(http://www.bussmicke.se/TEMP/Mercedes_Fleminggatan_Stockholm_081105.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Mercedes_Fleminggatan_Stockholm_081105b.jpg)
Han kunde ju kommit lite längre in med bussen
så spegeln hade rykt iaf.. :)
Fast räcker ju å se vad det är för folk på bilden,så
behöver man inte fördjupa sig mer...
Bussen skulle ha svängt in mer med nosen åt höger och sedan hade bilen fått backa.
Eller det klassiska kör in så nära bakom och sedan hålla på tutan.
Det finns naturligtvis en risk att långfingret från bilägaren skymtas. ;D
Ett tips om ni gör detta, stäng dörrarna till bussen så han inte kommer in och hotar.
Visst är det underbart med folk som tror att dom är viktigare än alla andra... :o
Jag brukar dock hellre "tuta" bort dom än dubbelparkera! Mest för att den man dubbelparkerat utanpå kan få för sig att börja köra och det är mindre bra om man står och släpper av folk!
En liten söt historia om detta:
Jag skulle släppa av folk och en taxi stod på hållplatsen och blockerade! Jag tutar och taxin rullar fram en meter och stannar sedan igen varpå jag tutar igen och så håller det på ett par gånger innan jag till slut får plats på min hållplats! Då hör jag två tanter en bit bak i bussen som säger följande:
- Vad gör han?
- Han håller på och puttar fram taxin så han ska få plats! (med förklarande tonfall)
- Jaha! (med nöjt tonfall)
//Danne
Alltså visst har bilföraren gjort fel.
Men det är ganska barnsligt och larvigt att göra något av det ni föreslår.....att köra av spegeln, att köra in så nära som möjligt så att han inte kommer ut, eller att ställa er bakom och tuta.
Det blir ju bara jobbigt för bussföraren. Jag tyckte han på bilden gjorde helt rätt. Situationen var som den var, han ställde sig rakt utanför, släppte av sina passagerare och drog iväg....o sen var bussföraren av med problemet helt enkelt.
Jag har själv gjort så för ett antal år sedan, tutat alltså, men det blir bara jobbigast för en själv....med risken att det till slut blir bussen som får backa och alla andra skrattar runtom.
Jag menar...ställ dig frågan - vilket är dina passagerare o kunder mest intresserade av - att komma därifrån smidigt, eller att du som bussförare för din egen ilskas skul står o tutar i 10 minuter bakom en taxi som ändå inte flyttar sig?
Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt och man kan visa sig vara en professionell bussförare?
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 07:57:20 AM
Alltså visst har bilföraren gjort fel.
Men det är ganska barnsligt och larvigt att göra något av det ni föreslår.....att köra av spegeln, att köra in så nära som möjligt så att han inte kommer ut, eller att ställa er bakom och tuta.
Det blir ju bara jobbigt för bussföraren. Jag tyckte han på bilden gjorde helt rätt. Situationen var som den var, han ställde sig rakt utanför, släppte av sina passagerare och drog iväg....o sen var bussföraren av med problemet helt enkelt.
Jag har själv gjort så för ett antal år sedan, tutat alltså, men det blir bara jobbigast för en själv....med risken att det till slut blir bussen som får backa och alla andra skrattar runtom.
Jag menar...ställ dig frågan - vilket är dina passagerare o kunder mest intresserade av - att komma därifrån smidigt, eller att du som bussförare för din egen ilskas skul står o tutar i 10 minuter bakom en taxi som ändå inte flyttar sig?
Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt och man kan visa sig vara en professionell bussförare?
Precis.
När man kör tunga fordon ska man ju (enligt lagen) vara ett FÖREDÖME för övriga trafikanter.
Det är man knappast om man håller på och tutar och parkerar in personbilar.
/K
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 07:57:20 AM
Alltså visst har bilföraren gjort fel.
Men det är ganska barnsligt och larvigt att göra något av det ni föreslår.....att köra av spegeln, att köra in så nära som möjligt så att han inte kommer ut, eller att ställa er bakom och tuta.
Det blir ju bara jobbigt för bussföraren. Jag tyckte han på bilden gjorde helt rätt. Situationen var som den var, han ställde sig rakt utanför, släppte av sina passagerare och drog iväg....o sen var bussföraren av med problemet helt enkelt.
Jag har själv gjort så för ett antal år sedan, tutat alltså, men det blir bara jobbigast för en själv....med risken att det till slut blir bussen som får backa och alla andra skrattar runtom.
Jag menar...ställ dig frågan - vilket är dina passagerare o kunder mest intresserade av - att komma därifrån smidigt, eller att du som bussförare för din egen ilskas skul står o tutar i 10 minuter bakom en taxi som ändå inte flyttar sig?
Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt och man kan visa sig vara en professionell bussförare?
Vad är den bästa lösningen då? Vad är den "proffesionella" lösningen? Personligen gillar jag inte tanken på att dubbelparkera, både för att jag hindrar övrig trafik och för att mina passagerare som kliver av kan bli överkörda om den felparkerande stollen får spader och drar iväg med rivstart! Så då känns helljus (räcker oftast) eller tuta som ett mycket bättre alternativ!
//Danne
Citat från: Mattias Andersson skrivet 06 november 2008, 00:01:07 AM
Fast räcker ju å se vad det är för folk på bilden,så
behöver man inte fördjupa sig mer...
Det där får du nog förklara.
Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2008, 08:25:01 AM
Vad är den bästa lösningen då? Vad är den "proffesionella" lösningen? Personligen gillar jag inte tanken på att dubbelparkera, både för att jag hindrar övrig trafik och för att mina passagerare som kliver av kan bli överkörda om den felparkerande stollen får spader och drar iväg med rivstart! Så då känns helljus (räcker oftast) eller tuta som ett mycket bättre alternativ!
//Danne
Ja, alltså...att han skulle få spader o dra över dina kunder som kliver av bussen var väl ett ovanligt dumt argument om du ursäktar.
Bästa och mest proffessionella lösningen är den mest smidiga och genomtänkta.
Är det som bussföraren på bilden gjorde? eller är det att göra sig löjlig om inte bilen skulle flytta på sig för sin egen ilskas skull?
Visst visst...båda hindrar trafiken...men det är just det som är grejjen...det är TRAFIK det handlar om...situationer uppkommer alltid, hela tiden, överallt...frågan är bara hur man smidigas löser det...genom smidighet eller ilska?
Som sagt...varför välja något svårt när man kan välja något lätt?
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 08:41:17 AM
Ja, alltså...att han skulle få spader o dra över dina kunder som kliver av bussen var väl ett ovanligt dumt argument om du ursäktar.
Bästa och mest proffessionella lösningen är den mest smidiga och genomtänkta.
Är det som bussföraren på bilden gjorde? eller är det att göra sig löjlig om inte bilen skulle flytta på sig för sin egen ilskas skull?
Visst visst...båda hindrar trafiken...men det är just det som är grejjen...det är TRAFIK det handlar om...situationer uppkommer alltid, hela tiden, överallt...frågan är bara hur man smidigas löser det...genom smidighet eller ilska?
Som sagt...varför välja något svårt när man kan välja något lätt?
Du är hjärtligt välkommen att åka med mig en morgon till bl.a. terminal 5 på Arlanda där taxibilarna ockuperar vår hållplats mer eller mindre hela tiden! Jag vet ett flertal gånger där kollegor dubbelparkerat och dom hyperstressade taxichaufförerna funnit sig inparkerade och tryckt gasen i botten och kryssat sig fram bland avstigande resenärer!
Jag personligen tycker det är mycket oproffesionellt att utsätta mina passagerare för detta och väljer därför hellre ett tut eller helljusblink och flyttar sig inte bilen då så ger jag upp och väljer en annan plats att stanna på! Dubbelparkera är INTE ett alternativ som jag ser det! I linjetrafik finns ju som regel inte alternativet att välja annan plats så då antar jag att tuta och/eller helljus är en rimlig (kanske inte bra, men iaf rimlig!) lösning...
//Danne
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 08:41:17 AM
Ja, alltså...att han skulle få spader o dra över dina kunder som kliver av bussen var väl ett ovanligt dumt argument om du ursäktar.
Bästa och mest proffessionella lösningen är den mest smidiga och genomtänkta.
Är det som bussföraren på bilden gjorde? eller är det att göra sig löjlig om inte bilen skulle flytta på sig för sin egen ilskas skull?
Visst visst...båda hindrar trafiken...men det är just det som är grejjen...det är TRAFIK det handlar om...situationer uppkommer alltid, hela tiden, överallt...frågan är bara hur man smidigas löser det...genom smidighet eller ilska?
Som sagt...varför välja något svårt när man kan välja något lätt?
Håller med dig. Men det finns faktiskt en som hindrar trafiken ännu mer än mersan och bussen. Det är den mörka bilen på bild två som blockerar korsningen.
Micke hade en likadan tråd för ett halvår sedan
Där togs det upp vad som gäller och inte:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9855.0
Jo. men snälla...jag har inte försvarat bilisten...vet inte hur många gånger i ett sådant här inlägg man skall behöva skriva det för att det inte skall missuppfattas.
Min uppfattning är fortfarande, och kommer att vara, att det är bättre att lösa situationen smidigt istället för att ställa till med en "scen" som du själv som bussförare bara mår dåligt av.
Du kommer ALDRIG att kunna lära andra runt omkring dig hur dom skall bete sig hur mycket du än vill.
Som sagt....jag släpper hellre av mina kunder en meter från trottoaren om det finns ett hinder ivägen, än att köra till nästa hållplats om taxin eller vad det nu är inte flyttar sig.
Och att en bilist på allvar skulle försöka köra över andra trafikanter med vilje är ju rent skitsnack.
Några reflektioner:
JA - jag har varit bussförare på Arlanda
NEJ - jag skulle aldrig kunna köra av en backspegel eller en framskärm för att lära andra att dom parkerat fel
NEJ - jag skulle inte låta bli att släppa av mina kunder på hållplatsen lite längre ut i gatan för att det finns något som hindrar.
JA - jag kör dagligen i stadstrafik sedan 18 år med buss.
och slutligen:
NEJ - jag försöker inte vara messerschmidt här...utan bara försöka få lite förståelse för att det kanske inte alltid är bussföraren som måste ställa till mest oväsen.
Istället för att bli förbannad o tuta, kanske han skulle använda den tiden till att klura ut hur han på säkraste och smidigaste sättet skulle släppa av sina passagerare ändå?
Har någon tänkt på DET?
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 09:20:25 AM
Jo. men snälla...jag har inte försvarat bilisten...vet inte hur många gånger i ett sådant här inlägg man skall behöva skriva det för att det inte skall missuppfattas.
Min uppfattning är fortfarande, och kommer att vara, att det är bättre att lösa situationen smidigt istället för att ställa till med en "scen" som du själv som bussförare bara mår dåligt av.
Du kommer ALDRIG att kunna lära andra runt omkring dig hur dom skall bete sig hur mycket du än vill.
Som sagt....jag släpper hellre av mina kunder en meter från trottoaren om det finns ett hinder ivägen, än att köra till nästa hållplats om taxin eller vad det nu är inte flyttar sig.
Och att en bilist på allvar skulle försöka köra över andra trafikanter med vilje är ju rent skitsnack.
Några reflektioner:
JA - jag har varit bussförare på Arlanda
NEJ - jag skulle aldrig kunna köra av en backspegel eller en framskärm för att lära andra att dom parkerat fel
NEJ - jag skulle inte låta bli att släppa av mina kunder på hållplatsen lite längre ut i gatan för att det finns något som hindrar.
JA - jag kör dagligen i stadstrafik sedan 18 år med buss.
och slutligen:
NEJ - jag försöker inte vara messerschmidt här...utan bara försöka få lite förståelse för att det kanske inte alltid är bussföraren som måste ställa till mest oväsen.
Istället för att bli förbannad o tuta, kanske han skulle använda den tiden till att klura ut hur han på säkraste och smidigaste sättet skulle släppa av sina passagerare ändå?
Har någon tänkt på DET?
"Men snälla" själv...
Ingenstans skriver jag att jag försöker "lära" bilisterna något, däremot upplyser jag dom med ett tut eller helljusblink att "här kommer en buss och du står ivägen var snäll och flytta ditt fordon"...
Och jag har ingenstans påstått att taxiförarna skulle köra på avstigande passagerare med flit? Var får du det ifrån??? Däremot ser inte passagerare sig för när dom kliver av och en stressad taxichaffis ser inte heller att någon är på väg av och smällen är ett faktum! Därför är dubbelparkering ett dåligt alternativ! Jag ser detta varje morgon...
Ingenstans har jag skrivit att det är en lösning att köra på ett annat fordons spegel...
Däremot undrar jag fortfarande hur du menar att man ska lösa det hela på ett, enligt dig, mer proffesionellt sätt...?! Dubbelparkera är, och bör, inte vara ett alternativ enligt mig, helljus och/eller tuta för att upplysa bilisten om att han står fel är inte bra enligt dig, köra vidare utan att stanna är knappast heller en bra lösning... Vad återstår?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2008, 08:45:31 AM
Du är hjärtligt välkommen att åka med mig en morgon till bl.a. terminal 5 på Arlanda där taxibilarna ockuperar vår hållplats mer eller mindre hela tiden! Jag vet ett flertal gånger där kollegor dubbelparkerat och dom hyperstressade taxichaufförerna funnit sig inparkerade och tryckt gasen i botten och kryssat sig fram bland avstigande resenärer!
Jag personligen tycker det är mycket oproffesionellt att utsätta mina passagerare för detta och väljer därför hellre ett tut eller helljusblink och flyttar sig inte bilen då så ger jag upp och väljer en annan plats att stanna på! Dubbelparkera är INTE ett alternativ som jag ser det! I linjetrafik finns ju som regel inte alternativet att välja annan plats så då antar jag att tuta och/eller helljus är en rimlig (kanske inte bra, men iaf rimlig!) lösning...
//Danne
Nu är det ju ganska stor skillnad på Arlanda och innerstan i Stockholm trafikmässigt tror jag du själv håller med mig om.
Som du säkert ser på bilden så finns det helt enkelt ingen annanstans och ställa sig på om man "ger upp tutandet". Det kan man göra på Arlanda T5 där det är låånga refuger med flera hållplatser i rad, men knappast på en innerstadsgata.
I det här fallet tycker jag det är bättre och dubbelparkera där det finns plats än att köra förbi hållplatsen och dubbelparkera intill bilarna så att de som skall med din buss och av din buss måste kryssa mellan dom parkerade bilarna.
Cykelbanan går innanför hållplatsen, och på stället där bussen står är det två filer - så bilarna kommer gladeligen förbi på utsidan - dock går filerna ihop 50m längre fram till en...hade det varit bättre att ställa sig där?
Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2008, 09:27:36 AM
"Men snälla" själv...
Ingenstans skriver jag att jag försöker "lära" bilisterna något, däremot upplyser jag dom med ett tut eller helljusblink att "här kommer en buss och du står ivägen var snäll och flytta ditt fordon"...
Och jag har ingenstans påstått att taxiförarna skulle köra på avstigande passagerare med flit? Var får du det ifrån??? Däremot ser inte passagerare sig för när dom kliver av och en stressad taxichaffis ser inte heller att någon är på väg av och smällen är ett faktum! Därför är dubbelparkering ett dåligt alternativ! Jag ser detta varje morgon...
Ingenstans har jag skrivit att det är en lösning att köra på ett annat fordons spegel...
Däremot undrar jag fortfarande hur du menar att man ska lösa det hela på ett, enligt dig, mer proffesionellt sätt...?! Dubbelparkera är, och bör, inte vara ett alternativ enligt mig, helljus och/eller tuta för att upplysa bilisten om att han står fel är inte bra enligt dig, köra vidare utan att stanna är knappast heller en bra lösning... Vad återstår?
//Danne
Att trycka gasen i botten och försöka kryssa mellan dina kunder är väl att försöka köra på dom med flit om något uppfattade jag det som.`
Även en stressad taxichaufför måste enligt lagen kunna stanna på den yta han kan överblicka med sitt fordon....så det håller inte...sorry...
Jahhaja...vad återstår?
Följande alternativ återstår om hindret inte försvinner:
Antingen letar man upp en ledig plats - vilket på bilden kommer att innebära att du stannar vid nästa hållplats på St Eriksplan - eftersom St Eriksbron där nästa lediga trottoarkant finns innehåller ett stannaförbud om jag inte minns helt fel.
Eller gör man helt enkelt som på bilden?
eller kanske man tar sitt pick och pack och söker ett annat jobb? (OBS! Inget personangrepp på dig personligen måste jag säkert tillägga!)
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 09:30:04 AM
Nu är det ju ganska stor skillnad på Arlanda och innerstan i Stockholm trafikmässigt tror jag du själv håller med mig om.
Som du säkert ser på bilden så finns det helt enkelt ingen annanstans och ställa sig på om man "ger upp tutandet". Det kan man göra på Arlanda T5 där det är låånga refuger med flera hållplatser i rad, men knappast på en innerstadsgata.
I det här fallet tycker jag det är bättre och dubbelparkera där det finns plats än att köra förbi hållplatsen och dubbelparkera intill bilarna så att de som skall med din buss och av din buss måste kryssa mellan dom parkerade bilarna.
Cykelbanan går innanför hållplatsen, och på stället där bussen står är det två filer - så bilarna kommer gladeligen förbi på utsidan - dock går filerna ihop 50m längre fram till en...hade det varit bättre att ställa sig där?
Nejdu! Det är inte två filer där bussen på bilden står... Bussen står mitt i den enda fil som finns! Inga bilar kommer förbi utan att korsa dubbeldragen linje!!!
Som jag skrivit så finns kanske ingen bra lösning alls och då är det upp till chauffören att välja den minst dåliga lösningen av följande:
* Dubbelparkera
* Tuta/helljusblinka
* Strunta i att stanna och köra vidare till nästa hållplats
Inget av dessa är som sagt bra, men ur trafiksäkerhetssynpunkt är tuta + helljus kanske bäst, medans det ur stolthets(!) och smidighetssynpunkt är bättre att dubbelparkera...
//Danne
Citat från: Johan Hansson skrivet 06 november 2008, 02:36:27 AM
Bussen skulle ha svängt in mer med nosen åt höger och sedan hade bilen fått backa.
Eller det klassiska kör in så nära bakom och sedan hålla på tutan.
Det finns naturligtvis en risk att långfingret från bilägaren skymtas. ;D
Ett tips om ni gör detta, stäng dörrarna till bussen så han inte kommer in och hotar.
Du har inte hört 53XX vagnarnas tutor, det är inget man vill använda offentligt, låter inget samt eller så tror man det är en moped som tutar.
Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2008, 09:39:01 AM
Nejdu! Det är inte två filer där bussen på bilden står... Bussen står mitt i den enda fil som finns! Inga bilar kommer förbi utan att korsa dubbeldragen linje!!!
Som jag skrivit så finns kanske ingen bra lösning alls och då är det upp till chauffören att välja den minst dåliga lösningen av följande:
* Dubbelparkera
* Tuta/helljusblinka
* Strunta i att stanna och köra vidare till nästa hållplats
Inget av dessa är som sagt bra, men ur trafiksäkerhetssynpunkt är tuta + helljus kanske bäst, medans det ur stolthets(!) och smidighetssynpunkt är bättre att dubbelparkera...
//Danne
Ja, alltså...vad gör du om du väljer ditt utmärkta sätt att lägga dig på tutan och bilisten inte flyttar sig? Ska du sitta där o tuta...i 5 minuter? 10? en halvtimme? två dagar?
Du och alla andra är ju av med problemet på 30 sekunder, en minut eller va det nu tar om du dubbelparkerar som på bilden o sen sticker....
och att någon korsat en heldragen linje i stadstrafik där det är trångt eller något ivägen har ju aldrig hänt.....ehm.... :)
DÄREMOT måste jag undra en sak...vilket är mest ur stolthets-synpunkt? Att bara släppa av där man kan, o sen försvinna mer eller mindre obemärkt...eller att hänga sig på tutan så halva kvarteret glor o ser att du försöker lära dom andra runtomkring dig hur dom ska göra?
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 09:34:38 AM
Att trycka gasen i botten och försöka kryssa mellan dina kunder är väl att försöka köra på dom med flit om något uppfattade jag det som.`
Även en stressad taxichaufför måste enligt lagen kunna stanna på den yta han kan överblicka med sitt fordon....så det håller inte...sorry...
Jahhaja...vad återstår?
Följande alternativ återstår om hindret inte försvinner:
Antingen letar man upp en ledig plats - vilket på bilden kommer att innebära att du stannar vid nästa hållplats på St Eriksplan - eftersom St Eriksbron där nästa lediga trottoarkant finns innehåller ett stannaförbud om jag inte minns helt fel.
Eller gör man helt enkelt som på bilden?
eller kanske man tar sitt pick och pack och söker ett annat jobb? (OBS! Inget personangrepp på dig personligen måste jag säkert tillägga!)
Till att börja med bör nästa hållplats ligga vid Polhemsgatan ungefär och inte S:T Eriksplan... om nu inte bussen ska göra en u-sväng och sedan ta höger på S:T Eriksgatan!
Vad jag menade, och även skrev, är att taxichaffisarna kör iväg utan att tänka på att det kliver ut folk ur bussen och då riskerar passagerare att bli påkörda! Vad är det som är svårt att förstå i det? Varför tolkar du det som att dom kör på folk med flit???
Att jag skulle söka annat jobb pga jag INTE vill släppa av mina passagerare framför nosen på en bil som KAN komma att köra iväg medans jag lossar ser jag som mycket märkligt och den tolkningen får stå för dig! Men tack för kängan... För all del skrev du ju att det inte var personligt men det är svårt att se det annorlunda när det är vi som diskuterar...?!
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2008, 09:44:09 AM
Till att börja med bör nästa hållplats ligga vid Polhemsgatan ungefär och inte S:T Eriksplan... om nu inte bussen ska göra en u-sväng och sedan ta höger på S:T Eriksgatan!
Vad jag menade, och även skrev, är att taxichaffisarna kör iväg utan att tänka på att det kliver ut folk ur bussen och då riskerar passagerare att bli påkörda! Vad är det som är svårt att förstå i det? Varför tolkar du det som att dom kör på folk med flit???
Att jag skulle söka annat jobb pga jag INTE vill släppa av mina passagerare framför nosen på en bil som KAN komma att köra iväg medans jag lossar ser jag som mycket märkligt och den tolkningen får stå för dig! Men tack för kängan... För all del skrev du ju att det inte var personligt men det är svårt att se det annorlunda när det är vi som diskuterar...?!
//Danne
Larva dig inte...men du kan inte komma o påstå på fullt allvar att tuta och leva j***l istället för att vara smidig är något som skulle vinna i längden?
Det ser jag som ganska oproffesstionellt beteende faktiskt sen får du säga precis vad du vill.
Numera kör jag turistbuss...tänk om jag skulle hänga mig på tutan med mina kunder o leva fan för att nån inte flyttar på sig...dom skulle ju undra om jag var riktigt klok i huvudet och välja något annat bolag direkt.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 09:43:34 AM
Ja, alltså...vad gör du om du väljer ditt utmärkta sätt att lägga dig på tutan och bilisten inte flyttar sig? Ska du sitta där o tuta...i 5 minuter? 10? en halvtimme? två dagar?
Du och alla andra är ju av med problemet på 30 sekunder, en minut eller va det nu tar om du dubbelparkerar som på bilden o sen sticker....
och att någon korsat en heldragen linje i stadstrafik där det är trångt eller något ivägen har ju aldrig hänt.....ehm.... :)
Jag har skrivit att jag BÖRJAR med att ge ett tut eller blink och hjälper inte det får man försöka lösa det utifrån den situation som kvarstår! Att som någon skrev, svänga in framför bilen med så mycket buss man nu får in kan vara ett sätt att lösa det och samtidigt försäkra sig om att bilisten ej kan få för sig att börja köra och på så vis skada dina passagerare! Stanna bakom kan ibland oxå vara en lösning även om baken sticker ut en bit från hållplatsen... Att dubbelparkera undviker jag helst av redan nämna skäl!
Förvisso korsar folk heldragna linjer både hit och dit men går det att undvika är det ju bra! :)
//Danne
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 09:47:30 AM
Larva dig inte...men du kan inte komma o påstå på fullt allvar att tuta och leva j***l istället för att vara smidig är något som skulle vinna i längden?
Det ser jag som ganska oproffesstionellt beteende faktiskt sen får du säga precis vad du vill.
Numera kör jag turistbuss...tänk om jag skulle hänga mig på tutan med mina kunder o leva fan för att nån inte flyttar på sig...dom skulle ju undra om jag var riktigt klok i huvudet och välja något annat bolag direkt.
Som jag skrivit så BÖRJAR jag med ett tut (inte hänger mig på tutan!!!) eller ett helljusblink... Hjälper inte det så utgår jag därifrån!
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2008, 09:48:09 AM
Jag har skrivit att jag BÖRJAR med att ge ett tut eller blink och hjälper inte det får man försöka lösa det utifrån den situation som kvarstår! Att som någon skrev, svänga in framför bilen med så mycket buss man nu får in kan vara ett sätt att lösa det och samtidigt försäkra sig om att bilisten ej kan få för sig att börja köra och på så vis skada dina passagerare! Stanna bakom kan ibland oxå vara en lösning även om baken sticker ut en bit från hållplatsen... Att dubbelparkera undviker jag helst av redan nämna skäl!
Förvisso korsar folk heldragna linjer både hit och dit men går det att undvika är det ju bra! :)
//Danne
Jag undrar fortfarande vad du gör när bilen inte flyttar sig och det inte finns någon annanstans att ställa sig förutom dubbelparkering när du tutar ihärdigt bakom?
Skjuter du den framför dig? Går du ut o flyttar bilen själv? blockerar du hela korsningen med bakre halvan av bussen som du kunde gjort enligt bilden?
Dessutom har inte bussen dubbelparkerat, han har stannat dubbelt utanför ett annat fordon högst tillfälligt i max en minut och släppt av och på kunder vid sin hållplats.....vliket jag tycker är en väsentlig skillnad.
Och sorry...såg fel på bilden på var det var...men det spelar mindre roll...situationen är den viktiga. Visst...det är heldragen linje..men då får väl trafiken vänta den minuten det tar innan bussen är borta....borde till och med vara säkrare o stanna som på bilden eftersom ingen annan kommer fram då och kan köra över kunderna med gasen i botten som du påstår att det finns risk för :)
Det är bara till att dubelparkera och släppa av folk... då kan man ju passa på att byta biljettpapper, underbart om det är förarbyta samtidigt och om man har avgångstid om ca 2-3 min.
Om en avstigande tucha till bilen som står fel... så är väll föraren fri eller... om någon ramlar vid avstigning... vems är felet ?
Citat från: Tomas Fransson skrivet 06 november 2008, 09:55:59 AM
Det är bara till att dubelparkera och släppa av folk... då kan man ju passa på att byta biljettpapper, underbart om det är förarbyta samtidigt och om man har avgångstid om ca 2-3 min.
Om en avstigande tucha till bilen som står fel... så är väll föraren fri eller... om någon ramlar vid avstigning... vems är felet ?
Ja...alltså....vems är felet om du står vid kanten o passageraren ramlar vid avstigning? eller om nån går emot en bil bakom bussen?
Trafikreglerna gäller väl oavsett eller hur?
Men alltså..jag undrar fortfarande ett par saker till er som gillar tutan o helljuset:
Vad gör ni om hindret inte flyttar sig och det INTE finns någon annanstans att ställa sig?
För det var väl det bilden handlade om? Busssen står ju inte på en väg ute på landet precis.
Jag ställer mig dubbelt för o komma så nära som det är möjligt och för att det skall gå så smidigt och snabbt som möjligt att komma därifrån eftersom jag eventuellt hindrar annnan trafik.
Vad gör ni andra? Flyttar ni bilen själva? kör på den? sätter er med armarna i kors? kör till nån annan hållplats 600m därifrån med förbannade kunder i bussen?
Skulle vara intressant att veta.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 09:52:31 AM
Jag undrar fortfarande vad du gör när bilen inte flyttar sig och det inte finns någon annanstans att ställa sig förutom dubbelparkering när du tutar ihärdigt bakom?
Skjuter du den framför dig? Går du ut o flyttar bilen själv? blockerar du hela korsningen med bakre halvan av bussen som du kunde gjort enligt bilden?
Dessutom har inte bussen dubbelparkerat, han har stannat dubbelt utanför ett annat fordon högst tillfälligt i max en minut och släppt av och på kunder vid sin hållplats.....vliket jag tycker är en väsentlig skillnad.
Och sorry...såg fel på bilden på var det var...men det spelar mindre roll...situationen är den viktiga. Visst...det är heldragen linje..men då får väl trafiken vänta den minuten det tar innan bussen är borta....borde till och med vara säkrare o stanna som på bilden eftersom ingen annan kommer fram då och kan köra över kunderna med gasen i botten som du påstår att det finns risk för :)
Jag skriver det ÄNNU en gång nu, jag provar först helljus och tuta, det är INTE samma sak som att jag står och tutar "ihärdigt" som du skriver!
Och som jag oxå skrivit så är det bättre, om man är tvungen att stanna utanpå, att iaf sticka in nosen så att man bilisten inte kan få för sig att börja köra! Jag kan verkligen inte begripa hur du kan påstå att detta fenomen ej existerar då jag ser det varje morgon!?
//Danne
I Göteborg så är det en dödssynd att dubbelparkera utanför hållplatser för rätt som det är kommer det en spårvagn och då får man höra på bjällerklang och innan man hunnit säga kaffetermos så är man uppkallad av trafikledningen. Så det är bara att plöja ner bakom bil på hållplatsen och ge ett tut och lite blink.
Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2008, 10:15:56 AM
Jag skriver det ÄNNU en gång nu, jag provar först helljus och tuta, det är INTE samma sak som att jag står och tutar "ihärdigt" som du skriver!
Och som jag oxå skrivit så är det bättre, om man är tvungen att stanna utanpå, att iaf sticka in nosen så att man bilisten inte kan få för sig att börja köra! Jag kan verkligen inte begripa hur du kan påstå att detta fenomen ej existerar då jag ser det varje morgon!?
//Danne
Okej...provar helljus och tuta i en sekund eller vad det nu är då.
Men frågan är fortfarande obesvarad...vad gör du om det INTE finns någon annan plats att stanna på och bilen inte flyttar på sig?
Sen tror jag knappast att Arlanda är någon extremplats över alla andra trafikmässigt jämfört med en storstads centrumtrafik, nej.
Undrar om staffans fråga till en person här kommer uppmärksammas i denna interna diskussionen om vad ena anser rätt men inte andra.
Man får stanna o släppa av på en buss hållplats om man ej hindrar bussen.
En fundering är såg han bussen då han stannade?
Sedan att kalla folk pucko och visa regnummer på bilar är lite väl mycket med då personlig intigretit o förtal ligger nära där. Men det är MIN åsikt där
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2008, 08:29:58 AM
Det där får du nog förklara.
En sk "brats" och en Mercedes kombinerat brukar oftast köra sitt eget race och parkera
hejvilt där det är parkerings resp stoppförbud.......
Citat från: robbes skrivet 06 november 2008, 12:46:55 PM
Undrar om staffans fråga till en person här kommer uppmärksammas i denna interna diskussionen om vad ena anser rätt men inte andra.
Man får stanna o släppa av på en buss hållplats om man ej hindrar bussen.
En fundering är såg han bussen då han stannade?
Sedan att kalla folk pucko och visa regnummer på bilar är lite väl mycket med då personlig intigretit o förtal ligger nära där. Men det är MIN åsikt där
Säkerligen mig du tänker på;.
4 dagar i stockholm räckte för och se vad det är för typ av personer och
bilar som stod för största knepiga otillåtna parkering.
Varningsblinkers va ju vanligare än jag trodde :o
Sånt man ser mest utomlands ju..
Tydligen funkar det lika bra här i sverige..
Jag vet en bil i innerstan som stod hyfsat illa till mer än en timme,bara som exempel.
Göteborg har med en del problem med det,men inte lika utbrett.
Nu blev det lite för mycke skrivet,men får tänka tystare framöver,så behöver man inte riskera å förklara
sig mer än en gång.......
Jag riktade inget till dig mattias var mina egna tankar och åsikter i detta ämmne som jag förde fram
Citat från: robbes skrivet 06 november 2008, 12:46:55 PM
Undrar om staffans fråga till en person här kommer uppmärksammas i denna interna diskussionen om vad ena anser rätt men inte andra.
Man får stanna o släppa av på en buss hållplats om man ej hindrar bussen.
En fundering är såg han bussen då han stannade?
Sedan att kalla folk pucko och visa regnummer på bilar är lite väl mycket med då personlig intigretit o förtal ligger nära där. Men det är MIN åsikt där
Måste hålla med.
Endast en av er här på forumet vet hela situationen.
Visa regnr och kalla folk det ena och det andra är otroligt dåligt. Nåt trådskapare kan tänka på och admin försöka kvasta bort tycker jag.
Faktum kvarstår: Man får släppa av folk på busshållplatser.
"OM" man nu inte hindrar bussen..........................................
Citat från: adeln skrivet 06 november 2008, 13:29:41 PM
Måste hålla med.
Endast en av er här på forumet vet hela situationen.
Visa regnr och kalla folk det ena och det andra är otroligt dåligt. Nåt trådskapare kan tänka på och admin försöka kvasta bort tycker jag.
Faktum kvarstår: Man får släppa av folk på busshållplatser.
Ännu sämre är att man varken har ett riktigt namn el bild när man ger sig in och citerar.
Kolla fil nedan så får man mer om gula markeringar.
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1600/88517_stanna_och_parkera_utgava_6.pdf (http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1600/88517_stanna_och_parkera_utgava_6.pdf)
Se sidan 23.
sedan kollar man på 10-11 i den skriften med så står det at tman ej får stanna vid heldragen linje om det är mindre än 3 meter mellan fordonet och linjen så det innebär att nussen stannat fel med.
Och på sidan 9 står det om regler vid stannade av fordon på busshållplats.
OBSERVERA att man måst eju ha sett bussen för att veta om man kan stanna eller ej
Citat från: Mattias Andersson skrivet 06 november 2008, 13:47:29 PM
Ännu sämre är att man varken har ett riktigt namn el bild när man ger sig in och citerar.
Spelar väl ingen roll... Jag har juh fortfarande rätt. 8)
Citat från: Mattias Andersson skrivet 06 november 2008, 12:48:01 PM
En sk "brats" och en Mercedes kombinerat brukar oftast köra sitt eget race och parkera
hejvilt där det är parkerings resp stoppförbud.......
.. liket den "s-k-i-t-h-viktiga 29-äriga kvinnliga "kånnsullt" i svindyr BMW-cab fick köra fram med attityden
"..härkommer-jag-och-jag-är-mycket-mer-värd-tjänar mycket mera pengar-och-är-viktigare-än-alla-andra-i-pöblen-så-flytta-på-er!" som försökte smita igenom på busshållplatsen vid St: Eriksplan en vinter för en tre fyra år sedan. Jag stod längst fram på en fullsatt buss 4 och föraren skrattade rått när han körde väldigt nära BMW:n bakre kofångare så att "kånnsultinnan" fick köra fram så långt det gick i baken på framförvarande buss. I motgående kör fält kom en 4:a på väg mot Radiohuset, stannade vid föraren på min buss och utbytte några ord varefter på- och avstigning för både den buss jag åkte i, den buss som var framför BMW:n och den i motstående fält tog mycket lång tid.... ;D ;D :o :o 8) 8) ::) ::)
Jag tror inte den kvinnliga "kånnsullten" försökte sig mera på att smita igenom i bussfiler..
/Bengt
Citat från: adeln skrivet 06 november 2008, 13:29:41 PM
Måste hålla med.
Endast en av er här på forumet vet hela situationen.
Visa regnr och kalla folk det ena och det andra är otroligt dåligt. Nåt trådskapare kan tänka på och admin försöka kvasta bort tycker jag.
Faktum kvarstår: Man får släppa av folk på busshållplatser.
När jag gick i körskola fick jag lära mig att det var
STOPPFÖRBUD för andra än bussar i linjetrafik på busshållplatserna!
/B
Citat från: Bussmicke skrivet 05 november 2008, 23:50:36 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Mercedes_Fleminggatan_Stockholm_081105.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Mercedes_Fleminggatan_Stockholm_081105b.jpg)
För upplysning:Registeringsnummer och därtill tillhörande registrerad fordonsinnehavarare är offentlig handling och således fritt för envar att få reda på.
SMS:a regnumret till "Vägverket Bilsvar" på tel 71456 och man får inom mindre än 1 minut ett svars-SMS som talar om vad det är för fordon, första registrering och när nuvarande ägare registrerades på fordonet.
Mycket intressant!
;D ;D
/B
Trodde att ägaren var ute med en av sina flotta bilar... som stod hemma vid miljonvillan i danderyd... men jag hade fel.
.. men det är en V8 som mullrar under huven..
Så de dubbla "feta" avgasrören är inte bara fejk.. 8) ;D
/B
Jag har låst tråden. Jag tror inte det är så svårt att förstå varför.