Hej!
Ikväll var jag ute med en kompis/kollega från Botkyrka. Hon körde cykelbussen från Nynäshamn och jag åkte med/körde. Här följer några bilder i dåligt ljus dessvärre.
(http://www.pinner.se/bilder/4525_fram_nynas.jpg)
Swebus 4525 i Nynäshamn. 4,25 meter, inte illa...
(http://www.pinner.se/bilder/4525_last_nynas.jpg)
Kvällens last, 4 cyklar och dess ägare, en familj som cyklat runt på Gotland.
(http://www.pinner.se/bilder/4525_ovanvan1.jpg)
Övervåningen i 4525
(http://www.pinner.se/bilder/4525_nedervan.jpg)
Nedervåningen
(http://www.pinner.se/bilder/4525_forarplats.jpg)
Förarplatsen
För att sammanfatta, en trevlig kväll med toppenkollegor. Kul och annorlunda buss att köra till skillnad från de vanliga linjebussarna...
/ Jonatan
Citat från: Jonatan skrivet 12 juli 2007, 01:44:46 AM
(http://www.pinner.se/bilder/4525_ovanvan1.jpg)
Övervåningen i 4525
Märkligt stolsarrangemang med 3+1...
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 12 juli 2007, 10:20:02 AM
Märkligt stolsarrangemang med 3+1...
/J
Jovisst, men tanken bakom detta är att det är ytterst sällan som alla platser är upptagna i den trafik som bussarna från början var avsedda för. Och inte tycks det behövas nu heller.
Genom det här stolsarrangemanget får man alltså bättre plats för alla som åker ensamma. Och på köpet får den fnittriga tonårstjejtrion en egen bänkrad tillsammans.
Det är ett bra arrangemang på linjer, där inte alltför många åker. Men att sitta inklämd på mittplats mellan två storvuxna, som man inte känner, är förstås inte så trevligt. Men det torde vara ytterst sällan - eller aldrig - det händer.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2007, 10:42:27 AM
Jovisst, men tanken bakom detta är att det är ytterst sällan som alla platser är upptagna i den trafik som bussarna från början var avsedda för. Och inte tycks det behövas nu heller.
Genom det här stolsarrangemanget får man alltså bättre plats för alla som åker ensamma. Och på köpet får den fnittriga tonårstjejtrion en egen bänkrad tillsammans.
Det är ett bra arrangemang på linjer, där inte alltför många åker. Men att sitta inklämd på mittplats mellan två storvuxna, som man inte känner, är förstås inte så trevligt. Men det torde vara ytterst sällan - eller aldrig - det händer.
Vilken trafik ämnades busstypen för när stolarna placerades?
/UB
Citat från: Ulrik Berggren skrivet 12 juli 2007, 11:36:19 AM
Vilken trafik ämnades busstypen för när stolarna placerades?
/UB
Trafik på glesbygdslinjer i Västerbotten.
Den där bussen har det talats om i fikarummet. Tydligen var det Länstrafiken som krävde denna stolsplacering utan större motivering. Men varför i hela friden har man skickat ner en nyligen omlackad blå "diligens" söderut då man har kvar gott om vita (ännu ej blålackade) 45xx-bussar kvar i Umeå?
Vilket garage hör denna till idag? Björknäs?
Något för Marc, Karsten och Erret att ta ut på blåbusslinje 474 då man tröttnat på att en B9S har så få sittplatser? ;)
Annars kan ju Strömblads Täbygarage låna in den till 676:an? ;D
Är den här norrländska bussen permanent i SL-land? Eller kommer den att återgå till Norrland igen? Det skulle vara kul om den fick stanna i SL-land och fick SL-lack :)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 juli 2007, 13:40:58 PM
Är den här norrländska bussen permanent i SL-land? Eller kommer den att återgå till Norrland igen? Det skulle vara kul om den fick stanna i SL-land och fick SL-lack :)
Den går alltså som cykelbuss mellan Stockholm och Nynäshamn i anslutning till Gotlandsbåtarna. Det är ett behov som bara finns under sommaren.
Vad skall SL-land med en dubbeldäckare med extra stort godsutrymme till?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2007, 13:47:40 PM
Den går alltså som cykelbuss mellan Stockholm och Nynäshamn i anslutning till Gotlandsbåtarna. Det är ett behov som bara finns under sommaren.
Vad skall SL-land med en dubbeldäckare med extra stort godsutrymme till?
Bra fråga! Men roligt hade det varit i alla fall att få se en sådan buss i SL-lack :D
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 juli 2007, 13:40:58 PM
Är den här norrländska bussen permanent i SL-land? Eller kommer den att återgå till Norrland igen? Det skulle vara kul om den fick stanna i SL-land och fick SL-lack :)
Vadå "Norrland"? Västerbotten tack. ;)
I övriga "Norrland" (förrutom Västernorrland) kan den ej köras pga att den då har "fel" färg.
Din fråga är jag dock även jag nyfiken att få svar på. :)
Citat från: Verspieder skrivet 12 juli 2007, 14:11:41 PM
Vadå "Norrland"? Västerbotten tack. ;)
I övriga "Norrland" (förrutom Västernorrland) kan den ej köras pga att den då har "fel" färg.
Din fråga är jag dock även jag nyfiken att få svar på. :)
Utan att veta något om bussens framtid ser jag i varje fall i bilregistret att den är skriven på Swebus i Norsborg från den 20 juni i år.
Det är väl så att manbörjar fasa ut dessa Helmarkare nu. Vad ersätter skulle jag vilja veta.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2007, 13:47:40 PM
Den går alltså som cykelbuss mellan Stockholm och Nynäshamn i anslutning till Gotlandsbåtarna. Det är ett behov som bara finns under sommaren.
Vad skall SL-land med en dubbeldäckare med extra stort godsutrymme till?
Har den trafiken upphandlats eller finns det något speciellt skäl till varför just swebus kör bussen?
Det är Swebus som kör ersättningstrafiken för pendeln. Troligen ersätter bussen de sena tåg som dragits in. Inom kort kommer all trafik på Nynäsbanan att ställas in mellan Nynäs och Vhe, bussar kommer att ersätta. Eftersom det är mycket cykelturister till/från Gotland nu behövs buss med godsutrymme,
/Björn
Citat från: Verspieder skrivet 12 juli 2007, 13:24:56 PM
Den där bussen har det talats om i fikarummet. Tydligen var det Länstrafiken som krävde denna stolsplacering utan större motivering. Men varför i hela friden har man skickat ner en nyligen omlackad blå "diligens" söderut då man har kvar gott om vita (ännu ej blålackade) 45xx-bussar kvar i Umeå?
Vilket garage hör denna till idag? Björknäs?
Något för Marc, Karsten och Erret att ta ut på blåbusslinje 474 då man tröttnat på att en B9S har så få sittplatser? ;)
Annars kan ju Strömblads Täbygarage låna in den till 676:an? ;D
Har stolarna bytts ut under årens lopp på bottenvåningen, eftersom övervåningen har den stolklädseln som skulle bli standard i våra turistare på GDG från och med 2875 och nyare
mvh Fernestad
Citat från: Jan skrivet 12 juli 2007, 16:08:42 PM
Det är väl så att manbörjar fasa ut dessa Helmarkare nu. Vad ersätter skulle jag vilja veta.
Det är nog meningen att de flesta av Helmarkarna ska rulla den tid som finns kvar(fyra år) på de aktuella avtalen så några ersättningsbussar är knappast aktuella. Däremot har de senaste årens bantning av verksamheten i Västerbotten medfört att ett par varit övertaliga och till salu.
En Helmark (Vit) står hos Busmarket i Huddinge, tyvärr bommade jag kolla vilken det var.
Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2007, 22:03:28 PM
En Helmark (Vit) står hos Busmarket i Huddinge, tyvärr bommade jag kolla vilken det var.
4538.
Ahh, tack för det.
Tyvärr stod den dumt till vilket omöljliggjorde foto.
Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2007, 22:10:02 PM
Ahh, tack för det.
Tyvärr stod den dumt till vilket omöljliggjorde foto.
Den har stått där ett tag nu =)
(http://img55.imageshack.us/img55/569/swebus45381ij5.jpg)
Ni som kör Swebus pendelersättning på Nynäs är väl hyggliga i vanlig ordning och släpper av Svof ordförande vid Älgviken (SvOf bussdepå), och gärna även sambon, en snygg lockig blondin, vid behov?
/Björn
Citat från: Björn Forslund skrivet 14 juli 2007, 00:30:03 AM
Ni som kör Swebus pendelersättning på Nynäs är väl hyggliga i vanlig ordning och släpper av Svof ordförande vid Älgviken (SvOf bussdepå), och gärna även sambon, en snygg lockig blondin, vid behov?
/Björn
Tågbussar borde ju stanna på även de lite äldre stationerna ;)
Citat från: Verspieder skrivet 15 juli 2007, 15:46:18 PM
Tågbussar borde ju stanna på även de lite äldre stationerna ;)
Varför?
Swebus 4525 tillhör Huddinge/Botkyrka. Vad jag har hört så kommer den att säljas efter slutfört uppdrag. Så vi kommer inte att få se den i SL-lack.