Efter att vi hade besökt Hj. Brantingsplatsen tog vi en liten promenad över Göta Älv-bron.
Bla dessa bussar kom på vägen uppför.
Orust 59
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/YV3R8F82451106088_Vo_B12BLE_6X2_Vol.jpg?t=1225559876)
GS 549 kämpar uppför
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WMAA23ZZ96R003326_MAN_Lions_City_G_.jpg?t=1225560002)
Även en och annan spåvagn kom med på minneskortet, här vagn 421
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/Sprvagn_GS_421_081017_27100kopiera.jpg?t=1225562186)
För den som missade vilken bro vi var på så kolla här:
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/Gta_lv_Bron_081017_2_27099kopiera.jpg?t=1225560093)
GS 963 på väg utför
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/YV3S6K5217A121073_Vo_B9S_Volvo_7500.jpg?t=1225560134)
Orust 358
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/YV3R9F8275A104137_Vo_B12M_6X2_Volvo.jpg?t=1225560207)
GS 939
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/YV3R5F3104A002140_Vo_B10LA_Volvo_50.jpg?t=1225560271)
GS 611 möter bla spårvagn 708
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WMAA23ZZ48R005584_MAN_Lions_City_G_.jpg?t=1225560304)
Lite trångt att fota blev det ibland med all trafik
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/Gta_lv_Bron_081017_3_27108kopiera.jpg?t=1225560342)
Veolia 2583 o GS 581 kämpar sig uppför
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/Veolia_2583__GS_581_081017_27112kop.jpg?t=1225560381)
Även lite örlogsfartyget Belos låg inne i hamnen.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/rlogsfartyg_Belos_A214_081017_2_271.jpg?t=1225560422)
Även en o annan dubbelled svischade förbi här GS 809
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/YV3S6K5287A122656_Vo_B9S_Volvo_7500.jpg?t=1225560541)
Nästan uppe på toppen
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/Gta_lv_Bron_081017_4_27119kopiera.jpg?t=1225560580)
Mer bilder från bron kommer i nästa del.
//Niclas
Varför kör dom på spåret för ???
Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 november 2008, 18:39:38 PM
Varför kör dom på spåret för ???
För det är även en bussfil.
//Niclas
okey så dom för inte köra brevid det då var händer då om dom gör det ::)
Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 november 2008, 18:41:44 PM
okey så dom för inte köra brevid det då var händer då om dom gör det ::)
Ingeting, varför skulle det hända nåt för det?
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 november 2008, 18:30:44 PM
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/Gta_lv_Bron_081017_3_27108kopiera.jpg?t=1225560342)
Kul bilder! Bussen som kommer från vänster här, är det en dubbelled?
Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 november 2008, 18:41:44 PM
okey så dom för inte köra brevid det då var händer då om dom gör det ::)
Bron kan rasa då
Bron kan mycket riktigt rasa. Göta Älvbron är byggd i stål och svetsad. Troligen med fel ståltyp så det blir spänningar. 1939 byggdes den ursprungliga bron. Senare har monterats på utliggare (jfr en fisk med mittben och ben ut från detta) och desa utliggare tål ingenting. Den yttersta bilfilen ligger på dessa uteliggare. För något år sedan så bröt en sopmaskin som körde på cykelbanan igenom och höll på att ramla i älven.
Ca 2015 kommeren helt ny bro att byggas. Just nu håller "göteborgare" på att undersöka och rita en ny bro eller två. Frågetecknen är om det skall byggas en högbro (som nuvarande bro) eller en halvhög. Det är också möjligt att det kan byggas en eller två lågbroar. Men troligen kan sådana inte byggas fn. Dessutom önskar sig en del personer,t ex KIA, att det byggs en cykelbro över älven på något ställe. Troligen från "banan"piren som syns nedanför till operan.
Lägg märke till Belos (nyaste, 3:e eller 4:e Belos i flottan) och båten bredvid Belos.
3,5t begrensningen gjelde KUN høyre fältet. Så bussene kan bruke spåret eller "midt"fältet.
Citat från: Snacke skrivet 01 november 2008, 19:18:23 PM
Kul bilder! Bussen som kommer från vänster här, är det en dubbelled?
Det är denna:
GS 964
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/YV3S6K5247A121164_Vo_B9S_Volvo_7500.jpg?t=1225580558)
//Niclas
Ok, rätt lik iaf. :P
Citat från: Snacke skrivet 02 november 2008, 00:11:47 AM
Ok, rätt lik iaf. :P
Det är ju samma buss men på dubbelleden har dom hängt på ett släp till om nu skall förklara det lite enkelt.
//Niclas
Citat från: S Svensson skrivet 01 november 2008, 20:24:32 PM
För något år sedan så bröt en sopmaskin som körde på cykelbanan igenom och höll på att ramla i älven.
Var det inte så att en del av de plattor som låg i cykel och gångbanan var så medfarna att de fick bytas ut?
Jo det hände. Men det hände även att spåren och fästen av spåren i själva brobanan fick göras om. Tyvärr är bron i dåligt skick. En ny kostar mycket. Runt 1985 så ställdes det ut ett förslag om att bygga en tunnel under bangården vid Göteborg C och låta denna tunnel gå under älven och komma upp vid gamla Bultfabriken. Var för dyr. Därefter omfattande renovering som följts av mindre renoveringar varje år.
Jag kan tänka mig att det kan vara möjligt att bygga lågbroar om sjöfartsverket minskar ned sjöfarten på Göta älv. Den har redan en låg nivå. Men en broöppning behövs om masterna är höga och det går inte heller att låta bron stå öppen och ha konvojkörning på älven.
Någon frågade tidigare om bifurkation och om detta är sådan eller inte. Det är det inte och inte heller den nordliga fåran.Nordre älv är en del av Göta älv. Nordre älv är inget egennamn utan namnet är Göta älv nordliga fåran. Den sydliga fåran fanns troligen ganska tidigt men på 1300 talet inträffade ett av de berömda jordskreden. Så den sydliga delen blev betydligt större än den var tidigare. Den norliga grenen var tidigare huvudfåran med en borg vid Ramsholmen.Denna ersattes med borgen vid Kungahälla,Bohus fästning. Exakt när jordskredet skedde,"jordfallet" vet jag ej.
Det finns en fara att köra i spåret, och det är halka. Vissa tider på dygnet är det köbildning i de vanliga körfälten, och då är det väl guld värt för bussarna och taxi att få köra i spårvagnsfilen.
Dessutom ska merparten av bussarna från Hisingen i riktning mot centrum svänga vänster efter bron, och det kan man endast göra från spårvagnsfilen.
Citat från: ch skrivet 02 november 2008, 20:48:44 PM
Det finns en fara att köra i spåret, och det är halka. Vissa tider på dygnet är det köbildning i de vanliga körfälten, och då är det väl guld värt för bussarna och taxi att få köra i spårvagnsfilen.
Dessutom ska merparten av bussarna från Hisingen i riktning mot centrum svänga vänster efter bron, och det kan man endast göra från spårvagnsfilen.
? "Det finns en fara att köra i spåret, och det är halka." Är det inte halt någonannastans? Finns väl inget som är direkt farligt med att köra i spåret mer än att kontakledningen kan falla ner?
BK3 Gäller för fältet närmast spåret och 3,5ton gäller längst ut. Inte många bussar i stadstrafik som fixar BK3 idag.
Göta Älvbron är en klaffbro ca 927 m lång och den segelfria höjden är 19,5 m. Broklaffen fälls upp när större fartyg passerar. Bron invigdes den 26 november 1939. Under 1955 började arbetet med att göra Göta Älvbron bredare. Arbetet med breddningen var färdigt i september 1958. I dag går den tunga trafiken i de två mittersta körfälten på ömse sidor om kollektivtrafiken. De yttersta körfälten är ej tillåtna för fordon över 3,5 ton. På broklaffen är det 20 km som högsta hastighet.
Blir det stopp i spårvagnstrafiken på bron så brukar man kunna få bussarna att ta sig förbi. Här kommer tre bilder från ett stopp på bron i våras.
Anders Forsberg
(http://i513.photobucket.com/albums/t336/tramberg_photo/bron3.jpg)
(http://i513.photobucket.com/albums/t336/tramberg_photo/bron2.jpg)
(http://i513.photobucket.com/albums/t336/tramberg_photo/bron1.jpg)
Oj vilken Härlig röra. Ju rörigare desto roligare.
Citat från: Bussmicke skrivet 02 november 2008, 23:05:11 PM
Oj vilken Härlig röra. Ju rörigare desto roligare.
Jag håller med du ;D
Nu kanske detta inte är rätt forum men eftersom jag kör spårvagn så var det som så. Allt hade gått som på räls hela dagen. Det är dags att ta sig till Järntorget för hemgång. Hungern sätter in och man känner att jaha det här var en bra dag. Det är då man kommer till Göta Älvbron och det är broöppning. Ingen fara med det, det brukar bara tar några minuter. Oftast inget att hetsa upp sig för, men lagen om alltings jäv....het är ju det att har inget hänt tidighare under arbetsdagen så gör det givetvis det när man ska hem. Jo vad händer vagnen före mig stendör, den är totalt dör. Inte ett liv och sedan broklaffen gått ned så blir det snabbt ett stort kaos. Mina passagerare finner nödöppnarhandtag och lämnar vagnen. Bussar står på kö bakom, men som sagt snabbt kommer några trafikledare och reparatörer.
Busstrafiken leds förbi, på bilden av en man känd på Svenska Spårvägssällskapets forum.
Efter ytterligare en stund kan även jag åka vidare mot Järntorget, bara lite över en timme sen. Det är lite vanskligt med detta jobbet att stämma träff med någon direkt efter det man slutat. Man vet aldrig. Nåja det blev en del bra bilder under tiden.
Anders F
Tackar, Anders för bilderna över kaoset på bron. Detta är ju nackdelen med spårvagn. Men fördelarna med spårvagn är ju många flera.
//Niclas
Citat från: Tomas skrivet 02 november 2008, 21:19:12 PM
? "Det finns en fara att köra i spåret, och det är halka." Är det inte halt någonannastans? Finns väl inget som är direkt farligt med att köra i spåret mer än att kontakledningen kan falla ner?
Se bara hur många privatbilister som har krockat, snurrat runt etc på Per Dubbsgatan när de ska köra i en kurva med spår i. Är det lite löv, is, blött etc så är det blixthalka direkt på spåren.
Citat från: ch skrivet 03 november 2008, 23:20:10 PM
Se bara hur många privatbilister som har krockat, snurrat runt etc på Per Dubbsgatan när de ska köra i en kurva med spår i. Är det lite löv, is, blött etc så är det blixthalka direkt på spåren.
Vad har det med bussar att göra? Nej tillbaka till ämnet...
...Sist de gjorde arbeten på bron så stakade de ut en väg med koner så bussarna inte skulle falla igenom då man var tvungen att ligga i allmäna körfältet, visst man var nervös första gången man körde över. Vid fordonshaverier på bron får man snällt stå och vänta på att trafikledare kommer för att dirigera trafiken, de finns de som försökt vända ledbussar på bron. Ser att denne kändis till trafikledare leder bussar lika bra som pensionärer i Brunnsparken ;D.
Citat från: ch skrivet 03 november 2008, 23:20:10 PM
Se bara hur många privatbilister som har krockat, snurrat runt etc på Per Dubbsgatan när de ska köra i en kurva med spår i. Är det lite löv, is, blött etc så är det blixthalka direkt på spåren.
Det är kanske inte så många ställen längre som privatbilar kan köra i spårvagnspåren, som tidigare. Men har man råkat utför punka för att metalldelar (svetsrester) gått in i däcken väljer man bort spåren som bilbana i fortsättningen.