Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mathias Rickman skrivet 10 november 2008, 15:20:32 PM

Titel: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Mathias Rickman skrivet 10 november 2008, 15:20:32 PM
Gub tänker vist på funktonshindrade :D http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=825670,00.html (http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=825670,00.html)


Mathias
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: yngrot skrivet 10 november 2008, 16:03:20 PM
Problemet för många är ju att kunna ta sig fram till hpl kommer man väl dit så brukar det lösa sig rätt bra..
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Mathias Rickman skrivet 10 november 2008, 17:05:43 PM
jo det gör ju det + att jag gillar det hlp som komunerna bygger.


Mathias
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Mathias Rickman skrivet 10 november 2008, 20:03:58 PM
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1307733 (http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1307733)

Även ABC var där
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: 76 skrivet 10 november 2008, 20:46:31 PM
Och en buss-snackare var chaufför. Nyklippt och välansat är skägget också. Det är till å vara fin när man ska vara med på TV :D
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Mathias Rickman skrivet 10 november 2008, 21:07:21 PM
har en känsla av att det var du eller :)

Mathias
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: 76 skrivet 10 november 2008, 21:17:30 PM
Nej så fager är jag inte, och betydligt mer sfärisk till kroppsformen.
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Mathias Rickman skrivet 10 november 2008, 21:19:44 PM
okey men du kör buss bra hoppas man får åka med dig :)
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Nico skrivet 11 november 2008, 06:32:38 AM

Citat från: yngrot skrivet 10 november 2008, 16:03:20 PM
Problemet för många är ju att kunna ta sig fram till hpl kommer man väl dit så brukar det lösa sig rätt bra..

Tja, tanken är väl god MEN ett annat problem är väl att man inte heller kan tillgodose allas behov till 100 %. Självklart måste även rörelsehindrade få en möjlighet att åka när de vill, men i vissa fall känns det ändå som att politikernas iver att se till att minska ned på färdtjänst och få rörelsehindrade att åka med vanliga kollektiva färdmedel ibland skjuter snett. Ur ett förarperspektiv är detta inte heller det lättaste. Såg själv på ABC igår och tydligen hade man även lastat rullstolar i mittgången och premiär eller inte, men ett osäkrat föremål som kanske väger 100 kg+ i mittgången skulle inte jag vilja ha ansvar för i alla fall.

Sedan är det återigen det här med tidsaspekten... vad händer om det tar sådan tid att lasta en minoritet av trafikanterna att majoriteten istället väljer andra resmöjligheter? Ska kollektivtrafiken ha en chans att konkurrera med bilen vad gäller resor för genomsnittstrafikanten så har det inte så mycket med pris att göra som med snabbhet, bekvämlighet och lättillgänglighet. Om flera hållplatsuppehåll kommer att ta X antal minuter (och även om det kompenseras för det i tidtabellen) så finns det nog en påtaglig risk för att det ändå kommer att upplevas som långsamt och omständligt vilket kan medföra att folk väljer bort bussen. 
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: yngrot skrivet 11 november 2008, 08:53:51 AM
Nico du har helt rätt där till 100%...
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Svempa skrivet 11 november 2008, 10:30:47 AM
Nu är det så att vi har beslut på att kolektivtrafiken ska vara tillgänglig för rullstolsanvändare .
Då får man acceptera det och göra det bästa av den situationen.
Jag förstår om vissa kan tycka det är omständigt eller jobbigt . Men i skåne fungerar det . Skulle förarna i övriga sverige vara sämmre. Har svårt att tro det.
men det är viktigt att bussparken blir anpassad . Det finns ju ledbussar med rulstolsplatsen i släpet där man då menar att föraren ska kunna stanna så att släpet komer rätt med kanten och sedan luta bussen gå bak och spänna fast rullstolen- och sedan gå tillbak genom hela bussen.  De bussarna räknar man som tillgänliga. Den funktionshindrade får veta att de ska få åka med om bussen inte inte är naturligt full och att de skall anmäla om de inte kommer med så arbetsledningen får ta upp det med föraren. Det är dumheter. Anpasningen måste vara sådan att påstigandet sker framtill och att föraren inte behöver lämna sin arbetsplats i stadstrafik. I lantort trafik får man nog acceptera liftar som föraren hanterar länge än sådarna bussar leverreas fortfarande.

MVH Svempa

Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Christian W skrivet 11 november 2008, 15:33:16 PM
(http://photos-a.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_166728_8400.jpg)

(http://photos-c.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_166730_8944.jpg)

(http://photos-g.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v346/61/94/1131813869/n1131813869_166734_8.jpg)
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: AO skrivet 11 november 2008, 16:58:34 PM
Det såg väldigt smidigt ut på klippet när rullstolsrampen skulle användas. Bättre när föraren kan styra den innifrån förarhytten istället för en ramp man manuellt måste fälla ner.
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Ersa skrivet 11 november 2008, 17:01:59 PM
Visst ska hela trafiken vara anpassad till funktionshindrande, men det bästa är ändå att låta vissa linjer bli speciella "mjuka linjer" som inte har samma tidspress, och som stannar närmare alla viktiga inrättningar. Dessa linjer blir då mycket mer attraktiva för de funktionshindrande, samtidigt som folk utan funktionshinder gott kan gå en lite längre sträcka till den snabba bussen.

I Umeå stad finns linjerna 83 och 84 till för funktionshindrande och/eller pensionärer. Dessa går nära de flesta vårdcentraler, stormarknader och äldreboenden. Det är inga rena "servicelinjer" utan vanliga linjer som körs med vanliga kortbussar, oftast Scania OmniCity med lågt golv i hela bussen. Hållplatserna har oftast lite högre kanter än vanligt för att underlätta i- och urstigning enbart med nigning, så man slipper fälla ut rampen var och varannan meter.

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Veolia_0810_Tom_080521.jpg)
(På just denna bild har ledvagnen 0810 och hållplatsen Sagovägen inget med dessa linjer att göra, men den är till för att ni ska förstå)
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Mathias Rickman skrivet 13 november 2008, 13:57:22 PM
Fint att de har slagit sönder kantstenen
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: ch skrivet 13 november 2008, 20:15:15 PM
Hur gör man den dagen det kommer folk med flera rullstolar, permobilar etc och ska åka med?
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Ersa skrivet 13 november 2008, 20:32:40 PM
Citat från: ch skrivet 13 november 2008, 20:15:15 PM
Hur gör man den dagen det kommer folk med flera rullstolar, permobilar etc och ska åka med?

Det bekymret stöter man på varenda vecka. Är bussen full med två små barnvagnar samt en rullstol får man lämna folk på hållplatserna, precis som man tvingas lämna "vanligt folk" när bussen är proppfull. Numera går det oftast mycket snabbare att fylla bussarna när det körs med B9S som bara har 2 platser för rullstolar och/eller barnvagnar...
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Jacob skrivet 13 november 2008, 22:22:14 PM
ok men på klippet säger de att gub har 14 nya bussar. men räknar de bara kortvagnar då?
för de handikappanpassade bussarna är väl 280-299, 120-125 och de nyaste kortvagnarna (har inte koll på nummerserien). sen är väl 386-393 och 101-104 också anpassade? eller har jag fel?
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Nico skrivet 14 november 2008, 09:54:14 AM

Citat från: Verspieder skrivet 13 november 2008, 20:32:40 PMNumera går det oftast mycket snabbare att fylla bussarna när det körs med B9S som bara har 2 platser för rullstolar och/eller barnvagnar...

Nja, det där med att fylla bussarna snabbt är är nog lite beroende på var man bor/kör och därmed hur länge man måste hålla på och parlamentera innan man kan åka. I vissa fall är det svårt att övertyga folk om att vi faktiskt inte får stappla allt på vartannat och att även 42" platt-TV, byråar, soffor, mopeder, fulla bensindunkar, bildäck på pirra etc. faktiskt inte bör eller ens får åka med på bussen!  ;D  ;)
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Ersa skrivet 14 november 2008, 17:38:12 PM
Umeås B9S har ju enbart fasta sittplatser i släpet, och därför ett mycket mindre utrymme för barnvagnar jämfört med de CN113ALB/OmniCity/OmniLink som Polarbuss och Veolia körde med. Förändringen sidmotorbussarna medförde har inte direkt mottagits med glada utrop av de barnvagnskörande Umeborna.
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Bussbusen skrivet 14 november 2008, 18:11:15 PM
Citat från: Jajje skrivet 13 november 2008, 22:22:14 PM
ok men på klippet säger de att gub har 14 nya bussar. men räknar de bara kortvagnar då?
för de handikappanpassade bussarna är väl 280-299, 120-125 och de nyaste kortvagnarna (har inte koll på nummerserien). sen är väl 386-393 och 101-104 också anpassade? eller har jag fel?

Vagnarna 386-393 och 101-104 är inte anpassade med ramp (inte elmanövrerad sådan iaf), däremot de övriga ovan nämnda inklusive de nyaste kortvagnarna 394-399 samt kommande korta och långa bussar.
Tilläggas bör att turen i klippet inte var en premiärtur så som det sägs i speakertexten, utan en abonnerad tur för att Handikappförbundens samorganisation (HSO) skulle få chans att se bussarna "in action". En ny runda efterfrågades i januari för att se hur pass ramperna fungerar i snöslaskiga förhållanden.
De handikappanpassade bussarna har gått i reguljär trafik, huvudsakligen på linjerna 3 och 14, sedan hösttidtabellen började gälla i augusti. I ordinarie trafik lastas heller inte fler än de rullstolar som får plats på därför avsedda platser.
Hilsen fra den "välansade" Bussbusen som körde nämnda tur och även syns i dörröppningen på vagn 395 utanför Forsmark 4 (Uppsala Konsert och Kongress) i september.
Titel: SV: Kanpanj för funktionshindrande
Skrivet av: Cyklisten skrivet 14 november 2008, 22:35:37 PM
Just att man har höjt hållplatser kan skapa problem för äldre bussar med läckor i luftsystemet, då utåtgående dörrar tar i gatstenen och går inte att stänga utan att föraren måste gå ut och hjälpa till. Ramper tar däremot tid att fälla ut... allting har sina för- och nackdelar.