Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Johan Hansson skrivet 29 oktober 2008, 09:36:22 AM

Titel: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 29 oktober 2008, 09:36:22 AM
Kan bara hålla med det har blivit väldigt många rodeller även i Halmstad
http://www.aftonbladet.se/bil/trafik/article3647854.ab (http://www.aftonbladet.se/bil/trafik/article3647854.ab)
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Martin J skrivet 29 oktober 2008, 13:09:44 PM
Citat från: Johan Hansson skrivet 29 oktober 2008, 09:36:22 AM
Kan bara hålla med det har blivit väldigt många rodeller även i Halmstad
http://www.aftonbladet.se/bil/trafik/article3647854.ab (http://www.aftonbladet.se/bil/trafik/article3647854.ab)

Alla älskar inte rondeller, eller cirkulationsplatser som det heter. Jag gillar dom inte, föredrar vanliga signalreglerade korsningar. I vissa cirkulationsplatser är ju rondellen ibland upphöjd med dekorationer så man inte ser åt alla håll och det är ju faktiskt en trafikfara. I en av mina grannstadsdelar tog man för ett tag sedan bort en cirkulationsplats och byggde en vanlig signalreglerad korsning och det är jag glad för. Finns även en annan cirkulationsplats här i närheten som jag skulle vilja blev en vanlig korsning då den är halvt livsfarlig. Cirkulationsplatser är inte alltid säkrare för trafiken men om dom ska byggas så bör dom vara så stora som möjligt och enfiliga. Ju större cirkulationsplatser desto bättre.
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Magnus skrivet 29 oktober 2008, 15:53:30 PM
Problemet med rondeller är väl att många inte vet hur man ska göra med blinkers osv i dom. Om alla gjorde rätt skulle det flyta på mycket bättre i dom.
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 29 oktober 2008, 16:15:30 PM
Citat från: Magnus skrivet 29 oktober 2008, 15:53:30 PM
Problemet med rondeller är väl att många inte vet hur man ska göra med blinkers osv i dom. Om alla gjorde rätt skulle det flyta på mycket bättre i dom.

Amen!
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 29 oktober 2008, 16:24:01 PM
Citat från: Magnus skrivet 29 oktober 2008, 15:53:30 PM
Problemet med rondeller är väl att många inte vet hur man ska göra med blinkers osv i dom. Om alla gjorde rätt skulle det flyta på mycket bättre i dom.

Problemet är att det finns inget rätt sätt att köra i en tvåfilig rondell. Inte ens polisen och vägverket är överens om hur man skall köra.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Mr G skrivet 29 oktober 2008, 16:51:16 PM
(http://www.mrg1.de/DSC14853D.JPG)

Problemet är alltså att de som är säkra på hur de ska köra i rondeller inte tycker lika.
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 29 oktober 2008, 17:38:28 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 29 oktober 2008, 16:24:01 PM
Problemet är att det finns inget rätt sätt att köra i en tvåfilig rondell. Inte ens polisen och vägverket är överens om hur man skall köra.

Det beror, som jag tidigare har förkunnat, på att det är olika från plats till plats. Av vägmärken, vägmarkeringar och övriga trafikanters körsätt kan man dra tillräckliga slutsatser. Vägverket och polisen ska man inte lyssna på, de generaliserar för mycket.
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Krille skrivet 29 oktober 2008, 18:01:41 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 29 oktober 2008, 16:24:01 PM
Problemet är att det finns inget rätt sätt att köra i en tvåfilig rondell.
M v h
Ingwar

Joo....!
1.Blinka ALLTID höger vid utfart från rondell (eftersom att man bara kan svänga till just höger i rondeller)
Om alla gjorde så skulle det flyta sååå mycket bättre.

/K
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Ersa skrivet 29 oktober 2008, 18:05:33 PM
Citat från: Krille skrivet 29 oktober 2008, 18:01:41 PM
Joo....!
1.Blinka ALLTID höger vid utfart från rondell (eftersom att man bara kan svänga till just höger i rondeller)
Om alla gjorde så skulle det flyta sååå mycket bättre.

/K

Sen finns det även andra punkter. Som när kommunen (i detta fall Umeå) inte vill/vågar måla pilar på körbanan innan de tvåfiliga rondellerna, vilket leder till att folk väljer vilken fil som helst för vilken körriktning som helst. "Favoriten" är bilisten som lägger sig i vänster fil och sedan utför en skarp högersväng rakt framför bilisten som ligger i höger fil och ska rakt fram! :o
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: AndersP skrivet 29 oktober 2008, 22:53:48 PM
Rondeller är endast befogade i korsningar med vägar som har ungefär likvärdig trafikmängd, OCH då trafiken tenderar att köra åt många olika riktningar efter korsningen. Kör folk mest rakt fram är trafikljus att föredra, enligt mig. Många väghållare (*host* Värmdö kommun *host* *host* :-X) använder tyvärr rondeller mer som hinder för att få folk att köra långsamt.
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 29 oktober 2008, 23:08:15 PM
En rolig sak med mindre tvåfiliga rondeller, är personbilister som lägger sig i innerfilen medan man ligger med lastbil i ytterfilen. Har fått bromsa för sådana några gånger. Annars hade de klämts rätt bra...
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 29 oktober 2008, 23:53:55 PM
Citat från: Andy skrivet 29 oktober 2008, 22:53:48 PM
Rondeller är endast befogade i korsningar med vägar som har ungefär likvärdig trafikmängd, OCH då trafiken tenderar att köra åt många olika riktningar efter korsningen. Kör folk mest rakt fram är trafikljus att föredra, enligt mig. Många väghållare (*host* Värmdö kommun *host* *host* :-X) använder tyvärr rondeller mer som hinder för att få folk att köra långsamt.

Vadå tyvärr, det är ju det som är poängen. Du vill köra fort rakt fram, men rondellen ÄR där för att du inte SKA kunna köra fort rakt fram. Väghållarna i härvarande konungarike har nu äntligen kommit på ett sätt att få sina undersåtar att köra lite lugnare och orsaka mindre svåra olyckor.

När du säger befogade, så menar du uppenbarligen ur trafikflödessynpunkt, men då glömmer du bort trafiksäkerhetssynpunkten; cirkulationsplatser har ju fördelar ur trafiksäkerhetssynpunkt genom att eventuella kollisioner sker i sned vinkel och dessutom gärna i lägre hastighet, vilket alltså kan sägas vara en av fördelarna med cirkulationsplatsen.

Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Ersa skrivet 30 oktober 2008, 04:40:53 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 oktober 2008, 23:08:15 PM
En rolig sak med mindre tvåfiliga rondeller, är personbilister som lägger sig i innerfilen medan man ligger med lastbil i ytterfilen. Har fått bromsa för sådana några gånger. Annars hade de klämts rätt bra...

Och kör man själv bil i innerfilen och släpper förbi ett 25,25-meters ekipage framför/höger om en genom rondellen innan man själv kör igenom i vänsterfil, ja då blir bakomvarande bilister upprörda för att man inte kört jämsides med lastbilen! >:( Men ursäkta mig för att jag har CE-kort själv och därmed såg att det inte fanns utrymme för mig...
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Henasa skrivet 30 oktober 2008, 08:13:02 AM
Rondeller i all ära. I sverige tycker jag att vi kör ganska bra trots allt.

Jag var i Spanien här i augusti. Fanns mängder med 2 filiga rondeller och alla körde in och ut var som helst. Låg i innerfil så gick det jättebra (enligt dom) att svänga höger. Likväl att ligga i ytterfil och köra ett varv, även om det inte är så irriterande som att ligga i innerfil å svänga höger.

Vägverket har gett ut en brochyr om hur du kör i rondeller!
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/88515_att_kora_i_cirkulationsplats_utgava_7_okt.pdf (http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/88515_att_kora_i_cirkulationsplats_utgava_7_okt.pdf)

/Henrik
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: ch skrivet 30 oktober 2008, 08:35:38 AM
Antalet rondeller beror på EU-bidrag....
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 30 oktober 2008, 08:51:29 AM
Citat från: ch skrivet 30 oktober 2008, 08:35:38 AM
Antalet rondeller beror på EU-bidrag....


Hur menar du då?
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: ch skrivet 30 oktober 2008, 10:29:20 AM
Citat från: JDS skrivet 30 oktober 2008, 08:51:29 AM
Hur menar du då?

Googla på "eu-bidrag" och "rondell" alternativt "cirkulationsplats" i kombination ;)

EU-bidrag har getts för att bygga trafiksäkerhetsförbättringar, däribland rondeller. Det gjorde att det fullkomligt exploderade i antalet rondeller i Sverige....
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 oktober 2008, 11:56:10 AM
Citat från: ch skrivet 30 oktober 2008, 10:29:20 AM
Googla på "eu-bidrag" och "rondell" alternativt "cirkulationsplats" i kombination ;)

EU-bidrag har getts för att bygga trafiksäkerhetsförbättringar, däribland rondeller. Det gjorde att det fullkomligt exploderade i antalet rondeller i Sverige....


Det är naturligtvis riktigt att EU-bidrag utgått för byggande av rondeller. Men om det är orsaken till att så många rondeller byggts är väl därmed inte självklart. Man gör ju inte något bara för att man får bidrag till det. Däremot kan bidrag påskynda färdigsställandet. Rondeller byggs av trafiksäkerhetsskäl och visst har de förhindrat många olyckor samt vanligtvis bidragit till ett bättre flöde i trafiken.
Att det sedan finns rondeller som är mindre bra utformade är en annan sak.
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: AndersP skrivet 30 oktober 2008, 12:19:28 PM
Citat från: JDS skrivet 29 oktober 2008, 23:53:55 PM
Vadå tyvärr, det är ju det som är poängen. Du vill köra fort rakt fram, men rondellen ÄR där för att du inte SKA kunna köra fort rakt fram. Väghållarna i härvarande konungarike har nu äntligen kommit på ett sätt att få sina undersåtar att köra lite lugnare och orsaka mindre svåra olyckor.

När du säger befogade, så menar du uppenbarligen ur trafikflödessynpunkt, men då glömmer du bort trafiksäkerhetssynpunkten; cirkulationsplatser har ju fördelar ur trafiksäkerhetssynpunkt genom att eventuella kollisioner sker i sned vinkel och dessutom gärna i lägre hastighet, vilket alltså kan sägas vara en av fördelarna med cirkulationsplatsen.

Jovisst måste man se till att trafiken håller rätt hastighet, men jag är övertygad om att det går att få folk att köra långsamt nog utan en massa hinder. Gupp, chikaner, blomlådor och rondeller tar uppmärksamheten bort från den verkliga faran, barn, fotgängare, cyklister och andra bilar. Många av rondellerna som byggts i Sverige är befogade ur framkomlighetssynpunkt, det finns dock många korsningar som byggts om till rondell där trafiken på den mindre vägen är så ringa, att rondellen blir inget mer än ett hinder.
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Magnus skrivet 30 oktober 2008, 12:31:45 PM
Här där jag bor har dom byggt om två ganska hårt trafikerade trafikljuskorsningar till rondeller. Det har aldrig varit så långa köer som det är nu när dom är färdiga. I teorin så är rondellerna bra för flödet i trafiken, men eftersom inte folk vet hur dom ska blinka m.m. så blir det bara sämre i praktiken. Att rondeller är trafiksäkra vill jag inte heller påstå just av samma anledning. Samt att det ofta är övergångsställen i samband med rondellerna också, det är väl många som glömmer bort att kolla efter gående/cyklister. Jag var själv nära att bli påkörd bakifrån här om dagen när jag stannade för en gående.
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Muk skrivet 30 oktober 2008, 12:36:25 PM
I Karlskrona finns en rondell med ett blått fält i stället för markerat övergångsställe för fotgängare och cyklister. Det blå fältet ska tydligen innebära att fotgängare och cyklister skall lämna företräde för fordonstrafik. Synd bara att inga trafikanter vet om detta.  :D
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Mr G skrivet 30 oktober 2008, 12:51:38 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 oktober 2008, 23:08:15 PM
En rolig sak med mindre tvåfiliga rondeller, är personbilister som lägger sig i innerfilen medan man ligger med lastbil i ytterfilen. Har fått bromsa för sådana några gånger. Annars hade de klämts rätt bra...

Mindre roligt förstås för dig om du inte skulle bromsa. Skulle bli förfärligt dyrt för dig misstänker jag, för inte kan du köra över till intilliggande körfält (=byta fil) utan att ta hänsyn till om det finns fordon där. Kanske är det t o m heldragna linjer mellan körfälten, och isåfall blir det saftiga räkningar att betala.
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 30 oktober 2008, 18:46:55 PM
Citat från: Mr G skrivet 30 oktober 2008, 12:51:38 PM
Mindre roligt förstås för dig om du inte skulle bromsa. Skulle bli förfärligt dyrt för dig misstänker jag, för inte kan du köra över till intilliggande körfält (=byta fil) utan att ta hänsyn till om det finns fordon där. Kanske är det t o m heldragna linjer mellan körfälten, och isåfall blir det saftiga räkningar att betala.

Nu syftar väl Simon på det faktum att man med långa fordon/fordonståg ibland måste inkräkta på intilliggande körfält för att överhuvudtaget få plats; i den situationen får spärrlinjerna överskridas. Naturligtvis måste detta göras under största uppmärksamhet på trafikanter i det körfältet, men även om det inte är förbjudet för en personbilist att försöka tränga sig fram så är det väldigt klantigt och definitivt befogat att hacka på!
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 30 oktober 2008, 18:55:46 PM
Citat från: JDS skrivet 30 oktober 2008, 18:46:55 PM
Nu syftar väl Simon på det faktum att man med långa fordon/fordonståg ibland måste inkräkta på intilliggande körfält för att överhuvudtaget få plats; i den situationen får spärrlinjerna överskridas. Naturligtvis måste detta göras under största uppmärksamhet på trafikanter i det körfältet, men även om det inte är förbjudet för en personbilist att försöka tränga sig fram så är det väldigt klantigt och definitivt befogat att hacka på!

Vilket visar att cirkulationsplatser är fel lösning. Att bygga en trafikplats med inbyggda fällor är inte vettigt.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: JDS skrivet 30 oktober 2008, 19:13:35 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 30 oktober 2008, 18:55:46 PM
Vilket visar att cirkulationsplatser är fel lösning. Att bygga en trafikplats med inbyggda fällor är inte vettigt.

Det finns å andra sidan inbyggda fällor i en vanlig korsning som inte finns i cirkulationsplatser. Det allra bästa ur säkerhetssynpunkt vore att ha planskilda fullklöverkorsningar överallt, men det är ju inte realistiskt och inte heller önskvärt av andra skäl.

Visst går det lite mode i cirkulationsplatser, och det finns nog en och annan onödig sådan, men i största allmänhet är nog det faktum att de irriterar bilförarna så mycket något som säger mer om bilförarna än om cirkulationsplatserna...
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Richard1250 skrivet 03 november 2008, 16:49:50 PM
på tal om rondeller den som finns på stadsdelen kärleken det är en oval rondell den är inte rund utan oval bussarna som ska köra där måste verkligen svänga snävt för att komma runt.
Hur Halmstad Kommun har tänkt där er en stor gåta för mig:
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 03 november 2008, 18:33:28 PM
Citat från: Mr G skrivet 30 oktober 2008, 12:51:38 PM
Mindre roligt förstås för dig om du inte skulle bromsa. Skulle bli förfärligt dyrt för dig misstänker jag, för inte kan du köra över till intilliggande körfält (=byta fil) utan att ta hänsyn till om det finns fordon där. Kanske är det t o m heldragna linjer mellan körfälten, och isåfall blir det saftiga räkningar att betala.

Nu har jag aldrig sett en fullfjädrad rondell med spärrlinjer. Däremot finns det ju en del hybrider/halvrondellskonstellationer där det finns spärrlinje. Exempelvis vid trafikplats Jägersro i Malmö (som jag ofta kör av på, eftersom mejeriet ligger där).
Och som sagt rör det sig inte om ett filbyte, det rör sig om att låna på en annan fil för att över huvud taget kunna passera.
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Ersa skrivet 03 november 2008, 19:27:31 PM
När utsocknes bilister kommer till rondelltäta Umeå och suckar över rondellerna med kommentarer likt "jag hatar rondeller", brukar jag ifrågasätta om de istället föredrar att sitta still på tomgång i långa köer i plankorsning efter plankorsning. Ty så såg det ut i stan innan rondellerna byggdes...
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: JB skrivet 04 november 2008, 10:37:55 AM
Citat från: Verspieder skrivet 03 november 2008, 19:27:31 PM
När utsocknes bilister kommer till rondelltäta Umeå och suckar över rondellerna med kommentarer likt "jag hatar rondeller", brukar jag ifrågasätta om de istället föredrar att sitta still på tomgång i långa köer i plankorsning efter plankorsning. Ty så såg det ut i stan innan rondellerna byggdes...

Håller med, cirkulationsplatser är oftast bättre än hur det såg ut innan. Utanför min bostad finns en cirkulationsplats. Trafiken flyter väldigt bra i den (förutom när det är bandyfinal i staden, men det är en annan historia). När jag flyttade in var det en vanlig korsning där ena gatan var huvudled, det var betydligt värre.

Sen ska jag kanske nämna att jag någonstans läst att när man bygger cirkulationsplats i korsningar så ökar oftast antalet olyckor. Dock är de olyckor som sker i "vanliga" korsningar betydligt allvarligare än de som sker i cirkulationsplatser. Kommer dock inte ihåg var jag läst det.

/Jonas
Titel: SV: Svenskar älskar rondeller
Skrivet av: Ersa skrivet 04 november 2008, 18:16:42 PM
Citat från: JB skrivet 04 november 2008, 10:37:55 AM
Sen ska jag kanske nämna att jag någonstans läst att när man bygger cirkulationsplats i korsningar så ökar oftast antalet olyckor. Dock är de olyckor som sker i "vanliga" korsningar betydligt allvarligare än de som sker i cirkulationsplatser. Kommer dock inte ihåg var jag läst det.

Det låter logiskt. Olyckorna i rondeller är nog mindre allvarliga pga att alla kör i lägre hastigheter där jämfört med korsningar. I en korsning kan man bli påkörd rakt från sidan, medan man i rondeller stöter samman "sida mot sida" i samma vinkel, eller snett i uppåt 45 graders vinkel. De rondeller där det händer flest olyckor är de mindre konstruktionerna med dubbla filer som har tungt flöde med fordon, och där ständiga köer och otydliga regler (t.ex med filkörning) skapar irritation. Själv blev jag utskälld av en taxiförare förra månaden som hävdade att jag vårdslöst kört ut bussen mitt framför honom, trots att han var två billängder från sin "väjningspliktlinje" vid det tillfälle då jag passerat min linje. Men har man alltför hög fart in rondellen då man kör på vägen som förr var huvudled så...

-"Bara för att du kör buss ska du inte tro att du har företräde!"
-"Jo tack! I den här staden har väl alla personbilar företräde framför kollektivtrafiken i alla situationer?"