Citat från: JDS skrivet 12 november 2008, 22:56:54 PM
Jaha, men om det då blir ännu värre, vad gör man då? Skjuter några förare eller?
Du beskriver det på ett så bakvänt sätt! Så här är det i praktiken: Om företaget vill ha hjälp av personalen med att förbättra sitt resultat, så måste det ha personalen på sin sida. Har man en gång förlorat dem, så vinner man garanterat inte tillbaka dem genom att på sin höjd tala om att "bibehålla" förmåner! Inse följande: Förarna har inget att förlora, så när arbetsledningen försöker lura i dem något annat så ekar det bara tomt. Varför ska jag anstränga mig om jag ändå kan bli av med tjänstekortet (när blev det en "förmån utöver avtalet" förresten?) för att de andra kör så dåligt, är en berättigad fråga! Även om man väldigt gärna vill betrakta personalen som en enhetlig klump som kan tilltalas med "ni", så är den inte det!
Det finns inget "Tjänstekort" längre, numera kan förarna få "låna" färdbevis om man behöver det för att utföra sitt arbete, alternativt tillhandahållas säsongskort eller motsvarande om man arbetar stadigvarande, men det är inget som är reglerat i något avtal.
Sedan SL började fakturera operatörerna för varje uttaget kort så har det blivit en rejäl kostnad, hörde förresten bland en av dem som räknat på spårtrafiken att man kommer att ta bort det generella årskortet och ersätta det med utkvitterbara kort för de tjänstegrupper som behöver resa med t.ex buss eller annat färdmedel.
CitatSedan SL började fakturera operatörerna för varje uttaget kort så har det blivit en rejäl kostnad, hörde förresten bland en av dem som räknat på spårtrafiken att man kommer att ta bort det generella årskortet och ersätta det med utkvitterbara kort för de tjänstegrupper som behöver resa med t.ex buss eller annat färdmedel.
Om man blir stående med en havererad buss då? I SL-trafiken är det ej tillåtet att åka på uniformen.
CitatEftersom man inte tillhandahåller färdbevis kan man anta att denna paragraf har eller kommer att förändras, när jag började åkte man t.om på SL märket från Sporrong....
Okej, men om jag minns rätt såhär på kvällskvisten så är det fortfarande ej tillåtet.
När drogs tjänstekortet in? När jag slutade jobba på SL 1993 fanns denna fömån kvar med fria resor för SL-anställda i hela länet.
/Peter
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2008, 23:34:24 PM
Det finns inget "Tjänstekort" längre, numera kan förarna få "låna" färdbevis om man behöver det för att utföra sitt arbete, alternativt tillhandahållas säsongskort eller motsvarande om man arbetar stadigvarande, men det är inget som är reglerat i något avtal.
Vadå inte reglerat i något avtal? Om förarna har ett tjänstekort så lär det väl stå i deras avtal att de har rätt till det? Du uttrycker dig lika luddigt som vanligt. Kan du förklara så att en som har jobbat tio år i SL-trafiken förstår, i stället för att använda något mystiskt chefsspråk?
Entreprenörerna i Stockholm delar ut SL:s "företagskort" eller säsongskort till sina heltidsanställda. Ni kan ju själva klura ut hur roligt det skulle bli för oss anställda om detta skulle dras in när restiderna inte är betalda. *Fram med remsan och betala för att kunna åka och hämta sin bil på depån* :-X
Citat från: Mrbuss skrivet 13 november 2008, 10:42:38 AM
*Fram med remsan och betala för att kunna åka och hämta sin bil på depån* :-X
dem skulle bara våga...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2008, 07:02:07 AM
Det finns såvitt jag vet inte längre några sådana "avtal" om du med avtal menar kollektivavtal, däremot finns det lokala överenskommelser i en del fall.
En försvarlig del av de lokala överenskommelserna är ju också kollektivavtal, och detta borde ju ingå i kollektivavtalet för stockholmsförarna. I annat fall måste man ju först ha förhandlat bort förmånen i fråga, och därefter förhandlat tillbaka den i något icke-kollektivavtal. Och det verkar ju ytterst besynnerligt att någon från personalens sida skulle gå med på den idén...
Citat från: JDS skrivet 13 november 2008, 23:02:56 PM
En försvarlig del av de lokala överenskommelserna är ju också kollektivavtal, och detta borde ju ingå i kollektivavtalet för stockholmsförarna. I annat fall måste man ju först ha förhandlat bort förmånen i fråga, och därefter förhandlat tillbaka den i något icke-kollektivavtal. Och det verkar ju ytterst besynnerligt att någon från personalens sida skulle gå med på den idén...
Rätten till tjänstekort har mig veterligen aldrig funnits med i några kollektivavtal förutom möjligen hos de kommunala bolagen. Är dessutom helt omöjligt att ha med en sådan "rättighet" eftersom det är trafikhuvudmannen som äger och ansvarar för taxor etc.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2008, 23:28:26 PM
Detta är ju tjänsteresa, däremot får man rent skattetekniskt inte använda kortet för resa t/fr jobbet-bostaden.... detta är ju en orsak till att man vill komma bort från korten och enbart ha biljetter som gäller när du har "passresa" i tjänsten, typ som SJ:s gamla Passresekort.
Ja, men ett sådant kort har ju alltid funnits i SL-trafiken. Tidigare hette det obeskattat tjänstekort, numera finns också "obeskattat företagskort" och det har alltid gällt, och gäller, EXAKT på det sätt du syftar på, endast för tjänsteresor (alltså inte för resor till och från arbetet).
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2008, 23:28:26 PM
Man slipper då en massa debatter med skattemyndigheten, att SL numera tar fullt betalt för att tillhandahålla korten gör ju sitt till också.
Äh! Att man skulle behöva debattera med skattemyndigheten är helt enkelt inte sant, just eftersom det obeskattade tjänstekortet för enbart tjänsteresor fortfarande finns och har en motsvarighet för entreprenörspersonal. Möjligen kan de ha synpunkter på det utbredda bruket att åka omkring privat på ett kort för tjänsteresor, men det är inte samma diskussion.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2008, 23:28:26 PM
att SL numera tar fullt betalt för att tillhandahålla korten gör ju sitt till också.
Vad beror detta på då?? är de bara politikerna som är giriga eller vad handlar de om, att tillhandahålla kort för dem som jobbar inom kollektivtrafiken är ju egentligen ingen kostnad förutom tillverkning av kort som inte ens är en piss i havet
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2008, 23:51:42 PM
Det får du fråga SL:s styrelse om, det togs ett beslut i denna fråga 2004 eller 2005 om jag minns rätt, sedan ett par år tillbaka framgår det av förfrågningsunderlagen när man upphandlar trafik att färdbevis tillhandahålls numera på samma sätt som till alla andra företagskunder.
otroligt korkat är min första och enda tanke
om vi säger att entreprenörerna räknar med detta i upphandlingen blir de ju i slutändan en kostnad som drabbar skattebetalarna av Landtingsskatten vilket gör trafiken dyrare än om SL bara printar ut de antal kort som behövs.. hur korten sen används är ju en fråga för den enskilde och skatteverket, inget som vare sig SL eller entreprenören eller biljettkontrollen ska lägga sig i...
som exempel kostar ett årskort drygt 7000 kronor om en depå har 500 förare blir de
3 500 000 kronor, pengar som direkt drabbar skattebetalarna
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2008, 00:03:53 AM
Under förutsättning att operatören tillhandahåller kort ja, om man bara lånar ut kort till de tjänstegrupper somn behöver det (på många depåer passåker man ju aldrig) blir det ju en mkt lägre kostnad, och SL får en intäkt eftersom förarna kanske själva köper ett SL kort för att ta sig mellan jobb-bostad.
Kostnaden minskar väl inte för att man slutar tillhandahålla rätten att ta ut ett årskort? Något måste ju personalen kompenseras med när en sådan förmån försvinner, annars går den rimligen inte med på det i den förhandling som rimligen måste äga rum om saken.
Förresten, vad är det för depåer där man inte passåker alls?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2008, 00:03:53 AM
och SL får en intäkt eftersom förarna kanske själva köper ett SL kort för att ta sig mellan jobb-bostad.
men man förlorar en goodwill och en känsla av att SL är något bra som vi gärna vill fortsätta arbeta för och känna stolthet för.
sen tror jag inte de är så jätte stor andel av förarna som faktiskt åker kollektivt till jobbet, möjligen med undantag för innerstan.
visst förekommer de, absolut, men knappast någon stor grupp som SL kan räkna med att håva in feta pengar på... Kollektivtrafiken är inte till för bussförare, med våra arbetstider, den är anpassad till folk som har kontorsjobb i innerstan...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2008, 00:15:15 AM
Vi har ju konstaterat att det inte är någon förmån..... en förmån uppstår ju bara när man kan utnyttja det hela fritt, att kunna passåka i jobbet är aldrig en förmån.
Att man t.ex inte längre har något färdbevis man kan utnyttja på fritiden (trots skattebestämmelserna) kan ju aldrig vara en förmån som ska kompenseras, men jag förstår givetvis hur du tänker.
Den förmån jag syftar på är
rätten att ta ut ett beskattat tjänstekort (jaja företagskort då).
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2008, 00:15:15 AM
De flesta depåer som har avlösningsbilar har nog minimalt med passåkning, Tyresö t.ex. Passåkning är nog bara aktuellt i tätorten och närförorten,
Okej, tack för upplysningen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2008, 00:23:54 AM
Eftersom SL inte är arbetsgivare så ser man det nog inte så, det är nog bara att det lever kvar hos förarpersonalen.
Fria resor på linjenätet är väldigt ovanligt hos övriga länshuvudmän, du får åka i jobbet, oftast i uniform, i undantagsfall kan det finnas förarkort som kompletterar uniformen.
För 25 år sedan åkte man gratis till Åland om man körde anslutningsbussen, knappast något som finns kvar annat än ytterst inoff idag.
Allt som innebär en förmån, d.vs att du får något som annars skulle ha kostat en slant är noga reglerat idag.
Minns jag rätt hade man som SL-anställd även fri läkarvård på 80-talet, inom Stockholms läns landsting, även det ansågs väl som en slags förmån.
/Peter
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2008, 00:43:16 AM
Man kan jmf med SJ:s Privatresekort, det var en beskattningsbar förmån, det gällde dock absolut inte för tjänsteresa......
SJ Privatresekort finns kvar fortfarande och är alltjämt en beskattad förmån. Kortet tillhandahålles anställda vid SJ AB för jag vill minnas 800 kronor per år samt pensionärer från det som en gång var affärsverket Statens Järnvägar eller SJ AB. De senare betalar dock från och med nästa år 2 500 kronor för att få kortet och därmed blir det inte skattepliktigt.
I Norge er det blitt en egen betaling på "frikort" på kr 80,- NOk for et kalender. Så om min sambo/fru/gubbe og barn skal ha kort så jeg betale 80 kr pr kort. Dette er kommet til for at vi skal slippe skatt på fordelen av slike kort. Avtalen er inngått mellom fackene og arbeidsgiver organisasjonene
Nu är jag ledig och har ett försvarligt antal Pils innanför västen. Men, om jag minns rätt strulade det hela till sig i och med diskussionen om SAS:s (flygbolaget) gratisresor, i slutet av 80- eller början av 90-talet. Resultatet blev att alla förmånresor på fritid skall vara skattepliktiga.
90, eller 91 kunde vi anställda på SL välja mellan två olika färdbevis, det ena förmånsbeskattat, vilket gällde dygnet runt, året runt. Det andra utan skatt, gällande ENBART i tjänst. Vad jag förstår är det samma regler idag, även om man som förare struntar i om kollegan är i tjänst eller ej.
Jag själv resonerar som så; Jobbar man med att köra bussar, ska man banne mig inte behöva att betala för att åka med en. Jag har en känsla av att många kollegor runt om i landet tänker likadant.
Svenska politiker tål inte att en svensk har någon som helst förmån utan att betala skatt för den. Någon gång runt 1990 (kommer inte ihåg exakt årtal) stal man fribiljettsförmånen för alla SJ-anställda utan någon som helst kompensation. Naturligtvis behöll man sina egna fria resor skattefria. Jag blir fortfarande förbannad när jag tänker på det. Facket skulle naturligtvis dragit det hela inför domstol, men la sig platt. Det var stöld och därmed en kriminell handling.
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 23 november 2008, 08:34:51 AM
Svenska politiker tål inte att en svensk har någon som helst förmån utan att betala skatt för den. Någon gång runt 1990 (kommer inte ihåg exakt årtal) stal man fribiljettsförmånen för alla SJ-anställda utan någon som helst kompensation. Naturligtvis behöll man sina egna fria resor skattefria. Jag blir fortfarande förbannad när jag tänker på det. Facket skulle naturligtvis dragit det hela inför domstol, men la sig platt. Det var stöld och därmed en kriminell handling.
M v h
Ingwar
Nu överdriver du väl ändå en aning. "Fribiljetterna" blev kvar men ansågs som en skattepliktig förmån. Jag vill minnas att förmånsvärdet från början var 700 kronor för andra klass. Det vill säga att normalinkomsttagaren fick betala högst 300 kronor i skatt för förmånanen. Det är trots allt billigt för ett års resande även om det nu inte längre var fribiljetter. Det heter därför också i dag privatresekort.
Sedan är det en annan sak att förmånen inskränkts av många andra anledningar. SJ kör inte längre alla tåg och de gäller självklart bara på SJ:s tåg. Den trafik som är upphandlad av länshuvudmän är ofta inte tillåten att åka på kortet med. De som vid bolagiseringen gick över till andra av de nybildade bolagen än SJ blev av med förmånen. Detta hade tidigare drabbat dem som gått över till Banverket. Ett tag var också antalet förbjudna tåg mycket stort, men det är numera inte så många.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2008, 08:42:49 AM
Nu överdriver du väl ändå en aning. "Fribiljetterna" blev kvar men ansågs som en skattepliktig förmån. Jag vill minnas att förmånsvärdet från början var 700 kronor för andra klass. Det vill säga att normalinkomsttagaren fick betala högst 300 kronor i skatt för förmånanen. Det är trots allt billigt för ett års resande även om det nu inte längre var fribiljetter. Det heter därför också i dag privatresekort.
Sedan är det en annan sak att förmånen inskränkts av många andra anledningar. SJ kör inte längre alla tåg och de gäller självklart bara på SJ:s tåg. Den trafik som är upphandlad av länshuvudmän är ofta inte tillåten att åka på kortet med. De som vid bolagiseringen gick över till andra av de nybildade bolagen än SJ blev av med förmånen. Detta hade tidigare drabbat dem som gått över till Banverket. Ett tag var också antalet förbjudna tåg mycket stort, men det är numera inte så många.
Visst var det stöld och det bröt också mot någon internationell fribiljettöverenskommelse mellan de europeiska järnvägarna. Skatten skulle betalas när man fick ut frikorten, innan man ens visste om man överhuvud taget skulle komma att verkligen använda dem. Om man åkte t ex endast en gång under det aktuella året så blev blev det en dyr resa. Jag hade fribiljetter i 1 klass och då blev skatten högre.
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 23 november 2008, 08:56:54 AM
Visst var det stöld och det bröt också mot någon internationell fribiljettöverenskommelse mellan de europeiska järnvägarna. Skatten skulle betalas när man fick ut frikorten, innan man ens visste om man överhuvud taget skulle komma att verkligen använda dem. Om man åkte t ex endast en gång under det aktuella året så blev blev det en dyr resa. Jag hade fribiljetter i 1 klass och då blev skatten högre.
M v h
Ingwar
Nej, det är fel. Du behövde inte ta ut kortet i början av året utan kunde göra det under årets första 9 (eller var det 10) månader. Du kunde alltså vänta tills du verkligen visste att du skulle resa även om du behövde ha ungefär en månad på dig. Jag är också berättigad till privatresekort i första klass, men om jag vill kan jag ta ut det för andra klass och påföras ett lägre förmånsvärde.
Nu har jag redovisat fakta. Om detta är ett betrakta som stöld överlåter jag åt dem som läser detta att bedöma. Enligt mitt sätt att se var det en inskränkning i förmånerna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2008, 09:06:05 AM
Nej, det är fel. Du behövde inte ta ut kortet i början av året utan kunde göra det under årets första 9 (eller var det 10) månader. Du kunde alltså vänta tills du verkligen visste att du skulle resa även om du behövde ha ungefär en månad på dig. Jag är också berättigad till privatresekort i första klass, men om jag vill kan jag ta ut det för andra klass och påföras ett lägre förmånsvärde.
Nu har jag redovisat fakta. Om detta är ett betrakta som stöld överlåter jag åt dem som läser detta att bedöma. Enligt mitt sätt att se var det en inskränkning i förmånerna.
Precis, tog du inte ut kortet vid årets början så kunde du inte utnyttja det för en resa med t ex några dagars varsel och då är det inte mycket till förmån.
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 23 november 2008, 08:34:51 AM
Svenska politiker tål inte att en svensk har någon som helst förmån utan att betala skatt för den. Någon gång runt 1990 (kommer inte ihåg exakt årtal) stal man fribiljettsförmånen för alla SJ-anställda utan någon som helst kompensation. Naturligtvis behöll man sina egna fria resor skattefria. Jag blir fortfarande förbannad när jag tänker på det. Facket skulle naturligtvis dragit det hela inför domstol, men la sig platt. Det var stöld och därmed en kriminell handling.
M v h
Ingwar
Det är väl ganska naturligt att man beskattar inkomster oavsett om de består av kontant ersättning eller förmåner. Skulle man bara beskatta kontanta ersättningar skulle ju detta innebära att alla arbetsgivare istället började betala ut förmåner på annat sätt än lön.
Visst kan man tycka att skatt är stöld och det är ju också en form av konfiskering. Men de flesta är idag överens om att man behöver ha någon form av skatt för att betala vissa offentliga utgifter. Det man inte är överens om är hur hög denna bör vara. Om man tycker den är för hög vore det rimliga att förespråka lägre skatter och inte att man ska slippa betala skatt på vissa förmåner.