Av vilken eller vilka anledningar har det inlägg jag skrev om den "tvångsrekrytering" av bussförare som sker till bussbolagen i Stockholm raderats? Ämnet hade dessutom innan stoppbockats.
Inlägget var kritiskt till den värvning som bedrivs av Arbetsförmedlingen och större bolag inom SL-trafiken och den "handel" med adresslistor över DE-kortsinnehavare som förekommer. En av poängerna i inlägget var att det egentligen är en form av lönedumpning.
Frågor:
1. En del förare kanske gillar lönedumpning? Vilket åtminstone en del som hann svara på inägget tycktes göra.
2. Har det misshagat det stora åkeriet?
3. Kanske riskerat att minska gåvorna till SVOF och funktionärerna på Buss snack?
4. Man kanske bara får tycka positivt om svensk busstrafik?
5. Är moderatorerna så insyltade i branschen att man riskerar sparken?
I ett annat inlägg på forumet så hävdas att femtio procent av ett visst bolags chefer finns på på Buss snack.
Mvh Lasse
CitatI ett annat inlägg på forumet så hävdas att femtio procent av ett visst bolags chefer finns på på Buss snack.
Mvh Lasse
Man behöver inte vara registrerad här på forumet för att kunna ta del av det som skrivs. Så om lust finns så kan 100% av alla i bolagsledningar läsa här, trots att registrering saknas. Detta ser jag ingen som hellst nackdel i.
Citat från: larsen skrivet 21 november 2008, 17:21:38 PM
Av vilken eller vilka anledningar har det inlägg jag skrev om den "tvångsrekrytering" av bussförare som sker till bussbolagen i Stockholm raderats? Ämnet hade dessutom innan stoppbockats.
Inlägget var kritiskt till den värvning som bedrivs av Arbetsförmedlingen och större bolag inom SL-trafiken och den "handel" med adresslistor över DE-kortsinnehavare som förekommer. En av poängerna i inlägget var att det egentligen är en form av lönedumpning.
Frågor:
1. En del förare kanske gillar lönedumpning? Vilket åtminstone en del som hann svara på inägget tycktes göra.
2. Har det misshagat det stora åkeriet?
3. Kanske riskerat att minska gåvorna till SVOF och funktionärerna på Buss snack?
4. Man kanske bara får tycka positivt om svensk busstrafik?
5. Är moderatorerna så insyltade i branschen att man riskerar sparken?
I ett annat inlägg på forumet så hävdas att femtio procent av ett visst bolags chefer finns på på Buss snack.
Mvh Lasse
Vare sig Busslink eller Swebus ägnar sig åt lönedumpning. Tror inte Arriva roar sig med det heller... Alla företag "lyder" under kollektivavtal, så det är nog din fackliga organisation och/eller Almega du ska skylla på.
Vilket stort åkeri skulle ditt inlägg ha misshagat?
Saklig konstruktiv kritik är alltid välkommen hos de flesta företag. "Skjuter man vilt" är det svårare att acceptera.
Arbetsförmedlingen anvisar arbetssökande till lediga tjänster för det är deras uppdrag. Jag har ett val att söka tjänsten eller ej. Väljer jag fel, kan det få konsekvenser i form av nedsatt ersättning under en period.
Vill du ändra på det här, måste du agera politiskt, för Arbetsförmedlingen är en politiskt styrd organisation, precis som lokaltrafiken...
Adresslistor som innehåller personer med DE - kort är en offentlig handling som företagen kan få från vägverket. Det gjorde SL redan på 80-talet.
Ha en trevlig helg.
Johan
Fd arbetsförmedlare, numera bussförare/driftledare
Inlägget raderades nog för att moderatorerna inte gillade det och det är dom som bestämmer vad som skall publiceras, det är bara att gilla läget.
Tror vi håller på att spåra ur ...
Vi styr tillbaka den till urspungsdiskussionen, tycker jag.
Vad folk tycker om myndigheter, står dom helt fritt. Vi lever i ett fritt land.
Skickar ett mail till dig sen Rickard o rättar lite sakfel...
Ska bara sluta mitt arbete först.
Varför det har raderats har jag ingen aning om men det verkar lite konstigt då kritik mig veterligen inte är förbjudet här så länge den är saklig vilket jag tycker ditt inlägg var. Att tråden låstes tror jag beror på att den höll på att "balla ur" med en del mindre seriösa svar. Att våra moderatorer skulle vara "köpta" av Swebus eller ngn annan företagsledning känns lite väl konspiratoriskt. Jag hoppas och tror att de är mer proffesionella än så och skulle fallet vara annat så är det bara att beklaga att moralen är pinsamt låg hos folk man förväntat sig mer av.
Jag ber att få hänvisa till våra regler. Se ovan.
Det här är inget allmänt klo**erplank. Att påstå sådant som att bussföretagen "lönedumpar" är möjligen en fråga för facket isåfall.
Och att påstå att vi moderatorer är köpta av samma företag gillas inte heller.
/Björn
På förekommen anledning. Reglerna för detta forum:
Dessa regler är de som gäller för Bussnack. De har gällt hela tiden men de har sedan det nya forumet blivit klart varit lite svåra att hitta. Den som skriver i Bussnack förutsätts ha tagit del av reglerna samt följa dem.
Dessa regler gäller för debatt på Buss Snack.
-I Buss Snack kan man diskutera det mesta som rör bussar, busskörning, busstrafik och andra direkt angränsande områden.
-I Buss Snack uppför man sig korrekt med ett vårdat språk. Kolla gärna vad du skrivit innan du postar. Onödiga stavfel och felskrivningar kan leda till missförstånd.
-Tänk på att alla inte delar just din åsikt, det är så en debatt uppstår. Även om du inte delar alla åsikter skall du visa respekt.
-Tänk på vad du skriver. Du ska kunna stå för det du säger, även om du träffar på dem som du debatterat med. Posta inget i ren ilska. Sprid inte förbehållslöst uppgifter och rykten som du själv inte är säker på.
[b]-Det får inte förekomma några personliga påhopp eller allmän pajkastning. Buss Snack har en ansvarig utgivare, och är skyldiga att stoppa sådant. I värsta fall kan det leda till rättsliga åtgärder, om någon känner sig förtalad. IP-adresser loggas och kan utlämnas i sådana fall.
[/b]
-Nonsensinlägg kommer att avlägsnas. Skribenter kan spärras.
-Skriv gärna ditt namn, även om det givetvis är tillåtet att använda pseudonym. Använd inte pseudonymer som kan förväxlas med andra personers namn. "Namnkapning" är allvarligt och leder till spärrning.
-Skriv gärna din e-mail adress, men det är inget krav.
-Det är alltid kul och se med vem man diskuterar och om man vill föra en privat diskussion mellan två personer underlättar det en del.
-Privata diskussioner utanför ämnet skall göras via e-mail, inte på Buss Snack.
-Skriv inte med endast VERSALER. På Internet betyder det att man skriker. Undvik gärna också allt för mycket ord med versaler.
-Lägg gärna in länkar till andra webbplatser eller till nån bild som du vill visa. Bilden måste då finnas på någons hemsida.
-Kopiera inte in text och bilder från tidningars webbplatser. Det är ett brott mot upphovsrätten. Länka alltid i sådana fall. Om du lägger in en bild du ej själv tagit, skall du ha fotografens tillstånd att göra det.
-Inlägg som inte uppfyller dessa regler tas bort.
-Buss Snack är till för alla bussentusiaster, gärna även från andra länder. Enda kravet är att vi håller oss till ämnet. Buss Snack är känt för en trevlig stämning. Låt det fortsätta så!
Jag tycker nog inte heller att det var nödvändigt att varrken låsa eller ta bort tråden. En sak som ofta har varit upp här är ju ointresserade förare som dels orsakar olyckor men också kommer i bråk med kunderna. Om nu detta stämmer att man är villig att anställa förare som är tvingade att söka jobbet för att arbetsförmedligen kräver det och inte för att man tycker det är roligt eller i vart fall är ok att jobba som bussförare kanske det är en förklaring till varför kollektivtrafiken verkar fungera bättre i vissa områden än andra.
Det kanske också är så att det nya yrkeskompetenskraven istället leder till sämre bussförare då intresserade personer med annat jobb som innan kunnat skaffa behörigheten på fritiden inte längre har möjlighet att bli bussförare utan denna möjlighet bara kommer att erbjudas dem vars alla andra möjligheter till jobb redan är uttömda.
Så jag tycker nog inte man ska radera tråden. Visst kan man av moraliska skäl tycka att det är förkastligt att folk inte vill jobba men frågan man får ställa sig som arbetsgivare är ju också hur bra jobb dessa i verkligheten kommer att göra?
lås o kvasta denna tråden igen för nu har ju trådskaparen igen fått igång diskussionen om detta som han ville.
Verkar bara som det är bekvämligheten att inte behöva jobba som busschaufför trots man har möjligheten men kanske bekvämare att lyfta bidrag i stället
Citat från: robbes skrivet 22 november 2008, 01:28:34 AM
lås o kvasta denna tråden igen för nu har ju trådskaparen igen fått igång diskussionen om detta som han ville.
Det var väl inget fel på själva ämnet, möjligen på sättet som diskussionen fördes på. Så länge den håller sig till reglerna kan jag inte tänka mig att moderatorerna ser något problem med att låta den fortsätta!
Citat från: JDS skrivet 22 november 2008, 19:04:07 PM
Det var väl inget fel på själva ämnet, möjligen på sättet som diskussionen fördes på. Så länge den håller sig till reglerna kan jag inte tänka mig att moderatorerna ser något problem med att låta den fortsätta!
Larsens inlägg bryter mot samma regel som det första gjorde, nämligen "Det får inte förekomma några personliga påhopp eller allmän pajkastning."
Det är nog inte så svårt att förstå vad jag avser. Att vi inte kvastar beror på att vi tycker att dumheterna framträder bäst om de får stå kvar. Och i det här fallet drabbar pajkastningen i varje fall inte någon som inte kan försvara sig.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 november 2008, 19:32:52 PM
Larsens inlägg bryter mot samma regel som det första gjorde, nämligen "Det får inte förekomma några personliga påhopp eller allmän pajkastning."
Det är nog inte så svårt att förstå vad jag avser. Att vi inte kvastar beror på att vi tycker att dumheterna framträder bäst om de får stå kvar. Och i det här fallet drabbar pajkastningen i varje fall inte någon som inte kan försvara sig.
Larsens inlägg (om du menar det i den här tråden) innehåller väl inte något personligt påhopp och inte heller någon pajkastning, såvitt jag kan se! (Man måste ju kunna ställa frågor utan att bli anklagad för pajkastning.) Jag har också svårt att identifiera några direkta "dumheter", även om inlägget har påtagliga inslag av konspirationsteorier. Däremot innehåller det en i mitt tycke mycket viktig fråga: Är det verkligen vettigt att samhället är inne och petar i arbetsmarknaden för bussförare?
JDS de är ju inte o petar i arbetsmarknaden för ALLA yrkesgrupper genom deras anvisningar så varför hålla på med just detta att man blir ANVISAD jobb om man gått arbetslös och har behörigheter etc för at tköra buss
Citat från: JDS skrivet 22 november 2008, 21:17:37 PM
Larsens inlägg (om du menar det i den här tråden) innehåller väl inte något personligt påhopp och inte heller någon pajkastning, såvitt jag kan se!
Är inte detta...
Citat från: larsen skrivet 21 november 2008, 17:21:38 PM
3. Kanske riskerat att minska gåvorna till SVOF och funktionärerna på Buss snack?
/.../
5. Är moderatorerna så insyltade i branschen att man riskerar sparken?
... ett personligt påhopp?
Det tycker i alla fall jag!
/Jessika
även punkt tre är ett påhopp med.
OM den som skapade tråden läst på forumet så har han sett at täven moderatorerna har kritik i en del fall mot trafikhuvudmännen och bussförare etc
Citat från: robbes skrivet 22 november 2008, 21:26:03 PM
JDS de är ju inte o petar i arbetsmarknaden för ALLA yrkesgrupper genom deras anvisningar så varför hålla på med just detta att man blir ANVISAD jobb om man gått arbetslös och har behörigheter etc för at tköra buss
Formellt sett ska en arbetssökande ha kompetens för det jobbet han blir anvisad till, annars är det fel.
Dvs har han inte körkort och kompetensbevis för buss, ska han inte bli anvisad om inte Arbetsförmedlingen ställer upp med kompletterande utbildning eller bidrag till utbildning.
Inom bussförarkåren kommer det att bli en arbetskraftsbrist inom några år pga stora pensionsavgångar. Då har bl a Arbetsförmedlingen i uppdrag att se över detta och i förekommande fall anordna utbildning. Utbildning kan vara upphandlad ("bidrag" från AF) via olika utbildningsanordnare eller reguljär (Studiemedel från CSN). Den reguljära utbildningen sker oftast via KomVux.
Arbetsförmedlingens arbete skall vara konkurrensneutralt. Dvs samma service till alla kunder.
De politiker som du, jag och andra valt till Riksdagen har bestämt att efter en viss period är man skyldig att söka/ta jobb i hela landet för att ha bibehållen A-kassa. Vill man ändra på detta regelverk, får man arbeta politiskt. Detta beslut var enhälligt i Riksdagen.
NU är det så att de som har behörigheten INNAN den 10 september har faktiskt behörighet för jobbet då de ej behöver yrkeskompetensbeviset, det får då företaget bekosta inom rätt tid så alla som ha d behörighet får räkna med att bli anvisade jobben Så han har kompetensen som du skriver om.
Citat från: Jessika skrivet 22 november 2008, 21:30:28 PM
Är inte detta...
... ett personligt påhopp?
Nej, det är två ja/nej-frågor, som man kan välja att lämna obesvarade. Det är som "sanning eller konka", ingen tvingar en att vara med!
Citat från: Wetjo skrivet 22 november 2008, 21:55:17 PM
Inom bussförarkåren kommer det att bli en arbetskraftsbrist inom några år pga stora pensionsavgångar. Då har bl a Arbetsförmedlingen i uppdrag att se över detta och i förekommande fall anordna utbildning. Utbildning kan vara upphandlad ("bidrag" från AF) via olika utbildningsanordnare eller reguljär (Studiemedel från CSN). Den reguljära utbildningen sker oftast via KomVux. Arbetsförmedlingens arbete skall vara konkurrensneutralt. Dvs samma service till alla kunder.
Kärnpunkten i den här diskussionen är väl det lämpliga i att kostnaderna bärs av arbetsmarknadsmyndigheterna. Man skulle kunna hävda, att det är rimligare att de hamnar hos trafikhuvudmännen.
Citat från: JDS skrivet 22 november 2008, 22:54:51 PM
Nej, det är två ja/nej-frågor, som man kan välja att lämna obesvarade. Det är som "sanning eller konka", ingen tvingar en att vara med!
Det är din uppfattning. Den är rätt ointressant i sammanhanget. Det är vi som utsätts för misstankarna som känner oss förolämpade. I synnerhet som vi inte har ett öre i ersättning för vår insats som moderatorer.
Nu tycker jag vi diskuterar bussar och busstrafik här i stället, så blir det säkert lite trivsammare ton här.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 november 2008, 23:16:48 PM
Det är din uppfattning. Den är rätt ointressant i sammanhanget. Det är vi som utsätts för misstankarna som känner oss förolämpade. I synnerhet som vi inte har ett öre i ersättning för vår insats som moderatorer.
Nu tycker jag vi diskuterar bussar och busstrafik här i stället, så blir det säkert lite trivsammare ton här.
Du kan vara lugn, jag håller med dig om att de till frågor maskerade påståendena är förolämpande. Som jag ser det borde man helst låta bli att ställa sådana frågor, men om någon ändå gör det så är det nog oftast bäst att bara lämna dem utan åtgärd för att inte väcka onödig uppmärksamhet. Att radera dem vore ju också ett slags svar - kanske just det svar som den illasinnade frågeställaren hoppats på - och är därför mindre lämpligt.
Citat från: Jessika skrivet 22 november 2008, 21:30:28 PM
Är inte detta...
... ett personligt påhopp?
Det tycker i alla fall jag!
/Jessika
Jag håller med dig Jessika
Överlag kan man väl annars konstatera att trådskaparens enda syfte, då han/hon inte heller har inkommit med någon ytterligare argumentation, verkar ha varit att provocera. Turligt nog så är Bussnack ett ganska avslappnat forum överlag och troll gör sig sällan eller aldrig besvär varför jag instämmer med dem som föreslår att vi ägnar oss åt att diskutera andra aspekter av det som intresserar oss, i.e. bussar och busstrafik. :D
Jag håller med, jag skrev själv en tråd som rörde upp känslor, vi skulle ägna oss åt det som är trevligt i Bussnack, alla trevliga bilder lyfta fram allting som är positivt.
Det finns så mycket av glädje inom busstrafiken att ägna sig åt, gammalt som nytt låt och skriva om sådant istället, blir trevligare stämning då. ;)
Som att se en scania CR 76 eller en CR 110 eller CR 111 me då skiner jag upp som en sol gamla trevliga minnen ;)
Bussnack är för mig en sajt där jag efter arbetet slut kan gå in och frossa i allt trevligt som har med busstrafik att göra och bara koppla av och titta på bilder, därför gillar jag Busnack.
Jag håller med dig Staffan Sävenfjord!
Dumheterna framgår bäst om de får stå kvar.
För länge sedan hade vi en lösdriverilag. Folk som drev omkring utan arbete fängslades och fick sitta inne. Möjligtvis kunde de klara sig om de hade lite kontanter. En luffare X hade alltid en femma på sig för att inte kunna just fängslas för lösdriveri. När polisen kom så visade han upp sin femma och sa att han var affärsman. Då ska man veta att vissa människor försörjde sig på att sälja kängsnören och råttfällor. Ett par kronor kunde innebära att han hade ett lager av varor som han kunde bära med sig.
Jag tycker det är helt rätt att arbetslösa människor med en viss utbildning anvisas visst arbete. Tar de inte det så sänks eller dras in understödet. Varför ska vissa människor leva på andras bekostnad?
Sådant har vi haft allt för mycket.
Lönedumpning förekommer väl även inom den här branschen men då gäller det svartjobb.
Stora företag kan svårligen göra så men mindre företag är det enklare för.Obs! Med det säger jag inte att alla små företag fifflar.
Sedan finns det ju inom den här branschen alltid en massa rykten om företag si och så som erbjuder väldigt dåliga villkor vid vissa tillfällen som t.ex. utlandskörningar eller beställningar.
Du får betalt för 8 timmar och att sedan körningen tar 10 är något helt annat. Kom inte och gnäll för då blir du inte tillfrågad nästa gång. Lönen är ju vit men det tog fler timmar.
Ja som en sa det pratas så mycket inom den här branschen så man vet till sist inte vad som är sant eller inte.
Till sist så anser jag att det är bra att även obekväma saker diskuteras här.
Anknytningen till buss finns där ju ändå.
Men alla tídskrifter och publikationer har en ansvarig utgivare så även detta forum.
De har uppgiften och skyldigheten att dra i nödbrömsen när de finner så lämpligt.
Mvh
Buss-Anders