Eftersom Bussmicke visade va han tycker är gamla bussar, från Helsingborg, så måste jag ju bräcka honom lite....
Här kommer en del från 80-talet.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/2320%20HLT%20173%20Hamntorget%20Hbg.jpg)
HLT 173 på Hamntorget. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/2317%20HLT%20136%20Hamntorget%20Hbg.jpg)
HLT 136 på Hamntorget. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/4616%20HLT%20144%20Karnan.jpg)
HLT 144 på Järnvägsgatan utanför Rådhuset. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110101%20HTV%20151.jpg)
HTV 151 vid Södergatan/Oljehamnsleden. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110102%20Sodercity.jpg)
Volvobussar vid SöderCity. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110103%20HTV%20171.jpg)
HTV 171 vid Gustav Adolfs kyrka. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110104%20HTV%20173.jpg)
HTV 173 på Södergatan. Foto Leif D.
Några är senare.....
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110106%20HTV%20214%20+%20152%20Hamntorget.jpg)
HTV 214 och 152 på Hamntorget. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110107%20HTV%20222.jpg)
HTV 222 vid Stattena. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110108%20HTV%20215.jpg)
HTV 215 på Järnvägsgatan. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110109%20HTV%20219.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110110%20HTV%20219.jpg)
HTV 219 vid SöderCity. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110111%20HTV%20142.jpg)
HTV 142 vid SöderCity. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110112%20HTV%20127.jpg)
HTV 127 på Södergatan vid Söderport. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110113%20HTV%20156.jpg)
HTV 156 vid Knutpunkten. Foto Leif D. (Obs att innan nuvarande Knutpunkten kom till, låg platsen med detta namn
där Bergaliden, Södergatan, Trädgårdsgatan och S. Storgatan möts.)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110114%20HTV%20162.jpg)
HTV 162 i Bergaliden. Foto Leif D.
Ytterligare några år senare....
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110116%20HTV%20105.jpg)
HTV 105 vid hpl. Fredriksdalsskolan. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110118%20HTV%20226.jpg)
HTV 226 på Rosengården. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110120%20HTV%20180.jpg)
HTV 180 vid SöderCity. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110121%20HTV%20233.jpg)
HTV 233 vid SöderCity. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110122%20HTV%20105%20+%20112%20+%20179%20Hamntorget.jpg)
HTV 105, 112 och 179 på Hamntorget. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110123%20HTV%20112.jpg)
HTV 112 svänger in på Hamntorget. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110124%20HTV%20120.jpg)
HTV 120 på Hamntorget. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110125%20HTV%20113.jpg)
HTV 113 på Hamntorget. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110126%20Triangeln.jpg)
Avställda Volvobussar vid vagnhallen Triangeln. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110127%20HTV%20216.jpg)
HTV 216 på Södergatan. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110128%20HTV%20233.jpg)
HTV 233 svänger uppför Bergaliden. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110129%20HTV%20182%20+%20178.jpg)
HTV 182 och 178 på Södergatan. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110130%20HTV%20179.jpg)
HTV 179 på Södergatan. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110131%20HTV%20220.jpg)
HTV 220 på Södergatan. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110132%20HTV%20223.jpg)
HTV 233 vid Knutpunkten/Trädgårdsgatan. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110133%20HTV%20117.jpg)
HTV 117 på Trädgårdsgatan. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110134%20HTV%20214%20Lussebacken.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110135%20HTV%20214%20Lussebacken.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110136%20HTV%20214%20Lussebacken.jpg)
HTV 214 vid Lussebäcken. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110137%20HTV%20176.jpg)
HTV 176 på Järnvägsgatan. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110138%20HTV%20945.jpg)
HTV 945 på Järnvägsgatan (Obs bygget bakom, som är nuvarande Knutpunkten). Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110139%20HTV%20945.jpg)
HTV 945 vid Kärnan. Foto Leif D.
Hoppas lite bussnostalgi kan passa så här natten mot en arbetsdag.....
/Leif D
Ääähhh dra mej på en kälke, här snackar vi om Riktiga bussar till skillnad mot idag.
Citat från: Leif D skrivet 03 november 2008, 00:04:17 AM
Eftersom Bussmicke visade va han tycker är gamla bussar, från Helsingborg, så måste jag ju bräcka honom lite....
Här kommer en del från 80-talet.
[Hoppas lite bussnostalgi kan passa så här natten mot en arbetsdag.....
/Leif D
Vov trevliga bilder. Det är många av dom där bussmodellerna jag aldrig sett på riktigt.
Citat från: Camilla skrivet 03 november 2008, 00:11:20 AM
Vov trevliga bilder. Det är många av dom där bussmodellerna jag aldrig sett på riktigt.
Citat från: Bussmicke skrivet 03 november 2008, 00:10:31 AM
Ääähhh dra mej på en kälke, här snackar vi om Riktiga bussar till skillnad mot idag.
Tack ska ni ha govänner ! Sånt där värmer en gamla Bussnörd att höra sånt !!
Jättetrevligt detta.
En påse skorpor för 4,95...Billigt å bra :o
Leif..Hur går det med lokförarutbildningen?
Här var det ju bara en massa godingar som jag gillar ;D En tidsmaskin önskas så man kan åka tillbaka o dreggla! :P
Tack för fina bilder :)
Herre gud . Tack . det var min barndom som rullades upp där.
Buss 172 och 173 gick som skolbussar 1978 Det var sista användningen det var volvo b655 med Säffle kaross från 1962 .
i min lista från 78 finns inte 172 med . nästa årsmodell 1964 nr 166-170 . dom fanns kvar till ca 1979 . de levererades som omställningsbussar. skillnaden mellan 1962 och 1964 årsmodell var ganska liten 1965 års modell buss 163-165 var annorlunda och hade dörrställningen 2 2 0 men hade pysvilson . vilket inte 67orna hade. . Skulle vara kul och se bilder på generationen innan dvs 1959 och 60 års mdeller. vet att några av dom blev kvar efter högertrafiken bla blev buss 9 ombyggd till den första bokbussen och buss nr 6 blev såld till Sönetrafik i mitten av 70 talet.
MVH Svempa
Fantastiska bilder Leif, bara att bocka och buga!
(det finns inte motsvarande bildsamling på SJ-bussar i Helsingborg från samma era, de stannade ju bara ett stenkast från stadstrafiken på Sundstorget?)
Hittade en lista från 1964 i min pärm . där står en notering att det var buss 7 som blev bokbussen.
rätt ska vara rätt.
Oj oj oj oj oj. Detta blev nästan mer än vad jag kan hantera. Helt underbart!
Mycket trevligt minns från min barndom att vi åkte med en del av dessa pappa hade släkt i Helsingborg. Hur var det med fördelning Volvo Scania av bilder att döma Volvo vanligast när försvann påstigng bak?? Nått som Helsingborg väl var ensamma om??
Kalas! Tusen tack för detta! Härliga 80-talsminnen ;D ;D
Citat
Leif..Hur går det med lokförarutbildningen?
Jotack, de rullar på (!) men några månader återstår.....
Citat från: Peter L skrivet 03 november 2008, 07:57:24 AM
Fantastiska bilder Leif, bara att bocka och buga!
(det finns inte motsvarande bildsamling på SJ-bussar i Helsingborg från samma era, de stannade ju bara ett stenkast från stadstrafiken på Sundstorget?)
Tack tack, jo bilder finns nog en del, men de handlar ju om diabilder, så de som saknas är väl mest tid att sitta och scanna bilder. Vi får väl se va som kan komma vartefter.
Dessa hadde jag redan utlaggda på bildpakeringen nedan....
Citat från: Leif D skrivet 03 november 2008, 00:04:17 AM
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/2317%20HLT%20136%20Hamntorget%20Hbg.jpg)
HLT 136 på Hamntorget. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110112%20HTV%20127.jpg)
HTV 127 på Furutorpsgatan. Foto Leif D.
Det verkar som om man i Helsingborg inte var riktigt konsekventa när det gäller strålkastare på Scania CR 76 och CR 110. Den övre bilden visar en buss med originalstråkastarna, dvs ovala strålkastare från Hella :D
Den under bilden har de tyvärr satt dit enkla runda som enligt min mening inte ser lika fina ut på den här busstypen :-\
Byttes det bara på enstaka bussar vid behov?
:D Mycket intressanta bilder härlig historisk återblick, tack för visningen. ;D
Besök denna sida för mer nostalgi.
http://www.sundsutsikt.se/museum_htmf.html
MVH Svempa
Tack Leif för den kicken!!! :D Vilka bilder! Mumma!! Mycket trevligt! :)
//M
Det här var nog det trevligaste bildsvep jag sett på länge :D :D(och då var jag inte ens född när bilderna tilldrar sig)
//Simon(som tycker om bilder från förr)
Jag jobbade på verkstaden i Helsingborg när dom Neoplan bussarna användes.
Kommer att få mardrömmar igen om dom efter dessa bilderna.
Men det var skoj att se dom gamla bussarna och bilderna på stan som den såg ut förr.
Vilken skatt!
Jag kör fram och tillbaks i staden två gånger i veckan, och att få se de här bilderna på hur det såg ut förr är riktigt intressant!
Hej !
Efter att ha tittat på åter på Leifs bilder så ett stort tack för dessa.
Mycket hög nostalgifaktor.
Mvh Peter Ö
Citat från: Leif D skrivet 03 november 2008, 00:04:17 AM
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110109%20HTV%20219.jpg)
Det var en ovanlig Säfflefront! Tror aldrig jag sett den modellen förr, ens på bild. :)
Hej! En verkligt läcker samling bilder och nästan lika snygg lack som bussarna i Örebro län. Jag får påpeka vilken provkarta på Säfflefronter som här visas upp. Omkring 1983-84 tycks det ha varit lekstuga i plastgrill-avdelningen. Fr o m 1985 tycks Säffle ha återgått till helplåtfrontlucka och enkel grill, mycket snyggare än plastskräpet.
Mvh Jan G
Citat från: Leif D skrivet 03 november 2008, 00:04:17 AM
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110129%20HTV%20182%20+%20178.jpg)
HTV 182 och 178 på Södergatan. Foto Leif D.
En specialare i det här bildsvepet som jag tror att Helsingborg var helt ensamma om är den här bilden på en Scania CR 111 med bladdörrar :D
Jag får tacka samtliga för många vackra ord om mina bilder (dessa och SL och annat), men som jag skrev till en god vän tidigare ikväll, så har jag gjort ett överslag på mitt dia-arkiv, kom då till ca 12.000 bilder, med motiv bussar, spårvagnar och tåg. Detta är taget från 1972 till ca 2005. Därutöver fins ett okänt antalbilder på negativ-film från samma period. Därefter har jag mest fotograferat digitalt och kanske hunnit med 7-8.000 bilder under åren 2005 till nu.
Mer bilder kommer ut vartefter. Mvh Leif D
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 november 2008, 21:52:57 PM
En specialare i det här bildsvepet som jag tror att Helsingborg var helt ensamma om är den här bilden på en Scania CR 111 med bladdörrar :D
Anledningen till bladdörrarna bak var att man steg på genom dessa och sedan gick man av genom framdörrarna sedan man betalat till föraren i en bössa. Man åkte alltså så att säga på kredit.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2008, 16:47:55 PM
Anledningen till bladdörrarna bak var att man steg på genom dessa och sedan gick man av genom framdörrarna sedan man betalat till föraren i en bössa. Man åkte alltså så att säga på kredit.
Nog för att det du säger stämmde på den tiden Staffan, men jag tror inte att de var orsaken till bladdörrarna bak.
Hbg:s CR76 hadde ju samma typ av dörr bak som fram (se bild på HLT 136), men jag minns inte hur det var i original på CR111M. Att de skulle levererats med bladdörrar från fabrik tvivlar jag allafall på. Möjlig orsak är ju att man bytte dörrar vid vid någon renovering för att de utåtgående klaverdörrarna (standardbakdörr) inte var så lämpliga.
Någon anna kanske vet det verkliga förhållandet ??
Har bestämt för mig att dessa bladdörrar monterades i samband med "renovering" av CR111:orna, dock är jag inte helt 100 på att samtliga 111:or erhöll dem. Och skälet var helt enkelt att Helsingborgs CR76:or och CR111:or hade "INÅTgående" bakdörrar och INTE utåtgående, d v s på motsvarande sätt som framdörrarna fungerade. När systemet ändrades med påstigning fram som på alla andra håll i landet, möjligtvis Göteborg undantaget där påstigning alltid varit en säregen historia, blev de INÅTgående dörrarna något olämpliga för avstigande, och dessa ersattes alltså med bladdörrar. Och i samband med detta lackerades vagnarna dessutom om!
Men återigen, tror dock inte att samtliga 111:or byggdes om! Kan t o m enbart ha varit någon enstaka vagn!
Go morron.
Har några kommentarer till dessa underbara bilder från min gamla hemstad.
Detta ska inte tas som kritik utan bara som tillägg till bilderna.
Vi börjar med.
Citathttp://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110112%20HTV%20127.jpg
Denna bilden är tagen på Södergatan vid Söderport. Bussen på väg söderut.
Citathttp://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/4616%20HLT%20144%20Karnan.jpg
Bilden tagen på Järnvägsgatan utanför Rådhuset och Stenbocksstatyn.
Citathttp://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110107%20HTV%20222.jpg
Här kommer en som jag är osäker på men jag vill sticka ut hakan och påstå att detta är vid Stattena och bussen är på väg söderut (mot city).
Citathttp://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110118%20HTV%20226.jpg
Är inte vid Fredriksdalsskolan, snarare uppe på området Rosengården.
Däremot är bilden på CR 112:an på linje 22 tagen vid hpl. Fredriksdalsskolan.
(Där jag f.ö. gick på högstadiet i modernare tid d.v.s. 1993-1996)
Ska dubbelkolla mitt påstående med bilden från Stattena med den äldre generartionen Olsson
under dagen. Linjerna 12A & 12 B var dom som gick "hemifrån" ner till city, innan det blev omlagt med nya linjenummer och blev det 2 i stället. I modernare tid så (1999-2000) lät man linjerna 1 & 2 byta de norra linjesträckningarna med varandra. 1:an fick då ändhållplats Dalhem och 2:an Västra Berga, vilket senare sträckts ut och ersatt Skånetrafikens linje 202 med ny ändhållplats i Ödåkra.
Puuuh, det blev mycket text.
Återkommer i eftermiddag med kompletterning om "Stattenabilden"
Mvh.
Scaniaolsson
Citat från: AL skrivet 15 november 2008, 02:01:14 AM
Har bestämt för mig att dessa bladdörrar monterades i samband med "renovering" av CR111:orna, dock är jag inte helt 100 på att samtliga 111:or erhöll dem. Och skälet var helt enkelt att Helsingborgs CR76:or och CR111:or hade "INÅTgående" bakdörrar och INTE utåtgående, d v s på motsvarande sätt som framdörrarna fungerade. När systemet ändrades med påstigning fram som på alla andra håll i landet, möjligtvis Göteborg undantaget där påstigning alltid varit en säregen historia, blev de INÅTgående dörrarna något olämpliga för avstigande, och dessa ersattes alltså med bladdörrar. Och i samband med detta lackerades vagnarna dessutom om!
Men återigen, tror dock inte att samtliga 111:or byggdes om! Kan t o m enbart ha varit någon enstaka vagn!
Hej hej !
Jag vill nog påstå att det du skriver, är det som bäste överenstämmer med den minnesbild jag själv har, iofs var jag inte jättemycke i Hbg, men några gånger i veckan blev dej under en tid.
Citat från: scaniaolsson skrivet 15 november 2008, 09:56:41 AM
Go morron.
Har några kommentarer till dessa underbara bilder från min gamla hemstad.
Detta ska inte tas som kritik utan bara som tillägg till bilderna.
Vi börjar med.Denna bilden är tagen på Södergatan vid Söderport. Bussen på väg söderut.
Bilden tagen på Järnvägsgatan utanför Rådhuset och Stenbocksstatyn.
Här kommer en som jag är osäker på men jag vill sticka ut hakan och påstå att detta är vid Stattena och bussen är på väg söderut (mot city).
Är inte vid Fredriksdalsskolan, snarare uppe på området Rosengården.
Däremot är bilden på CR 112:an på linje 22 tagen vid hpl. Fredriksdalsskolan.
(Där jag f.ö. gick på högstadiet i modernare tid d.v.s. 1993-1996)
Ska dubbelkolla mitt påstående med bilden från Stattena med den äldre generartionen Olsson
under dagen. Linjerna 12A & 12 B var dom som gick "hemifrån" ner till city, innan det blev omlagt med nya linjenummer och blev det 2 i stället. I modernare tid så (1999-2000) lät man linjerna 1 & 2 byta de norra linjesträckningarna med varandra. 1:an fick då ändhållplats Dalhem och 2:an Västra Berga, vilket senare sträckts ut och ersatt Skånetrafikens linje 202 med ny ändhållplats i Ödåkra.
Puuuh, det blev mycket text.
Återkommer i eftermiddag med kompletterning om "Stattenabilden"
Mvh.
Scaniaolsson
Tack tack ! Kompletteringar är bara fint, uppskattas, så fortsätt med det !! /Leif
Har nu dubbelkollat med den äldre generationen Olsson, som bara kan bekräfta att bilden som jag påstår är från Stattena verkligen är det också.
På vägportalen står det E4 / E6 Stockholm / Göteborg, detta var ju utfarten från färjeläget på den tiden.
Dessutom står Jonstorp till vänster, det är alltså Ringstorpsvägen som på den tiden gick via Kungshult och Allerum mot Jonstorp.
Detta var alltså innan man drog nya väg 111 (eller Rv 22 som den hette då) från Berga till Kulla Gunnarstorp.
I övrigt precis som jag sa innan, helt underbara bilder från tider som man kan minnas men som för den sakens skull ändå varit historia i många år.
Trevlig Lördag.
Scaniaolsson
Citat från: scaniaolsson skrivet 15 november 2008, 14:27:53 PM
Har nu dubbelkollat med den äldre generationen Olsson, som bara kan bekräfta att bilden som jag påstår är från Stattena verkligen är det också.
På vägportalen står det E4 / E6 Stockholm / Göteborg, detta var ju utfarten från färjeläget på den tiden.
Dessutom står Jonstorp till vänster, det är alltså Ringstorpsvägen som på den tiden gick via Kungshult och Allerum mot Jonstorp.
Detta var alltså innan man drog nya väg 111 (eller Rv 22 som den hette då) från Berga till Kulla Gunnarstorp.
I övrigt precis som jag sa innan, helt underbara bilder från tider som man kan minnas men som för den sakens skull ändå varit historia i många år.
Trevlig Lördag.
Scaniaolsson
Tack så mycket för hjälpen !! Nu har jag ändrat lite, lokalkännedom ska inte föraktas, så jätte tack ;)
Ja, det här var verkligen kul att se!
När jag precis hade flyttat ner till Skåne (igen) 1990 och började fota bussar på allvar, så var dom äldsta Volvo-bussarna på bilderna tagna ut trafik och några stod fortfarande kvar och såg ledsna ut...och jag hann PRECIS få några bilder på dom.
Men du har ju dom i TRAFIK...hejja! :)
Det som hände i Helsingborg efter dina bilder var att man efter CR112 köpte in ett antal begagnade ledbussar, dels några Setra-led som Swebus tagit över i Dalarna, och dels några Mercedes O305G-ledbussar man köpt från Valbo Buss & Bergmans i Edsbyn när dom förlorade sin trafik i Gävle-Valbo och (Bollnäs - körde väl Bergmans?).
Sedan fick man fart på sakerna och skaffade sina första låggolvsbussar, dessa av märket Mercedes-Benz O405N. Dessa var för övrigt de sista man skaffade innan Swebus tog över trafiken.
Uffe
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 november 2008, 08:49:19 AM
Det som hände i Helsingborg efter dina bilder var att man efter CR112 köpte in ett antal begagnade ledbussar, dels några Setra-led som Swebus tagit över i Dalarna, och dels några Mercedes O305G-ledbussar man köpt från Valbo Buss & Bergmans i Edsbyn när dom förlorade sin trafik i Gävle-Valbo och (Bollnäs - körde väl Bergmans?).
Sedan fick man fart på sakerna och skaffade sina första låggolvsbussar, dessa av märket Mercedes-Benz O405N. Dessa var för övrigt de sista man skaffade innan Swebus tog över trafiken.
Uffe
Bergmans använde sina ledbussar främst på linjen Bollnäs-Edsbyn.
Mercedes-bussarna i Helsingborg vill jag minnas var de första låggolvsbussarna i Sverige. Undrar hur glada Swebus var över att få tillbaka sina Setra-leder, som de fick i samband med köpet av Wasatrafik.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2008, 10:18:04 AM
Nu tror jag att tidsbegreppet blivit fel här, Swebus tog över HT 1992-07-01, då fanns redan de ovan nämnda MB ledbussarna från Bergmans o Valbo och dessa blev t.ex Swebus 8301-8305.
De nämnda Wasabussarna togs över i Dalarna 1992-11-01 och t.ex 0813 flyttades till Helsingborg 1995-01-30.
Inga Setrabussar såldes alltså till HT utan de flyttades internt efter Swebus övertagande, att notera är att under de två första åren drevs Helsingborgstrafiken som ett dotterbolag till Swebus för att runt 1994 ingå som en helt vanlig stationering inom Swebus.
Ja, med Setrabussarna blev det lite fel där ja...sorry :)
Hej
Vad är HTV 945 för buss? Kaross och chassi tack?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 27 november 2008, 11:52:31 AM
Hej
Vad är HTV 945 för buss? Kaross och chassi tack?
mvh Stefan P
Det är en Neoplan Unibus. Fanns i ett antal städer, t ex Borås, som servicebuss innan de avlöstes av Orion II/Ontario II.
Citat från: Leif D skrivet 03 november 2008, 00:04:17 AM
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110129%20HTV%20182%20+%20178.jpg)
Citat från: AL skrivet 15 november 2008, 02:01:14 AM
Har bestämt för mig att dessa bladdörrar monterades i samband med "renovering" av CR111:orna, dock är jag inte helt 100 på att samtliga 111:or erhöll dem. Och skälet var helt enkelt att Helsingborgs CR76:or och CR111:or hade "INÅTgående" bakdörrar och INTE utåtgående, d v s på motsvarande sätt som framdörrarna fungerade. När systemet ändrades med påstigning fram som på alla andra håll i landet, möjligtvis Göteborg undantaget där påstigning alltid varit en säregen historia, blev de INÅTgående dörrarna något olämpliga för avstigande, och dessa ersattes alltså med bladdörrar. Och i samband med detta lackerades vagnarna dessutom om!
Men återigen, tror dock inte att samtliga 111:or byggdes om! Kan t o m enbart ha varit någon enstaka vagn!
Det är inte bara en enstaka. Minst två har det i alla fall funnits, säkert fler. Titta på länken nedan och jämför med bilden ovan. Det är likadana bussar, dvs Scana CR 111 med bladdörrar men det är två olika bussar
http://www.jsbild.se/muppmapp/HLT_181_Helsingborg_Triangeln_19900301.jpg
Mkt Trevliga bilder!
Vilken CR112 är det som finns bevarad i Helsingborg? Är det någon av dem som visas här?
Citat från: Kvarne skrivet 02 december 2008, 12:43:37 PM
Mkt Trevliga bilder!
Vilken CR112 är det som finns bevarad i Helsingborg? Är det någon av dem som visas här?
Helsingborg 119 >Swebus 8119
/Janne
Hej !
Många trevliga bilder man har fått se här, B 58:orna var "snikbussar" d.v.s.
att dessa saknade turbo.
Mvh Peter Ö
Tack för dessa fantastiska bilder, som jag av okänd anledning inte upptäckte förrän nu!
Citat från: AL skrivet 15 november 2008, 02:01:14 AM
Har bestämt för mig att dessa bladdörrar monterades i samband med "renovering" av CR111:orna, dock är jag inte helt 100 på att samtliga 111:or erhöll dem. Och skälet var helt enkelt att Helsingborgs CR76:or och CR111:or hade "INÅTgående" bakdörrar och INTE utåtgående, d v s på motsvarande sätt som framdörrarna fungerade. När systemet ändrades med påstigning fram som på alla andra håll i landet, möjligtvis Göteborg undantaget där påstigning alltid varit en säregen historia, blev de INÅTgående dörrarna något olämpliga för avstigande, och dessa ersattes alltså med bladdörrar. Och i samband med detta lackerades vagnarna dessutom om!
Men återigen, tror dock inte att samtliga 111:or byggdes om! Kan t o m enbart ha varit någon enstaka vagn!
Jo, samtliga av Helsingborgs 111:or fick dessa dörrar.
Man hade nämligen bara fyra. 181-184.
Dessa fasades ut samtidigt som de sista 76:orna 1990.
Som kuriosa kan nämnas att den sista CR76:an i trafik även var den sist levererade, dvs. 140.
Avskedsturen gick på linje 28.
Citat från: AL skrivet 15 november 2008, 02:01:14 AM
Har bestämt för mig att dessa bladdörrar monterades i samband med "renovering" av CR111:orna, dock är jag inte helt 100 på att samtliga 111:or erhöll dem. Och skälet var helt enkelt att Helsingborgs CR76:or och CR111:or hade "INÅTgående" bakdörrar och INTE utåtgående, d v s på motsvarande sätt som framdörrarna fungerade. När systemet ändrades med påstigning fram som på alla andra håll i landet, möjligtvis Göteborg undantaget där påstigning alltid varit en säregen historia, blev de INÅTgående dörrarna något olämpliga för avstigande, och dessa ersattes alltså med bladdörrar. Och i samband med detta lackerades vagnarna dessutom om!
Men återigen, tror dock inte att samtliga 111:or byggdes om! Kan t o m enbart ha varit någon enstaka vagn!
Hej.
Först en eloge till Leif D för fantastiska bilder, både dessa och övriga som droppat in senaste veckorna från Leif. Stort Tack! :)
Som framkommit så fick CR 111:orna, 4 till antalet hos HTV, "nya" bladdörrar efter en tid, något som HTV själva ordnade, tror till och med att dörrarna var av märket IFE, så dvs Scania-Bussar levererade CR 111:orna med ordinarie "vikdörrar", alltså rör det sig inte om att Scania från leverans byggde dessa med bladdörrar.
//M
Citat från: Mattias skrivet 05 december 2008, 20:47:19 PM
Hej.
Först en eloge till Leif D för fantastiska bilder, både dessa och övriga som droppat in senaste veckorna från Leif. Stort Tack! :)
Som framkommit så fick CR 111:orna, 4 till antalet hos HTV, "nya" bladdörrar efter en tid, något som HTV själva ordnade, tror till och med att dörrarna var av märket IFE, så dvs Scania-Bussar levererade CR 111:orna med ordinarie "vikdörrar", alltså rör det sig inte om att Scania från leverans byggde dessa med bladdörrar.
//M
Tack för beröm !!
Men 111-orna som fick bladdörrar bak, är ju ombyggda flera år efter leveransen. 182 levererades 1977, men är fotad här runt 1988.