Här kommer resten de här stämningsfulla bilder ;)
Omnilinken som svängde in i Lilla Nygatan (eller Södra Promenaden) håller på att vända. Det här är inget bra ställe att vända på, så chauffören måste ha någon bra anledning.
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/19nov-16.jpg)
Ja, nu ser jag att det är nåt som inte stämmer...
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/19nov-17.jpg)
Tre bussar står stilla
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/19nov-18.jpg)
Här är anledningen, en 7700 fick någon slags haveri, just bredvid vägarbetsplatsen. Kan det vara den där omtalade "krockavkännaren" som löst ut? Cirka femton minuter senare kom en bil från Volvo Bus Center och det tog kanske två-tre minuter att få igång bussen.
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/19nov-19.jpg)
Carrus vs. Säffle, båda lika gamla
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/19nov-20.jpg)
Sedan åkte jag till hamnen för att kolla upp platsen där jag ska ha en arbetsintervju (ja, en till...) men glömde att plinga, så det blev en promenad över Universitetsbron och några fler bilder.
Det var mörkt och blåsigt...
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/19nov-21.jpg)
Här kom det en trevligt överraskning, denna buss har jag sett några gånger, men aldrig lyckats få på bild:
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/19nov-22.jpg)
Dessa bilder kan vara roliga att titta på i maj eller juni när det är 25 plusgrader, gräset är grönt och himmeln bla.
Mycket trevliga bilder, speciellt den sista ;)
Är det vanligt att den så kallade krockavkännaren löser ut på bussarna?
//Niclas
Det var ett stort problem i början, dvs för nästan två år sedan när de nya Volvo 7700 började köra i linjetrafik. Körde man lite för fort över en fartgupp eller ojämnheter i vägbanan så löstes den ut, naturgastillförsel stängdes av, varningblinkers slogs på, dörrarna öppnades. Om man ska tro tidningar alltså... Man hade ju tom. kallat in några experter från Frankrike. Det blev några fler problem med dessa bussar, minns inte exakt, men det var nog något med motor.
Modellen gillas inte heller av förare det är för trångt. Niclas kollade du Volvohybrid på mässan i Gbg så förstår du varför snacka om trångt... :P
Citat från: yngrot skrivet 20 november 2008, 13:52:09 PM
Modellen gillas inte heller av förare det är för trångt. Niclas kollade du Volvohybrid på mässan i Gbg så förstår du varför snacka om trångt... :P
Jo, jag kollade in den. Det är det som är det tråkiga att förarplatserna nuför tiden blir mindre och att man inte kan speca dom lite större som förut.
//Niclas
Precis i Borås hade vi förr alltid specat större utrymme ca 10- 15 cm i längsled vilket var bra för att få plats med vinterjackan bakom sig utan att trassla in sig varje gång stolen virds..
varför används fortfarande vikariebuss i Malmö?
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 november 2008, 20:46:42 PM
Jo, jag kollade in den. Det är det som är det tråkiga att förarplatserna nuför tiden blir mindre och att man inte kan speca dom lite större som förut.
//Niclas
var ska jag få plats ::)
Citat från: yngrot skrivet 20 november 2008, 20:53:03 PM
Precis i Borås hade vi förr alltid specat större utrymme ca 10- 15 cm i längsled vilket var bra för att få plats med vinterjackan bakom sig utan att trassla in sig varje gång stolen virds..
Det problemet har i alla fall jag i våra OmniCityn.
//Niclas
Citat från: Johan Hansson skrivet 20 november 2008, 21:18:58 PM
varför används fortfarande vikariebuss i Malmö?
I väntan på någon nyleverans av fler Volvo 7700 samt fem (?) MAN ledbussar.