Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 06 november 2008, 20:49:29 PM

Titel: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 06 november 2008, 20:49:29 PM
Hittade i gömmorna en uppgift om hur SS bussar litt H19-H26 fördelades per hall sommaren 1963:

Litt/Modell             Vagnsnr              Hall
H19/ScV Metropol   75006-75053      Bromma
           "               75054-75075      Söder
           "               75076-75126      Hammarby
           "               75127-75155      Bromma
           "               75156-75166      Hornsberg
           "               75167-75188      Brännkyrka
           "               75189-75204      Söder
H20/Volvo              75211-75230      Söder
H21/ScV Capitol      75231-75250      Hammarby
           "               75251-75258      Brännkyrka
           "               75259-75299      Hornsberg
           "               75300-75310      Bromma
H22/ScV Capitol      75311-75360      Söder
           "               75361-75411      Hornsberg
H23/ScV Capitol      75413-75442      Hornsberg
H24/ScV Capitol      75444-75478      Hornsberg
           "               75479-75503      Söder
H25A/Büssing          75443               Hornsberg
H25/Büssing           75504-75533      Hornsberg
H26/Büssing           75534-75543      Hornsberg

Med reservation för ev felaktigheter

/Gunnar

Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Mr G skrivet 06 november 2008, 21:12:40 PM
Högintressant!

Tack för den.

Hälsningar Mr G
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Peter Rost skrivet 07 november 2008, 00:24:45 AM
Intressant! Vad gäller H21:orna 5300-5310, var dessa tillfälligt placerade i Brommahallen? Visste inte att det funnits Capitol i just Bromma.

/Peter

Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 07 november 2008, 07:10:27 AM
H21 i Bromma var säkert avsedda för linje 80 (N Bantorget-Traneberg) samt extravagnar
/Gunnar
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Max W skrivet 18 november 2008, 16:35:37 PM
Det gick capitoler även på 119 ibland, speciellt kvällstid. Såg dem på lördagskvällar vid 22-tiden. Måste ha varit 1958-59 nån gång (i varje fall sedan linjesträckningen ändrats till Hässelby Strand T- Liljekungsvägen.
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 18 november 2008, 18:41:13 PM
OK, vad jag minns och förstått så gick H21 även på linje 118 i början.
/Gunnar
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Max W skrivet 19 november 2008, 08:11:40 AM
Jo, det stämmer. Nälsta byggdes under åren 1957-59 och jag minns att det var diskussion på "ordet Fritt" i Tidningen Västerort om just varför det inte gick Metropoler på 118. Enligt reportage i samma tidning var vägnätet för svagt för att tåla H19:s axeltryck. Jag cyklade själv mycket i området hösten 1958.
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 19 november 2008, 18:29:20 PM
En notering (förmodligen fr SS Data 1956):
29/10-56: H21 på anslutningslinjer stationerade i Brommahallen
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 19 november 2008, 20:00:05 PM
Intressant lista! Vilka vagnar fanns förutom dessa hos SS 1963? Ett gäng höghus (H15) och turistvagnarna H18 i alla fall.
Det slår mig också hur pass få vagnar Brännkyrka har enligt denna lista; 30st.
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 20 november 2008, 07:47:17 AM
Det stämmer förstås att även andra bussar fanns vid SS sommar-63. Tyvärr har jag bara dessa ofullständiga uppgifter (kanske någon kan kompl):

F3     Trådbuss                 ?             Hornsberg
                                     ?             Hammarby
H15   ScV/Höghus             ?             Hornsberg
                                     ?             Söder
H18   Volvo/Turist    75001-75003      Hornsberg

/Gunnar
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Mr G skrivet 20 november 2008, 11:36:31 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 19 november 2008, 20:00:05 PM

Det slår mig också hur pass få vagnar Brännkyrka har enligt denna lista; 30st.


Brännkyrka hade väl bara två större busslinjer vid den här tiden. 67 och 68. 131 och 161 fanns nog där också, men det gick bara åt en capitol per linje där. När 139:an kommer igång (är det 1963 nån gång?) behövs det förstås några vagnar till den också.
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 20 november 2008, 13:27:45 PM
Ja, det stämmer väl ang Brännkyrka. Linje 139 (Mälarhöjden-Bredäng) startade 2/9-63 och då var H21 75253 tursatt.
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Mr G skrivet 20 november 2008, 17:56:09 PM
http://www.mrg1.de/images/DSC02143G.JPG (http://www.mrg1.de/images/DSC02143G.JPG)

Den här bilden ur en Spårväg och Buss från sent 50-tal (tror jag) kan tolkas som att det fanns capitoler i Bromma på den tiden. Omskyltning kan förstås ha skett innan bussen körde in i tvätten, men det är ändå mindre troligt. Den 111:a det handlar om bör väl vara den korta, och kortlivade, mellan Hässelby Gård och Häselby Strand.
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Peter Rost skrivet 20 november 2008, 19:36:29 PM
Finns en bild på linje 115 tagen i Abrahamsberg i augusti 1966. Under bilden står det H19, men det bör väl vara en Capitol H21.

Länk: http://www.tramways.com/buses/sweden/sthlm2/index.html

/Peter
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 december 2008, 16:03:31 PM
I en annan Metropol-tråd tar Mr H upp frågan hur Hornsbergs fåtaliga H19 användes år 1963-. Här några axplock:
Vagn                  Datum     Linje        Anm
75156                640321    67
75157                640323    67
75158                640309    70E
75159                640326    81
75162                631006    111          Rev 630926
                        640102    70E
                        640324    67T
75163                640126    111
                        640323    81
75164                630918    67T          Rev 630916
75165                640322    67
                        640331    67
Detta var högtrafikturer/extralinjer. Notera även de sena revideringsdatumen vilka indikerar att dessa var lågmilare. Måste ha varit de sista H19 som reviderades.

I samband med T-bana 2 invigning 640405 skedde stora förändringar i söderort vilket bl.a. innebar att Brännkyrka fick fler H19. Förmodligen överfördes samtliga H19 i Hornsberg till Brännkyrka vilket detta indikerar:
Vagn                  Datum     Linje        Anm
75160                640404    140          Endagslinje Svandammspl-Västertorp
75165                640405    136          Ny linje Örnsberg-Klubbacken

Under åren fram till dagen H återfanns Hornsbergs gamla H19 på linjerna i sydväst. Själv åkte jag sista turen med nattlinjen 132 med H19 75157 och detta skedde i högertrafik på morgonen 3 sep 1967.
Mvh Gunnar
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 09 december 2008, 17:24:44 PM
Hallå där... Om du sitter på revisionsdatum, har du även för H21/H22?
Skulle vara mycket intressant att veta vilka som fick grått tak! Det går kanske även att läsa ut vilka som blev oxblodsröda och i vissa fall blev av med snibben...
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Max W skrivet 09 december 2008, 17:31:44 PM
Citat från: Mr G skrivet 20 november 2008, 17:56:09 PM
http://www.mrg1.de/images/DSC02143G.JPG (http://www.mrg1.de/images/DSC02143G.JPG)

Den här bilden ur en Spårväg och Buss från sent 50-tal (tror jag) ........ Den 111:a det handlar om bör väl vara den korta, och kortlivade, mellan Hässelby Gård och Hässelby Strand.
Linje 111 till Hässelby Strand var faktiskt mer långlivad än så. Den gick från en mindre busstation på Ångermannagatan i Vällngby till Loviselundsvägen i Hässelby Gård (ganska exakt nuvarande entrén till t-banestationen). Jag vet inte exakt när den började, men fr.o.m november 1954 åkte jag varje tisdag med 119 från samma busstation i Vällingby.
När så bebyggelsen i Hässelby Strand började växa upp förlängdes linje 111 dit och som grabb tyckte jag det var märkligt att det fanns extravagnar skyltade "L" både på 111 och 119. 111 L gick bara till Loviselundsvägen och 119 L gick till Lövsta-Tvätten. När sedan t-banan kkom till "Gården" avkortades 111:an till att köra Hässelby Gård-Hässelby Strand
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 december 2008, 21:16:16 PM
Har bara dessa revdatum för H21/22:

H21 75242   630813
H22 75351   631024  (inkl omb till H21)

Den första H22 som reviderades och ombyggdes till H21 var 75366 under första halvåret 1963. Den nya oxblodsfärgen (Tor Hörlin) kom senare (1964?) medan snibben försvann på ett mindre antal (1966?).
/Gunnar
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 09 december 2008, 21:38:23 PM
Det var de sist ombyggda Capitolerna från H22 till H21 som blev oxblodsröda. Jag har en lista någonstans som jag ska rota fram men hinner inte just nu. Bara två vagnar förlorade snibbarna, vagnarna 5356 och 5361.

Sedan den intressanta utsättningslistan för Hornsbergs Metropoler. Var det inte så att morgonens 67T gick från Kronobergsgatan till Telefonplan via Hägerstensvägen, vagntransport till Hökmossen och i trafik som linje 67 Hökmossen ordinarie linjesträcka tillbaka till Kronobergsparken i ordinarie mest belastade riktning för linje 67 alltså. På em följaktligen tvärtom. Jag tror aldrig de skyltades med E trots att de hade turnummer i 80-serien. En Metropol som går på 67T kan alltså även gå på 67 i samma omlopp och tvärtom.

Mr H
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 december 2008, 21:54:54 PM
Har tyvärr bara lördagsturlistan för 67T (fr 601210) men den bekräftar din hypotes för upplägget för 67/67T fm/em med tillägget att även hpl Klensmedsvägen trafikerades. Således ej tomkörning Tfp-Kmv o v.v.
/Gunnar
Titel: SV: SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 10 december 2008, 20:09:38 PM
Apropå förlorade snibbar:
Åtminstone en H20 Volvo förlorade sin snibb
men behöll ursprungsfärgen: 75212