artikel i VK idag om en pappa med två barn som tydligen upplevde en "skräckfärd" med en av Umeås vikariebussar. Framför allt detta är intressant:

"Emil Byström obehagskänslor växte när han hörde hur busschauffören talade med sin chef i kommunikationsradion. Chauffören vädjade om att bussen skulle tas ur trafik. Han fick inte gehör från sin ledning. - Till slut ropar chauffören i högtalaren att han inte vill köra bussen, men att han har fått order om att han måste köra den, berättar Emil Byström. /.../
- Det som hänt strider helt mot vår säkerhetspolicy, säger Ulrica Sundström, trafikchef vid Swebus i Umeå. - Det är alltid chauffören som avgör om en buss ska köra eller inte, ingen annan.
Så chauffören gjorde fel? - Jag vill inte kommentera det enskilda fallet."
http://www.vk.se/Article.jsp?article=233552 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=233552)

Läsarkommentarerna är väl ganska eniga i att chauffören gjorde fel. Fast samtidigt ville han ta bussen ur trafik men fick det inte?

/Jessika
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Hagri skrivet 26 november 2008, 04:24:40 AM
Bussen fastnade i backen
- Vi kommer att fortsätta att använda bussen i vår trafik. Det säger Ulrica Sundström, trafikchef på Swebus i Umeå, efter att den inhyrda bussen råkat ut för en ny incident i Gammliabacken på tisdagsmorgonen. - Det är nämligen inget fel på den, menar hon.


Västerbottens-Kuriren
http://www.vk.se/Article.jsp?article=233834



Lokaltrafiken i Umeå har drabbats av problem med halka efter de senaste dagarnas snöfall. Bussförare vittnar om stora svårigheter att ta sig fram. Och det hänger till största delen på däcken.


- Rent formellt uppfyller däcken de krav som finns, men de räcker inte till för det här klimatet och det här vädret, säger Anna-Karin Vänman.

SVT
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=1325548&printerfriendly=true (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=1325548&printerfriendly=true)
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Ersa skrivet 26 november 2008, 05:58:20 AM
Citat från: Hagri skrivet 26 november 2008, 04:24:40 AM
...Gammliabacken på tisdagsmorgonen.
Västerbottens-Kuriren
http://www.vk.se/Article.jsp?article=233834


Vad ska man göra åt det här? Även om man skulle ha dubbdäck räcker detta knappast för en B7LA. Hur vore det att låta bli att köra ledvagnar på linjesträckningar längs de kraftigaste uppförsbackarna, och framför allt flytta alla de hållplatser som är placerade mitt i uppförsbackar? Nu är ju dock 5017 och 5252 på väg bort då alla B9S snart är ute på stan. Linjenätet i Umeå är uppbyggt i en svunnen en tid där bussarna bestod av enbart kortvagnar med diffspärr och t.o.m. dubbdäck. Scania CN113ALB klarade av dessa backar hyggligt, men Scania OmniCity-led, Volvo B7LA och B9S har tyvärr lite svårare för samma vägar.

Och än en gång är det trist att man inte har 10-15 st fler MaxCi-vagnar än de 3 man har idag! ;)
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Jessika skrivet 26 november 2008, 11:16:57 AM
Det är ju "X-trafikaren" som bråkar igen:
http://www.vk.se/uploaded/image/2008/11/26/bussigt_m69dae9eek11dd400c88dkm8000_44801_300_lasarbild_0.jpg (http://www.vk.se/uploaded/image/2008/11/26/bussigt_m69dae9eek11dd400c88dkm8000_44801_300_lasarbild_0.jpg)

Intressant är att den i båda artiklarna hängs ut som en gammal buss ("Den aktuella bussen är en av de äldre modeller som Swebus tillfälligt lånat av andra bolag."), men är den egentligen så mycket äldre än vissa omlackerade bussar?

Tidigare vintrar har Veolia etc. åkt runt med en servicebil med en bytta sand och hjälpt bussar att komma loss, men nu rykte alltså kommunen in istället? "Enligt Per Berg, driftledare vid Umeå kommuns vinterväghållning, var vägen inte osandad. /.../ - En av våra bilar sandade vägen klockan 07.30. Klockan åtta fick bilen åka tillbaka till Gammlia för att hjälpa bussen. Enligt vår sandare ser det nu ut som ett mindre grustag i Gammliabacken, berättar Per Berg."

/Jessika
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 26 november 2008, 12:11:39 PM
Med det väglag som råder i Sverige nu så är det inte så konstigt att bussarna inte kommer uppför backarna.
Eller som i detta fallet där bussen kör ner för en backe och där bromsarna inte inte direkt hjälper i sånt här väglag då vikten på bussen gör att bakänden skjuter på och sen viker de sig.

Vi skall vara glada för att det ännu inte varit några svåra olyckor med bussar p.g.a väglaget som råder.

Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Ersa skrivet 26 november 2008, 12:14:58 PM
Citat från: Jessika skrivet 26 november 2008, 11:16:57 AM
Intressant är att den i båda artiklarna hängs ut som en gammal buss ("Den aktuella bussen är en av de äldre modeller som Swebus tillfälligt lånat av andra bolag."), men är den egentligen så mycket äldre än vissa omlackerade bussar?

Jag undrar faktiskt hur bussresenären i gemen ser på alla f.d. Jönköpingsvagnar. Är de omlackade blå att betrakta som bra och säkra Umebussar, medan deras JLT-lackade syskon är hemska gamla vikariebussar från "södra Sverige"? Ibland verkar det så. Så visst kan man "lura" folk med lite färg.

Personligen kan jag inte gå med på att allt ska skyllas på Swebus och deras B7LA-vagnar. Inte efter att idag ha "dansat hit och dit" med en ny fin vinterdäcksförsedd B9S på Tomtebo, samt kört fast med samma vagn på hpl Universum där det är plan mark...
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: AndersP skrivet 26 november 2008, 12:52:05 PM
Skulle vägsalt hjälpa bussarna?
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Fredde skrivet 26 november 2008, 12:58:41 PM
CitatAtt Volvo:s säljare påstår att ASR systemet är bättre än en hederlig diffspärr ger jag inte mycket för, snarare sätter man sig fast med en ASR försedd Volvobuss jmf med en utan detta förskräckliga system som inte ens går att koppla bort "Bussförare kan ju inte tänka själv"

ASR = Antispinn? Jo visst går det att koppla bort på B9S-vagnarna. Finns i en undermeny i infofönstret snett nedanför varvräknaren. "På" eller "Av" kan man välja.

Men visst håller jag med om att en gammal diffspärr är oslagbar. Testade på skillnaden igår :o

Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Fredde skrivet 26 november 2008, 13:23:43 PM
CitatOch det fungerar?  Den info jag nåtts av säger nämligen att den avstängningsfunktionen skulle vara bortkopplad i mjukvaran.
På tidigare modeller fanns inte ens möjligheten i teorin....

På den jag har testat fungerade det, men det är inget jag vill åka omkring med. Har kört vagn med detta "mindre fungerande" och det är inget jag önskar någon annan...



Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Fredde skrivet 26 november 2008, 14:20:57 PM
CitatIbland kan man ju behöva kontrollerat hjulspinn...

Möjligt, men det måste vara mer än sällan. Med det urkopplat kommer man inte ens iväg på plan mark, trots splitternya grovmönstrade däck. :-X

Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Ersa skrivet 26 november 2008, 19:47:12 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 november 2008, 13:00:54 PM
Och det fungerar?  Den info jag nåtts av säger nämligen att den avstängningsfunktionen skulle vara bortkopplad i mjukvaran.
På tidigare modeller fanns inte ens möjligheten i teorin....

Jag har testat att köra både med funktionen i läge "av" och "på", men ärligt talat märker jag ingen direkt skillnad. Från förarplatsen är det svårt att se vad som händer där bak, men det påminner starkt om en boogievagn (Jämtlands-Vega med dåliga däck) som man antingen har hjulspinn på ett drivhjul (utan diffspärr) eller båda två (med diffspärr), och detta även vid försiktig gas.
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Fredde skrivet 26 november 2008, 21:20:19 PM
I län där man verkligen har vinterväglag 4-5 månader per år så köper man inte in dyligt... Man kan fundera på om det är inkompetens eller mutor för att köpa in dyligt för det är inte bra varken för ägaren eller resande, man behöver verkligen se över ur det fungerar i verkligheten före än att har lekstuga... Många gånger har man anställt fel folk för det viktiga jobbet & det blir en massa andra som blir lidande av det ist, hade jag varit chef hade dessa fått gått gå stående fot innan dessa tomtar ställt till det...
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: homer skrivet 26 november 2008, 21:39:01 PM
av den här tråden kan man ju dra slutsatsen att de är beställaren av bussarna som inte har kunskap om vad som krävs för att ta sig fram på vintern, vilket är synd, för kunskapen har funnits, men verkar ha försvunnit någonstans, kanske beroende på kostnadseffektiviseringar vid upphandlingar.

frågan är dock vilket som är bäst? Diffspärr eller Onspot eller kanske rent utav båda två samtidigt
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Ersa skrivet 26 november 2008, 21:42:49 PM
Det hela har ju mycket med upphandlingshysterin att göra också. Uppstarttiden för Swebus i Umeå var ju minimal, och Veolia ville/kunde ju tydligen inte hyra ut sina 08xx-vagnar, så det gällde att snabbt köpa in bussar av de märken som kunde leverars innan nyårsafton 2008: Dvs enbart Volvo i detta fall. Men varför alla åkare prompt ska köpa B9SLEA hellre än t.ex B12BLEA överallt i detta land kan jag inte riktigt förstå. Kanske är B12B dyrare att köpa, och då förstår man ju inte att den som lägger det bästa (= lägsta) budet inte har råd att köpa dyra optimala bussar.

Personligen hade jag gärna sett 17 st nya Solaris Urbino 18LF här i stan, men Länstrafiken krävde ju enbart lågentré, vilket uteslöt dylika låggolvare.
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Ersa skrivet 26 november 2008, 21:43:57 PM
Citat från: homer skrivet 26 november 2008, 21:39:01 PM
frågan är dock vilket som är bäst? Diffspärr eller Onspot eller kanske rent utav båda två samtidigt

12-meter tvåaxlig lågentrévagn med diffspärr är oslagbart. :D
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Fredde skrivet 26 november 2008, 21:50:22 PM
Bästa vore om trafikbeställaren ställer krav istället. dvs trafiken ska fungera i alla årstider, sedan om Swebus väljer Volvo (säffle) så får dom byta ut bussarna om det inte fungerar på avsedd område året runt... När man skriver avtal på 8-10 år så ska fan inte resande få lida var enda vinter i 10 år för att det fanns inkompetens när dessa köptes in...
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Ersa skrivet 27 november 2008, 05:57:11 AM
Citat från: Fredde skrivet 26 november 2008, 22:00:29 PM
Det blir nog mycket med böter i framtiden från länsbolagen till trafikutövaren till dom löst problemen, sedan att kunder minskar förlorar alla på samt insändare i lokaltidningar ökar som alla kan läsa!
Kan inte vara roligt att säga att man jobbar på "detta bolag" Skärpnig behövs! Det lär vara någon som tar tag i problemet med "hårda nypor"

Nej du. Blir en tur inställd i Umeå pga att en buss med godkända vinterdäck kört fast uppe mitt på en väg (dvs ej nere i nåt dike), blir det inga viten till Länstrafiken. Orsak: Det är inte Swebus som ansvarar för vägarna. Resenärerna klagade först alltid på vikariebussarna, men nu när de märker att alla nya B9S, samt alla övertagna gamla Polarbussar (utom MaxCi och Solaris) har samma problem med halkan... ja, då börjar man inse att allt inte alltid är Swebus fel, utan att väghållaren även har ett delansvar.
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Jo skrivet 27 november 2008, 19:48:53 PM
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?PHPSESSID=61af969cd7f337c8ef6384c5e1216159&topic=18688.0

Man kan ju i Danmark så varför inte i här?
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: 76 skrivet 27 november 2008, 20:35:38 PM
Nån som har lust att förklara vad onspot innebär?
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: yngrot skrivet 27 november 2008, 21:59:21 PM
Enkelt förklarat en snökedja som ligger under bussen vid drivhjulet, hos föraren finns en knapp för att fälla ner kedjan så den kommer under hjulet..
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: bussgrabben skrivet 27 november 2008, 22:07:58 PM
http://vk.se/Article.jsp?article=234352
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: AndersP skrivet 27 november 2008, 22:45:21 PM
Citat från: bussgrabben skrivet 27 november 2008, 22:07:58 PM
http://vk.se/Article.jsp?article=234352

*host-host* Vägsalt *host-host*
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: peterbuilt skrivet 28 november 2008, 09:54:28 AM
Host host,Umeå,host host. Salt är inget bra på dessa breddgrader, återfruset saltslask är halare än halt.
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Jessika skrivet 28 november 2008, 12:00:50 PM
Citat från: bussgrabben skrivet 27 november 2008, 22:07:58 PM
http://vk.se/Article.jsp?article=234352

Hela den tråden - som handlar om att alla bussar tillfälligt ställdes in p.g.a. blixthalka - har ju urartat i någon slags allmän pajkastning mot Swebus när det gäller allt: Försenade bussar, fula/gamla/inlånade bussar, sura chaffisar, chaffisar som inte väntar när man kommer springande, chaffisar som spelar hög musik och mycket mycket mer. Ja, jag vet att jag själv är en "gnällspik" ;) men jag tycker jag försöker vara liiiite saklig i alla fall...

54 kommentarer just nu.

/Jessika
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Jo skrivet 28 november 2008, 14:50:35 PM
Citat från: Jessika skrivet 28 november 2008, 12:00:50 PM
Hela den tråden - som handlar om att alla bussar tillfälligt ställdes in p.g.a. blixthalka - har ju urartat i någon slags allmän pajkastning mot Swebus när det gäller allt: Försenade bussar, fula/gamla/inlånade bussar, sura chaffisar, chaffisar som inte väntar när man kommer springande, chaffisar som spelar hög musik och mycket mycket mer. Ja, jag vet att jag själv är en "gnällspik" ;) men jag tycker jag försöker vara liiiite saklig i alla fall...

54 kommentarer just nu.

/Jessika


Är det bara tätortstrafiken som behöver ställas in?
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Ersa skrivet 28 november 2008, 18:49:36 PM
Intressanta kommentarer!

CitatOch passagerarna längs linjerna, fick de någon information om varför bussen inte kom? Knappast. Uruselt skött av Swebuss.
Många verkar vara arga för att informationen alltid är dålig, men ytterst få verkar veta att det inte är Swebus som är ansvariga för att informera resenärerna om när gatorna är sandade och således när "stoppet" kan hävas. Kunskapen bland allmänheten är oerhört låg om vad Umeå kommun och Länstrafiken har för ansvar, utan man skyller gärna allt som går snett på Swebus. Precis som man skyllde allt på Veolia före den 16 juni...

Citatförarna glömde öppna dörrarna så att man fick stiga av
Eller så öppnar du dörren själv med knappen, eller genom att med foten bryta fotocellen. Tekniken har trots allt funnits i över 30 år nu.

Citatbusstrafiken till Nordmaling, Vindeln och Robertsfors flöt på som vanligt. Här stod lokaltrafikens bussar blickstilla i påstådd blixthalka, men uppenbarligen förbättrades vägförhållandena direkt utanför stadsgränsen. Märkligt! Vad beror det på? Däcken, sandningen, chaufförerna eller företagsledningen?
För att Vägverket sköter vägarna utanför stan, medan kommunen sköter om tätortsbussarnas vägar kanske?

Citathar kört lastbil hela kvällen i umeområdet. Visst var det lite halkigt men kör man med insidan var det inga som hellst problem
Ja, och en lastbil är ju precis samma sak som en B9S? ::)

CitatKörde in till Vasaplan för att hjälpa vår strandsatta släkting med barn och använde den vägen mellan ersboda och vasaplan som bussarna tar. Inga som helst problem
Skribenten körde här personbil på E4:an som sköts av Vägverket, och hävdar således att alla bussar ska köra på alla andra kommunala vägar, pga att E4:an inte var hal ur ett personbilsperspektiv.

CitatJag tycker personligen att detta är en liten typ av strejk mot swebuss ledare som chaufförerna som kör idag inte har BRA förtroende för, utan denna konflikt som handlar om att cheferna tvingar medarbetarna att köra i alla lägen och att de media upplyser om frågan och cheferna skyller ifrån sig, har lett till denna "lilla" låtsasstrejk.
Nej, det var en tjänsteman på Swebus kontor (dvs en av de "hemska" cheferna) som tog beslutet om trafikstopp. Detta för att inte riskera personskador på trafikanter, och samtidigt sätta fart på kommunens sandning.

CitatDet var droppen. Första gången jag skulle åka buss på 5år, så har dom parkerat dom omtalade rishögarna som ingen annan kommun villa ha ex. Kalmar eller sundsvall.
Parkerat rishögarna? Öhhh? De står alla parkerade på Västerslätt sedan ett par dagar. Numera är det bara ett fåtal JLT-lackade 52xx-boogievagnar som inte är blå i trafiken.



Som tur var finns det några vana resenärer som stör sig på samma saker som förarna. Dvs den oerhört höga andelen enkelbiljetter :D
Citatdet man absolut mest stör sig på då man åker regelbundet buss är medpassagerarna. Om ni inte har busskort, utan ska hålla på och betala kontant framme vid chauffören ställ er sist i kön vid hållplatsen så vi som har busskort kan plinga förbi oss på en sekund. Och snälla, hur svårt ska det vara att förbereda busskortet/pengarna innan man går in på bussen?
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Ersa skrivet 28 november 2008, 19:13:46 PM
Citatdet man absolut mest stör sig på då man åker regelbundet buss är medpassagerarna. Om ni inte har busskort, utan ska hålla på och betala kontant framme vid chauffören ställ er sist i kön vid hållplatsen så vi som har busskort kan plinga förbi oss på en sekund. Och snälla, hur svårt ska det vara att förbereda busskortet/pengarna innan man går in på bussen?

http://www.folkbladet.nu/?p=127429
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Jo skrivet 30 november 2008, 15:09:35 PM
Citat från: Verspieder skrivet 28 november 2008, 18:49:36 PM
Intressanta kommentarer!
"busstrafiken till Nordmaling, Vindeln och Robertsfors flöt på som vanligt. Här stod lokaltrafikens bussar blickstilla i påstådd blixthalka, men uppenbarligen förbättrades vägförhållandena direkt utanför stadsgränsen. Märkligt! Vad beror det på? Däcken, sandningen, chaufförerna eller företagsledningen?"

För att Vägverket sköter vägarna utanför stan, medan kommunen sköter om tätortsbussarnas vägar kanske?

Å andra sidan trafikerar väl även dessa bussar Umeå tätort? Även om jag inte varit på platsen kan jag nog förstå att vissa tycker det är märkligt. Om jag tolkat artiklen rätt var all tätortstrafik inställd. Det kanske hade varit möjligt att bedriva en del av tätortstrafiken i alla fall? (Jag inser problematiken att informera exakt vad som är inställt ifall viss trafik bedrivs)

Citat från: Verspieder skrivet 28 november 2008, 18:49:36 PM
"har kört lastbil hela kvällen i umeområdet. Visst var det lite halkigt men kör man med insidan var det inga som hellst problem"
Ja, och en lastbil är ju precis samma sak som en B9S? ::)
Det är väl inte resenärerna som önskat den aktuella fordonstypen?


Citat från: Verspieder skrivet 28 november 2008, 18:49:36 PM
Skribenten körde här personbil på E4:an som sköts av Vägverket, och hävdar således att alla bussar ska köra på alla andra kommunala vägar, pga att E4:an inte var hal ur ett personbilsperspektiv.
Nej, det var en tjänsteman på Swebus kontor (dvs en av de "hemska" cheferna) som tog beslutet om trafikstopp. Detta för att inte riskera personskador på trafikanter, och samtidigt sätta fart på kommunens sandning.
Parkerat rishögarna? Öhhh? De står alla parkerade på Västerslätt sedan ett par dagar. Numera är det bara ett fåtal JLT-lackade 52xx-boogievagnar som inte är blå i trafiken.
Utan att ifrågasätta beslutet att ställa in trafiken eftersom man ansåg att man inte kunde bedriva den säkert kvarstår faktum. En kund som blir tvungen att skaffa bil för att ta sig till jobbet de dagar bussarna är inställda kommer inte att ta bussen övriga dagar heller, utan när man väl äger bil så kommer man i de flesta fall att nyttja denna regelbundet.


Citat från: Verspieder skrivet 28 november 2008, 18:49:36 PM
Som tur var finns det några vana resenärer som stör sig på samma saker som förarna. Dvs den oerhört höga andelen enkelbiljetter :D
De i datorsammanhang så kallade stoppbitarna.
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Ersa skrivet 30 november 2008, 16:20:32 PM
Citat från: Jo skrivet 30 november 2008, 15:09:35 PM
Å andra sidan trafikerar väl även dessa bussar Umeå tätort? Även om jag inte varit på platsen kan jag nog förstå att vissa tycker det är märkligt.

Landsbygdsbussarnas färdvägar inne i Umeå stad är nästan enbart på de av Vägverket skötta E12 och E4, samt vissa delar av "gamla E79" (Blå vägen) och Kolbäcksvägen. De hala kommunala vägsnitten på Ålidhem, Gammliabacken, Berghem, Ersboda, Carlshöjd samt Öst på stan (bebyggelsen mellan Universitetssjukhuset och Vasaplan) trafikeras inte alls av några landsbygdslinjer. Därför blir en ren jämförelse väldigt fel.
Å andra sidan skulle nog landsbygdstrafikens normalgolvade bakmotorvagnar med diffspärr inte alls ha samma bekymmer som stadstrafikens B9S och OmniCity-leder, om man nu hade kört en 9700 på dessa innerstadsvägar.

Citat från: Jo skrivet 30 november 2008, 15:09:35 PM
Om jag tolkat artiklen rätt var all tätortstrafik inställd. Det kanske hade varit möjligt att bedriva en del av tätortstrafiken i alla fall? (Jag inser problematiken att informera exakt vad som är inställt ifall viss trafik bedrivs)

Man hade säkerligen kunnat bedriva viss trafik, men var drar man gränsen? Ska man köra vissa linjer endast åt ett håll från Vasaplan, och ska man korta ner vissa andra? Jag körde inte själv under den aktuella tidpunkten, men jag är säker på att den då tjänstgörande driftledaren tog rätt beslut.

Citat från: Jo skrivet 30 november 2008, 15:09:35 PM
Det är väl inte resenärerna som önskat den aktuella fordonstypen?

Nej, men jag störde mig lite bara på lastbilsförarens jämförelse mellan lastbil och B9S. Det är inte samma typ av fordon i halka.
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2008, 16:23:03 PM
Citat från: Jo skrivet 30 november 2008, 15:09:35 PM
Utan att ifrågasätta beslutet att ställa in trafiken eftersom man ansåg att man inte kunde bedriva den säkert kvarstår faktum. En kund som blir tvungen att skaffa bil för att ta sig till jobbet de dagar bussarna är inställda kommer inte att ta bussen övriga dagar heller, utan när man väl äger bil så kommer man i de flesta fall att nyttja denna regelbundet.

Den som tar bilen när det är så halt att inte busstrafiken kommer fram löper stor risk att få ta bussen lång tid framöver medan bilen står på verkstad.
De som gnäller värst när bussarna inte går brukar vara de som i vanliga fall tar bilen till jobbet, men som just den dagen inte vill göra det på grund av halkan.
Titel: SV: "Swebus på hal is" (Umeå)
Skrivet av: Ersa skrivet 02 december 2008, 09:12:00 AM
Citat från: bussgrabben skrivet 27 november 2008, 22:07:58 PM
http://vk.se/Article.jsp?article=234352

Citat från: Jessika skrivet 28 november 2008, 12:00:50 PM
54 kommentarer just nu.

77 kommentarer nu. Intressant att folk kommenterar vidare trots att sidan inte går att finna från startsidan längre.