Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Christian W skrivet 20 november 2008, 10:37:13 AM

Titel: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Christian W skrivet 20 november 2008, 10:37:13 AM
GUB 300 - 304 kommer att sälja

(http://photos-d.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_200803_3125.jpg)

(http://photos-g.ll.facebook.com/photos-ll-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_200798_1454.jpg)

(http://photos-h.ll.facebook.com/photos-ll-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_200799_1735.jpg)

(http://photos-a.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_200800_2016.jpg)

(http://photos-b.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_200801_2548.jpg)

(http://photos-c.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_200802_2833.jpg)

(http://photos-e.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_200804_3424.jpg)

(http://photos-f.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_200805_3719.jpg)

(http://photos-g.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_200806_4019.jpg)

Även kommer att sälja på 260 - 265

(http://photos-h.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_200807_9600.jpg)

Tack för Y Näslund Gamla Uppsala Buss och fick foto 300 - 304.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Rickard skrivet 20 november 2008, 12:44:46 PM
Vad är den där röda lappen på ratten?

Citat från: Christian W skrivet 20 november 2008, 10:37:13 AM
(http://photos-c.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v372/61/94/1131813869/n1131813869_200802_2833.jpg)
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: robbes skrivet 20 november 2008, 13:01:26 PM
Troligen en markering om att bussen ej får köras dvs den är urtagen ur trafik
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Rickard skrivet 20 november 2008, 17:48:26 PM
Skönt att det också försvinner lite gamla Neoplan.  ;)
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Christian W skrivet 20 november 2008, 18:59:08 PM
Citat från: Rickard skrivet 20 november 2008, 17:48:26 PM
Skönt att det också försvinner lite gamla Neoplan.  ;)

300 - 304 är Avställd  :D
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2008, 19:55:54 PM
Men hur blir det nu med 629-633? Jag har länge hört att 260-265 skulle finnas kvar i alla fall lite längre för att de i alla fall har lågt golv. Att man först skulle få bort de utan lågt golv innan man ger sig på de andra. Men dessa Scania kanske ska bort precis samtidigt?
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Mathias Rickman skrivet 20 november 2008, 20:00:51 PM
Citat från: Rickard skrivet 20 november 2008, 12:44:46 PM
Vad är den där röda lappen på ratten?


Röda lappen står för Avställd tillsvidare
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:08:36 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2008, 19:55:54 PM
Men hure blir det nu med 629-633? Jag har länge hört att 260-265 skulle finnas kvar i alla fall lite längre för att de i alla fall har lågt golv. Att man först skulle få bort de utan lågt golv innan man ger sig på de andra. Men dessa Scania kanske ska bort precis samtidigt?

Beror på hur bra skick bussar.

GUB bolag och dom vet inte hur eller vilka ska sälja.

Vi får se hur blir framöver. ;D

Spela inte roll om låggolv eller hög golv och huvudsak bussar att fungera.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:10:49 PM
GUB kommer inte köpa ny Volvo framöver.

GUB vilja ha som City buss lika som MAN Lion City och Scania OmniCity.

GUB är inte nöja med Volvo.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Jacob skrivet 20 november 2008, 20:14:34 PM
kommer sakna 260-265. mycket trevliga bussar och ett härligt motorljud! :D
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2008, 20:15:49 PM
Citat från: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:08:36 PM
Beror på hur bra skick bussar.

GUB bolag och dom vet inte hur eller vilka ska sälja.

Vi får se hur blir framöver. ;D

Spela inte roll om låggolv eller hög golv och huvudsak bussar att fungera.

Det är inte riktigt vad jag hört tidigare när jag frågat om detta. Då har man sagt att man vill få bort de höga golven och därför skulle alla bussar som inte har lågt golv försvinna före de med högt golv. Därför skulle man alltså i vissa fall behålla bussar med lågt golv även om de skulle vara i sämre skick än de med högt golv

Det är på sitt sätt logiskt. Passagerare med rörelsehinder håller knappast reda på om motorn är bra eller dålig på en buss. Däremot kan de få besvär med att gå i trappor för att kliva in i bussen. Så det där med lågt golv är faktiskt viktigt. Och sist jag pratade med folk på GUB så sa de att Scaniabussarna 629-633 antigen försvinner före Neoplanbussarna 260-265 eller möjligen samtidigt. Men att de gamla Scaniabussarna med högt golv skulle finnas kvar längre än Neoplanbussarna 260-265 menade de på var otänkbart på grund av just golvhöjden
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:18:07 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2008, 20:15:49 PM
Det är inte riktigt vad jag hört tidigare när jag frågat om detta. Då har man sagt att man vill få bort de höga golven och därför skulle alla bussar som inte har lågt golv försvinna före de med högt golv. Därför skulle man alltså i vissa fall behålla bussar med lågt golv även om de skulle vara i sämre skick än de med högt golv

Det är på sitt sätt logiskt. Passagerare med rörelsehinder håller knappast reda på om motorn är bra eller dålig på en buss. Däremot kan de få besvär med att gå i trappor för att kliva in i bussen. Så det där med lågt golv är faktiskt viktigt. Och sist jag pratade med folk på GUB så sa de att Scaniabussarna 629-633 antigen försvinner före Neoplanbussarna 260-265 eller möjligen samtidigt. Men att de gamla Scaniabussarna med högt golv skulle finnas kvar längre än Neoplanbussarna 260-265 menade de på var otänkbart på grund av just golvhöjden

Kanske. I ondags jag prata med Y Näslund och han vet fortfara inte hur blir av dom.

Han sagt vi får se och VD bestämma.

Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Rickard skrivet 20 november 2008, 20:19:11 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2008, 20:15:49 PM
Det är inte riktigt vad jag hört tidigare när jag frågat om detta. Då har man sagt att man vill få bort de höga golven och därför skulle alla bussar som inte har lågt golv försvinna före de med högt golv. Därför skulle man alltså i vissa fall behålla bussar med lågt golv även om de skulle vara i sämre skick än de med högt golv

Det är på sitt sätt logiskt. Passagerare med rörelsehinder håller knappast reda på om motorn är bra eller dålig på en buss. Däremot kan de få besvär med att gå i trappor för att kliva in i bussen. Så det där med lågt golv är faktiskt viktigt. Och sist jag pratade med folk på GUB så sa de att Scaniabussarna 629-633 antigen försvinner före Neoplanbussarna 260-265 eller möjligen samtidigt. Men att de gamla Scaniabussarna med högt golv skulle finnas kvar längre än Neoplanbussarna 260-265 menade de på var otänkbart på grund av just golvhöjden

Jag ska inte säga att jag vet men jag kan gissa, och då gissar jag att det är en hel del problem med de här äldsta Neoplan-bussarna och att de då därför fasas ut före. Det kan ju också vara så att 629-633 och 260-265 fasas ut samtidigt, det skulle inte förvåna mig, men att 260-265 överlever 629-633 tror jag inte, trots att de har lågt golv. Detta kan endast bero på den dåliga kvaliteten på de här gamla modellerna.

Om man tittar på följande länk http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16240.0 så ser man ju att det finns massvis med Neoplanmodeller av samma variant som 260-265 på hölöskroten (Busslink 7730-7747), trots att de i mitt tycke i alla fall såg ut att vara i bättre skick. Det kan ju bara bero på en sak och det är att de är ganska slut efter 10-12 år. Samtidigt tittar du på Scania CR/CN112/CN113 där det finns exemplar som är minst 20 år gamla som rullar på bra borta i Östeuropa.

Titta på SL! Det finns fortfarande massor av Scania CN113 med högt golv kvar, men dessa Busslink 7730-7747 vart skrot. Det måste ju säga en del.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:24:40 PM
Citat från: Jajje skrivet 20 november 2008, 20:14:34 PM
kommer sakna 260-265. mycket trevliga bussar och ett härligt motorljud! :D

Jag har nån bilder till dej och du kommer blir SÅ glad ;D GUB 264

(http://photos-g.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v376/61/94/1131813869/n1131813869_201054_3289.jpg)

(http://photos-h.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v376/61/94/1131813869/n1131813869_201055_3579.jpg)

(http://photos-a.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v376/61/94/1131813869/n1131813869_201056_3874.jpg)
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:26:10 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2008, 20:15:49 PM
Det är inte riktigt vad jag hört tidigare när jag frågat om detta. Då har man sagt att man vill få bort de höga golven och därför skulle alla bussar som inte har lågt golv försvinna före de med högt golv. Därför skulle man alltså i vissa fall behålla bussar med lågt golv även om de skulle vara i sämre skick än de med högt golv

Det är på sitt sätt logiskt. Passagerare med rörelsehinder håller knappast reda på om motorn är bra eller dålig på en buss. Däremot kan de få besvär med att gå i trappor för att kliva in i bussen. Så det där med lågt golv är faktiskt viktigt. Och sist jag pratade med folk på GUB så sa de att Scaniabussarna 629-633 antigen försvinner före Neoplanbussarna 260-265 eller möjligen samtidigt. Men att de gamla Scaniabussarna med högt golv skulle finnas kvar längre än Neoplanbussarna 260-265 menade de på var otänkbart på grund av just golvhöjden

Varför har dom tagit bort Volvo som typ låggolv? Ser själv och GUB vill ha bussar som fungera.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:27:23 PM
Citat från: Rickard skrivet 20 november 2008, 20:19:11 PM
Jag ska inte säga att jag vet men jag kan gissa, och då gissar jag att det är en hel del problem med de här äldsta Neoplan-bussarna och att de då därför fasas ut före. Det kan ju också vara så att 629-633 och 260-265 fasas ut samtidigt, det skulle inte förvåna mig, men att 260-265 överlever 629-633 tror jag inte, trots att de har lågt golv. Detta kan endast bero på den dåliga kvaliteten på de här gamla modellerna.

Om man tittar på följande länk http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16240.0 så ser man ju att det finns massvis med Neoplanmodeller av samma variant som 260-265 på hölöskroten (Busslink 7730-7747), trots att de i mitt tycke i alla fall såg ut att vara i bättre skick. Det kan ju bara bero på en sak och det är att de är ganska slut efter 10-12 år. Samtidigt tittar du på Scania CR/CN112/CN113 där det finns exemplar som är minst 20 år gamla som rullar på bra borta i Östeuropa.

Snälla. Beror på hur sköta sin bussar. Busslink och GUB är inte samma bolag.

Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Rickard skrivet 20 november 2008, 20:30:34 PM
Citat från: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:27:23 PM
Snälla. Beror på hur sköta sin bussar. Busslink och GUB är inte samma bolag.



Ja men man sköter de väl inte olika för att det är olika bussmärken eller?
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:31:29 PM
Citat från: Rickard skrivet 20 november 2008, 20:30:34 PM
Ja men man sköter de väl inte olika för att det är olika märken eller?

Beror hur sköta bussar och beror bussar hålla.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: jocke skrivet 20 november 2008, 20:32:42 PM
CHRISTIAN W, snälla posta inte 20000 inlägg i rad. Använd ÄNDRAknappen eller vänta och skriv allt i SAMMA inlägg. En hel tråd där du postat 20 inlägg är inget kul att läsa.

Skärpning tack.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:32:55 PM
Citat från: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:31:29 PM
Beror hur sköta bussar och beror bussar hålla.

GUB har sagt mig att 260 - 265 kommer att sälja.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:34:43 PM
Citat från: jocke skrivet 20 november 2008, 20:32:42 PM
CHRISTIAN W, snälla posta inte 20000 inlägg i rad. Använd ÄNDRAknappen eller vänta och skriv allt i SAMMA inlägg. En hel tråd där du postat 20 inlägg är inget kul att läsa.

Skärpning tack.

Varför skrev du mot mig och gå annan håll.

Låt dom frivilja skriva.

Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: jocke skrivet 20 november 2008, 20:35:13 PM
Citat från: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:34:43 PM
Varför skrev du mot mig och gå annan håll.

Låt dom frivilja skriva.



LÄS om det jag skrev.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Jacob skrivet 20 november 2008, 20:39:42 PM
Citat från: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:24:40 PM
Jag har nån bilder till dej och du kommer blir SÅ glad ;D GUB 264

(http://photos-g.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v376/61/94/1131813869/n1131813869_201054_3289.jpg)

(http://photos-h.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v376/61/94/1131813869/n1131813869_201055_3579.jpg)

(http://photos-a.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v376/61/94/1131813869/n1131813869_201056_3874.jpg)

Tackar! :) får ge mig ut o ta en tur innan de försvinner ;)
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2008, 20:45:49 PM
Citat från: Rickard skrivet 20 november 2008, 20:19:11 PM
Jag ska inte säga att jag vet men jag kan gissa, och då gissar jag att det är en hel del problem med de här äldsta Neoplan-bussarna och att de då därför fasas ut före. Det kan ju också vara så att 629-633 och 260-265 fasas ut samtidigt, det skulle inte förvåna mig, men att 260-265 överlever 629-633 tror jag inte, trots att de har lågt golv. Detta kan endast bero på den dåliga kvaliteten på de här gamla modellerna.

Om man tittar på följande länk http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16240.0 så ser man ju att det finns massvis med Neoplanmodeller av samma variant som 260-265 på hölöskroten (Busslink 7730-7747), trots att de i mitt tycke i alla fall såg ut att vara i bättre skick. Det kan ju bara bero på en sak och det är att de är ganska slut efter 10-12 år. Samtidigt tittar du på Scania CR/CN112/CN113 där det finns exemplar som är minst 20 år gamla som rullar på bra borta i Östeuropa.

Titta på SL! Det finns fortfarande massor av Scania CN113 med högt golv kvar, men dessa Busslink 7730-7747 vart skrot. Det måste ju säga en del.

Citat från: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:26:10 PM
Varför har dom tagit bort Volvo som typ låggolv? Ser själv och GUB vill ha bussar som fungera.

Som sagt var så har jag hört av folk som jobbar på GUB att 260-265 skulle överleva Scaniabussarna 629-633 just för golvhöjdens skull. Att 260-265 är hårt nedslitna var de som jag pratade med mycket medvetna om. Men om man gör sig av med 629-633 precis samtidigt med 260-265 så är det faktiskt svaret på frågan. Då får de både bort både bussar med högt golv och slitna bussar med lågt golv

Varför Volvobussarna 300-304 redan är ur drift och på väg att försvinna är av andra skäl. Det är kortbussar medan 260-265 samt 629-633 är ledbussar. Det finns inga kortbussar kvar med högt golv om man bortser övningsbussen 548 som är lite special. Som normala kortbussar är 300-304 de allra äldsta trots sitt låga golv. Dessutom är bussarna udda i Uppsala och det gör inte precis saken bättre
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:47:12 PM
ja du har rätt ;D
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 20 november 2008, 20:56:59 PM

   Att 300-304 tog ur trafik tidigare iår var för att vi haft en hel del problem med dom plus att vi hade ett visst överskott på kortvagnar.

   Sen att vi gör oss av med 260-265 före 629-633 är för att dom är väldigt slitna och är äldre än Scania-bussarna. Inget är beslutat att göra sig av med 629-633 än.

   //Niclas
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Rickard skrivet 20 november 2008, 20:57:25 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2008, 20:45:49 PM
Som sagt var så har jag hört av folk som jobbar på GUB att 260-265 skulle överleva Scaniabussarna 629-633 just för golvhöjdens skull. Att 260-265 är hårt nedslitna var de som jag pratade med mycket medvetna om. Men om man gör sig av med 629-633 precis samtidigt med 260-265 så är det faktiskt svaret på frågan. Då får de både bort både bussar med högt golv och slitna bussar med lågt golv

Varför Volvobussarna 300-304 redan är ur drift och på väg att försvinna är av andra skäl. Det är kortbussar medan 260-265 samt 629-633 är ledbussar. Det finns inga kortbussar kvar med högt golv om man bortser övningsbussen 548 som är lite special. Som normala kortbussar är 300-304 de allra äldsta trots sitt låga golv. Dessutom är bussarna udda i Uppsala och det gör inte precis saken bättre

704-705- och 721-723-serierna är ju korta, har högt golv och används i stadstrafik. De har dessutom tre trappsteg innanför dörrarna istället för Scania-ledvagnarnas två. Dessutom har de 1-1-0-dörrar vilket gör det ännu svårare för rullatorer och barnvagnar att komma ombord på ett smidigt sätt.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Christian W skrivet 21 november 2008, 10:52:32 AM
Ja.  ;D ;D

Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Rickard skrivet 21 november 2008, 15:50:07 PM
Citat från: Christian W skrivet 21 november 2008, 10:52:32 AM
Ja.  ;D ;D



Ja det verkar ju onekligen logiskt ellerhur? personligen så tycker jag Scania CN113-vagnarna framstår som riktigt modernt handikappvänliga jämfört med 721-723 och 704-705. Har hört tidigare att dessa inte är stadsbussar, lik förbaskat går de i stadstrafik, och det rättså ofta.

Kanske ett 20-30-tal splitternya Omnilink och/eller Volvo 8500 B9S Low entrance till sommaren? Som ersättning till både 629-633, 704-705 och 721-723. Jag menar om nu låggolv är så viktigt, varför fasar man inte ut alla höggolvare och har som de satsar på hos SL, både lågentré och helt lågt golv?
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2008, 15:57:41 PM
Citat från: Rickard skrivet 21 november 2008, 15:50:07 PM
Ja det verkar ju onekligen logiskt ellerhur? personligen så tycker jag Scania CN113-vagnarna framstår som riktigt modernt handikappvänliga jämfört med 721-723 och 704-705. Har hört tidigare att dessa inte är stadsbussar, lik förbaskat går de i stadstrafik, och det rättså ofta.

Kanske ett 20-30-tal splitternya Omnilink och/eller Volvo 8500 B9S Low entrance till sommaren? Som ersättning till både 629-633, 704-705 och 721-723. Jag menar om nu låggolv är så viktigt, varför fasar man inte ut alla höggolvare och har som de satsar på hos SL, både lågentré och helt lågt golv?

Jag tror inte att lågentré kommer till Uppsala i första taget. Jag tror att man helt inriktar sig på låggolv när det gäller stadsbussar. Dessutom verkar det inte som att det skulle komma varken nya Volvo eller Scania inom överskådlig framtid
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Rickard skrivet 21 november 2008, 16:49:15 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2008, 15:57:41 PM
Jag tror inte att lågentré kommer till Uppsala i första taget. Jag tror att man helt inriktar sig på låggolv när det gäller stadsbussar. Dessutom verkar det inte som att det skulle komma varken nya Volvo eller Scania inom överskådlig framtid

Vad är det för fel på lågentré? Om man byter ut 721-723, 704-705 och 629-633 mot lågentrébussar så tycker i alla fall jag att man har gjort GUBs vagnpark mycket mera handikappvänlig. Volvo och Scania kanske är tveksamt men det finns ju lågentréversioner av MAN Lion's City, MAN A78 eller vad den heter. Lågentré är i alla fall bättre än högt golv, vilket det ju finns en del bussar i Uppsala som har fortfarande som tidigare nämnts. Dessutom för linjerna 110, 111, 115 och 127. Samt till viss del 5, 20 och 22 skulle nog fungera utmärkt med lågentré/lågentréledbussar. Hellåggolvarna går på ett väldigt högt varvtal när man kör landsväg, med högre utväxlade lågentrébussar skulle man spara massor av droppar bränsle och därmed få ner kostnaderna ordentligt. Vad jag vet så får en buss med helt lågt golv inte gå snabbare än 90. I Stockholm har de ju uteslutande lågentré eller normalgolv på motorvägsbussarna till exempel.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Mathias Rickman skrivet 21 november 2008, 17:12:58 PM
Citat från: Rickard skrivet 21 november 2008, 16:49:15 PM
Vad är det för fel på lågentré? Om man byter ut 721-723, 704-705 och 629-633 mot lågentrébussar så tycker i alla fall jag att man har gjort GUBs vagnpark mycket mera handikappvänlig. Volvo och Scania kanske är tveksamt men det finns ju lågentréversioner av MAN Lion's City, MAN A78 eller vad den heter. Lågentré är i alla fall bättre än högt golv, vilket det ju finns en del bussar i Uppsala som har fortfarande som tidigare nämnts. Dessutom för linjerna 110, 111, 115 och 127. Samt till viss del 5, 20 och 22 skulle nog fungera utmärkt med lågentré/lågentréledbussar. Hellåggolvarna går på ett väldigt högt varvtal när man kör landsväg, med högre utväxlade lågentrébussar skulle man spara massor av droppar bränsle och därmed få ner kostnaderna ordentligt. Vad jag vet så får en buss med helt lågt golv inte gå snabbare än 90. I Stockholm har de ju uteslutande lågentré eller normalgolv på motorvägsbussarna till exempel.

Sedan kommer man ju in på det dära med den finas bitten vem ska betala dem gub har väll ut anbud hos MAN SCANIA VOLVO sedan så är det rill buss byggarna att axeptera det seda så är du ändå i min synvinkel bätre med låggolvare för dem som är handikapade & har svårt att gå då under lättare det för dem med låggolv & det tänker väll uppsala komun & gub på.
Mathias
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Cero skrivet 21 november 2008, 18:48:39 PM
Citat från: Rickard skrivet 21 november 2008, 16:49:15 PM
Hellåggolvarna går på ett väldigt högt varvtal när man kör landsväg, med högre utväxlade lågentrébussar skulle man spara massor av droppar bränsle och därmed få ner kostnaderna ordentligt. Vad jag vet så får en buss med helt lågt golv inte gå snabbare än 90. I Stockholm har de ju uteslutande lågentré eller normalgolv på motorvägsbussarna till exempel.

Varvtalet på motorn beror på hur densamma är utväxlad och inte om bussen i sig är låggolv, lågentré eller höggolv. Det borde inte vara några problem att specificera utväxlingen för landsväg om man nu vill. I Skåne körs vad jag förstått en mängd tysktillverkade bussar i landsvägstrafik och jag antar att dessa har landsvägsutväxling. Dock är det möjligt att Volvo och Scania inte klarar av att leverera lämplig utväxling till låggolvsbussarna.

Att GUB liksom många andra "svenska" bussföretag inte köper svenskt i någon större utsträckning har säkerligen sina affärsmässiga grunder. Likväl är det ledsamt att de svenska tillverkarna inte kan nå upp till den kvalitetsnivå och ner till den prisnivå som "svenska" köpare kräver. Även om svensktillverkade bussar idag har en del av produktionen utomlands genererar verksamheten trots allt en hel del jobb inom landets gränser och ur ett totalekonomiskt perspektiv kan ett svenskt köp mycket väl vara långsiktigt billigare än ett utländskt. Tyvärr tänker inte ens de kommunalägda bolagen i de termerna för som alltid är det den lokala, kortsiktiga sista raden som gäller. Om det är så att de tyska produkterna verkligen är så mycket bättre än de svenska torde vi se fram emot en snar nedläggning av den svenska busstillverkningen.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2008, 21:06:53 PM
Citat från: Cero skrivet 21 november 2008, 18:48:39 PM
Varvtalet på motorn beror på hur densamma är utväxlad och inte om bussen i sig är låggolv, lågentré eller höggolv. Det borde inte vara några problem att specificera utväxlingen för landsväg om man nu vill. I Skåne körs vad jag förstått en mängd tysktillverkade bussar i landsvägstrafik och jag antar att dessa har landsvägsutväxling. Dock är det möjligt att Volvo och Scania inte klarar av att leverera lämplig utväxling till låggolvsbussarna.

Att GUB liksom många andra "svenska" bussföretag inte köper svenskt i någon större utsträckning har säkerligen sina affärsmässiga grunder. Likväl är det ledsamt att de svenska tillverkarna inte kan nå upp till den kvalitetsnivå och ner till den prisnivå som "svenska" köpare kräver. Även om svensktillverkade bussar idag har en del av produktionen utomlands genererar verksamheten trots allt en hel del jobb inom landets gränser och ur ett totalekonomiskt perspektiv kan ett svenskt köp mycket väl vara långsiktigt billigare än ett utländskt. Tyvärr tänker inte ens de kommunalägda bolagen i de termerna för som alltid är det den lokala, kortsiktiga sista raden som gäller. Om det är så att de tyska produkterna verkligen är så mycket bättre än de svenska torde vi se fram emot en snar nedläggning av den svenska busstillverkningen.

Tror inte alls att svenska bussföretag nödvändigtvis måste köpa svenskt. Vi är med i EU och har tillgång till den inre marknaden. Det här behöver inte alls betyda att svenska busstillverkare ska läggas ner för att svenska bussföretag köper från andra länder, i Uppsala är det tyskt som gäller. Istället kan de svenska tillverkarna marknadsföra sig i andra länder. De kan förlora några svenska kunde men istället vinna nya i andra länder
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Mathias Rickman skrivet 21 november 2008, 21:10:52 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2008, 21:06:53 PM
Tror inte alls att svenska bussföretag nödvändigtvis måste köpa svenskt. Vi är med i EU och har tillgång till den inre marknaden. Det här behöver inte alls betyda att svenska busstillverkare ska läggas ner för att svenska bussföretag köper från andra länder, i Uppsala är det tyskt som gäller. Istället kan de svenska tillverkarna marknadsföra sig i andra länder. De kan förlora några svenska kunde men istället vinna nya i andra länder

Men det svenska före tagen lanserar utåt + att volvo e ju inte riktigt svenskt länger det har buss tillvärkning i finland & i polen scania byggs ju i polen en del bussar. Så riktigt svenskt e vi ju inte längre men i alla fall volvo exporterar mycket nya bussar neråt i Eu land

Mathias
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Rickard skrivet 21 november 2008, 21:16:45 PM
Citat från: Cero skrivet 21 november 2008, 18:48:39 PM
Varvtalet på motorn beror på hur densamma är utväxlad och inte om bussen i sig är låggolv, lågentré eller höggolv. Det borde inte vara några problem att specificera utväxlingen för landsväg om man nu vill. I Skåne körs vad jag förstått en mängd tysktillverkade bussar i landsvägstrafik och jag antar att dessa har landsvägsutväxling. Dock är det möjligt att Volvo och Scania inte klarar av att leverera lämplig utväxling till låggolvsbussarna.

Att GUB liksom många andra "svenska" bussföretag inte köper svenskt i någon större utsträckning har säkerligen sina affärsmässiga grunder. Likväl är det ledsamt att de svenska tillverkarna inte kan nå upp till den kvalitetsnivå och ner till den prisnivå som "svenska" köpare kräver. Även om svensktillverkade bussar idag har en del av produktionen utomlands genererar verksamheten trots allt en hel del jobb inom landets gränser och ur ett totalekonomiskt perspektiv kan ett svenskt köp mycket väl vara långsiktigt billigare än ett utländskt. Tyvärr tänker inte ens de kommunalägda bolagen i de termerna för som alltid är det den lokala, kortsiktiga sista raden som gäller. Om det är så att de tyska produkterna verkligen är så mycket bättre än de svenska torde vi se fram emot en snar nedläggning av den svenska busstillverkningen.

Det är väl en EU-regel som säger att hellåggolvsbussar inte får gå snabbare än 90? Och så har de tät utväxling och få växlar vilket gör att de inte kan gå snabbare än 90 rent fysiskt. Sen på de nya bussarna finns det säkert elektriska spärrar och sånt.

Det är i alla fall inte poängen, poängen är att varvräknaren ligger långt över det gröna området, ungefär halvvägs mellan det gröna och det röda området när man kör 90 med i alla fall uppsalas låggolvsbussar. Det borde dra en del soppa och så blir det bullrigare också. Då borde det vara bättre med landsvägsväxel, och det finns väl bara på lågentré/höggolv?
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Mathias Rickman skrivet 21 november 2008, 21:26:34 PM
Nej det finns ingen el spärr de nya bussarna få gå 100 som högst

Mathias
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: jocke skrivet 21 november 2008, 22:37:14 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2008, 15:57:41 PM
Jag tror inte att lågentré kommer till Uppsala i första taget. Jag tror att man helt inriktar sig på låggolv när det gäller stadsbussar. Dessutom verkar det inte som att det skulle komma varken nya Volvo eller Scania inom överskådlig framtid

Lär väl inte hända så länge de inte kommer ny ledning.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Rickard skrivet 22 november 2008, 19:00:41 PM
Citat från: jocke skrivet 21 november 2008, 22:37:14 PM
Lär väl inte hända så länge de inte kommer ny ledning.
Den nuvarande ledningen är säkert ganska byråkratisk, har haft en del kontakt med kommunen genom åren och de kan vara riktiga träbockar.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 22 november 2008, 21:54:07 PM
Citat från: Rickard skrivet 22 november 2008, 19:00:41 PM
Den nuvarande ledningen är säkert ganska byråkratisk, har haft en del kontakt med kommunen genom åren och de kan vara riktiga träbockar.

Nu förstår jag inte hur du menar. Menar du att de är byråkratiska träbockar för att de inte vill köpa in Volvo och Scania utan föredrar tyska bussar? ???
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Rickard skrivet 23 november 2008, 01:48:26 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 november 2008, 21:54:07 PM
Nu förstår jag inte hur du menar. Menar du att de är byråkratiska träbockar för att de inte vill köpa in Volvo och Scania utan föredrar tyska bussar? ???

Nej de kan fatta beslut ibland som kan vara rätt ogenomtänkta och sen har de väldigt svårt att ändra sig fast det är ganska uppenbart att något är fel. Vet inte hur de är när det gäller GUB men jag vet att de kan vara hur tröga som helst när det gäller bra beslut på andra områden.

Ibland kan jag tycka det varit lite konstiga beslut på GUB, och det kan gälla lite allmänt vissa upplägg och så. Spelar absolut ingen roll vad det är för bussmärke.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Jonas skrivet 23 november 2008, 02:18:18 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 november 2008, 21:54:07 PM
Nu förstår jag inte hur du menar. Menar du att de är byråkratiska träbockar för att de inte vill köpa in Volvo och Scania utan föredrar tyska bussar? ???

Nu är det ju så att som ett kommunaltbolag måste vi upphandla inköpen av bussar och då är det inte volvo eller scania som är billigast!!(sedan kan man ju tycka vad man vill om upphandlingssytemet)
Dessutom har vi gamla kontrakt med Neoplan om bussköp men de går ut iochmed nästa leverans vid årsskiftet(om jag inte minns fel).

Sedan har det blivit svårare att få tillverkarna bry sig om kunderna.
Vid vår senaste upphandling var det t.ex bara Neoplan/MAN som var villig att gå med på en skadeståndsklausul angående leveransförsening, men inte ens de går med på att betala ersättning för stillastående bussar(som beror på tillverkningsfel).
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Rickard skrivet 23 november 2008, 16:41:09 PM
Citat från: Z skrivet 23 november 2008, 02:18:18 AM
Nu är det ju så att som ett kommunaltbolag måste vi upphandla inköpen av bussar och då är det inte volvo eller scania som är billigast!!(sedan kan man ju tycka vad man vill om upphandlingssytemet)
Dessutom har vi gamla kontrakt med Neoplan om bussköp men de går ut iochmed nästa leverans vid årsskiftet(om jag inte minns fel).

Sedan har det blivit svårare att få tillverkarna bry sig om kunderna.
Vid vår senaste upphandling var det t.ex bara Neoplan/MAN som var villig att gå med på en skadeståndsklausul angående leveransförsening, men inte ens de går med på att betala ersättning för stillastående bussar(som beror på tillverkningsfel).


En sak kan jag fundera lite över faktiskt. Jag känner folk från malmö och där har det en hel del Volvo-bussar, men deras månadskort kostar 370 kronor kontra Uppsalabuss 500 kronor. Hur går det ihop?
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: blubb skrivet 23 november 2008, 17:00:40 PM
Citat från: Rickard skrivet 23 november 2008, 16:41:09 PM
En sak kan jag fundera lite över faktiskt. Jag känner folk från malmö och där har det en hel del Volvo-bussar, men deras månadskort kostar 370 kronor kontra Uppsalabuss 500 kronor. Hur går det ihop?

för att Malmö har ett lag i allsvenskan och det har inte Uppsala! ;D
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2008, 17:06:10 PM
Citat från: Rickard skrivet 23 november 2008, 16:41:09 PM
En sak kan jag fundera lite över faktiskt. Jag känner folk från malmö och där har det en hel del Volvo-bussar, men deras månadskort kostar 370 kronor kontra Uppsalabuss 500 kronor. Hur går det ihop?

   Nu har det ju inte med vad man har för bussar utan hur mycket av trafiken som skattefinansieras och hur mycket som kommer in till Uppsalabuss via biljettintäckter.

   //Niclas
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Christian W skrivet 25 november 2008, 10:54:20 AM
Niclas Roseninus har rätt.

Rickard. Du borde skriva Ord fritt och inte här ämen.

http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=10121&epslanguage=SV

Där få du se vad kostar för Malmö.

GUB har fått många ny bussar från 2006,2007, 2008 och snart kommer 20 ny bussar då kan inte klaga på busspriser.

Alla mat, el, bil, m.m. har blir dyrt.

Själv tycker jag att är bra pris 500kr månad och många avgångstider är bra.
Titel: SV: GUB 300 - 304 kommer att sälja
Skrivet av: Rickard skrivet 25 november 2008, 11:09:21 AM
Citat från: Christian W skrivet 25 november 2008, 10:54:20 AM
Niclas Roseninus har rätt.

Rickard. Du borde skriva Ord fritt och inte här ämen.

http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=10121&epslanguage=SV

Där få du se vad kostar för Malmö.

GUB har fått många ny bussar från 2006,2007, 2008 och snart kommer 20 ny bussar då kan inte klaga på busspriser.

Alla mat, el, bil, m.m. har blir dyrt.

Själv tycker jag att är bra pris 500kr månad och många avgångstider är bra.

Jaså du säger det...