Hittade i gömmorna en uppgift om hur SS bussar litt H19-H26 fördelades per hall sommaren 1963:
Litt/Modell Vagnsnr Hall
H19/ScV Metropol 75006-75053 Bromma
" 75054-75075 Söder
" 75076-75126 Hammarby
" 75127-75155 Bromma
" 75156-75166 Hornsberg
" 75167-75188 Brännkyrka
" 75189-75204 Söder
H20/Volvo 75211-75230 Söder
H21/ScV Capitol 75231-75250 Hammarby
" 75251-75258 Brännkyrka
" 75259-75299 Hornsberg
" 75300-75310 Bromma
H22/ScV Capitol 75311-75360 Söder
" 75361-75411 Hornsberg
H23/ScV Capitol 75413-75442 Hornsberg
H24/ScV Capitol 75444-75478 Hornsberg
" 75479-75503 Söder
H25A/Büssing 75443 Hornsberg
H25/Büssing 75504-75533 Hornsberg
H26/Büssing 75534-75543 Hornsberg
Med reservation för ev felaktigheter
/Gunnar
Högintressant!
Tack för den.
Hälsningar Mr G
Intressant! Vad gäller H21:orna 5300-5310, var dessa tillfälligt placerade i Brommahallen? Visste inte att det funnits Capitol i just Bromma.
/Peter
H21 i Bromma var säkert avsedda för linje 80 (N Bantorget-Traneberg) samt extravagnar
/Gunnar
Det gick capitoler även på 119 ibland, speciellt kvällstid. Såg dem på lördagskvällar vid 22-tiden. Måste ha varit 1958-59 nån gång (i varje fall sedan linjesträckningen ändrats till Hässelby Strand T- Liljekungsvägen.
OK, vad jag minns och förstått så gick H21 även på linje 118 i början.
/Gunnar
Jo, det stämmer. Nälsta byggdes under åren 1957-59 och jag minns att det var diskussion på "ordet Fritt" i Tidningen Västerort om just varför det inte gick Metropoler på 118. Enligt reportage i samma tidning var vägnätet för svagt för att tåla H19:s axeltryck. Jag cyklade själv mycket i området hösten 1958.
En notering (förmodligen fr SS Data 1956):
29/10-56: H21 på anslutningslinjer stationerade i Brommahallen
Intressant lista! Vilka vagnar fanns förutom dessa hos SS 1963? Ett gäng höghus (H15) och turistvagnarna H18 i alla fall.
Det slår mig också hur pass få vagnar Brännkyrka har enligt denna lista; 30st.
Det stämmer förstås att även andra bussar fanns vid SS sommar-63. Tyvärr har jag bara dessa ofullständiga uppgifter (kanske någon kan kompl):
F3 Trådbuss ? Hornsberg
? Hammarby
H15 ScV/Höghus ? Hornsberg
? Söder
H18 Volvo/Turist 75001-75003 Hornsberg
/Gunnar
Citat från: Fredrik Klint skrivet 19 november 2008, 20:00:05 PM
Det slår mig också hur pass få vagnar Brännkyrka har enligt denna lista; 30st.
Brännkyrka hade väl bara två större busslinjer vid den här tiden. 67 och 68. 131 och 161 fanns nog där också, men det gick bara åt en capitol per linje där. När 139:an kommer igång (är det 1963 nån gång?) behövs det förstås några vagnar till den också.
Ja, det stämmer väl ang Brännkyrka. Linje 139 (Mälarhöjden-Bredäng) startade 2/9-63 och då var H21 75253 tursatt.
http://www.mrg1.de/images/DSC02143G.JPG (http://www.mrg1.de/images/DSC02143G.JPG)
Den här bilden ur en Spårväg och Buss från sent 50-tal (tror jag) kan tolkas som att det fanns capitoler i Bromma på den tiden. Omskyltning kan förstås ha skett innan bussen körde in i tvätten, men det är ändå mindre troligt. Den 111:a det handlar om bör väl vara den korta, och kortlivade, mellan Hässelby Gård och Häselby Strand.
Finns en bild på linje 115 tagen i Abrahamsberg i augusti 1966. Under bilden står det H19, men det bör väl vara en Capitol H21.
Länk: http://www.tramways.com/buses/sweden/sthlm2/index.html
/Peter
I en annan Metropol-tråd tar Mr H upp frågan hur Hornsbergs fåtaliga H19 användes år 1963-. Här några axplock:
Vagn Datum Linje Anm
75156 640321 67
75157 640323 67
75158 640309 70E
75159 640326 81
75162 631006 111 Rev 630926
640102 70E
640324 67T
75163 640126 111
640323 81
75164 630918 67T Rev 630916
75165 640322 67
640331 67
Detta var högtrafikturer/extralinjer. Notera även de sena revideringsdatumen vilka indikerar att dessa var lågmilare. Måste ha varit de sista H19 som reviderades.
I samband med T-bana 2 invigning 640405 skedde stora förändringar i söderort vilket bl.a. innebar att Brännkyrka fick fler H19. Förmodligen överfördes samtliga H19 i Hornsberg till Brännkyrka vilket detta indikerar:
Vagn Datum Linje Anm
75160 640404 140 Endagslinje Svandammspl-Västertorp
75165 640405 136 Ny linje Örnsberg-Klubbacken
Under åren fram till dagen H återfanns Hornsbergs gamla H19 på linjerna i sydväst. Själv åkte jag sista turen med nattlinjen 132 med H19 75157 och detta skedde i högertrafik på morgonen 3 sep 1967.
Mvh Gunnar
Hallå där... Om du sitter på revisionsdatum, har du även för H21/H22?
Skulle vara mycket intressant att veta vilka som fick grått tak! Det går kanske även att läsa ut vilka som blev oxblodsröda och i vissa fall blev av med snibben...
Citat från: Mr G skrivet 20 november 2008, 17:56:09 PM
http://www.mrg1.de/images/DSC02143G.JPG (http://www.mrg1.de/images/DSC02143G.JPG)
Den här bilden ur en Spårväg och Buss från sent 50-tal (tror jag) ........ Den 111:a det handlar om bör väl vara den korta, och kortlivade, mellan Hässelby Gård och Hässelby Strand.
Linje 111 till Hässelby Strand var faktiskt mer långlivad än så. Den gick från en mindre busstation på Ångermannagatan i Vällngby till Loviselundsvägen i Hässelby Gård (ganska exakt nuvarande entrén till t-banestationen). Jag vet inte exakt när den började, men fr.o.m november 1954 åkte jag varje tisdag med 119 från samma busstation i Vällingby.
När så bebyggelsen i Hässelby Strand började växa upp förlängdes linje 111 dit och som grabb tyckte jag det var märkligt att det fanns extravagnar skyltade "L" både på 111 och 119. 111 L gick bara till Loviselundsvägen och 119 L gick till Lövsta-Tvätten. När sedan t-banan kkom till "Gården" avkortades 111:an till att köra Hässelby Gård-Hässelby Strand
Har bara dessa revdatum för H21/22:
H21 75242 630813
H22 75351 631024 (inkl omb till H21)
Den första H22 som reviderades och ombyggdes till H21 var 75366 under första halvåret 1963. Den nya oxblodsfärgen (Tor Hörlin) kom senare (1964?) medan snibben försvann på ett mindre antal (1966?).
/Gunnar
Det var de sist ombyggda Capitolerna från H22 till H21 som blev oxblodsröda. Jag har en lista någonstans som jag ska rota fram men hinner inte just nu. Bara två vagnar förlorade snibbarna, vagnarna 5356 och 5361.
Sedan den intressanta utsättningslistan för Hornsbergs Metropoler. Var det inte så att morgonens 67T gick från Kronobergsgatan till Telefonplan via Hägerstensvägen, vagntransport till Hökmossen och i trafik som linje 67 Hökmossen ordinarie linjesträcka tillbaka till Kronobergsparken i ordinarie mest belastade riktning för linje 67 alltså. På em följaktligen tvärtom. Jag tror aldrig de skyltades med E trots att de hade turnummer i 80-serien. En Metropol som går på 67T kan alltså även gå på 67 i samma omlopp och tvärtom.
Mr H
Har tyvärr bara lördagsturlistan för 67T (fr 601210) men den bekräftar din hypotes för upplägget för 67/67T fm/em med tillägget att även hpl Klensmedsvägen trafikerades. Således ej tomkörning Tfp-Kmv o v.v.
/Gunnar
Apropå förlorade snibbar:
Åtminstone en H20 Volvo förlorade sin snibb
men behöll ursprungsfärgen: 75212