http://nwt.se/asikter/insandare/article71093.ece (http://nwt.se/asikter/insandare/article71093.ece)
Just Karlstadsbuss var bland de första i landet med låggolvsbussar (dock inte först) i form av tidiga Omnicity, varav åtminstone någon såvitt jag vet var att betrakta som fältprovs- eller förseriebuss. Det blev väl en flotta på runt tio stycken plus några Volvo innan man fick nytt kontrakt och dessa åkte ut. Gjorde själv min första Omnicitytur i just Karlstad.
Skulle Karlstad ha mer bullriga bussar än andra städer?? Låggolv är inte alltid lätt att komma upp i sätena heller ofta sitter sätena på höga podestrar
Låggolvsbussar är ju till 99% mer bullriga än lågentrébussar som nu rullar i Karlstad. I Karlstad rullar ju dessutom flera Volvo 8700 som troligtvis är den buss som är allra minst bullrig av de lågentrébussar som idag tillverkas. Vegan var väl den tystaste men den tillverkas ju tyvär inte idag.
Dom Volvo 8700 som finns i Karlstad (utom 2 som är fr Gävle) låter både mer invändigt och utvändigt än dom som finns i Gävle.. Har åkt många ggr i Karlstad samt även i Gävle.. Dörrarna låter en aning högre med i Karlstad..
Citat från: AO skrivet 05 november 2008, 17:15:26 PM
Låggolvsbussar är ju till 99% mer bullriga än lågentrébussar som nu rullar i Karlstad. I Karlstad rullar ju dessutom flera Volvo 8700 som troligtvis är den buss som är allra minst bullrig av de lågentrébussar som idag tillverkas. Vegan var väl den tystaste men den tillverkas ju tyvär inte idag.
Vega? Tyst? Tjena!
Det är en av de bullrigare bussmodellerna jag känner till. Sitter man bak över motorn när chauffören drar på vid en resa på linje 130, bullrar det kraftigt. Går man sen utanför bussen vid motorn så är det något helt vansinnigt. De varvar riktigt högt, och det verkar som att någon fläkt spär på det hela.
När man bytte ut Vegorna mot de nya Man-bussarna med genomgående låggolv på Malmö - Lunda-pendlarna var det ett enormt lyft på alla vis.
CitatVega? Tyst? Tjena!
Det är en av de bullrigare bussmodellerna jag känner till. Sitter man bak över motorn när chauffören drar på vid en resa på linje 130, bullrar det kraftigt. Går man sen utanför bussen vid motorn så är det något helt vansinnigt. De varvar riktigt högt, och det verkar som att någon fläkt spär på det hela.
När man bytte ut Vegorna mot de nya Man-bussarna med genomgående låggolv på Malmö - Lunda-pendlarna var det ett enormt lyft på alla vis.
Det kanske är olika med olika individer. De jag åkte med senast jag var i Norrtälje hade både bekväma säten och var mycket tysta och behagliga, trots gasen i botten ;D
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 november 2008, 22:30:49 PM
Vega? Tyst? Tjena!
Det är en av de bullrigare bussmodellerna jag känner till. Sitter man bak över motorn när chauffören drar på vid en resa på linje 130, bullrar det kraftigt. Går man sen utanför bussen vid motorn så är det något helt vansinnigt. De varvar riktigt högt, och det verkar som att någon fläkt spär på det hela.
När man bytte ut Vegorna mot de nya Man-bussarna med genomgående låggolv på Malmö - Lunda-pendlarna var det ett enormt lyft på alla vis.
De vegorna som rullar i Gävleborg är verkligen inte bullriga. Man kan sitta längst bak när gasen är i botten och ändå är ljudet från motorn lågt.
Det kan vara kylfäkten som spökar dvs denna är i drift hela tiden (låter jävligt illa vid gaspådrag) , det har hänt några ggr på Gävles 47xx vagnar som dock inte är några vegor, men det låter jävlig illa & det fick även anmmärking när Gävle Kommun kolla trafiken under tiden när biltrafik var förbjuden runt rådhuset under en vecka, då man även mätte busstrafikens ljud... Dessa 47xx vagnar är nu åtgärdade.... Denna ska bara starta om motorn börjar bli överhettad dvs bara om det är riktigt hett ute....
Citat från: InsändarenVarför har Karlstadsbuss inte riktiga stadstrafikbussar med lågt golv i hela bussen, som på andra håll i landet? Jag har åkt buss i många städer och alla utan undantag har haft så kallade låggolvbussar, så att man kan använda alla sittplatser i bussen även om man är lite handikappad.
Insändarskribenten ogillar alltså lågentrévagnar i stadstrafik, och vill hellre ha låggolv även längst bak. Jag kommer tvärt emot henne på en mängd städer med majoriteten lågentréstadsbussar, men inte alls lika många städer med enbart låggolvsbussar.
I Umeå står ställningen framöver: 31 lågentré mot endast 9 låggolvare (räknat med när alla vikariebussarna är borta)
I Luleå och Östersunds stadstrafik finns inte en enda låggolvare som jag kommer på just nu.
T.o.m. i Stockholms innerstad rullar en mängd MaxCi och Säffle med enbart lågentré. Där har väl mest bara de blå stomlinjerna låggolvsleder?
Citat från: yngrot skrivet 05 november 2008, 15:58:13 PM
Låggolv är inte alltid lätt att komma upp i sätena heller ofta sitter sätena på höga podestrar
Intressant att denna aspekt aldrig uppmärksammas. Pensionärerna i Umeå ogillade starkt Partillevagnarna Veolia provkörde här uppe (B9S 38xx), då majoriteten av stolarna var så högt uppe på sina podestrar att de var svårare att ta sig upp på, än vad det var att kliva upp i en CN113ALB.
Citat från: yngrot skrivet 05 november 2008, 15:58:13 PM
Skulle Karlstad ha mer bullriga bussar än andra städer?? Låggolv är inte alltid lätt att komma upp i sätena heller ofta sitter sätena på höga podestrar
5 av Karlstadsbussar har rullat i Helsingborg innan. Dessa 5771-5775, var inte högljudda.