En bild från Peter Ödén.
(http://www.kentskoog.com/pictures/PA260279.jpg)
Från vänster: Swebus 5416, 5406 och 5409. Foto från depån i Gävle.
Finns det fler depåer i landet som använder sig av "66 verkstad 66" när bussen ska in på service?
Ser ju ut som Centralen i Kalmar för någon månad sen.. :)
Är dessa tillfälliga eller kommer de bli permanenta i Gävle?
Citat från: bussgrabben skrivet 27 oktober 2008, 22:20:03 PM
Är dessa tillfälliga eller kommer de bli permanenta i Gävle?
Skyltningen "66 verkstad 66" på 5416 tyder ju på att den kommer att tas om hand på något vis av Gävle verkstaden. Kan vara att den ska fixas till inför trafik i Gävle men det kan också vara att den ska göras i ordning i Gävle för att sedan skickas någon annan stans.
5406 och 5409 står numera enligt VV registrerade på Swebus Gävle. Troligtvis kommer väl även 5416 att stanna här. Konstigt att man hoppar i serierna, att inte alla bussarna som stannar är i nummerföld. Hade ju varit mer logiskt om 5402-5408 hade hamnat i Gävle.
Citat från: AO skrivet 28 oktober 2008, 22:31:25 PM
5406 och 5409 står numera enligt VV registrerade på Swebus Gävle. Troligtvis kommer väl även 5416 att stanna här. Konstigt att man hoppar i serierna, att inte alla bussarna som stannar är i nummerföld. Hade ju varit mer logiskt om 5402-5408 hade hamnat i Gävle.
De kom ju loss från Kalmar i lite hoppande ordning, och man skickade dem väl antagligen dit de behövdes mest just för stunden?
Citat från: AO skrivet 28 oktober 2008, 22:31:25 PM
5406 och 5409 står numera enligt VV registrerade på Swebus Gävle. Troligtvis kommer väl även 5416 att stanna här. Konstigt att man hoppar i serierna, att inte alla bussarna som stannar är i nummerföld. Hade ju varit mer logiskt om 5402-5408 hade hamnat i Gävle.
Håller med men tror inte Swebus tänker så. Med tanke på att omflyttning av fordon är en av Swebus huvudverksamheter finns ingen anledning att försöka hålla ihop nummerserier utan det sitter någon med en dator långt ifrån verkligheten och lägger pussel som baseras på fordonets tillgänglighet, skick, förväntade återstående livslängd, ålderskrav i olika depåer, leasingkontrakt, etc. Att det sedan skulle bli mer logiskt och kanske lättare att hantera på lokal nivå om fordonen låg i nummerordning tror jag inte ingår i analysen. Dessutom kommer de ju snart att flyttas igen. ;)
Hej !
Kalmarvagnarna 5406, 5409 och 5416 stannar kvar i Gävle.
Mvh Peter Ö
Såg att gävleförarnas största hatobjekt 4575 inte längre är kvar i Gävle. Skönt det, kan nog inte finnas en värre buss att som passagerar åka i heller.
Citat från: AO skrivet 30 oktober 2008, 08:54:20 AM
Såg att gävleförarnas största hatobjekt 4575 inte längre är kvar i Gävle. Skönt det, kan nog inte finnas en värre buss att som passagerar åka i heller.
Denna alltså:
(http://www.savenfjord.nu/swebus_4575.JPG)
Citat från: AO skrivet 30 oktober 2008, 08:54:20 AM
Såg att gävleförarnas största hatobjekt 4575 inte längre är kvar i Gävle. Skönt det, kan nog inte finnas en värre buss att som passagerar åka i heller.
Polarn till den bussen rullade här i Botkyrka ett tag innan Servicelinjen i Huddinge förlorades.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4574_OLU899_Stuvsta_050811.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 oktober 2008, 09:07:47 AM
Denna alltså:
(http://www.savenfjord.nu/swebus_4575.JPG)
Ja exakt. Den står enligt vv på Cocordia buss i Solna nu. Den har man hört många chauförer svära över. Hörde några skämta om att de skulle bränna ner den en gång t.o.m. ;)
Sitter man som passagerare längst bak i den är det verkligen noll fjädring. Linje 17 har ju bytt namn till 18 nu och klassas som lokallinje och inte servicelinje. Den körs numera med en fullstor vagn. Bra att Gävle får fler bussar till sin flotta btw. Nu kanske det inte kommer att gå regionbussar i stadstrafiken längre.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 oktober 2008, 10:30:53 AM
Här måste jag nog invända ;) På vilket sätt skulle det vara "lättare" på lokal nivå om bussarna låg i nummer bredvid varandra? Det är nog ett antagande från "diggarnas skara". Den viktigaste parametern är att man får den buss/bussar som är bäst skick före det att inv nr prioriteras, att skicket är en parameter och en viktig sådan skriver du själv ju....
De flesta människors hjärnor brukar ha lättare att komma ihåg en eller flera nummerserier, såsom exempelvis nr 701-725 och 815-836, för att skapa en struktur i minnet istället för att hålla reda på en mängd spridda lösnummer, som 502, 707, 713, 814, 945, etc. Om man inte är rain man, vill säga. Har man 15 företeelser är det nog inget problem (då kan man ju tom köra med regnumren) men har man 150 kan det underlätta för folk att få ett grepp om och överblick över det egna ansvarsområdet genom att gruppera i nummerserier. Nu har man ju vanligtvis datorer till att hålla reda på bl.a. fordonsparker så problemet är sannolikt mindre idag än förr. Kan jämföras med de flesta människors önskan om ett telefonnummer som innehåller vissa siffror, mönster och återkommande siffror för att förenkla istället för ett nummer med 6-8 unika siffror.
Beklagar att det blev lite OT.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 oktober 2008, 10:30:53 AM
Här måste jag nog invända ;) På vilket sätt skulle det vara "lättare" på lokal nivå om bussarna låg i nummer bredvid varandra? Det är nog ett antagande från "diggarnas skara". Den viktigaste parametern är att man får den buss/bussar som är bäst skick före det att inv nr prioriteras, att skicket är en parameter och en viktig sådan skriver du själv ju....
Håller helt med Lars här. För dom som dagligen jobbar i verksamheten är det inget problem. Som förare får man en buss tilldelad och kan hålla ordning på det numret utan att den behöver ligga i en serie med 20 andra. Och övriga funktioner på en depå som jobbar med hela vagnparken lär sig blixtsnabbt vilka fordon som finns. Brott mot logiken i nummerserier hos fordon eller linjer brukar bara störa vissa diggare. Vanliga kunder eller förare tänker aldrig ens på det.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 oktober 2008, 09:07:47 AM
Denna alltså:
(http://www.savenfjord.nu/swebus_4575.JPG)
Är detta egentligen någon variant på SL-lack?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 oktober 2008, 20:47:58 PM
Är detta egentligen någon variant på SL-lack?
Nej. Snarare en variant på den gamla Gävlelacken. De vågräta linjerna är ljusgula och inte vita som i SL-acken.
Det fanns ju en till i trafiken i Gävle från början, 4574. Var blev den placerad efter Gävle?
Citat från: AO skrivet 31 oktober 2008, 09:38:12 AM
Nej. Snarare en variant på den gamla Gävlelacken. De vågräta linjerna är ljusgula och inte vita som i SL-acken.
Det fanns ju en till i trafiken i Gävle från början, 4574. Var blev den placerad efter Gävle?
Blev du så förblindad av Bussmickes bild att du inte såg den?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=17767.msg125455#msg125455 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=17767.msg125455#msg125455)
Citat från: Patrik skrivet 31 oktober 2008, 09:46:51 AM
Blev du så förblindad av Bussmickes bild att du inte såg den?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=17767.msg125455#msg125455 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=17767.msg125455#msg125455)
Haha. Missade den. Rullar den kvar där fortfarande?
Nej, Botkyrka Buss har trafiken numera.