Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Richard1250 skrivet 02 november 2008, 19:25:39 PM

Titel: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Richard1250 skrivet 02 november 2008, 19:25:39 PM
Jag som åker buss ofta märker ibland att förare i detta fall på Swebus i Halmstad sitter inne i sitt fikarum på Norra Station till sista sekunden.
Om min buss te.x går 18.35 och bussen står på uppställningsplatsen och jag stått ute i kylan i en 20 - 30 minuter och fryst. för det finns ingen värme man kan gå in i, då kör föraren fram bussen samma tid som den har avgång sedan när alla är lastade är bussen 3 minuter försenad i stället.
Vad säger ni har ni regler för hur många minuter bussen ska köra fram och lasta innan avgång.
Vore trevligt att höra om detta fenomen händer på fler ställen, för på vintern är det allt annatän trevligt  att stå ute i minusgrader och vänta medna föraren sitter och dricker kaffe i värmen till sista minuten innan avgång.

Vill gärna lägga till att detta inte gäller alla förare, det finns snälla chaufförer som kör fram 10 minuter inna och låter folk gå in i värmen och sätta sig.

Richard
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: robbes skrivet 02 november 2008, 19:38:16 PM
då jag körde swebus malmö hade vi framkörning MAX 5 minuter innan avgång och som kortast 3 minuter innan avgång.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: ch skrivet 02 november 2008, 20:44:12 PM
Det kan faktiskt vara så att de snälla förarna bryter mot lagen om de inte får ha hela sin rast, om t.ex de blev försenade in....
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Wetjo skrivet 02 november 2008, 20:51:51 PM
Det finns väl inga skrivna regler om att bussen måste vara framkörd en viss tid före avgång.
I vissa fall slutar ju förarens rast (inte reglertid!) samtidigt med avgången.
Det finns ju förare som inte vill bjuda på sin fritid...
Sen beror det ju lite på vad länshuvudmannen säger om framkörning.

På den gamla goda tiden, när SL var SL  ;) var det sagt att: "man bör köra fram fem minuter före avgång om tid finns.
Särskild hänsyn ska tas vid dåligt/kallt väder".
Efter det har man nog tightat upp omloppen och man har definitivt ändrat i avtalen, så den verkligheten finns nog inte längre.

Ett hett tips är nog att fråga föraren varför han kör fram så sent. Kan ju bero på vilotid eller toabehov eller andra "legala" skäl.  ;D
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Fredde skrivet 03 november 2008, 02:30:41 AM
CitatDet finns avtalad framkörningstid i många avtal, på många SL linjer gäller 4 min och hos KLT gäller 5 min på Raskenturer för att ta några få exempel.

Ja det gäller då inte alla SL-linjer. Vid Sergels torg är framkörning och avgång samma tid på flera linjer.

Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Nico skrivet 03 november 2008, 06:45:57 AM

Ofta är det väl neddraget till två minuter numera? Sen handlar väl ofta framkörnings/lastningstiden om ren praxis i många fall såtillvida att man lär sig som förare att rullar man fram enligt utsatt tidtabell så ställer man kanske till det och blockerar för någon annan osv. Tyvärr är ju de tider som återfinns i tidtabellerna ofta en idealbild som sällan eller aldrig stämmer helt överens med verkliga behov eller förutsättningar.  :-\
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: yngrot skrivet 03 november 2008, 11:59:04 AM
Det är ju inte förarens fel om bussen inte är framme i tid ingen vill ju betala för att du ska vara framme i tid även om vi oftast kör fram före avgångstid.  Förr i Borås var det ca 5 min före som gällde men nu är tiden satt så du oftast är sen... exvis i Tranemo har vi samma ankomst och avgångstid och då behövs det ju inte mycket innan man blir sen... kommer det då ett par stycken som ska ladda kort så vips är du lite sen.... som bonus rammlar bommar ner i Limmared... :P 
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: robbes skrivet 03 november 2008, 12:53:52 PM
sedan är ju inte bussen heller någon värmestuga i väntan på avgångstiden.

Verkar som trådskaparen vill busse kör fram direkt då den kommer dit då han skriver inte kul att stå 20-30 minuter o frysa.

Och vad gör det om föraren tar en rast o dricker kaffe han behöver ej sitta så varmt såm det gör gällande med tanke på dörrar som öppnas etc.


Eller har trådskaparen inga raster eller pauser på sitt jobb?
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Fredde skrivet 03 november 2008, 13:35:05 PM
CitatOfta är det väl neddraget till två minuter numera?

Alla turer vi har från Slussen, Stockholm har 4 minuter. Men det finns flera fall där man nöjer sig med 2 eller 3 på kvällarna för att slippa knöla sig in precis framför en annan buss, som ska avgå 1 minut efter min framkörning.

Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid? OT
Skrivet av: Wetjo skrivet 03 november 2008, 14:44:36 PM
Priset togs väl när planeraren hade ritat fel på grafen.
Jag skulle avgå fem minuter innan jag ankom Vällingby...  :o
Det var första terminen man körde fem minuterstrafik på 541 mellan Vällingby o Lingonrisgränd.
Planeraren ville först inte ändra med motiveringen att turen i alla fall alltid var tidig...  >:(
Han fick ge sig.  ;D
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Wetjo skrivet 03 november 2008, 14:46:39 PM
Citat från: Nico skrivet 03 november 2008, 06:45:57 AM
Ofta är det väl neddraget till två minuter numera? Sen handlar väl ofta framkörnings/lastningstiden om ren praxis i många fall såtillvida att man lär sig som förare att rullar man fram enligt utsatt tidtabell så ställer man kanske till det och blockerar för någon annan osv. Tyvärr är ju de tider som återfinns i tidtabellerna ofta en idealbild som sällan eller aldrig stämmer helt överens med verkliga behov eller förutsättningar.  :-\
I Dalarna har du 6 - 10 minuters godslastning,beroende på linje o sedan framkörning två minuter före avgångstid. Då vill det till att allt klaffar.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Richard1250 skrivet 03 november 2008, 15:30:29 PM
Citat från: robbes skrivet 03 november 2008, 12:53:52 PM
sedan är ju inte bussen heller någon värmestuga i väntan på avgångstiden.

Verkar som trådskaparen vill busse kör fram direkt då den kommer dit då han skriver inte kul att stå 20-30 minuter o frysa.

Och vad gör det om föraren tar en rast o dricker kaffe han behöver ej sitta så varmt såm det gör gällande med tanke på dörrar som öppnas etc.


Eller har trådskaparen inga raster eller pauser på sitt jobb?

Det är märkligt så känsligt det alltid är när man kritiserar förare, om jag kommer till Norra station 30 minuter innan avgång och föraren sitter redan då i fikarummet  och inte kör fram bussen förrän det är avgånstid då tar jag det som nochalans från förarens sida.

Föraren har gott om tid att fika gå på toaletten prata med sian kollegor under den tiden, han har då även råd att kosta på sig att köra fram bussen några minuter innan avgång för att visa hänsyn för dom som faktiskt står där och väntar.

Jag missunar ingen förare att ha sin rast och verkligen inte om han kommer sen från en annan linje det har jag förståelse för.

Bussen är ingen värmestuga det handlar inte om det utan det handlar om att föraren kan ta hänsyn till rådande väder och tänka på dom som står där ute och fryser.

Jag vet att det i Halmstad ska köra fram bussen fem minuter innan avgång på landsbygdstrafik även om så inte görs av vissa förare, kom inte med dina beska kommentarer för att jag har arbetat på Hallandstrafiken i 2,5 år och vet hur trafiken fungerar.
Jag bara frågade om det är så på andra ställen med att dom gör så?

Till slut har trådskaparen inga raster eller pauser på sitt jobb inte för att du har med det att göra men jag kan ju svara dig Nej det har jag inte jag har inga raster på mitt jobb jar arbetar fram till lunch och sedan eftermiddagen ända till jag slutar så nej jag har inga så kallade kafferaster.

Jag batalar Hallandstrafiken för en tjänst som dom ska utföra till mig på ett serviceinriktat och proffesionellat sätt i detta fallet är det Swebus som ska utföra tjänsten åt mig och jag vill ha den utförd till 100% korrekt utan krussiduller och med service menar jag just det jag skriver att man inte låter sina Kunder stå ute till sista sekunden innan man masar sig fram till bussen och kör fram.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Ersa skrivet 03 november 2008, 16:04:52 PM
3 minuter hade man på sig vid start av norrgående 625:a från Danderyds sjukhus 2003. Dessutom stod man då "i vägen" för stressade Vaxholmsförare som passerade "DAS" på norrgårede linje 670. Dessa förare ställde sig gärna för nära e625:ans buss, och  tutade då gärna om lastningen av "tjugofemman" tog för lång tid! >:(

Sedermera flyttades 625:ans starthållplats till "insidan" av refugen, och störde då inte den passerande 670:an, och då kunde man lugnt köra fram 5-7 minuter innan avgång, även om ens lön började utbetalas först 3 min innan avgång...
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Richard1250 skrivet 03 november 2008, 16:11:39 PM
Citat från: Verspieder skrivet 03 november 2008, 16:04:52 PM
3 minuter hade man på sig vid start av norrgående 625:a från Danderyds sjukhus 2003. Dessutom stod man då "i vägen" för stressade Vaxholmsförare som passerade "DAS" på norrgårede linje 670. Dessa förare ställde sig gärna för nära e625:ans buss, och  tutade då gärna om lastningen av "tjugofemman" tog för lång tid! >:(

Sedermera flyttades 625:ans starthållplats till "insidan" av refugen, och störde då inte den passerande 670:an, och då kunde man lugnt köra fram 5-7 minuter innan avgång, även om ens lön började utbetalas först 3 min innan avgång...

Situationen med stressig trafik är olika i landet, man kan nog inte jämföra Halmstad med Stockholm med tanke på den oerhörda belastning som förarna har i Stockholm
Att man i stockholm kan ha samma ankomstid som avgångstid är för att det är sådan enorm tryck på kollektivtrafiken där.

Men I halmstad kör inte bussarna så ofta att dom står i vägen för varandra om man kör fram bussen 3 minuter innan avgångstid.
Jag är oerhört tacksam mot en förare som kör fram 2 minuter innan avgång det visar ju en välvilja hos föraren om att bry sig och göra ett bra jobb.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 03 november 2008, 16:17:52 PM
Det som Richard nämner kan faktiskt hålla med om på några punkter.

På Norra Station i Halmstad var det tidigare en stor vänthall som man kunde gå in och sätta sig i väntan på att bussen skulle gå men p.g.a av att vänthallen blev förstörd gång på gång så valde man att stänga Norra stations byggnaden.
I den del som vänthallen var, är idag en Fastighetsmäklarbyrå och det ända som är kvar av Norra station är bussgodsmottagningen där även fikarummet är.

Är det dåligt väder så får man idag står under bar himel eller tränga sig in sig i väderskydden som en del resenärer använder som rökkurer. De resenärer som inte röker tycker inte det är så kul att de luktar rök sen när det kommer till skolan,jobbet eller hemmet.

Jag ser framemot att det förhoppiningsvis inom 6 år har påbörjat ett bygget av ett resecentrum där stads-, landsortsbussarna och tågen kommer till samma ställe i Halmstad.

Idag är det det tre ställen Stadsbussarna (Österskans) , Landsortsbussarna (Norra Station), Tågen (Centralstationen)

Sen har vi ett fjärde ställe och det Flygplatsen men det är nästan ingen som vill flyga till Stockholm från Halmstad.
 
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Richard1250 skrivet 03 november 2008, 16:18:48 PM
Kan ju tillägga här att det säkert finns väntsalar i många andra ställen där passagerarna kan stå i värmen och vänta och då spelar det ju egentligen ingen roll när man kör fram,
Vi i Halmstad har ju ingenting sådant vare sig på Österskans (lokaltrafik) eller landsbygd (Norra station).

Så vi befinner oss i en annan situation här, jag tycker att förare gör ett fantastiskt arbete i Halmstad och jag är oerhört tacksam för det jobbet som dom gör.

Men vintertid så kan man ju fälja regeln om dom minutrarna som man ska köra fram tidigare, det behöver inte ens vara 5 minuter 2 minuter räcker för att visa välvilja.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 03 november 2008, 16:20:36 PM
Citat:"Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?"

Ursäkta, men det låter som det är Ryanair vi åker med. ;D
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Richard1250 skrivet 03 november 2008, 16:24:47 PM
Citat från: Johan Hansson skrivet 03 november 2008, 16:20:36 PM
Citat:"Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?"

Ursäkta, men det låter som det är Ryanair vi åker med. ;D


Hahaha nej jag skulle aldrig jämföra Swebus Halland med Ryan Air, Swebus är då mycket mer serviceinriktade.
Jag tycker att det mesta fungerar imed swebus  i Halmstad och dom har blivit bättre och bättre och det är positivt när det snart är upphandling.

På tal om det har du börjat ditt arbete på Swebus Johan?
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Ersa skrivet 03 november 2008, 16:28:46 PM
Citat från: Richard1250 skrivet 03 november 2008, 16:11:39 PM
Situationen med stressig trafik är olika i landet, man kan nog inte jämföra Halmstad med Stockholm med tanke på den oerhörda belastning som förarna har i Stockholm
Att man i stockholm kan ha samma ankomstid som avgångstid är för att det är sådan enorm tryck på kollektivtrafiken där.

Men I halmstad kör inte bussarna så ofta att dom står i vägen för varandra om man kör fram bussen 3 minuter innan avgångstid.
Jag är oerhört tacksam mot en förare som kör fram 2 minuter innan avgång det visar ju en välvilja hos föraren om att bry sig och göra ett bra jobb.

Det jag menade med mitt inlägg är att om förarna börjar få lön först 3 min innan avgång, så vrider många inte på huvudströmmen förrän 3 min innan avgång. Att sedan ställa in biljettmaskin, skyltar och annat kan ju ta uppåt 3 min, och till sist har vi fått "ert" problem, dvs framkörning exakt på avgångstiden.

Här i Umeå har vi 2 min på oss att sätta oss bakom ratten, ställa in allt samt sälja 25 enkelbiljetter innan avgång, när man tar över en buss från en annan förare på Vasaplan (centrum). Visst kan man komma 5-7 min innan, men då man inte har betalt för det är det långt ifrån alla som vill det.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Richard1250 skrivet 03 november 2008, 16:35:15 PM
Citat från: Verspieder skrivet 03 november 2008, 16:28:46 PM
Det jag menade med mitt inlägg är att om förarna börjar få lön först 3 min innan avgång, så vrider många inte på huvudströmmen förrän 3 min innan avgång. Att sedan ställa in biljettmaskin, skyltar och annat kan ju ta uppåt 3 min, och till sist har vi fått "ert" problem, dvs framkörning exakt på avgångstiden.

Här i Umeå har vi 2 min på oss att sätta oss bakom ratten, ställa in allt samt sälja 25 enkelbiljetter innan avgång, när man tar över en buss från en annan förare på Vasaplan (centrum). Visst kan man komma 5-7 min innan, men då man inte har betalt för det är det långt ifrån alla som vill det.
<

Jag har full föståelse för om föraren inte har betalt för att köra fram bussen på obetald tid men så är inte fallet här.
I Halmstad har vi ett system där man ställer in destinationskylten i ett omlopp på morgonen och sedan sköter den sig själv hela tiden tills dess att omloppet är slut.
Så föraren behöver bara logga in i biljettmaskinen och börja sälja biljetter.
så det tar inte så lång tid att komma ifrån hållplatsen.

Men visst jag förstår din tanke, jag ville bara ha reda på hur det fungerar runt om i landet att det skulle bli sådant väsen hade jag ju ingen aning om  ;D nåja det fungerar väl olika från stad till stad då så får vi vara nöjda med alla dom svaren
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: homer skrivet 03 november 2008, 19:07:51 PM
Citat från: Richard1250 skrivet 03 november 2008, 16:11:39 PM
Situationen med stressig trafik är olika i landet, man kan nog inte jämföra Halmstad med Stockholm med tanke på den oerhörda belastning som förarna har i Stockholm
Att man i stockholm kan ha samma ankomstid som avgångstid är för att det är sådan enorm tryck på kollektivtrafiken där.

Men I halmstad kör inte bussarna så ofta att dom står i vägen för varandra om man kör fram bussen 3 minuter innan avgångstid.
Jag är oerhört tacksam mot en förare som kör fram 2 minuter innan avgång det visar ju en välvilja hos föraren om att bry sig och göra ett bra jobb.

Föraren får nog allt betalt hela dagen förhoppningsvis om han inte har matrast däremot får inte Swebus betalt av Hallandstrafiken för att köra fram sina bussar den extra tid som du kräver
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Wetjo skrivet 03 november 2008, 21:40:27 PM
Vad du kanske inte tänkt på som jag kom att tänka på alldeles nu är att om föraren har sin lagstadgade rast, får han inte Köra fram o lasta passagerare. Då bryter han mot arbetstidslagen...
Börjar tjänsten två minuter före avgång, blir det som du skriver. Dvs sen framkörning.
Länstrafikbolaget "äger" omloppet. Operatören måste motivera ändringar, innan dom genomförs...
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 03 november 2008, 22:07:28 PM
Citat från: Wetjo skrivet 03 november 2008, 21:40:27 PM
Vad du kanske inte tänkt på som jag kom att tänka på alldeles nu är att om föraren har sin lagstadgade rast, får han inte Köra fram o lasta passagerare. Då bryter han mot arbetstidslagen...
Börjar tjänsten två minuter före avgång, blir det som du skriver. Dvs sen framkörning.
Länstrafikbolaget "äger" omloppet. Operatören måste motivera ändringar, innan dom genomförs...
Men då måste det väl gå att låta tjänsten börja tidigare. 2 minuter före kanske räcker i Pålsboda en tisdagkväll med 2 påstigande men knappast vid större hållplatser i Stockholm. Det är inte acceptabelt att planera så tight att bussen ständigt blir försenad. För mig som passagerare spelar det ingen större roll om man börjar lasta 10 minuter före avgång eller 1 minut före så länge som bussen är klar att starta på avgångstid.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: ch skrivet 03 november 2008, 23:17:32 PM
Ingen som har tagit upp aspekten att det numera på många platser byggs avsmalande hållplatser, så kallade timglas, då all trafik i bägge riktningarna stannas upp när bussen står på hållplatsen mitt i gatan. Då kan inte bussen komma flera minuter innan och stå där och vänta in tiden ;)

Det kan också handla om att flera linjer nyttjar samma hållplats, då kan det också vara svårt att stå där i minutrar.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Nupski skrivet 03 november 2008, 23:52:04 PM
Citat från: ch skrivet 03 november 2008, 23:17:32 PM
Ingen som har tagit upp aspekten att det numera på många platser byggs avsmalande hållplatser, så kallade timglas, då all trafik i bägge riktningarna stannas upp när bussen står på hållplatsen mitt i gatan. Då kan inte bussen komma flera minuter innan och stå där och vänta in tiden ;)

Det kan också handla om att flera linjer nyttjar samma hållplats, då kan det också vara svårt att stå där i minutrar.


Jo timglas kan man reglera på  ;D.

I Göteborg har vi många sköna ställen där hur många linjer som helst skall avgå ifrån en viss hållplats med en tidsmarginal på minuten då får man inte köra fram för tidigt utan snällt vänta på sin plats i kön två goa exempel Marklandsgatan läge C samt Lindholmen. Lindholmen är ibland svårt att hamna rätt i tid och då får man räkna med en kö bakom sig på Marklandsgatan är det enkelt att köra ett varv runt om det inte är för många bussar inne samtidigt (Linjer som passerar Marklandsgatan läge C i rusningen 58, 64, 84, 95, 151, 165, 182, 189, 184, 185, 189, 772 samt flexlinjen.). Så folk blir lätt irriterade när det regnar och bussen de skall åka med bara åker runt, runt, runt.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Hagri skrivet 04 november 2008, 00:25:20 AM
Beroende på hur det ser ut och om det går att köra fram och lasta utan att vara i vägen är det bra att vara en 5 minuter före eller om det är mycket folk lite mer. Målet är att avgå i rätt tid och för egen del är det mindre viktigt om jag skulle bjuda arbetsgivaren på någon minut. Man har ofta igen det på mindre stress än om man är sen ut i starten. Principen skall givetvis vara att arbetsgivaren skall betala för den tidsåtgång som krävs.
Att köra fram 10-15 minuter för avgång för att bussen skall fungera som värmestuga är enligt min mening fel. Ofta är det då det händer grejer i bussen som skadegörelse eller extra nedskräpning.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: robbes skrivet 04 november 2008, 00:39:44 AM
vore roligt att veta hur långt innan som trådskaparen tänkt sig bussen skall köra fram?


för som Hagri skrev så ökar ju risken för förstörelse mm om den körs fram för tidigt samtidigt så får ju ej föraren den rast som han kanske skulle haft och rast enligt lagens mening får ej tas ut bakom ratten
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Richard1250 skrivet 05 november 2008, 15:35:51 PM
Citat från: robbes skrivet 04 november 2008, 00:39:44 AM
vore roligt att veta hur långt innan som trådskaparen tänkt sig bussen skall köra fram?


för som Hagri skrev så ökar ju risken för förstörelse mm om den körs fram för tidigt samtidigt så får ju ej föraren den rast som han kanske skulle haft och rast enligt lagens mening får ej tas ut bakom ratten


Jag tror inte att förstörelse på bussarna inträffar när bussen står och väntar på avgång snarare när föraren måste koncentrera sig på körningen och inte dp kan kolla helt koll på vad som händer i bussen.

Det är också konstigt att ni tjatar om lagen att ta ut sin rast bakom ratten.
Det finns förare som kör fram bussen 15 minuter innan avgång och släpper på passagerare, skulle dom då göra ett lagbrott, i mina öron knappast troligt.
Jag har skrivit till berörda parter Hallandstarfiken och swebus i Halland för att höra vad dom säger om saken så kan vi lägga denna tråden åt sidan.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Fredde skrivet 05 november 2008, 15:39:26 PM
En buss är ingen rullande värmestuga.

Sen finns det inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Är det kallt ute, klär man sig därefter, och inte efter att "bussen borde väl rulla fram 10 min innan idag åtminstone".

Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: yngrot skrivet 05 november 2008, 15:48:26 PM
15 min före avgångstid..  det var ju verkligen att ta i... snacka om att skämma bort resenärerna  vad är skillnaden mot dem som går på utefter vägen då??  de får ju alltid stå och vänta ett tag. Det får väl även gälla den som åker från ändstationen oxå inte sjutton ska vi behöva minska på rasten får att folk ska gå på på bussen...
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Wetjo skrivet 05 november 2008, 17:44:04 PM
Citat från: Richard1250 skrivet 05 november 2008, 15:35:51 PM
Det är också konstigt att ni tjatar om lagen att ta ut sin rast bakom ratten.
Det finns förare som kör fram bussen 15 minuter innan avgång och släpper på passagerare, skulle dom då göra ett lagbrott, i mina öron knappast troligt.
Jag har skrivit till berörda parter Hallandstarfiken och swebus i Halland för att höra vad dom säger om saken så kan vi lägga denna tråden åt sidan.

Tyvärr är lagen så "rigid" att om jag bryter min rast före 15, 30 eller 45 minuter beroende på tidigare och senare raster. Blir det ju lagbrott. Jag får ju inte ha min rast i bussen. Jag kan ju köra fram före rast o låta dörren stå öppen, men då har jag ju inte uppsikt över bussen. Vad som sedan är rast o betalt uppehåll kan man alltid diskutera.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Richard1250 skrivet 05 november 2008, 19:20:32 PM
Citat från: yngrot skrivet 05 november 2008, 15:48:26 PM
15 min före avgångstid..  det var ju verkligen att ta i... snacka om att skämma bort resenärerna  vad är skillnaden mot dem som går på utefter vägen då??  de får ju alltid stå och vänta ett tag. Det får väl även gälla den som åker från ändstationen oxå inte sjutton ska vi behöva minska på rasten får att folk ska gå på på bussen...

Alltså nu blir jag snart irriterad, jag har arbetat i 2,5 år för Hallandstrafiken och vill inte höra någonting om att skämma bort resenärerna, sådana uttalanden är bara idioti.

Resenärerna är a och o i kiollektivtrafiken det handlar inte om att skämma bort resenärer det handlar om att ge service som alla förare är skyldiga till att ge.

Jag tog 15 minuter bara som ett exempel på en förare som gjorde det en gång, nu blir jag lite smått förbannad, det är samma förbannade visa varenda gång.

Jag skiter i om bussen kommer 1 eller 2 eller 10 minuter innan till hållplatsen jag bara frågade hur det är på andra ställen, lägg ner för sjutton.

För farao resenärerna betalar för att åka med respektive entreprenör och dom ska ge full service till resenärerna, det finns inge men och om i detta det är bara så.

Punkt slut.

Vill ni stänga av mig från bussnack så gör det , blir bara förbannad, i två och ett halvt år har jag arbetat för att stärka resenärernas position inom koillektivtrafiken och hur dom ska bemötas som betalande kunder till respektive huvudman så säg inte att vi bortskämda.

Så är det bara, jag vet fullständigt vad mina rättigheter och skyldigheter är som resenär så SLUTA.

Om intre resenärena åker så får inte huvudmännen in dom inkomster som dom måste ha för att betala sina entreprenörer och får inte entreprenörerna betalt av huvudmännen så måste dom säga upp folk vilka tror ni då drabbas jo både resenärer och förare.

Förare och resenärer är ett i kollektivtrafiken man ska inte skilja dom åt och starta ett krig mellan förare och passagerare som vi och ni tänkandet , för den föraren som anser att resenären är en belastning har absolut ingenting inom föraryrket att göra.

Varför jag frågar är att det har kommit klagomål från resenärer som tycker att bussen kör fram för sent, jag har märkt av det också  det var allt behöver ju inte starta ett fullskaligt krig här på Bussnack.


Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: JDS skrivet 05 november 2008, 20:05:35 PM
Det enda jag kan säga är att slutkunden, passagerarna, kan känna sig fett överkörda. Det finns alla möjliga intressenter i busstrafiken, men den enda som har något ansvar för passagerarnas välbefinnande är trafikhuvudmannen, och denne är i praktiken endast intresserad av priset på trafiken. Således bringar man bussbolagen att konkurrera med varandra genom att dumpa personalens villkor, och personalen svarar med att enbart göra vad de har betalt för. Det hela påminner mer och mer om det gamla sovjetiska skämtet "Vi låtsas jobba och de låtsas betala oss". På en fungerande lokaltrafikmarknad (och med det menar jag monopol) finns det vissa förutsättningar för att få ut mervärden, men i övrigt saknas de som regel.

Den mest meningsfulla åtgärden i ett sådant läge är väl att flytta rastplatsen för bussförarna ut ur de väntande passagerarnas synfält, så att bussen kommer puttrande från ingenstans precis vid avgångstiden i stället för att stå med stängda dörrar och irritera dem.

Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Karsten skrivet 05 november 2008, 20:18:09 PM
Det tråkiga i den här historien är att så många bussförare, även skribenter i denna tråd, inte verkar prioritera resenärerna särskilt högt. Det verkar vara vanligt att man "straffar" sin arbetsgivare genom att på alla möjliga sätt hitta på anledningar att utföra sitt arbete lite sämre än tänkt.

Som ,för mig, välbekant exempel kan vi ta Slussenterminalen. En terminal som är överfull av bussar som trängs för att hitta någonstans att tidsreglera, och framkörningstiden är 4 minuter. Jag blir ofta ifrågasatt av kolleger när jag berättar att jag hellre kör fram tidigare än 4 minuter före avgång (om hållplatsläget är ledig så klart), i stället för att trängas på Sjöbergs plan och stå i vägen för andra bussar som försöker hitta någonstans att tidsreglera. "Varför bjuder du arbetsgivaren på den tiden?" och "De där Nackaborna ska inte skämmas bort, 2 minuter räcker för dem" är kommentarer man får emot sig om man försöker få kolleger att förstå hur jag tänker.

Tydligen är det viktigaste för vissa inte regleringstiden i sig, utan nöjet att sitta på Sjöbergs plan och bara titta på klockan tills den slår avgång -4 minuter för att då börja göra sig i ordning för nästa tur.
 
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Wetjo skrivet 05 november 2008, 20:32:46 PM
Citat från: Richard1250 skrivet 05 november 2008, 19:20:32 PM
Alltså nu blir jag snart irriterad, jag har arbetat i 2,5 år för Hallandstrafiken och vill inte höra någonting om att skämma bort resenärerna, sådana uttalanden är bara idioti.

Om intre resenärena åker så får inte huvudmännen in dom inkomster som dom måste ha för att betala sina entreprenörer och får inte entreprenörerna betalt av huvudmännen så måste dom säga upp folk vilka tror ni då drabbas jo både resenärer och förare.

Varför jag frågar är att det har kommit klagomål från resenärer som tycker att bussen kör fram för sent, jag har märkt av det också  det var allt behöver ju inte starta ett fullskaligt krig här på Bussnack.

Du jobbar hos länshuvudmannen. Det är ju faktiskt den som ger oss jobb. Du får "nöjet" att svara på diverse kundklagomål mm.  :-\
Men majoriteten av oss som skriver här jobbar som Driftledare, Bussförare/Yrkesförare (Lastbil, taxi osv). Därför ser vi en del av det du skriver som påhopp.  >:( Annat som du skriver är obehagliga sanningar. Vi slår oss på öronen och skriker bingo.  ::)
Många sanningar finns i alla inlägg. Vi kommer inte ifrån lagar och regler. Vi kommer från olika delar av landet och har olika avtal med Länshuvudmannen. Därför kan diskussionen bli lite "goddag yx'skaft" ibland eftersom vi inte har samma verklighet.  ???
Gemensamt för oss alla som är inne på Bussnack är att vi är intresserade av Bussar och kollektivtrafik, Lastbilar och trafik.
Vi är debattglada och ger varandra beröm för bra bilder och ger varandra mothugg om åsikten inte stämmer. Men vi är till 97% glada laxar. ;D

Jag föreslår att vi stannar tråden här. Jag tror inte att det kommer så många nya åsikter, utan det är bara gamla som tuggas om.

Till Richard1250. Ge inte upp! ;)

Ha en bra kväll!  ;D
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Ersa skrivet 05 november 2008, 20:34:05 PM
Citat från: Richard1250 skrivet 05 november 2008, 19:20:32 PM
Resenärerna är a och o i kiollektivtrafiken det handlar inte om att skämma bort resenärer det handlar om att ge service som alla förare är skyldiga till att ge.

För farao resenärerna betalar för att åka med respektive entreprenör och dom ska ge full service till resenärerna, det finns inge men och om i detta det är bara så.

Punkt slut.

Full service från trafikhuvudman och trafikoperatör... om det vore så enkelt. Vilken underbar värld det vore... :)

Men nu lever vi i upphandlingshysterins Sverige där det lägsta anbudet är "det bästa" och operatören som får minst vinst ska bedriva trafiken i ett visst antal år. Därmed tvingas trafikoperatören spara in på varenda krona, och det du beskriver förekommer även i många andra småstäder numera. Föraren SKA ha sin 15-minutersrast på vissa linjers ändhållplatser. Han får ej köra fram och släppa in folk förrän 2 min före avgång. Punkt slut. Detta står ofta på körspecen, men någon sådan kan jag av naturliga skäl inte scanna in.

Jag håller med dig helt i sak Richard, men efter åtta år i yrket lär man sig att den upphandlade kollektivtrafiken inte alls är så trevlig och servicefylld som man trodde när man var ung och grön... Tyvärr kommer resenärerna i alltid kläm vid konflikter, vilket får en att fundera om trafikhuvudmän och trafikutövare verkligen bedriver trafiken för just dem i första hand. Eller kommer vinstintresset före?
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Karsten skrivet 05 november 2008, 20:46:33 PM
Citat från: Verspieder skrivet 05 november 2008, 20:34:05 PM
Han får ej köra fram och släppa in folk förrän 2 min före avgång. Punkt slut. Detta står ofta på körspecen, men någon sådan kan jag av naturliga skäl inte scanna in.
Jag har mycket svårt att tro att föraren inte får köra fram tidigare än vad som anges på specen. Ibland kan det vara opraktiskt, men där inget annat hinder finns borde inte trafikutövaren ha något emot att du kör fram din buss 5 minuter före avgång i t.ex. Tomtebo om bussen ändå finns där.
Citat från: Verspieder skrivet 05 november 2008, 20:34:05 PM

Jag håller med dig helt i sak Richard, men efter åtta år i yrket lär man sig att den upphandlade kollektivtrafiken inte alls är så trevlig och servicefylld som man trodde när man var ung och grön... Tyvärr kommer resenärerna i alltid kläm vid konflikter, vilket får en att fundera om trafikhuvudmän och trafikutövare verkligen bedriver trafiken för just dem i första hand. Eller kommer vinstintresset före?

Ja, vinstintresset kommer före. :-\
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: JDS skrivet 05 november 2008, 20:56:37 PM
Det behöver inte vara så. Första steget, eller åtminstone ett av de första, är att försöka förstå hur de övriga inblandade tänker. Den, som exempelvis arbetar hos en trafikhuvudman med att ta emot klagomål, bör rimligen inse att bollen i en hel del av fallen faktiskt ligger hos just trafikhuvudmannen. Om trafikhuvudmannen vill att bussen skall vara framkörd en viss tid före avgången, så bör man ju vara medveten om att detta kan innebära en kostnadsökning för bussföretaget. Med andra ord måste tjänsten beställas, man kan inte bara förutsätta att den blir utförd. Att vädja direkt till förarna är ju i princip samma sak som att försöka få tjänsten utförd gratis!

Nu kan man ju som människa tycka att det verkar rimligt att köra fram bussen på en gång i stället för att stå där och häcka. Men då missar man att trafikhuvudmannen faktiskt har lämnat över ansvaret för detaljernas utformning till bussföretaget. Om man vill ha det på ett visst sätt så måste man också tala om det, på ett eller annat sätt. Antingen kan man bestämma, att alla bussar ska vara framkörda en viss tid i förväg. Det medför dock att linjerna så att säga blir längre, och att fler bussar behövs. Eller så kan man kanske bestämma, att en buss som står uppställd vid en ändhållplats alltid skall vara möjlig att stiga på. Detta resulterar mest sannolikt i att bussarna ställs upp någon annanstans i stället.

Eller så kanske man kan bestämma, att bussföretaget självt gärna får lägga in lite längre framkörningstid i vissa fall, och debitera detta. I det sistnämnda fallet skulle man möjligen kunna uppnå något slags goodwill-effekt. Fast jag tror nog att det bara skulle användas i de fall det vore möjligt att missbruka det...  :P
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Ersa skrivet 05 november 2008, 22:14:15 PM
Citat från: Karsten skrivet 05 november 2008, 20:46:33 PM
Jag har mycket svårt att tro att föraren inte får köra fram tidigare än vad som anges på specen. Ibland kan det vara opraktiskt, men där inget annat hinder finns borde inte trafikutövaren ha något emot att du kör fram din buss 5 minuter före avgång i t.ex. Tomtebo om bussen ändå finns där.

Självklart kör jag personligen gärna fram 5-10 min inan avgång om omgivningen tillåter det. Jag försökte mest förklara hur många andra parter bråkar om några oavlönade minuter.

Citat från: Karsten skrivet 05 november 2008, 20:18:09 PM
"Varför bjuder du arbetsgivaren på den tiden?"

Det får man ibland höra när man t.ex kör in Kangoon i städhallen, spolar av den tills den ser någorlunda vit ut igen, samt fyller på spolarvätska. "Du har ju 20 min rast nu". Visst har jag det, men jag vill inte åka runt i en gråbrunskitig Kangoo med snustorr spolarvätsketank i 1½ timme efter denna rast...
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: robbes skrivet 05 november 2008, 22:38:07 PM
En sak som skrämmer mig är faktiskt hur lite en del är insatta i kör o vilotidsregler och raster som bestäms av det. Där är också reglerat att man inte får sitta bakom ratten men på passagerar plats o ha rast.

Att komma o kräva föraren skall köra fram x antal minuter bara för jag inte klätt mig ordentligt är också väldigt märkligt tycker jag.

Bara för bussen är vid ändhållplats så kan man ej kräva den skall finnas där för jag skall kunna värma mig i den 10 minuter innan bussen skall gå. En förare har rätt till raster o de kan ofta hammna på  änd hållplats o ha sin rast. Sedan så är det faktiskt reglerat i avtal om jag ejmissminner mig om raster eller pauser vid ändhållplatser för att få uträtta behov o för att få  egen tid. De som ej har ett jobb som förare inser faktiskt inte att det är mer än att köra det finns ett antal 100 kollegor i små person bilar som man skall ta hänsyn till likaså alla dessa fotgängare cyklister etc som inte visar hänsyn.

En undersökning jag läste för 3 år sedan visade att en som kör linjetrafik en dag gör samma jobb psykist som en som sitter på kontor gör på tre dagar.

Dvs jag anser föraren har rätt att köra fram i lagom tid dvs 5 minuter innan avgång det räcker. Sedan ärd et ju resenären som skall se till att vara lämpligt klädd för att vänta på bussen
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Karsten skrivet 05 november 2008, 22:47:35 PM
Citat från: robbes skrivet 05 november 2008, 22:38:07 PM
En sak som skrämmer mig är faktiskt hur lite en del är insatta i kör o vilotidsregler och raster som bestäms av det. Där är också reglerat att man inte får sitta bakom ratten men på passagerar plats o ha rast.

Att komma o kräva föraren skall köra fram x antal minuter bara för jag inte klätt mig ordentligt är också väldigt märkligt tycker jag.

Bara för bussen är vid ändhållplats så kan man ej kräva den skall finnas där för jag skall kunna värma mig i den 10 minuter innan bussen skall gå. En förare har rätt till raster o de kan ofta hammna på  änd hållplats o ha sin rast. Sedan så är det faktiskt reglerat i avtal om jag ejmissminner mig om raster eller pauser vid ändhållplatser för att få uträtta behov o för att få  egen tid. De som ej har ett jobb som förare inser faktiskt inte att det är mer än att köra det finns ett antal 100 kollegor i små person bilar som man skall ta hänsyn till likaså alla dessa fotgängare cyklister etc som inte visar hänsyn.

En undersökning jag läste för 3 år sedan visade att en som kör linjetrafik en dag gör samma jobb psykist som en som sitter på kontor gör på tre dagar.

Dvs jag anser föraren har rätt att köra fram i lagom tid dvs 5 minuter innan avgång det räcker. Sedan ärd et ju resenären som skall se till att vara lämpligt klädd för att vänta på bussen

Ja, men det här handlar inte om kör- och vilotidsregler. Ingen har överhuvudtaget begärt att förarna ska bryta mot gällande lagstiftning för att agera värmestuga åt resande. Självklart ska gällande regelverk följas, det finns en anledning till att det faktiskt finns.

Det som är fascinerande med en sån här diskussion är hur känsligt det verkar vara, många yrkesaktiva inom busstrafiken försöker hitta på hur många anledningar som helst för att försvara att bussen inte körs fram tidigare än nödvändigt (för föraren). Det borde vara resenären som står i centrum för alla inblandade i kollektivtrafikbranchen, men inte här inte. Kan någon förklara om det verkligen stämmer att en förare mår bättre eller är en bättre förare för att han/hon sitter själv i sin buss och väntar på att "få" köra fram till avgångshållplatsen än om bussen ställs till de resandes förfogande redan när föraren är färdigkissad och hållplatsen ledig? Eller är det trådskaparen ni retar er så på? ???
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Jo skrivet 05 november 2008, 22:59:27 PM
Citat från: Karsten skrivet 05 november 2008, 22:47:35 PM
Ja, men det här handlar inte om kör- och vilotidsregler. Ingen har överhuvudtaget begärt att förarna ska bryta mot gällande lagstiftning för att agera värmestuga åt resande. Självklart ska gällande regelverk följas, det finns en anledning till att det faktiskt finns.

Det som är fascinerande med en sån här diskussion är hur känsligt det verkar vara, många yrkesaktiva inom busstrafiken försöker hitta på hur många anledningar som helst för att försvara att bussen inte körs fram tidigare än nödvändigt (för föraren). Det borde vara resenären som står i centrum för alla inblandade i kollektivtrafikbranchen, men inte här inte. Kan någon förklara om det verkligen stämmer att en förare mår bättre eller är en bättre förare för att han/hon sitter själv i sin buss och väntar på att "få" köra fram till avgångshållplatsen än om bussen ställs till de resandes förfogande redan när föraren är färdigkissad och hållplatsen ledig? Eller är det trådskaparen ni retar er så på? ???


Beteendet i sig är inte specifikt för bussbranchen och i tex. bilbranchen och byggbranchen förefaller det finnas ett ännu större kundförakt. Tycker dock det blivit bättre i bussbranchen i och med upphandlingarna då de sämsta förarna sorteras bort. Ska väl tilläggas att jag inte är emot att folk tar sin lagstadgade rast men ibland förefaller många leta efter anledningar att göra det surt för kunder, kollegor och arbetsgivare och då kanske man ändå ska fundera över sitt yrkesval.

Och nej de som irriterar sig på kunderna och kollegorna mår nog inte bättre av det. De är nog klart överrepresenterade i bråk och olyckor.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Hagri skrivet 05 november 2008, 23:22:13 PM
Citat från: Richard1250 skrivet 05 november 2008, 15:35:51 PM

Jag tror inte att förstörelse på bussarna inträffar när bussen står och väntar på avgång snarare när föraren måste koncentrera sig på körningen och inte dp kan kolla helt koll på vad som händer i bussen.

Även om det kan låta konstigt är det ändå så att skadegörelse och nedskräpning ökar när bussen står still med passagerare i. En nedskräpning och skadegörelse som föraren i många fall får åtgärda vid nästa längre stopp eller under slutet på arbetspasset.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Hagri skrivet 05 november 2008, 23:44:13 PM
Citat från: Karsten skrivet 05 november 2008, 22:47:35 PM
Ja, men det här handlar inte om kör- och vilotidsregler. Ingen har överhuvudtaget begärt att förarna ska bryta mot gällande lagstiftning för att agera värmestuga åt resande. Självklart ska gällande regelverk följas, det finns en anledning till att det faktiskt finns.

Det som är fascinerande med en sån här diskussion är hur känsligt det verkar vara, många yrkesaktiva inom busstrafiken försöker hitta på hur många anledningar som helst för att försvara att bussen inte körs fram tidigare än nödvändigt (för föraren). Det borde vara resenären som står i centrum för alla inblandade i kollektivtrafikbranchen, men inte här inte. Kan någon förklara om det verkligen stämmer att en förare mår bättre eller är en bättre förare för att han/hon sitter själv i sin buss och väntar på att "få" köra fram till avgångshållplatsen än om bussen ställs till de resandes förfogande redan när föraren är färdigkissad och hållplatsen ledig? Eller är det trådskaparen ni retar er så på? ???
Det finns inget egenvärde att j***as med passagerarna. Men förare som inte trivs med arbetet, arbetsgivare eller livet i största almenhet är inte motiverad att ge någon service till passagerarna heller.  Det brukar resultera i dåliga "kundkontakter" som motiverar föraren till att ge igen på dräggen som åker buss och så drivs spiralen vidare längre och längre ner.
Kanske är grundproblemet att statusen på yrket är så låg att det är svårt att få folk till branschen som har förmåga att sätta slutkonsumenten i centrum och jobba utifrån det. Men det är inte ett enbart ett förarproblem utan det kundtänkandet måste finnas på alla nivåer från Länshuvudmannen i topp och hela vägen ner.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Ersa skrivet 06 november 2008, 04:41:30 AM
Citat från: Karsten skrivet 05 november 2008, 22:47:35 PM
Ja, men det här handlar inte om kör- och vilotidsregler. Ingen har överhuvudtaget begärt att förarna ska bryta mot gällande lagstiftning för att agera värmestuga åt resande. Självklart ska gällande regelverk följas, det finns en anledning till att det faktiskt finns.

Det som är fascinerande med en sån här diskussion är hur känsligt det verkar vara, många yrkesaktiva inom busstrafiken försöker hitta på hur många anledningar som helst för att försvara att bussen inte körs fram tidigare än nödvändigt (för föraren). Det borde vara resenären som står i centrum för alla inblandade i kollektivtrafikbranchen, men inte här inte. Kan någon förklara om det verkligen stämmer att en förare mår bättre eller är en bättre förare för att han/hon sitter själv i sin buss och väntar på att "få" köra fram till avgångshållplatsen än om bussen ställs till de resandes förfogande redan när föraren är färdigkissad och hållplatsen ledig? Eller är det trådskaparen ni retar er så på? ???

Det är inte trådskaparen jag stör mig på iaf. Han har bra åsikter, men han måste självklart även ta åt sig av bilden som trafikutövare och förarkår förklarar här. Det bästa vore om all personal som arbetar för länshuvudmännen sätter sig bakom ratten på busstrafiken i sitt eget län innan de börjar arbeta på kontoret. Då kan man förstå problem ur allas synvinkel.

Om det inte handlar om kör- och vilotider är det bara att lasta tidigare. Man kan som förare läsa vidare i sin bok eller tidning lika bra på starthållplatsen, som i vändslingan. I de fall där det dock handlar om raster, där föraren kört konstant i 2-3 timmar måste denne kunna få lite eget andrum att gå på toaletten utom synhåll för resenärer som annars vill kliva ombord 10 min innan avgång. Igår satt jag t.ex över 4 timmar i samma stadsbuss, och då blir den enda 11-minutersrasten varannan timme rätt värdefull, spreciellt vid konstanta förseningar när tiden vid ändhållplatsrasten "äts upp".

Men visst finns det tyvärr gott om starthållplatser i "timglas" eller där bussen står mitt i gatan, helst direkt bakom ett övergångsställe. Detta leder till irritation bland instängda bilister som gladeligen kör om på trottoarer och gräsmattor, rakt över det folkfyllda övergångsstället om nu bussen står stilla i mer än 30 sekunder. (Jag har bilder på många sådana exempel) Så får det inte se ut! Här har trafikhuvudmannen och dess delägare kommunerna ett ansvar att bygga riktiga hållplatsfickor, så man får bort stressmomentet av att stå mitt i vägen och vänta på en olycka.

Resenären står inte i centrum när det gäller svensk upphandlad linjetrafik, så är det bara. Det hade varit oerhört bra om så vore fallet, men någonstans har det gått väldigt snett. Ett tydligt exempel från min hemmaplan lyder som följer: Den sista linjen från centrum till bussgaraget på förmiddagen går 08:10, och den första linje som går tillbaka till centrum igen går kl 16:15. Hittegods får enligt beslut från trafikhuvudman endast förvaras på bussgaraget och kan hämtas ut mellan kl 10-12. Som serviceinriktad förare är det oerhört pinsamt att förklara detta för en stackars pensionär som har sin plånbok i ett skåp på bussgaraget. Då känner man ingen vidare stolthet över sitt yrke och guldknappen med länshuvudmannens logga på kavajen känns bara som ett hån mot denna resenär.

Citat från: Hagri skrivet 05 november 2008, 23:44:13 PM
Kanske är grundproblemet att statusen på yrket är så låg att det är svårt att få folk till branschen som har förmåga att sätta slutkonsumenten i centrum och jobba utifrån det. Men det är inte ett enbart ett förarproblem utan det kundtänkandet måste finnas på alla nivåer från Länshuvudmannen i topp och hela vägen ner.

Problemet finns på alla nivåer, från höga chefer på trafikhuvudmannakontoren som själva aldrig åker buss, till arga rattvridare ute i bussarna som är missnöjda med allt. Hur kommer man åt det? Inte vet jag... :(
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: JDS skrivet 06 november 2008, 08:13:26 AM
Citat från: Verspieder skrivet 06 november 2008, 04:41:30 AM
Problemet finns på alla nivåer, från höga chefer på trafikhuvudmannakontoren som själva aldrig åker buss, till arga rattvridare ute i bussarna som är missnöjda med allt. Hur kommer man åt det? Inte vet jag...

Svar: Genom att bestämma att det inte är ett problem utan ska vara så.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Richard1250 skrivet 06 november 2008, 09:30:26 AM
Jag beklagar om ni ser det som ett påhopp, jag vill säga att jag sitter inte med i Hallandstrafikens råd längre, jag  känner driftledare och massor av förare och jag vet att ni alla gör ett toppenjobb ute i det virrvarr som finns idag.

Jag förstår att länshuvudmännen vid varje upphandling gnuggar sina griniga händer för att få bolag som kör till ett billigare pris än föregångaren för att tjäna mer för det handlar ju om att tjäna pengar.

Dom anbuden som ofta kommer in är låga, det var som en taxi upphandling här där länshuvudmannen skrev att entreprenören fick trafiken för att priset var lägst och bäst.

Jag skrev naturligtvis en insändare där jag påpekade att lägst och bäst sällan hör ihop utan det finns alltid någon som blir drabbad av lägst och bäst och inte minst kvaliten på tjänsten.

Att ni säger att bussföraryrket är ett lågstatusjobb kan jag förstå allting har ju blivit så mycket sämre för förarna och som jag har skrivit i tidigare trådar så ger jag dom en stor eloge för det arbete ni gör.
Jag har verkligen inte till avsikt att starta en klappjakt på förare, jag skulle ibland kunna känna att det vore trevligare om förare och inte allra minst passagerare (finns svin där med) kunde visa respekt mot varandra.
Det är ju det som jag har arbetat med att försöka uppnå.

För vi vet ju hur stegen ser ut eller hur, det finns inga vinnare för förare eller passagerare vi är alla förlorare i det system som finns idag.

Min Lista

prioriterat inom kollektivtrafiken

1. Ägarna i dett fallet i Halland Landstingen och kommunerna
2. Styrelserna i respektive Länshuvudman
3. Entreprenörerna
4. Förarna, golvpersonal verkstad , tvätt mm
5. och inte minst och sist passagerarna.

Så ni ser att det är viktigt  att förare och passagerare samarbetar för att vi alla är förlorare i listan vi är längst ned.

Jag minns den goda tiden när länshuvudmänen inte hade ansvar för trafiken utan kommunen drev trafiken, då hade förarna gott om tid till att själva ta det lugnt och jag som resenär kunde köpa en glass och en tidning och sitta i lugn och ro i fem minuter innan bussen gick.

Idag är det inte så allting har blivit åtstramat ska man byta buss idag så måste man säga till föraren till en övergång för att föraren har helt enkelt inte tid till att hinna in innan dom andra bussarna lämnar.

Du skriver att jag som arbetat åt länshuvudmannen fick ta emot många klagomål från resenärer men snälla ni så får förarna och det är ju inte förarens fel.

Så snälla ni som tycker att passagerana gnäller på er hela tiden, dom vet ju inte bättre för dom är det viktigaste att bli körda från punkt A till Punkt B som effektivt som möjligt för att läsnhuvudmannen går ut i olika reklamsnuttar och säger det, dom förestår helt enkelt inte er situation och det resulterar i att många förare tycker att passagerare bara gnäller.

Jag själv skulle i rådande situation inte vilja arbeta som förare för att man får ingen uppskattning för det man gör vare sig av passagerare och an det bolag som anställt er.

Så snälla alla ni som skrivit i denna tråden, jag om någon förstår er frustration i dagens system, jag vet många förare som mår dåligt på jobbet dag ut och dag in men som måste jobba för sitt uppehälle och som vill sluta men inte kan, för dom måste betala sina räkningar.
Dom säger det till mig själva.
Dom känner ju mig från Hallandstrafiken och jag får höra mycket om hur dåligt dom mår, och jag försöker att få Hallandstrafiken att lyssna med risk att hamna i deras tjatpärm på jobbiga personer.

jag är ingen vän av detta system som finns idag, med länshuvudmän jag tycker säkert som många med mig att det blivit sämre och stressigare och många förare sjuksriver sig för att dom går i väggen.

Jag tackar er för alla åsikter positiva som negativa för nu vet jag jur tankegångarna går och även om jag inte sitter med I Hallandstrafiken idag så hjälper jag till om det behövs både för förare och passagerare, för att det händer ibland när det kommer ilskna frågor från passagerare att jag kan förklara för dom hur det är att i många lägen så kan inte föraren påverka att bussen är sen som det är mest gnäll om idag.

Jag har även i Hallandsposten skrivit insändare emot Hallandstrafiken där jag anser att dom är ute på helt fel spår som i slutändan gör att vi passagerar och ni förare får det sämre.

O ni som förare har ju inte samma möjlighet att argumentera mot er uppdragsgivare som jag har.

Jag vet att ni förare kräver er rätt och busstrejkerna visar ju det men ni ser hur svårt det är för ägarna att ge efter för era krav.

Så till den som skrev stå på dig Richard1250

Kan jag bara skriva stå på er alla ni som arbetar inom kollektivtrafiken kämpa på det måste gå att förändra detta idiotiska system där förare och passagerare inte räknas utan det är pengarna som styr.

Detta är den sista kommentarer som jag skriver i denna tråden.

Richard








Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 07 november 2008, 14:17:46 PM
Citat från: Richard1250 skrivet 02 november 2008, 19:25:39 PM
Jag som åker buss ofta märker ibland att förare i detta fall på Swebus i Halmstad sitter inne i sitt fikarum på Norra Station till sista sekunden.
Om min buss te.x går 18.35 och bussen står på uppställningsplatsen och jag stått ute i kylan i en 20 - 30 minuter och fryst. för det finns ingen värme man kan gå in i, då kör föraren fram bussen samma tid som den har avgång sedan när alla är lastade är bussen 3 minuter försenad i stället.
Vad säger ni har ni regler för hur många minuter bussen ska köra fram och lasta innan avgång.
Vore trevligt att höra om detta fenomen händer på fler ställen, för på vintern är det allt annatän trevligt  att stå ute i minusgrader och vänta medna föraren sitter och dricker kaffe i värmen till sista minuten innan avgång.

Vill gärna lägga till att detta inte gäller alla förare, det finns snälla chaufförer som kör fram 10 minuter inna och låter folk gå in i värmen och sätta sig.

Richard
Om det regelbundet händer att du får vänta 20-30 min är det bara att gå ut 5-10 minuter innan avgång, man kan t.ex dröja sig kvar på jobbet fram till en kort stund innan avgång när så medges.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Fredde skrivet 08 november 2008, 19:30:52 PM
Med nuvarande tidtabell i Gävle Stadstrafik så är det bara 3 minuter tillgodo mellan ankomst enl tidtabell & avgång fr Karskär på S1 dvs buss inkommer xx.x8 och ska avgå igen kl. xx.x1... Detta gör att i princip minsta försening slår på avgående tur mot Centrum-Valbo.. Denna snäva tid är bara när det är 10-mintrafik övrig tid är ankomst xx.08 & avgång xx.21 samt ank kl. xx.38 samt avg kl. xx.51... Blir intresant hur detta kommer fungera när riktiga vintern kommer, blir det ett omlopp till dvs ank blir kl. xx.08 samt avg 13 min senare ist, det kommer då ist stå 2 bussar inne några minuter om man håller tidtabellen till punkt & pricka,  eller kommer tidtabellen att fela hela tiden ?
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 10 november 2008, 10:58:31 AM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 november 2008, 14:17:46 PM
Om det regelbundet händer att du får vänta 20-30 min är det bara att gå ut 5-10 minuter innan avgång, man kan t.ex dröja sig kvar på jobbet fram till en kort stund innan avgång när så medges.

Jo det stämmer ju för det mesta men om bussen ständigt kör fram och börjar lasta så sent att den blir 3 minuter försenad så är det inte acceptabelt. Vi resenärer förväntar oss att avgångstiden är den tid då lastningen skall vara slutförd och bussen börjar rulla. Måste bussen ständigt bli 3 minuter försenad för att bussföraren skall få sin lagstadgade rast så har trafikplaneraren inte gjort sitt jobb enligt min mening.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: robbes skrivet 10 november 2008, 12:00:56 PM
Citat från: Jonas1968 skrivet 10 november 2008, 10:58:31 AM
Jo det stämmer ju för det mesta men om bussen ständigt kör fram och börjar lasta så sent att den blir 3 minuter försenad så är det inte acceptabelt. Vi resenärer förväntar oss att avgångstiden är den tid då lastningen skall vara slutförd och bussen börjar rulla. Måste bussen ständigt bli 3 minuter försenad för att bussföraren skall få sin lagstadgade rast så har trafikplaneraren inte gjort sitt jobb enligt min mening.

jo men här gällde det att han väntade 20-30 minuter innan bussensavgång då kan man gå ut senare till bussen o inte kräva att den skall köra fram då han kommer till hållplatsen för han ej vill frysa.

Sedan har vi det omvända de som kommer samma minut som bussen skall gå o kräver att få åka med annars skriks det om det, o de som kommer medan han lastar o då är det lätt bussen blir sen eller skall dörrarna stängas 05 om bussens kall gå 05 o de som kommer då inte får åka med?
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 10 november 2008, 13:50:10 PM
Citat från: robbes skrivet 10 november 2008, 12:00:56 PM
jo men här gällde det att han väntade 20-30 minuter innan bussensavgång då kan man gå ut senare till bussen o inte kräva att den skall köra fram då han kommer till hållplatsen för han ej vill frysa.

Sedan har vi det omvända de som kommer samma minut som bussen skall gå o kräver att få åka med annars skriks det om det, o de som kommer medan han lastar o då är det lätt bussen blir sen eller skall dörrarna stängas 05 om bussens kall gå 05 o de som kommer då inte får åka med?
Men i ursprungsinlägget så skrev han ju även att bussen kördes fram exakt på avgångstid så att den blev 3 minuter försenad. Jag håller fullständigt med dig om att man inte kan begära att bussen skall köras fram 20-30 minuter före avgångstid. Däremot så är det inte acceptabelt att bussen körs fram så sent att avgångstiden inte kan hållas. Frågan om man skall vänta på eftersläntrare är än annan fråga och där måste man framför allt ta hänsyn till vilka konsekvenserna blir. Gäller det bussar som går 3 turer per dag så kanske man bör vänta i något större utsträckning jämfört om det handlar om en busslinje som rullar var 10e minut. Här måste man låta det sunda förnuftet råda.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: yngrot skrivet 10 november 2008, 15:57:46 PM
Tyvärr är ju tidtabellen iblnad sån att man kommer fram samma tid som det är avgång och hur lätt är det då att köra i rätt tid????  De där slarvpellerna som alltid kommer försent ja enda sättet att lära dem är ju att köra i tid och inte vänta in dem varje gågn. Vissa sätter i system att alltid vara för sent ute.. det är ju inte rätt mot dem som är i tid och vill komma fram på rätt tid.. håller man på och väntar så blir ju bussen sen...
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 11 november 2008, 10:48:56 AM
Citat från: yngrot skrivet 10 november 2008, 15:57:46 PM
Tyvärr är ju tidtabellen iblnad sån att man kommer fram samma tid som det är avgång och hur lätt är det då att köra i rätt tid????  De där slarvpellerna som alltid kommer försent ja enda sättet att lära dem är ju att köra i tid och inte vänta in dem varje gågn. Vissa sätter i system att alltid vara för sent ute.. det är ju inte rätt mot dem som är i tid och vill komma fram på rätt tid.. håller man på och väntar så blir ju bussen sen...
Är tidtabellen lagd så att man kommer fram till ändhållplatsen samtidigt som man skall åka så måste tidtabellerna ändras. så enkelt är det. Sedan att man blir försenad någon gång pga trafikproblem och liknande är ju någon som inte alltid kan undvikas men om bussarna ständigt blir försenade så måste tidtabellerna justeras.
Titel: SV: Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?
Skrivet av: yngrot skrivet 11 november 2008, 14:07:08 PM
Beställaren vill inte betala för nån buss som skall stå i 1 timme för att undvika spetsvändning... men vissa kan undvikas när man gör tjänster