I söndags var det ett tiotal personer som stod och väntade på flygbussen i Umeå. Ingen buss kom och när de väl hade lyckats ta sig ut i taxi till Alvik hade flygen redan gått. Det var tio personer i olika sällskap. Swebus säger att bussen visst gick som den skulle (sääääääkert....), men att alla tio måste ha stått på fel sida av vägen och av någon helt oförklarlig anledning inte sett när bussen kom körandes på rätt sida av vägen (en väldigt smal bussgata...). Visst...
Blir man överraskad? Varför ska det vara så totalt omöjligt att få en fungerande flygbuss i denna stad? ???
/Jessika
http://www.vk.se/Article.jsp?article=232111 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=232111)
Samma gamla bekymmer kvarstår trots två operatörsbyten och en total förändring av rutinerna på trafikledningen under de senaste tre åren. Man kan inte låta bli att undra: Är det verkligen Polarbuss, Veolia och Swebus som alltid varit "dåliga" på sitt uppdrag, som mannen på gatan gärna vill påstå i varenda kommentarsfält på VK.
Eller ligger kanske detta fel någon annanstans, i grundförutsättningarna?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 11:09:24 AM
jmf med Kalmar som också hade liknande trafik men som nu integrerat flygplatsen i det vanliga linjenätet, nu kan flygbolagen ändra sina turer bäst dom vill.
De senaste trafikoperatörerna i Umeå tätort har sedan länge velat integrera flygbussen i det vanliga linjenätet, eller åtminstone få en "fast tidtabell". Men någon sådan förändring ska tydligen inte inträffa här, som det ser ut idag. :(
Umeå en landsortsflygplats? ??? ;)
För ett par veckor sedan var svärmor på besök. Hennes flygbuss kom aldrig. Jag ringde till busstationen och de hävdade att den turen inte skulle gå, trots att den stod angiven i tidtabellen. Det var en stor resdag och bara på Vasaplan stod det ett femtontal personer och väntade. Vi satte svärmor i en taxi som råkade komma förbi, men jag rekommenderade tjejen på Länstrafiken att snabbt fixa en buss eller tillkalla taxibilar längs hela linjen (17 hållplatser...). Ca 10 minuter efter ordinarie avgångstid dök det faktiskt upp en buss, så där var Swebus ganska snabba ändå. Den hann naturligtvis inte ut innan incheckningen stängde, men förmodligen innan planen hade lyft i alla fall... Ja, en helt vanlig dag som flygbussresenär i Umeå! (Som "kuriosa" kan nämnas att jag tror att det var den tur som skulle gått 15.20 som sattes in på turen 15.00, så resultatet lär ha blivit att turen efter inte heller gick som den skulle...)
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 19 november 2008, 11:19:09 AM(Som "kuriosa" kan nämnas att jag tror att det var den tur som skulle gått 15.20 som sattes in på turen 15.00, så resultatet lär ha blivit att turen efter inte heller gick som den skulle...)
Att ha en avgång 15:00 och ännu en 15:20 leder till ett annat intressant fenomen. Alla som ska med 15:20-turen tar 15:00-turen istället, antagligen för att komma ut i god tid... vilket leder till en överfull buss som följs av en som nästan är tom.
Citat från: Verspieder skrivet 19 november 2008, 11:28:13 AM
Att ha en avgång 15:00 och ännu en 15:20 leder till ett annat intressant fenomen. Alla som ska med 15:20-turen tar 15:00-turen istället, antagligen för att komma ut i god tid... vilket leder till en överfull buss som följs av en som nästan är tom.
Men då är det ju en utmärkt lösning att man ersätter båda dessa turer med en buss 15.10! ;)
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 19 november 2008, 11:34:46 AM
Men då är det ju en utmärkt lösning att man ersätter båda dessa turer med en buss 15.10! ;)
Då första bussen blir minst 10 min sen pga biljetthantering (förköp existerar inte, och ytterst få vet att de kan betala med VISA-kort) och den andra kommer 5 min före tidtabellen pga nonstop-körning så blir ju resultatet nästan så ändå! ;)
Angående Umeå flygplats, lär det behövas fler flygbussavgångar framöver:
"SAS lägger ner linjen Örnsköldsvik - Stockholm den 15 december. Samtidigt väljer man att satsa i Umeå."
http://www.vk.se/Article.jsp?article=231939
Råkar man komma med en buss till flygplatsen i umeå så får man inte ha med sig något bagage som behöver checkas in, för då fastnar man bara i den långsamma säkerhetskontrollen, vilket man riskerar att göra ändå. Det är synd att man inte får någon möjlighet att vara ute i god tid. ::)
Ska man till flyget, tåget etc så kan man inte åka några minuter innan incheckningen stänger, tågdörrarna stängs osv.
Man måste ha marginal.
Minns att när jag körde taxi så fanns det en del kunder som ville åka typ 20 minuter innan incheckningen stängde, fastän det tog 30 minuter att köra. Det brukar gå bra, men man hoppas faktiskt att de lär sig nån gång genom den hårda vägen att de missar flyget. :D
Jag vill jämföra med flygplatsen i Kiruna, om man tar flygbussen som går en viss del av året så kommer den till flygplatsen runt 30 minuter innan take-off och åker man sambokad taxi som jag gjorde senast så kommer man dit 30-35 minuter innan take-off.
Ska man hålla på och checka in massa saker så tar det lite tid och har man otur så är det kö dit, då får man nästan börja tänka på att snabbt få av sig alla sakerna och springa genom säkerhetskontrollen.
Men jag körde bara på handbagage senast och det var ingen kö till den manuella incheckningen när jag kom (jag checkade dock in på internet dagen innan).
Citat från: ch skrivet 19 november 2008, 12:52:09 PM
Ska man till flyget, tåget etc så kan man inte åka några minuter innan incheckningen stänger, tågdörrarna stängs osv.
Man måste ha marginal.
Minns att när jag körde taxi så fanns det en del kunder som ville åka typ 20 minuter innan incheckningen stängde, fastän det tog 30 minuter att köra. Det brukar gå bra, men man hoppas faktiskt att de lär sig nån gång genom den hårda vägen att de missar flyget. :D
Nu hänger jag inte riktigt med?
I Umeå går det en specifik flygbusstur till varje avgående flight. Denna flygbuss avgår från Vasaplan 55 minuter innan dess att flyget avgår. Flygbussen ankommer således flygplatsen endast 2-5 minuter (!!) innan dess att incheckningen stänger en halvtimme innan avgång. (Både SAS och Norwegian stänger incheckning och bagage-drop 30 minuter innan avgång.)
Detta är ett stort problem och något som jag har tjatat om i flera år, men Länstrafiken vill behålla denna snäva ankomsttid. Så i Umeå går det inte att ha marginal om man vill åka flygbuss. Om man vill ta en tidigare buss så får man ta den som ansluter till planet innan, men då får man räkna med att sitta på flygplatsen i flera timmar. Om man ska åka med ett plan kl. 16.20 så avgår flygbussen 15.25, d.v.s. med ankomst till flygplatsen ca 15.50. Om man vill ta bussen före så ankommer den till flygplatsen kl. 13.10.
Det självklara alternativet för mig numera är att ta taxi och det har jag lärt mig "den hårda vägen" - genom att
tre gånger på raken komma till flygplatsen 10-15 minuter
efter det att incheckningen stängt för att flygbussen var kraftigt försenad. Som tur var fick vi åka med planen ändå, men åtminstone en av gångerna avgick flyget ca 15 minuter försenat p.g.a. att man valde att invänta flygbussresenärerna...
/Jessika
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 11:53:04 AM
Jo jag tycker nog att man kan jämföra Umeå med Kalmar i detta fall, flygbusstrafiken var nog lite mer omfattande i Kalmar.
Umeå: ~800.000 resenärer/år
Kalmar: ~200.000 resenärer/år
Källa: lfv.se
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 13:46:37 PM
Jo men antal resenärer är inte huvudintresset utan antal avgångar, innan förändringen skedde i Kalmar var det fler avgångar/ankomster men med avsevärt mindre flygplan än t.ex i Umeå.
Flygbusstrafiken i Kalmar innehöll alltså fler turer då än i Umeå nu.
Med så pass stor skillnad i resandevolym så tycker nog inte jag att jämförelsen känns helt relevant..
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 13:46:37 PM
Jo men antal resenärer är inte huvudintresset utan antal avgångar, innan förändringen skedde i Kalmar var det fler avgångar/ankomster men med avsevärt mindre flygplan än t.ex i Umeå.
Flygbusstrafiken i Kalmar innehöll alltså fler turer då än i Umeå nu.
Men visst måste det vara stor skillnad mellan Umeå och Kalmar? Jag kollade snabbt nu och Kalmar verkar bara ha 6 avgångar en vanlig vardag (SAS och Kalmarflyg). Eller har Kalmar haft så mycket tätare trafik innan? Umeå har
17 reguljära avgångar en vanlig vardag, varav 13 till Stockholm (SAS, Norwegian och Malmö Aviation), 2 till Luleå (Next Jet) och 2 till Östersund (Next Jet). Dessutom avgår det en del charterflyg, kanske ett per dag i snitt.
Det är bara bussanslutning till Stockholmsplanen, men det är klart att även övriga passagerare åker flygbussen ut till flyget om det går. Ibland är det en och samma buss (en helt vanlig enkelbuss utan bagagehyllor) som ansluter till alla tre Stockholmsplan när de går nästan samtidigt. Det är inte kul på stora resdagar kan jag berätta...
/Jessika
Själv flyger jag aldrig med bagage, efter att pga försenat bagage ha missat flygbussen från Kallax och fått vänta 2-3 timmar på nästa. Jag är helt klart för en integrering av flygtrafik i vanliga linjenätet. I nödfall får man väl göra som i Ronneby, där man kan gå från flygplatsen in till Kallinge och ta stadsbuss därifrån. :)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 14:00:53 PM
Ja det var fler avgångar från Kalmar 2006 t.ex
Okej! :)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 14:00:00 PM
Varför kör man då inte fler flygbussturer då? kan man undra??
Om man antar att det är ett 10 tal avgångar till Stockholm som är merparten av trafiken och dessa flygs med kärror som tar 100+ passagerare är det självklart att det på årsbasis blir fler passagerare jmf en flygplats med 10 avgångar som flygs med plan som tar 25-50 passagerare, kravet på flygbusstrafik påverkas dock inte lika mycket
Om en buss ansluter till 2-3 flygplan med totalt över 300 passagerare och mer än hälften väljer att ta flygbussen ut till flygplatsen så ställs det faktiskt vissa krav på flygbusstrafiken. Här krävs det kunskap och logistik för att flygbusstrafiken inte ska totalhaverera och det är tyvärr exakt detta som saknas idag.
T.ex. förra året åkte jag 10.15-flyget på skärtorsdagen och hade en fruktansvärd resa ut till flygplatsen med en buss som var totalt proppfull redan halvvägs med bagageberg överallt o.s.v. Denna buss anslöt till tre stora Stockholmsplan och man hade satt in en vanlig enkelbuss och det fanns inga extrabussar i beredskap. Flera hållplatser fick bara köras förbi - d.v.s. dessa passagerare lämnades helt åt sitt öde - och alla flyg blev försenade. Av en slump kom jag att åka
exakt samma flyg på skärtorsdagen i år och
exakt samma sak händer igen! Och sedan upprepades
exakt samma sak på valborgsmässoafton och nationaldagen!! Det finns alltså ingen fungerande organisation. Man kan inte ens säga att Veolia/Länstrafiken/vem-det-nu-är-som-är-ansvarig borde ha lärt sig av misstagen, för en barnunge hade kunnat räkna ut i förhand att det skulle varit extremt många passagerare på dessa turer.
Hade det däremot varit småplan så hade ju alla passagerare fått plats i bussen om de hade velat. Alltså tycker jag det är lite skillnad. :)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 14:04:32 PM
Det jag ville visa var att man i Kalmar med gott resultat integrerat trafiken i det vanliga linjenätet varför frågan borde ställas varför man inte gör så i Umeå också, som både Greger o Jessica visat verkar det ju finnas ett underlag.
En sådan förändring innebär ju också lättare att välja en avgång beroende på hur långt innan man vill (behöver) vara framme, åker jag i tjänsten med en mapp med papper som enda bagage räcker kanske 5 min medans barnfamiljen med barnvagn och ett otal väskor kanske behöver vara där en timme innan.
Där är vi helt och hållet överens! Som jag förstår det så ville Veolia ha en sådan förändring, men Länstrafiken och Umeå kommun sa nej. Nu är tydligen Swebus för en sådan förändring - Länstrafiken säger fortfarande nej. Ett annat problem är att det numera inte går någon direktbuss mellan Umeå och Obbola, utan Obbolabussen går via Holmsund, alltså på "fel" sida älven. Tidigare kunde man nämligen åka Obbolabussen ut till flyget och hade då avsevärt mycket fler möjligheter att åka när man ville. Nu är det bara flygbussen eller taxi som gäller.
Länstrafiken säger visserligen att man alltid kan ta taxi ut om flygbussen inte kommer eller är försenad och man får då ersättning via "resegarantin". Det är bara det att det:
(1) inte är helt lätt att få tag i en taxi om det är en massa flyg som just ska gå,
(2) det alltid tar minst en halvtimme extra om man vill ha taxi med bilbarnstol.
Slutsats återigen - man försäkrar sig att komma ut i tid till flygplatsen och att få bilbarnstol i taxin genom att ta taxi från första början och strunta i flygbussen.
/Jessika
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 14:15:21 PM
Att förlänga varannan tur på linje 5 till Alvik vore nog det enklaste, kostar snabbt uträknat en buss.
Hm, exakt samma förslag reste min sambo på lunchen... ::)
Jag är ju mer för någon slags ringlinje som går Vasaplan - Teg - Alvik - Ålidhem etc. - Vasaplan och gärna åt båda hållen. Den skulle även kunna användas på andra sätt, t.ex. för dem på Teg som ska upp till NUS och Universitetet.
/Jessika
Det är bara fyra kilometer till flygplatsen från centrum. Tre kilometer från Ålidhem. Taxi är väl ingen astronomisk summa om man delar den med nån, och är plånboken såpass tom är det inte omöjligt för de flesta människor att promenera dit på en timme. Jag tycker att man är lite dum om man väntar i en halvtimme på en buss som kanske inte kommer, om man har ett plan att hinna med. Har man lite motivation att komma med planet går det också att sträcka upp en tumme i vädret och lifta dit. Men folk är nog för blyga för det. Jag tycker därför att det är lite konstigt att att man gladeligen går ut i pressen och skyltar med att man inte vågade försöka ordna situationen för sig själv.
Citat från: Andy skrivet 19 november 2008, 14:58:22 PM
Det är bara fyra kilometer till flygplatsen från centrum. Tre kilometer från Ålidhem. Taxi är väl ingen astronomisk summa om man delar den med nån, och är plånboken såpass tom är det inte omöjligt för de flesta människor att promenera dit på en timme. Jag tycker att man är lite dum om man väntar i en halvtimme på en buss som kanske inte kommer, om man har ett plan att hinna med. Har man lite motivation att komma med planet går det också att sträcka upp en tumme i vädret och lifta dit. Men folk är nog för blyga för det. Jag tycker därför att det är lite konstigt att att man gladeligen går ut i pressen och skyltar med att man inte vågade försöka ordna situationen för sig själv.
Nu har du nog inte läst vad som har skrivits i denna tråd?
Jag tycker inte det är okej att flygbussen gång på gång ställs in för att man har glömt bort turer eller att man som passagerare inte kommer med för att den kör fel väg eller proppfull. Sedan är det inte helt lätt att få tag i en taxi på ett par minuter. Och det är inte heller så att man börjar ringa efter taxi så fort flygbussen är en minut försenad eftersom den så ofta är just väldigt mycket försenad. Flygbussen ska gå från Ålidhem 45 minuter före flygets avgång, d.v.s. 15 minuter före dess att incheckningen stänger. Flygbussen är ju alltid försenad ut till Ålidhem, så man kanske inte ringer efter taxi förrän den är 10 minuter sen (annars skulle man få ringa efter taxi varje gång...). Låt säga att det tar ytterligare en kvart innan taxin kommer (ingen omöjlighet) och att det sedan tar minst 5 minuter ut till flygplatsen. Du är då där 15 minuter efter det att incheckningen stängt. Förmodligen kan det vid vissa tider ta
ännu längre tid innan taxin kommer. Ibland när man ringer efter taxi går det inte ens att ställa sig i kö på en bil och då kan det ta en bra bit över en halvtimme innan taxin äntligen kommer.
Ja, man kan i teorin promenera ut till Alvik från Ålidhem med alla sina väskor för det är "bara" 3 km, men även då lär du missa ditt flyg... Man går inte hela den vägen med bagage på 10 minuter...
Att ställa sig och lifta på en bussgata? ???
Är det orimliga krav att ställa att flygbussen borde gå som utlovat enligt tidtabellen? Om man som individ anses vara korkad/lat/snål om man har förväntningar på att flygbussen ska vara pålitlig, kan man ju lika gärna kan lägga ner linjen. Jag tycker det är superbra att någon äntligen går ut i pressen så att det ställs lite krav! Umeå är en alltför stor stad för att klara sig utan en fungerande flygbusslinje. Och dessa personer försökte ju "ordna situationen för sig själva" genom att just ringa efter taxi!
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 19 november 2008, 15:25:17 PM
Flygbussen är ju alltid försenad ut till Ålidhem, så man kanske inte ringer efter taxi förrän den är 10 minuter sen (annars skulle man få ringa efter taxi varje gång...). Låt säga att det tar ytterligare en kvart innan taxin kommer (ingen omöjlighet) och att det sedan tar minst 5 minuter ut till flygplatsen. Du är då där 15 minuter efter det att incheckningen stängt.
/.../
Är det orimliga krav att ställa att flygbussen borde gå som utlovat enligt tidtabellen? Om man som individ anses vara korkad/lat/snål om man har förväntningar på att flygbussen ska vara pålitlig, kan man ju lika gärna kan lägga ner linjen. Jag tycker det är superbra att någon äntligen går ut i pressen så att det ställs lite krav! Umeå är en alltför stor stad för att klara sig utan en fungerande flygbusslinje. Och dessa personer försökte ju "ordna situationen för sig själva" genom att just ringa efter taxi!
/Jessika
Med de tidsramarna och förseningarna är det besynnerligt att folk använder sig av flygbussen. Jag hade inte gjort det. Jag hade inte riskerat flygbiljetter och hotell för tiotusentals kronor, för att spara den slanten. Varför åker folk med den bussen ändå? Förbjuder länstrafiken andra flygbussar? Gör de det är det rent och skärt förtryck av folket, annars finns stora pengar att tjäna för den som kan sköta det snyggt.
Hade jag stått i Ålidhem i söndags hade jag försökt ringa någon som kunde skjutsa mig till flygplatsen om taxi skulle ta för lång tid, alternativt promenerat mot Kolbäcksvägen för att lifta. Tio personer och ingen kan ringa en vän som kör?
Citat från: Andy skrivet 19 november 2008, 16:14:19 PM
Med de tidsramarna och förseningarna är det besynnerligt att folk använder sig av flygbussen. Jag hade inte gjort det. Jag hade inte riskerat flygbiljetter och hotell för tiotusentals kronor, för att spara den slanten. Varför åker folk med den bussen ändå? Förbjuder länstrafiken andra flygbussar? Gör de det är det rent och skärt förtryck av folket, annars finns stora pengar att tjäna för den som kan sköta det snyggt.
Hade jag stått i Ålidhem i söndags hade jag försökt ringa någon som kunde skjutsa mig till flygplatsen om taxi skulle ta för lång tid, alternativt promenerat mot Kolbäcksvägen för att lifta. Tio personer och ingen kan ringa en vän som kör?
Men det är exakt det som är problemet! Folk väljer ju i allt högre grad att ta taxi ut till flyget eftersom flygbussen är helt opålitlig. Det pågår visserligen en "diskussion" om man ska köra turerna lite tidigare så att man kommer i tid till flyget, men det verkar inte ändras än på länge. Både jag och min sambo flyger ofta, flera gånger i månaden. Jag vet inte när vi senast åkte flygbuss - i våras någon gång? Jag har helt gett upp flygbussen. Jag tänker inte ta den risken mer förrän Länstrafiken kan övertyga mig att flygbussen är pålitlig - och det har de inte lyckats med än. Flygbusslinjen är ju upphandlad, så det är Swebus som kör den.
Tio personer behöver minst 3 vänner som kan köra. Det kan nog vara ganska svårt att få fatt i, på de få minuterna som man har på sig...
/Jessika
Citat från: ch skrivet 19 november 2008, 12:52:09 PM
Ska man till flyget, tåget etc så kan man inte åka några minuter innan incheckningen stänger, tågdörrarna stängs osv.
Man måste ha marginal.
Minns att när jag körde taxi så fanns det en del kunder som ville åka typ 20 minuter innan incheckningen stängde, fastän det tog 30 minuter att köra. Det brukar gå bra, men man hoppas faktiskt att de lär sig nån gång genom den hårda vägen att de missar flyget. :D
Ett tag i slutet av 1980-talet var det till och med så att SAS Limousine bestämde när man skulle åka hemifrån utifrån vilket flygplan man skulle åka med. Eftersom det var samåkning hade man som kund inte mycket att säga till om. Det där fungerade väldigt dåligt och även om det på den tiden inte var några säkerhetskontroller så kunde man ändå fastna i incheckningen på Arlanda.
Samma system användes vid presskonferensen när SAS Limousine skulle presenteras. Min kollega och jag (det var tidningen järnvägar! på den tiden) åkte från Bandhagen 45 minuter innan presskonferensen började på Arlanda. Det fungerade naturligtvis inte utan vi kom 10 minuter för sent dit. Dagens Nyheters team råkade ännu värre ut: de kom en halvtimme för sent men det berodde också på att limousinen hämtade dem 20 minuter efter överenskommen tid.
Citat från: Jessika skrivet 19 november 2008, 16:23:00 PM
Flygbusslinjen är ju upphandlad, så det är Swebus som kör den.
Exakt, länstrafiken har monopol (ett fult ord). Kommersiellt gångbara saker ska inte skötas offentligt, då blir det så här. Om någon kan sköta det bättre utan subsidier, låt dem göra det. Offentliga bolag ska inte måna om sin marknadsandel, de ska sköta det ingen annan vill göra.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 november 2008, 16:31:35 PM
Ett tag i slutet av 1980-talet var det till och med så att SAS Limousine bestämde när man skulle åka hemifrån utifrån vilket flygplan man skulle åka med. Eftersom det var samåkning hade man som kund inte mycket att säga till om. Det där fungerade väldigt dåligt och även om det på den tiden inte var några säkerhetskontroller så kunde man ändå fastna i incheckningen på Arlanda.
Så är det fortfarande i Umeå idag! Åker man i tjänsten så är det ett visst bolag man ska åka med. Man ringer dagen innan och beställer sin taxi till t.ex. kl. 06.10; jag tycker om att vara i tid och vill inte vara ute i sista minuten. Taxibolaget frågar dock alltid vilket flyg man ska med och man svarar sanningsenligt Norwegian kl. 07.00. Problemet är dock att taxibolaget inte verkar inse sina begränsningar i att ta emot bokningar så när de väl ska planera sina körningar där på morgonen så har de bokat upp alldeles för många körningar till strax efter klockan sex. Då prioriteras de som ska med SAS och Malmö Aviation eftersom de planen går tidigare och vi som ska med Norwegian får stå och vänta upp till en kvart på våra bilar.
Så även med taxi kan det faktiskt vara problem att ta sig ut till flyget i denna stad... :-\
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 19 november 2008, 16:47:41 PM
Så är det fortfarande i Umeå idag! Åker man i tjänsten så är det ett visst bolag man ska åka med. Man ringer dagen innan och beställer sin taxi till t.ex. kl. 06.10; jag tycker om att vara i tid och vill inte vara ute i sista minuten. Taxibolaget frågar dock alltid vilket flyg man ska med och man svarar sanningsenligt Norwegian kl. 07.00. Problemet är dock att taxibolaget inte verkar inse sina begränsningar i att ta emot bokningar så när de väl ska planera sina körningar där på morgonen så har de bokat upp alldeles för många körningar till strax efter klockan sex. Då prioriteras de som ska med SAS och Malmö Aviation eftersom de planen går tidigare och vi som ska med Norwegian får stå och vänta upp till en kvart på våra bilar.
Så även med taxi kan det faktiskt vara problem att ta sig ut till flyget i denna stad... :-\
/Jessika
Taxibolaget skall väl inte lägga sig i när man vill åka. Möjligen kan de säga att de inte har några bilar disponibla vid den tidpunkten.
Tur att man bor i Borås. Här är det bara att säga när man vill att taxin skall hämta och när tåget eller flyget går. Det blir alltid den tiden som jag vill ha bilen hemifrån - och ofta kommer den fem minuter innan. Dessutom brukar jag få beröm av taxitelefonisten för att jag vill ha cirka 10 minuter extra på mig till tåget och cirka 30 minuter före incheckningens stängande till flyget.
Även flygbussen från Borås till Landvetter fungerar bra men den går för sällan. Den går på fast turlista med hyfsad anpassning till Stockholms-flygen. Vilket jag inte har någon nytta av då jag aldrig flyger till Stockholm.
Umeås flygbussproblem är väl förhoppningsvis av övergående natur, och kanske är det en av anledningarna till att man inte tycks vilja bygga upp en fungerande från/till-flygplatsen-trafik. När Botniabanan har invigts (är det 2010?) lär väl passagerarsiffrorna på flyget rasa. Och då blir det ännu svårare att få till en bra förbindelse till flygplatsen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 14:15:21 PM
Att förlänga varannan tur på linje 5 till Alvik vore nog det enklaste, kostar snabbt uträknat en buss.
Lägger man till en buss på omloppet och inför enbart ledvagnar på linjen borde det gå, ja. Betänk att 5:an redan idag ofta är överfylld när den ankommit universitetet från Carlshem, mot centrum. I veckan var jag tvungen att neka förvånade resenärer på sjukhuset att kliva på då det inte gick in fler. Det hände aldrig förr, men blir allt vanligare numera.
Förlänga varannan tur? Det verkar lite lite på en linje som bara har halvtimmestrafik idag, dvs en buss i timmen vid flyget. Jag skulle vilja få in fler avgångar totalt på femman och därmed ut en vagn som vänder vid flyget var 20:e minut, samt de till att föraren har en lagom lång rast (inkl lossnings/biljettförsäljningstid) på flygplatsen.
Att endast förlänga några turer per linje är jag lite tveksam till. Det blir så ojämnt då. Linje 1 är idag förlängd en gång i timmen till/från Klockarbäcken när det är 15-minuterstrafik. Detta har lett till ett schema där att 3 bussar/timme har en 20-minutersrast i på Umedalens vändslinga. Det är rastminuter som du inte kan göra något på, men ändå kan arbetsgivaren då korta ner samma antal rastminuter i centrum, och låta förarna köra längre på samma linje pga att man ju haft sin lagliga rast (ute i skogen).
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 22:27:44 PM
Jag tror inte att det kommer att påverka flyget mer än kanske 10-15%, tjänsteresenärerna lär fortsätta att flyga istf att sitta 5 timmar på tåget, ska man åka fram o åter över dagen är ju tåget inget alternativ då.
Det är t.o.m. sagt att det ska ta 5 ½ timme... Så vill man vara i Stockholm till lunch får man välja mellan ett tåg klockan 6 på morgonen eller ett flyg vid tiotiden. Flyget kommer nog vara fortsatt attraktivast för både privatresor och tjänsteresor. Tågresan måste nog ner till 4 timmar för att tåget ska kännas som ett bättre alternativ. Då tar det visserligen lite längre tid än flyget, men man slipper byten och väntetider.
/Jessika
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 22:39:58 PM
Ok!
Förhoppningsvis har man hunnit arbeta bort en del problem med tidshållningen till 2010, idag är det ju stora problem med detta på järnvägssidan, blir det sedan prismässigt attraktivt att fortsätta flyga....
Hur är det? ska tågtrafiken skötas med Rikstrafikens understöd eller drivas på marknadsmässiga grunder?
problemet med restiderna påverkas nog av att Ådalsbanan fortfarande inte är upprustad så där lär de bli lägre farter. Om det går att driva linjen kommersiellt eller om det behövs subventioner beror nog på hur många man kan locka över till tåget. Kanske provar man kommersiellt men om detta inte skulle fungera får nog Rikstrafiken får gå in. Dock så kommer nog flyget att fortsätta så även i framtiden behövs en fungerande kollektivtrafik till flygplatsen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 22:30:52 PM
Det beror ju på hur mkt extra pengar man vill satsa, att köra 1 timmestrafik + extra förstärkning morgon o kväll kan man ju klara med en buss extra omloppsmässigt, allt utöver detta kräver säkerligen mer resurser än vad man förfogar över idag.
Ja, satsningen kommer att kräva mer resurser och därmed mer pengar än man har idag, det är helt klart.
Frågan är hur mycket man kan ändra om och utöka i nuvarande avtal.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2008, 22:39:58 PM
Ok!
Förhoppningsvis har man hunnit arbeta bort en del problem med tidshållningen till 2010, idag är det ju stora problem med detta på järnvägssidan, blir det sedan prismässigt attraktivt att fortsätta flyga....
Hur är det? ska tågtrafiken skötas med Rikstrafikens understöd eller drivas på marknadsmässiga grunder?
Jag måste erkänna att jag inte har hängt med i den diskussionen... Jag är faktiskt osäker på om det överhuvudtaget kommer gå några tåg hela sträckan Umeå - Stockholm? Det har ju sagts att det ska ta 5,5 timmar, men det kanske innebär byte i Sundsvall? Personligen har jag svårt att se hur tåget skulle kunna konkurrera med flyget om man reser från Umeå till Uppsala eller Stockholm - om det inte blir väldigt stora prisskillnader. Den intressanta trafiken lär vara den regionala, mellan Umeå och Sundsvall. Och i debatten jämför man då bara tåget med bil och buss - inte med flyg.
Det tåg som kommer gå på sträckan Umeå - Sundsvall heter X61 Coradia Lirex (andra har säkert bättre koll på det än vad jag har) och det klarar bara 180 km i timmen. Det är Norrtåg som har beställt tåget, men jag vet inte heller vad det är för något? Som jag har förstått debatten i media så ville man ha ett avsevärt snabbare tåg eftersom banan klarar hastigheter upp till 250 km i timmen, men de som var snabbare klarade inte snö och kyla... Våren 2011 är det dags för invigning.
Sammanfattningsvis - jag har svårt att tro att flyget kommer försvinna i och med Botniabanan. Däremot kanske trafiken minskar, men det lär finnas ett fortsatt behov av flygbussar.
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 20 november 2008, 09:46:27 AM
Jag måste erkänna att jag inte har hängt med i den diskussionen... Jag är faktiskt osäker på om det överhuvudtaget kommer gå några tåg hela sträckan Umeå - Stockholm? Det har ju sagts att det ska ta 5,5 timmar, men det kanske innebär byte i Sundsvall? Personligen har jag svårt att se hur tåget skulle kunna konkurrera med flyget om man reser från Umeå till Uppsala eller Stockholm - om det inte blir väldigt stora prisskillnader. Den intressanta trafiken lär vara den regionala, mellan Umeå och Sundsvall. Och i debatten jämför man då bara tåget med bil och buss - inte med flyg.
Det tåg som kommer gå på sträckan Umeå - Sundsvall heter X61 Coradia Lirex (andra har säkert bättre koll på det än vad jag har) och det klarar bara 180 km i timmen. Det är Norrtåg som har beställt tåget, men jag vet inte heller vad det är för något? Som jag har förstått debatten i media så ville man ha ett avsevärt snabbare tåg eftersom banan klarar hastigheter upp till 250 km i timmen, men de som var snabbare klarade inte snö och kyla... Våren 2011 är det dags för invigning.
Sammanfattningsvis - jag har svårt att tro att flyget kommer försvinna i och med Botniabanan. Däremot kanske trafiken minskar, men det lär finnas ett fortsatt behov av flygbussar.
/Jessika
Nja, det är väl troligt att SJ också kommer att köra med något av sina snabbare tåg, som gör minst 200 km/tim. Kanske men rentav hinner få fram tåg som gör 250 km/tim till 2011.
Coradia Lirex är en version av de nya pendeltågen, X60, i Stockholm. De är dock bättre anpassade för långa resor och har naturligtvis toalett och så.
Men i vilket fall som helst så torde flyget till och från Umeå bli kvar. Så det är nog lika bra att försöka lösa problemet med flygbussar nu.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 november 2008, 10:55:12 AM
Men i vilket fall som helst så torde flyget till och från Umeå bli kvar. Så det är nog lika bra att försöka lösa problemet med flygbussar nu.
Hade man inte pratat om att bygga en Storflygplats i Nordmaling i anslutningen till Botniabanans station på orten. På så vis kunde Ö-vik och Umeå åka tåg på 20 - 25 min till sin flygplats. Plus att fler turer osv kan köras då 2 städer med resande delar på en flygplats. Även fler utlandsresor kan köras. Samordningsvinster alltså.
Eller blir det ingenting av dessa bra men lösa planer?
PS minns ingen källa vart jag läst detta så ni får ingen hänvisning....
/Jona
Citat från: Jona skrivet 20 november 2008, 19:19:38 PM
Hade man inte pratat om att bygga en Storflygplats i Nordmaling i anslutningen till Botniabanans station på orten. På så vis kunde Ö-vik och Umeå åka tåg på 20 - 25 min till sin flygplats. Plus att fler turer osv kan köras då 2 städer med resande delar på en flygplats. Även fler utlandsresor kan köras. Samordningsvinster alltså.
Eller blir det ingenting av dessa bra men lösa planer?
PS minns ingen källa vart jag läst detta så ni får ingen hänvisning....
/Jona
Jag kan inte heller ge någon källa, men min uppfattning är att det "bara" är ett förslag. Någon seriös diskussion om detta har jag inte hört på länge. Även om det kan tyckas rationellt och bra, tror jag att umeborna hemskt gärna vill ha kvar sin centrala flygplats (4 km från centrum). De enda som vill flytta dem är väl de som bor på Teg och har planen precis över sig. Men någon gång i framtiden kanske? Nu skär ju SAS ner på trafiken från Ö-vik och vi har trots allt flera flygplatser ganska tätt - det kanske är ohållbart i längden?
/Jessika
Drabbade buss-resenärer ersätts
- De drabbade ska naturligtvis ha ersättning. Det säger Ulrica Sundström, trafikchef på Swebus i Umeå, om en händelse för en dryg vecka sedan då ett sällskap på tio personer tvingades boka om sina biljetter eftersom flygbussen aldrig kom.
Västerbottens-Kuriren
http://www.vk.se/Article.jsp?article=233844 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=233844)
Det är väl bra att de får ersättning för taxiresan, fast flygbiljetterna då? Nu bokade ju flygbolagen om dem gratis, men hade Länstrafiken annars gått in och betalat ombokningarna? Jag har försökt få besked flera gånger från Länstrafiken om de ersätter flygbiljetterna om man missar flyget p.g.a. att den anslutande flygbussen inte dyker upp eller är kraftigt försenad, men jag har hittills inte fått något svar på just det.
Kul också att det står: "- Chauffören upplever nog att han kört sträckan." :) ???
/Jessika (åker imorgon taxi till flyget...)
Normalt sett brukar inte transportvillkoren ersätta såna utlägg.