Har du haft passagerare som somnat och vaknat försent eller vaknat upp vid ändhållplatsen?
Ja vem har inte haft det?
Var på vår personalfest men drack inte.
Kl. 23 blev jag tillfrågad om jag kunde köra en tur kl. 02.15. som tydligen inte hade blivit tjänstesatt.
Visst kunde jag det. Gick hem och vilade ett tag först.
När jag hade kört min tur så var det dags att tomma hemåt strax efter kl. 03.
Släckte ner lyset och satte på radion på hög volym. Sjöng med i låtarna jag kunde för full hals.
Plötsligt efter en kvart så plingar det till när jag passerar utanför ett mindre samhälle som jag en dryg halvtimme tidigare kört igenom. i mörkret uppenbarar sig en något trött ynglig blev avsläppt så fort det gick.
Nästa gång så ska jag inte glömma att gå igenom bussen innan jag vänder hemåt.
Här är lösningen på sovande resenärer.
http://www.aftonbladet.se/pryl/prylportalen/article3606103.ab (http://www.aftonbladet.se/pryl/prylportalen/article3606103.ab)
Mvh
Buss-Anders
I Stockholm är det snarare mer att resenären vägrar vakna öht utan sover vidare på stolen. Som jag har förstått det (obs: jag är bara tillfällig resenär) så får föraren inte röra resenären utan hxn får bara prata, inte skaka osv. Vägrar resenäraren gå av eller svara så får man kontakta TL och troligen beställa ordningsvakter till en mötesplats då de får göra vad_de_vill med resenären.
Haha! Blev själv väckt av en medresenär en gång när jag skulle stigit av Pågatåget i Burlöv, men kom till Malmö. Vore kanske nåt på den tiden jag pendlade... ;)
När jag kom fram till skolan sa jag att jag försovit mig. ::)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2008, 12:49:26 PM
För att minimnera antalet dylika fall finns det några tjuvknep som de flesta nattbussförare använt/använder.
Smart, det är alltså därför man får se massa med bilder på bussar från Swebus N/V med stolsbrist i bakre delen av bussen. Man tar alltså och lossar skruvarna på den stolsrad som vedebörande sitter på och sedan lyfter man helt enkelt ut stolsraden utan att personen vaknar och ställer vid hållplatsen.
För ett tag sedan hade jag två olika slags händelser.
Den första var på en Lör... jag kom in som linje 80 till Nisse term och vid avsläppet så gick alla av... då var det en berusad gubbe som flög in i säterna vid barnvagnutrymmet... jag bad han lämna bussen för den är inte i trafik... han totalvägrade... jag ringde upp till TL NET som skickade efter OV... dom var hos mig på två röda... en OV på varje arm så var han ute... sen när jag lämna NET för ännu ett varv på 80 så packas han in i en polisbil... den ena OV hade halva skortan utanför... nåt hände ?
Den andra händelsen var på en söndag... dagen efter om jag minns rätt...
precis när jag ska lämna NET som 59 så kommer det en tjej som stämpla och gå bakåt i bussen... hon anstränger sig för att hålla sig uppe på klackarna... hon sjunker ned i en rad mellan dom bakre dörrarna... när jag är vid SKF så ser jag hur hon har hamnat i en djup sömn... hon har en konstig ställning också som får mig att gå bak och mummla lite och vrider sig... nåja tänker jag... när jag kom ut till Jonsered får jag inge liv i henne... hon lever iaf med är väldigt väldigt långt borta... jag kontakta TLI som ringer upp sedan och säger att vid ankomst på NET så gör vi en avlägsning alt omhändertagande... jag var lite tidig vid ankomsten men det stod en polisbil och väntade... folket som åkte med steg av och gick några meter för att sen beskåda det hela... jag satte på varningsblinkers och hade alla dörrar i öppet läge... det tog ett tag innan en kvinlig polis fick kontakt... hon började stor gråta och hjälptes av av poliserna... tycker synd om alla unga som hamna i ett begär av olagligheter.
En rolig episod hände mig för ett antal år sedan då jag arbetade hos SL i Huddinge. Fick en förfrågan om jag kunde ta en tur från Tekniska till Norrtälje på natten. Vi hade bara Scania ledvagnar och det fick bli en sådan. Kom fram till Norrtälje och längst fram i bussen satt en sovande passagerare. OK jag skulle ju tomma tillbaka till Stockholm så han kunde ju få hänga med eftersom jag skulle passera samtliga hållplatser. Jag väckte honom och frågade vart han skulle och fick följande svar: Nästa gång så får du ta en vanlig buss som dundrar så man kan hålla sig vaken.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2008, 20:08:18 PM
I tätorterna går det ju lite fortare att få hjälp.
Under alla år jag körde natt kunde man i princip aldrig räkna med hjälp i förorterna eller därutanför, inte inom rimlig tid i alla fall, väntade 1 ½ timme i Hägernäs i mitten på -80 talet och över en timme i Gamla Tyresö de sista åren jag körde, och då var det sådana fall som jag själv varken ville eller hade lust att ta hand om.
Hägernäs... i Täby då ::). Det kanske är bättre idag med alla mobila OV som cirkulera i dom olika trafikomr. SL har väll idag sina egna ::)
Ordningsvakter löser inga problem överhuvudtaget, det är i alla avseenden sämre än att ha poliser. Poliser är offentliganställda, urvalstestade, välutbildade och mer väl sedda. Möjligen kan det i vissa verksamheter vara bra för polisen att hålla sig på avstånd för att undgå att få dåligt rykte, dock inte i kollektivtrafiken. Håll med om att om man ser två poliser leda bort en fyllskalle så undrar man vad han har gjort för fel, men om man ser två ordningsvakter göra exakt samma sak så undrar man vad de kommer att göra för fel!
CitatSL har inga "egna" väktare utan anlitar olika vaktbolag för tjänsten, vilket bolag det är som har uppdraget idag har jag ingen aning om.
SL sammarbetar med ett flertal olika vaktbolag. Alla har dock samma klädsel för att lätt kännas igen av trafikpersonal samt resenärer.
Citat från: Fredde_J skrivet 26 oktober 2008, 21:57:04 PM
SL sammarbetar med ett flertal olika vaktbolag. Alla har dock samma klädsel för att lätt kännas igen av trafikpersonal samt resenärer.
Aha ok... Röda jackorna syftade jag på... men då vet jag 8)
Citat från: JDS skrivet 26 oktober 2008, 21:49:14 PM
Ordningsvakter löser inga problem överhuvudtaget, det är i alla avseenden sämre än att ha poliser. Poliser är offentliganställda, urvalstestade, välutbildade och mer väl sedda. Möjligen kan det i vissa verksamheter vara bra för polisen att hålla sig på avstånd för att undgå att få dåligt rykte, dock inte i kollektivtrafiken. Håll med om att om man ser två poliser leda bort en fyllskalle så undrar man vad han har gjort för fel, men om man ser två ordningsvakter göra exakt samma sak så undrar man vad de kommer att göra för fel!
He he jo... men det är tur att dom finns iaf... annars skulle sammhället vara betydligt värre än vad det är i dag...
Citat från: Tomas Fransson skrivet 26 oktober 2008, 23:09:54 PM
He he jo... men det är tur att dom finns iaf... annars skulle sammhället vara betydligt värre än vad det är i dag...
Enligt min uppfattning är det snarare tvärtom: om vi i stället för privata ordningsvakter hade trafikbolagsanställda och/eller poliser, så skulle samhället vara bättre än det är idag.
Citat från: JDS skrivet 27 oktober 2008, 00:40:51 AM
Enligt min uppfattning är det snarare tvärtom: om vi i stället för privata ordningsvakter hade trafikbolagsanställda och/eller poliser, så skulle samhället vara bättre än det är idag.
Jo vist... fler poliser skulle verkligen vara bra... och OV som är anställda hos operatör eller trafikhuvudman skulle vara bättre än idag... men om vi utgår från dagen tid så skulle OV idag försvinna så skulle det bli värre... det var det jag menade :)
Jo, jag förstod innerst inne att det var så du menade :)
Citat från: JDS skrivet 26 oktober 2008, 21:49:14 PM
Ordningsvakter löser inga problem överhuvudtaget, det är i alla avseenden sämre än att ha poliser.
Nja, har en något avvikande åsikt där för jag tycker ändå att samarbetet är ganska gott (i synnerhet med tanke på att polisen är mer sällsynt är abborrfötter) på det stora hela. I vissa fall fyller även ordningsvakter en betydligt viktigare funktion än polisen mäktar med och det är att kunna erbjuda uppbackning på en viss plats under en längre stund. När man t.ex. på helgnätter mm. står och lastar fyllskallar på bl.a. Vasagatan i Stockholms innerstad så är det ganska bekvämt att ha några som kan mota Olle i grind så att man slipper en del av det allra värsta ombord. Även på andra håll, som i t.ex. Kista centrum kvällstid, så har de kommit att fylla en viss funktion. Att få ut en patrull och lyfta av någon som sover lite för tungt är även det sällan något större problem, kommer de inte direkt så möter de ofta upp på vägen.
Kontentan är att ordningsvakten ofta finns där när det finns ett behov medan polisen kommer efter det att något hänt, konstatera att så är faktum och ta upp en anmälan.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2008, 18:38:16 PM
Nä den metoden har jag aldrig testat!
Full belysning och låg innetemp brukar underlätta på nattens (morgonens) sista tur, kan man sedan träffa ett antal brunnslock med hjulen under färden så är antalet sovande minimalt.....
He-he.. 8)
Och full värme och mörker brukar även få de mest upptrissade gapiga festprissar att snabbt däcka ..
När man sedan vill "tömma" så är det kyla och ljus som skall till enligt ovan..
Jo, jag har kört nattbuss.. ::)
/B
Citat från: Nico skrivet 27 oktober 2008, 05:33:55 AM
Nja, har en något avvikande åsikt där för jag tycker ändå att samarbetet är ganska gott (i synnerhet med tanke på att polisen är mer sällsynt är abborrfötter) på det stora hela. I vissa fall fyller även ordningsvakter en betydligt viktigare funktion än polisen mäktar med och det är att kunna erbjuda uppbackning på en viss plats under en längre stund. När man t.ex. på helgnätter mm. står och lastar fyllskallar på bl.a. Vasagatan i Stockholms innerstad så är det ganska bekvämt att ha några som kan mota Olle i grind så att man slipper en del av det allra värsta ombord. Även på andra håll, som i t.ex. Kista centrum kvällstid, så har de kommit att fylla en viss funktion. Att få ut en patrull och lyfta av någon som sover lite för tungt är även det sällan något större problem, kommer de inte direkt så möter de ofta upp på vägen.
Kontentan är att ordningsvakten ofta finns där när det finns ett behov medan polisen kommer efter det att något hänt, konstatera att så är faktum och ta upp en anmälan.
Ja, men nu gällde ju inte mitt inlägg huruvida ordningsvakterna är bra att ha, utan huruvida de är ett bra substitut för poliser.
Citat från: JDS skrivet 27 oktober 2008, 10:13:58 AM
Ja, men nu gällde ju inte mitt inlägg huruvida ordningsvakterna är bra att ha, utan huruvida de är ett bra substitut för poliser.
Vilket inte direkt (i synnehet med tanke på inlägget inledande mening) framgick.
Här i Kalmar Län där det också är vakter med vissa turer på helgnätter, gör det en himla skillnad. Känns det som iallafall.
Och min bror (som kör buss) säger att det är suveränt att vakterna går och väcker folk, så man slipper de problemen. :)
Haha,
kommer ihåg när jag körde nattbussen 94. Den tiden det var ringlinje som man körde runt hela innerstan.
Förr i tiden brukade socialen dela ut bussbiljetter åt hemlösa så att de kunde sova i bussen.
Engång körde jag sista varvet och jag fick väcka en lirare vid depågrindarna. Han klagade på mig varför jag väckte inte honom vid Fridhemsplans tunnelbana, häh skulle förarna ha väckningtjänst åt passagerare kanske även frukost och morgontvätt?????? ??? SL frågade socialen varför det ska vara SL:s uppgift att ta hand om hemlösa?