Visade inte urspårningen på Centralbron fär några dagar sedan också det akuta behovet av en ny järnvägsförbindelse runt och förbi Stockholm? Den nuvarande "sammanbindningsbanan" är ju från 1870-talet och närmaste förbifart för järnvägen från norr till söder utan att passera Stockholm ligger ju vid Örebro!
/Bengt
Åja, Kvicksund då? Ligger halvvägs till Örebro.
Men du har förstås rätt i sak. En järnväg i ungefär samma sträckning som Västerleden skulle lätta upp belastningen betydligt i det som kallas Getingmidjan. Tyvärr är järnvägsplanerarna fast i föreställningen att all trafik måste passera samma punkt, dvs Cst. Och så kommer vi gång efter annan att hamna i söndagens situation med totalavstängd syd/nordgående järnvägstrafik genom Stockholm.
Själv skulle jag vilja se en dubbelspårig järnvägssträckning för såväl lokaltåg som godståg på sträckningen Flemingsberg-Barkarby-Sollentuna nånstans. Med triangelspår vid anslutningspunkterna skulle det medföra betydande förbättringar i trafikmöjligheterna.
T ex en pendelringlinje med följande staioner
Stockholm C
Stockholm S
Årstaberg
Älvsjö
Stuvsta
Huddinge
Vårby/Skärholmen
Ekerö
Vällingby
Barkarby
Kista
Ulriksdal
Solna
Karlberg
Stockholm C