Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Mr G skrivet 31 oktober 2008, 09:23:15 AM

Titel: H28
Skrivet av: Mr G skrivet 31 oktober 2008, 09:23:15 AM
(http://www.mrg1.de/images/1465.JPG)

H28:orna behölls efter dagen H, men byggdes inte om till högertrafik. Några trafikvagnar var de förstås inte, fast de sattes ändå i provtrafik på linje 182 bl a tror jag. Finns iallafall bilder med en stor 182-skylt monterad i fronten. Har för mig att jag sett en bild med annat linjenummer också. 36? Nä jag minns inte.
Titel: SV: H28
Skrivet av: Hagri skrivet 31 oktober 2008, 09:31:20 AM
Om de inte byggdes om för högertrafik och ändå gick på linjer hur löste man hållplatserna då?
Titel: SV: H28
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 31 oktober 2008, 11:41:38 AM
De gick som sightseeingbussar med på/avstigning endast på vissa platser, Norrmalmstorg och kanske någon annan plats. Tanken var först att bygga om dem till högertrafik, men de var aldrig anpassade för detta från början, så det skulle blivit för dyrt och det blev skroten på Högdalen istället.
Titel: SV: H28
Skrivet av: Carl W skrivet 31 oktober 2008, 15:20:16 PM
Citat från: Hagri skrivet 31 oktober 2008, 09:31:20 AM
Om de inte byggdes om för högertrafik och ändå gick på linjer hur löste man hållplatserna då?

Man backade.  ::)
Titel: SV: H28
Skrivet av: Mattias skrivet 31 oktober 2008, 18:05:04 PM
En fråga gällande dessa Büssing, på bilden ser man luckor på vid gavel på den vänstra bussen, då min fråga: hade dessa mittmonterad motor? Och vad var det för motor i dessa? Trevlig bild för övrigt :)

//M
Titel: SV: H28
Skrivet av: Peter Rost skrivet 31 oktober 2008, 19:44:24 PM
Dessa var utrustade med mittmotor, samt manuell växellåda.

/Peter
Titel: SV: H28
Skrivet av: Mr G skrivet 01 november 2008, 09:04:45 AM
Jag var väl lite otydlig i mitt första inlägg om H28:or i linjetrafik. Detta var något som endast förekom när de var nylevereade (1963 eller 64 tror jag). Har jag förstått det rätt sattes de i trafik på 182:an, men hur länge den trafiken pågick vet jag inte. Kanske var det bara några dagar eller veckor, kanske inte ens så lång tid. Jag vet faktiskt inte.

Sen användes bussarna för trafik på SS sightseeinglinje och även för beställning. De blev kvar efter dagen H, men jag är tveksam till om de användes alls i högertrafik. Absolut inte i linjetrafik iallafall. Och sightseeinglinjen tror jag inte fanns kvar heller då.
Titel: SV: H28
Skrivet av: Peter Rost skrivet 01 november 2008, 21:02:58 PM
Dessa tre trafikerade 182:an på "prov" Hökarängen-Sköndal, mellan den 26/11- 8/12 1963, och var under försöket tillfälligt placerade i Hammarbyhallen. Tanken var att dessa skulle byggas om till högerutförande efter beslut av SL:s styrelse, trots att ombyggnaden skulle bli kostsam, men planerna rann ut i sanden. H28:an användes dock något även efter "dagen H", trots vänsterutförandet, men skrotades i augusti 1970.

/Peter
Titel: SV: H28
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2008, 17:39:56 PM
Citat från: Mr G skrivet 31 oktober 2008, 09:23:15 AM
H28:orna behölls efter dagen H, men byggdes inte om till högertrafik. Några trafikvagnar var de förstås inte, fast de sattes ändå i provtrafik på linje 182 bl a tror jag. Finns iallafall bilder med en stor 182-skylt monterad i fronten. Har för mig att jag sett en bild med annat linjenummer också. 36? Nä jag minns inte.

Enligt Leif Stolt och hans dubbeldäckare-bok gick H28 på prov på linje 62. Dock var det först tänkt att de skulle gå på linje 36 och i boken finns en bild med en H28 skyltad med 36. Kanske det är den bilden du sett?
Linje 62 var också den första linjen som trafikerades med dubbeldäckare litt H31, alltså de 20 första som SS köpte för ytterligare prov men nu i stadstrafik. På söndagar gick dessa dock även på linje 69 till Blockhusudden.