Igår 6/11 så hämtades tydligen 4674 från Björknäs till Bromma. Det innebär att hela serien 4673-4681 finns här. Återstår att se om/när 4682-4683, 4685-4686 dyker upp och täpper till lite luckor i serien. Här är iaf 4674 i Hallonbergen igår kväll.
Kan det vara någon 8700 och B7/B12 på ingång också?? 8)
(http://www.mrbuss.se/swebus_bromma/bussar/swebus_4674a.jpg)
(http://www.mrbuss.se/swebus_bromma/bussar/swebus_4674b.jpg)
Bra vagnar att köra va?
/K
Citat från: Krille skrivet 07 november 2008, 14:35:35 PM
Bra vagnar att köra va?
/K
Ja helt underbara. Jag fick vagnbyte på min Omnicity (4231) som var lite "tjurskallig". Detta var ju inget nerköp direkt. :D
När jag läst i detta forum har jag vid ett flertal tillfällen uppmärksammat att chaufförer föredragit äldre bussar framför nyare diton.
Min fråga är ju då varför? Varför är dom äldre bättre?
Personligen skulle jag inte komma på tanken att sätta mig och köra yrkesmässigt i en lastbil äldre än 5 år. "Min" lastbil är 2 månader gamal och den jag hade innan var av årgång 2005.
CitatNär jag läst i detta forum har jag vid ett flertal tillfällen uppmärksammat att chaufförer föredragit äldre bussar framför nyare diton.
Min fråga är ju då varför? Varför är dom äldre bättre?
Personligen skulle jag inte komma på tanken att sätta mig och köra yrkesmässigt i en lastbil äldre än 5 år. "Min" lastbil är 2 månader gamal och den jag hade innan var av årgång 2005.
Det finns många olika anledningar. Här är min reflektion i ämnet:
Ofta har äldre bussar en mer stabil grundkonstruktion, med motorn på "det rätta stället". Detta gör att de är lättare att köra under vintern, samt att de oftare är lite tystare att åka i. Det går även att ha fler sittande i äldre bussar med högt golv än nya med lågt insteg/lågt golv.
Sen har nya bussar mer plast invändigt. Det är mycket störande att sitta timme ut och timme in med knarrande inredning när man ska koncentrera sig på körningen.
Dock vinner de nya bussarna på sommaren, med sin AC.
Citat från: Fredde_J skrivet 07 november 2008, 20:29:13 PM
Det finns många olika anledningar. Här är min reflektion i ämnet:
Ofta har äldre bussar en mer stabil grundkonstruktion, med motorn på "det rätta stället". Detta gör att de är lättare att köra under vintern, samt att de oftare är lite tystare att åka i. Det går även att ha fler sittande i äldre bussar med högt golv än nya med lågt insteg/lågt golv.
Sen har nya bussar mer plast invändigt. Det är mycket störande att sitta timme ut och timme in med knarrande inredning när man ska koncentrera sig på körningen.
Dock vinner de nya bussarna på sommaren, med sin AC.
Detta är faktiskt en ganska intressant frågeställning. Jag kan köpa det du säger, men det intressanta är att om du frågat en förare för tio eller tjugo år sedan hade svaret varit ungefär detsamma. Bussförare, åtminstone i stads-/förortstrafik, förefaller alltid ha föredragit de gamla vagnarna och det skulle inte förvåna om en förare om tio år föredrar en Omnilink/B9 framför nyare alternativ med ungefär samma motivering.
Inte heller att glömma på de gammla fanns inga datorer som strular... och att förr kunde man speca bussarna bättre för förare idag går det inte att ändra på nått och dessutom är de nya trängre..högre komfort på de äldre ..
Citat från: Andersson skrivet 07 november 2008, 20:20:18 PM
När jag läst i detta forum har jag vid ett flertal tillfällen uppmärksammat att chaufförer föredragit äldre bussar framför nyare diton.
Min fråga är ju då varför? Varför är dom äldre bättre?
Personligen skulle jag inte komma på tanken att sätta mig och köra yrkesmässigt i en lastbil äldre än 5 år. "Min" lastbil är 2 månader gamal och den jag hade innan var av årgång 2005.
Kan en skillnad mellan lastbil vs buss vara att lastbilar byggs i större serier medan bussar oftast specas i mindre serier varför nya bussar blir lite av prototyper? När det gått några år så har man hunnit justera de värsta avarterna och vant sig med egenheterna.
Vad har ställts av och flyttats från Bromma med tanke på allt inflyttat?
Har inte alla pusselbitar i huvudet.
inom framförallt kollektivtrafiken finns de ju klåfingriga politiker som lägger sig i hur våra fordon ska se ut, den gör man inte på Turistbussar eller på Lastbilar
Lågentre och alternativa bränslen är som jag ser de bara i utvecklingsstadiet, och de verkar hela tiden komma nya saker, som ramper och rullstolsstrykbrädan
dessutom finns den här förbannade kostnadseffektiviseringen hela tiden, man beställer bara de absolut nödvändigaste på en buss så den ska kunna rulla frammåt, inte något som helst "lull-lull" som föraren kan känna extra trivsel till.
de gör däremot både turistbussföretagen och Lastbilsåkerierna
Citat från: Bussmicke skrivet 07 november 2008, 23:05:02 PM
Vad har ställts av och flyttats från Bromma med tanke på allt inflyttat?
Har inte alla pusselbitar i huvudet.
Under vintern ska samtliga Scanior vara borta.
Vilka fd. Gävle-Volvo?
Citat från: Bussmicke skrivet 07 november 2008, 23:21:25 PM
Vilka fd. Gävle-Volvo?
Förlåt, fel av mig. Har justerat inlägget.
Tack för svar! Då vet jag lite mer om varför man ibland föredrar dom äldre enheterna.
En buss som är bara 8 år & har så många "mjölkiga" rutor.. Jag får det till totalt 4 st enbart på bilden tagen bakifrån.. (3st på sidan samt även bakrutan).. Hur ser dörrsidan ut?? Det måste vara extremt dålig kaross på bussen eller så har man extremt dålig kvallité på rutorna.. Dessa 2 glasfönster bör ha en livslängd på 20 år utan problem.. Någon som vet vad felet kan vara?? Ser mycket illa ut iaf..
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 november 2008, 16:22:50 PM
Säffle.... det är standard med sådan kvalité
Då förefaller det ju konstigt att bolagen köper dessa, jag som privatpersson skulle då inte göra det.. Är denna kaross/buss så billig att köpa så att det överväger att köpa in nya rutor eller få ett mycket lågt andrahandsvärde?
Eller är det mutor för att få sälja kanske?
Då varje buss har INV nr samt karossnummer som är unikt så undrar jag om bolagen själva för statistik på underhållskostnader samt vad som går sönder så man har koll på vad den totala prislappen blir på ett fordon under trafiktiden, givet spelar körsträckan in mycket med... Ser man att en modell är dålig i kvalité borde man inte köpa den mer eller ställa krav på längre garanti.. Nu har ju Scania fått mer ordning på sina bussar än när omnicity kom men ändå vill inte Swebus köpa dom men dessa Säffle även BS9 har skavanker så som högt motorljud, dålig ventilation, (rutorna får vi nog svaret på inom något år med andra ord) säffle verkar kunna vara hur dåliga som helst & ändå inköpas!! Där av fundering på mutor...
Citat från: Fredde skrivet 08 november 2008, 17:28:26 PM
Swebus köpa dom men dessa Säffle även BS9 har skavanker så som högt motorljud, dålig ventilation, (rutorna får vi nog svaret på inom något år med andra ord)
De kommer inte bli några som helst problem med kondens i 8500:orna eftersom rutorna spricker så ofta...
CitatNu har ju Scania fått mer ordning på sina bussar än när omnicity kom men ändå vill inte Swebus köpa dom men dessa Säffle även BS9 har skavanker så som högt motorljud, dålig ventilation, (rutorna får vi nog svaret på inom något år med andra ord) säffle verkar kunna vara hur dåliga som helst & ändå inköpas!! Där av fundering på mutor...
Mycket beror ju på i vilken sorts trafik de ska gå. Överallt passar det inte att ha motorn längst bak och då finns inte så många alternativ än B9S.
Skulle väl vara Vanhool då men där är ju konstruktionen densamma.
Citat från: homer skrivet 08 november 2008, 18:04:45 PM
De kommer inte bli några som helst problem med kondens i 8500:orna eftersom rutorna spricker så ofta...
Gör dom det? Själv har jag i alla fall inte hört att någon modell nu på senare år skulle vara mera benägen att spricka än någon annan... och då beställer jag ändå en hel del glasjobb. Överlag tycker jag annars mest att kondensproblem mm. är en kombination av tidens tand och underhåll.
Det är ju inte säkert att det blir en extra kostnad för företaget bara för att rutorna är "mjölkiga". Det är ju bara för företaget att låta bli att byta ut rutorna. Man har ju sett många bussar (oftast Volvo Säffle) som har rullat med samma mjölkiga rutor i flera år nu...
Har inte trafikbeställaren "länsbolag/kommuner" krav på att dessa ska bytas? Inte roligt i fall man bara har sånna bussar med mjölkiga rutor & inte kan se ut så att man kan se vart man ska "plinga"... Detta borde vara en del i kvalitetskraven i upphandlingen?? Hur försämras säkerheten med dessa rutor? När tex någon tok kastar ett hårt föremål mot en reko ruta så brukar ju bara "ytter glaset ge efter" hur är det när vakumet i mellan är borta åker båda glasen i bitar kanske ?
Citat från: Fredde skrivet 08 november 2008, 19:15:52 PM
När tex någon tok kastar ett hårt föremål mot en reko ruta så brukar ju bara "ytter glaset ge efter" hur är det när vakumet i mellan är borta åker båda glasen i bitar kanske ?
Rent intuitivt vore det dumt att konstruera rutor med undertryck mellan glasen eftersom det då uppstår spänningar i glasen. Jag vet inte hur man gör på riktigt, men man borde ju se till att det är ordentligt torr luft man stänger in mellan glasen innan man förseglar skapelsen.
Citat från: Fredde skrivet 08 november 2008, 19:15:52 PM
Har inte trafikbeställaren "länsbolag/kommuner" krav på att dessa ska bytas? Inte roligt i fall man bara har sånna bussar med mjölkiga rutor & inte kan se ut så att man kan se vart man ska "plinga"... Detta borde vara en del i kvalitetskraven i upphandlingen?? Hur försämras säkerheten med dessa rutor? När tex någon tok kastar ett hårt föremål mot en reko ruta så brukar ju bara "ytter glaset ge efter" hur är det när vakumet i mellan är borta åker båda glasen i bitar kanske ?
Det är inget vakuum mellan rutorna, det är helt vanlig luft ;) Däremot sitter rutorna ihop med en list som innehåller fuktabsorberande ämnen, som också skall sluta tätt så att ingen fukt kommer in mellan glasen. Jag är nästan helt säker på att thm ställer krav på rutorna, Västtrafik gör det iaf. Om man ser till att göra iordning rutorna innan de är mjölkvita (alltså när det är fukt i, men ännu inte mjölkigt) så går det att renovera rutor, betydligt billigare än att köpa nya, även om ställtiden för bussen är lite längre. Det finns idag flera företag som sysslar med rutrenoveringar, exempel som vi anlitat är Skogsnäs Glas http://www.skogsnasglas.se/ (http://www.skogsnasglas.se/) och Hackeby glas.
Jobbet går till så att man skär ut rutan, delar på den, putsar upp bägge glasen på insidan, monterar ny absorberande list, sätter ihop den och sätter i den. Några timmars jobb.
MVH Ingemar (som beställer en del glasjobb)