Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 07 november 2008, 08:02:15 AM

Titel: Äntligen Swebus 6735 på bild på riktig linje...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 07 november 2008, 08:02:15 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_6735_TUD070_Fittja_081107b.jpg)
Titel: SV: Äntligen Swebus 6735 på bild på riktig linje...
Skrivet av: Oskar A skrivet 07 november 2008, 13:30:00 PM
Grattis till fångsten!
Titel: SV: Äntligen Swebus 6735 på bild på riktig linje...
Skrivet av: MGA skrivet 07 november 2008, 15:22:30 PM
Men var är den blåa färgen då   ;D :D ;) ;D
Titel: SV: Äntligen Swebus 6735 på bild på riktig linje...
Skrivet av: Cero skrivet 07 november 2008, 18:06:51 PM
Trevligt. Men bilden föranleder en liten fråga med anledning av linjenumret och färgen: Det förefaller som att det går en hel del rödingar på denna blåbusslinje, vilket får en att anta att Botkyrka har lite för få blå. I annat inlägg kring denna buss framgick även (hörsägen) att man hade dispens från SL att köra vissa turer röda. Oavsett sanningshalten i det senare påståendet, om det är så att man har för få blå vagnar varför i herrans namn passade man inte på att måla dessa två blå när de ändå var hos måleriet?
Titel: SV: Äntligen Swebus 6735 på bild på riktig linje...
Skrivet av: HB skrivet 07 november 2008, 19:55:02 PM
Citat från: Cero skrivet 07 november 2008, 18:06:51 PM
Trevligt. Men bilden föranleder en liten fråga med anledning av linjenumret och färgen: Det förefaller som att det går en hel del rödingar på denna blåbusslinje, vilket får en att anta att Botkyrka har lite för få blå. I annat inlägg kring denna buss framgick även (hörsägen) att man hade dispens från SL att köra vissa turer röda. Oavsett sanningshalten i det senare påståendet, om det är så att man har för få blå vagnar varför i herrans namn passade man inte på att måla dessa två blå när de ändå var hos måleriet?

Antalet blå bussar är lika med antalet dimmensionerande bussar. All vagnreserv finns i den röda vagnparken. Därför är det "herrans" dumt att lacka fler bussar än vad som krävs. Grunden är att blå buss normalt inte får gå på röd linje medan röd buss får gå på blå linje. 
Titel: SV: Äntligen Swebus 6735 på bild på riktig linje...
Skrivet av: virtual1 skrivet 07 november 2008, 20:36:00 PM
Citat från: HB skrivet 07 november 2008, 19:55:02 PM
Antalet blå bussar är lika med antalet dimmensionerande bussar. All vagnreserv finns i den röda vagnparken. Därför är det "herrans" dumt att lacka fler bussar än vad som krävs. Grunden är att blå buss normalt inte får gå på röd linje medan röd buss får gå på blå linje. 

Världens mest korkade regel! Att "rödbussresenärerna" skulle bry sig ett skvatt mer än "blåbussresenärerna" om det plötsligt kom en blå buss på en röd linje istället för tvärtom är ju skrattretande, ungfär lika dumt som då EU ville bestämma hur en banan skulle få se ut... - vad spelar det för praktisk roll om det finns en extra blå vagn än en extra röd??
Titel: SV: Äntligen Swebus 6735 på bild på riktig linje...
Skrivet av: Cero skrivet 07 november 2008, 20:50:22 PM
Citat från: virtual1 skrivet 07 november 2008, 20:36:00 PM
Världens mest korkade regel! Att "rödbussresenärerna" skulle bry sig ett skvatt mer än "blåbussresenärerna" om det plötsligt kom en blå buss på en röd linje istället för tvärtom är ju skrattretande, ungfär lika dumt som då EU ville bestämma hur en banan skulle få se ut... - vad spelar det för praktisk roll om det finns en extra blå vagn än en extra röd??

Det är väl iofs inte färgen på bussen som är det intressanta utan att en blåbusslinje antas ha ett antal andra kriterier som särskiljer den från en "vanlig" linje. Kan vara saker som mer komfortabel inredning, längre mellan hållplatserna (=högre snittfart), viss typ av tidtabell, etc. Färgen är bara ett sätt att marknadsföra sig. Dock blir det ingen lyckad marknadsföring om inte reserverna av blå bussar är tillräcklig för att täcka behovet. Ja, jag vet att det kostar pengar men det är något man får ta om man vill skapa en viss image.

Annars blir det lite som om ett bageri vill marknadsföra sig med hembakat av yttersta klass, men när bullarna börjar sina på eftermiddagen tinar man upp ett gäng frysta fabrikstillverkade bullar. Svårt att bygga varumärke och tillit hos kunderna med den strategin. Istället får man bita i det sura och producera tillräckligt med bullar av rätt kvalitet, med risk att få slänga några när dagen är slut. Det kostar att ligga på topp. ;D
Titel: SV: Äntligen Swebus 6735 på bild på riktig linje...
Skrivet av: virtual1 skrivet 07 november 2008, 20:58:11 PM
Citat från: Cero skrivet 07 november 2008, 20:50:22 PM
Det är väl iofs inte färgen på bussen som är det intressanta utan att en blåbusslinje antas ha ett antal andra kriterier som särskiljer den från en "vanlig" linje. Kan vara saker som mer komfortabel inredning, längre mellan hållplatserna (=högre snittfart), viss typ av tidtabell, etc. Färgen är bara ett sätt att marknadsföra sig. Dock blir det ingen lyckad marknadsföring om inte reserverna av blå bussar är tillräcklig för att täcka behovet. Ja, jag vet att det kostar pengar men det är något man får ta om man vill skapa en viss image.

Annars blir det lite som om ett bageri vill marknadsföra sig med hembakat av yttersta klass, men när bullarna börjar sina på eftermiddagen tinar man upp ett gäng frysta fabrikstillverkade bullar. Svårt att bygga varumärke och tillit hos kunderna med den strategin. Istället får man bita i det sura och producera tillräckligt med bullar av rätt kvalitet, med risk att få slänga några när dagen är slut. Det kostar att ligga på topp. ;D

Jo, kan hålla med till viss del, men det sjuka här är ju att om man nu vill bygga sin image, så tillåter man passagerare som ska "förväntas" ha högre komfort med hjälp av blåbussarna, så kan man tycka det är OK att sätta in bussar med sämre standard (rödbussarna) om en blå buss saknas! - men åt andra hållet är det INTE Ok tydligem dvs - du får inte sätta in en buss med högre komfort på en rödbusslinje, vari ligger den logiken? inegnstans!!!!
Titel: SV: Äntligen Swebus 6735 på bild på riktig linje...
Skrivet av: HB skrivet 07 november 2008, 21:05:54 PM
Citat från: virtual1 skrivet 07 november 2008, 20:58:11 PM
Jo, kan hålla med till viss del, men det sjuka här är ju att om man nu vill bygga sin image, så tillåter man passagerare som ska "förväntas" ha högre komfort med hjälp av blåbussarna, så kan man tycka det är OK att sätta in bussar med sämre standard (rödbussarna) om en blå buss saknas! - men åt andra hållet är det INTE Ok tydligem dvs - du får inte sätta in en buss med högre komfort på en rödbusslinje, vari ligger den logiken? inegnstans!!!!

Vilken färg bussen har betyder inget för komforten. 6735 lär inte ha lägre standard än övriga blåbussar i förortstrafiken.
Titel: SV: Äntligen Swebus 6735 på bild på riktig linje...
Skrivet av: HB skrivet 07 november 2008, 21:10:30 PM
Citat från: Cero skrivet 07 november 2008, 20:50:22 PM
Det är väl iofs inte färgen på bussen som är det intressanta utan att en blåbusslinje antas ha ett antal andra kriterier som särskiljer den från en "vanlig" linje. Kan vara saker som mer komfortabel inredning, längre mellan hållplatserna (=högre snittfart), viss typ av tidtabell, etc. Färgen är bara ett sätt att marknadsföra sig. Dock blir det ingen lyckad marknadsföring om inte reserverna av blå bussar är tillräcklig för att täcka behovet. Ja, jag vet att det kostar pengar men det är något man får ta om man vill skapa en viss image.

Annars blir det lite som om ett bageri vill marknadsföra sig med hembakat av yttersta klass, men när bullarna börjar sina på eftermiddagen tinar man upp ett gäng frysta fabrikstillverkade bullar. Svårt att bygga varumärke och tillit hos kunderna med den strategin. Istället får man bita i det sura och producera tillräckligt med bullar av rätt kvalitet, med risk att få slänga några när dagen är slut. Det kostar att ligga på topp. ;D

Din jämförelse haltar eftersom "blåbusskonceptet" framförallt handlar om att ha hög turtäthet, enkel tidtabell samt ska förbinda kommuncentra med andra viktiga knutpunkter.

Om bageriet med de hembakade (hur nu ett bageri kan kalla sina produketer för hembakta) bullarna har slut på sina påsar med ett speciellt tryck på så slutar knappast bageriet att sälja sina go0da bullar till kunder som vill ha dom utan tar nog fram de andra påsarna utan tryck på.
Titel: SV: Äntligen Swebus 6735 på bild på riktig linje...
Skrivet av: virtual1 skrivet 08 november 2008, 00:28:22 AM
Citat från: HB skrivet 07 november 2008, 21:05:54 PM
Vilken färg bussen har betyder inget för komforten. 6735 lär inte ha lägre standard än övriga blåbussar i förortstrafiken.

Nej, visst är det så - men blåbusskonceptet som sådant har ju som delpunkt bussar med högre komfort, sen stämmer det inte alls i praktiken, men men!
Titel: SV: Äntligen Swebus 6735 på bild på riktig linje...
Skrivet av: Cero skrivet 08 november 2008, 10:56:31 AM
Citat från: HB skrivet 07 november 2008, 21:10:30 PM
Din jämförelse haltar eftersom "blåbusskonceptet" framförallt handlar om att ha hög turtäthet, enkel tidtabell samt ska förbinda kommuncentra med andra viktiga knutpunkter.

Om bageriet med de hembakade (hur nu ett bageri kan kalla sina produketer för hembakta) bullarna har slut på sina påsar med ett speciellt tryck på så slutar knappast bageriet att sälja sina go0da bullar till kunder som vill ha dom utan tar nog fram de andra påsarna utan tryck på.

Två personer går till bilhandlaren. Samma bilhandlare, samma säljare. Båda beställer var sin identiskt lika bil. Samma färg, samma motor, samma inredning, samma utrustning. Priset är detsamma. När de två personerna kommer för att hämta sina bilar, på samma dag, står där två identiskt lika bilar. På den ena bilen står det Volkswagen Sharan, på den andra står det Seat Alhambra. Lika bilar, lika utrustning, samma säljare, samma pris. Det enda som skiljer är två dekaler. Säljaren förklarar för den ena kunden att VW-märkena tog slut precis när hans bil blev klar. Men innehållet är exakt detsamma i bägge bilarna. Är bägge kunderna nöjda? Det är ju ändå innehållet som räknas. ???

Att bygga image, koncept och varumärke tar tid och kräver möda, noggrannhet och pengar. Man får inte fuska på något för då uppfattar inte kunderna det man vill uppnå. Sedan må det gälla busslinjer, bullar, bilar eller vad som helst och det man som utomstående kan tycka är en struntsak kan få helt andra konsekvenser än den som vill skapa något kan ana.

Många verkar ha stora problem med det s.k. blåbusskonceptet. Jag har inte det. Vill SL måla sina bussar blå så är det helt OK för mig, men avser man bygga ett varumärke med de blå bussarna och därmed ge en viss signal och förväntan till sina kunder måste man vara konsekvent. Och konsekvens kostar tid, möda och pengar.
Titel: SV: Äntligen Swebus 6735 på bild på riktig linje...
Skrivet av: virtual1 skrivet 08 november 2008, 18:23:19 PM
Citat från: Cero skrivet 08 november 2008, 10:56:31 AM
Två personer går till bilhandlaren. Samma bilhandlare, samma säljare. Båda beställer var sin identiskt lika bil. Samma färg, samma motor, samma inredning, samma utrustning. Priset är detsamma. När de två personerna kommer för att hämta sina bilar, på samma dag, står där två identiskt lika bilar. På den ena bilen står det Volkswagen Sharan, på den andra står det Seat Alhambra. Lika bilar, lika utrustning, samma säljare, samma pris. Det enda som skiljer är två dekaler. Säljaren förklarar för den ena kunden att VW-märkena tog slut precis när hans bil blev klar. Men innehållet är exakt detsamma i bägge bilarna. Är bägge kunderna nöjda? Det är ju ändå innehållet som räknas. ???

Att bygga image, koncept och varumärke tar tid och kräver möda, noggrannhet och pengar. Man får inte fuska på något för då uppfattar inte kunderna det man vill uppnå. Sedan må det gälla busslinjer, bullar, bilar eller vad som helst och det man som utomstående kan tycka är en struntsak kan få helt andra konsekvenser än den som vill skapa något kan ana.

Många verkar ha stora problem med det s.k. blåbusskonceptet. Jag har inte det. Vill SL måla sina bussar blå så är det helt OK för mig, men avser man bygga ett varumärke med de blå bussarna och därmed ge en viss signal och förväntan till sina kunder måste man vara konsekvent. Och konsekvens kostar tid, möda och pengar.

Tja, fast din jämförelse haltar - ju mer pengar man lägger ut på en produkt (som i det här fallet en bil) desto mer förväntar man sig att verkligheten ska stämma överrens med beskrivningen! En person som lägger ut 40 kr på en bussresa har knappast samma förväntningar. Den erfarenheten har jag IAF från mitt säljyrke, kostar det inget så bryr sig folk minimalt! Ska de köpa något för 10000 så får det inte vara en halv repa på utan massa avdrag på priset! Köper de en mus för 39:- så roffar folk åt sig den oavsett om den ser ut som skit eller ej!