"30 till 40 personer av de anställda på Volvo i Arvika, där 300 fast anställda varslats, ska lånas ut till Volvo bussar Säffle, som kommer att öka sin produktion, berättar Kjell Berg, vd i Säffle sedan i somras.
http://www.nwt.se/dalsland/article69389.ece
Citat från: Hagri skrivet 23 oktober 2008, 22:39:12 PM
"30 till 40 personer av de anställda på Volvo i Arvika, där 300 fast anställda varslats, ska lånas ut till Volvo bussar Säffle, som kommer att öka sin produktion, berättar Kjell Berg, vd i Säffle sedan i somras.
http://www.nwt.se/dalsland/article69389.ece
Har kanske Säffle fått exportorder eftersom de ökar sin produktion?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 23:48:30 PM
Har kanske Säffle fått exportorder eftersom de ökar sin produktion?
Beställningar från KR-Trafik och Swebus kanske inför nya kontrakt 2009 i Gävleborg ? ::) :)
CitatSwebus kanske inför nya kontrakt 2009 i Gävleborg ?
Nja, jag gissar på att det blir en kvinnlig motsats på denna plats... ::)
Citat från: Fredde_J skrivet 24 oktober 2008, 11:12:43 AM
Nja, jag gissar på att det blir en kvinnlig motsats på denna plats... ::)
Som Helen Sjöholm sjunger alltså! "Jag är din ... osv"
/Christian
CitatSom Helen Sjöholm sjunger alltså! "Jag är din ... osv"
/Christian
Precis min tanke..
Äntligen något positivt från Volvo
Citat från: Verspieder skrivet 24 oktober 2008, 20:11:45 PM
De är ju inne på Setra numera, iaf senast i Ragunda. Undrar om KR fortsätter köpa Setror även till Hälsingland?
Ja, kul att vissa företag får mer att göra, trots den rådande lågkonjukturen :D
Samtidigt är det ju beklämmande att två av de största och mest välkända lastbils-/busstillverkarna i världen inte kan leverera produkter som är tillräckligt bra för att falla hemmamarknaden i smaken. Överlag är det väldigt fascinerande att Sverige, trots förekomsten av så pass många välkända varumärken globalt sett relativt landets ringa befolkning, inte kan tillverka produkter som är tillräckligt bra och konkurrenskraftiga för att passa den inhemska marknaden.
Citat från: Verspieder skrivet 24 oktober 2008, 21:01:05 PM
Dock går ju B9S hem här i Sverige, mot all form av logik. Visst passar den huvudmännens krav, men nog är det underligt att denna halvudda bullriga skapelse med få sittplatser har blivit en sån "hit" i Sverige samtidigt som knappt någon form av B9S-export existerar. Inte ens till övriga Norden.
Dessutom köper de svenska bussföretagen knappt alls några lågentré-pushers från Volvo, medan de går bra att sälja utanför landets gränser.
Ja nog är det underligt alltid. Det går inte heller att sälja en Omnicity (ens med starkare motorer än etanolarna) i Sverige men utomlands går de åt. Det svenska motivet är att man inte vill ha låggolv (utan lågentré) och så väljer man MAN eller Mercedes låggolv istället. ???
I många länder är man patriotisk och har som princip att "alltid" köpa inhemskt om det finns och är hyfsat bra produkter. De få bussbolag i Sverige som har någon princip alls är de som har som princip att aldrig köpa svenskt.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 oktober 2008, 21:53:45 PM
Problemet är ofta eftermarknad och LCC "Life Cycle Cost" där våra inhemska märken har hamnat i bakvattnet på bussidan, på lastvagnsmarknaden går det desto bättre.
Scania hade oerhörda problem med kvalité och eftermarknad från Omnicityn:s födelse och ett antal år framåt, de helbyggda bussarna som under Maxcigenerationen varit synnerligen väl ihopskruvade blev helt plötsligt rena vraken.
Volvo:s kvalité på sina helbyggda bussar från Säffle har ju under en trettioårsperiod gått upp o ner men oftast tyvärr legat långt under det acceptabla, i många fall har kvaliten varit katastrofalt låg och detta i kombination med icke fungerande verkstäder har inneburit stora bekymmer för bussägarna, när man sedan upprepade gånger levererat halvfärdiga produkter har många tröttnat, de finsk och Polenbyggda har varit ett snäpp bättre men även där har kvalitén stadigt sjunkit.
Som det tidigare har konstaterats skulle detta aldrig ha gått för sig på lastvagnssidan, då hade man varit "död".
Att Omnins introduktion var en kvalitetsmässig katastrof är ju väl känt men det är mer än 10 år sedan. Jag har svårt att tro att produkten är lika dålig idag. Antingen är den det eller så är kunderna långsinta.
Volvo tycker jag alltid sålt förhållandevis bra i Sverige trots allt gnäll om kvalitetsbrister. Det är först på senare år de förefaller ha fått lite konkurrens av utländska märken, men mig förefaller det som att det i första hand Scania som mött den konkurrensen. Många bussbolag (nu pratar vi om de större) har ju alltid haft två märken (tidigare Volvo och Scania) och matchat dessa mot varandra. Många har ju fortfarande två märken, men det ena är vanligtvis Volvo och det andra utländskt.
Sen Volvo köpte upp Wiima och började med carrus har det bara blitt sämmre.. :P nej tacka vet jag en hederlig Wiima det var kvalitet möjligen Kiitikori kan vara någorlunda men de är inte stora tyvärr...
Var det inte på tal att KR-trafik skulle beställa Scania och Mercedes till Hälsingland?
Citat från: Fredde_J skrivet 24 oktober 2008, 11:12:43 AM
Nja, jag gissar på att det blir en kvinnlig motsats på denna plats... ::)
Swebus har ju en tradition av att beställa Volvo till Gästrikland så det blir nog det nu också. Men det skulle ju vara kul med något annat också...
Citat från: Cero skrivet 24 oktober 2008, 22:04:09 PM
De få bussbolag i Sverige som har någon princip alls är de som har som princip att aldrig köpa svenskt.
Finns väl inte många större "svenska" bussbolag kvar utom Bergkvarabuss och Spårvägen, och då är det bara den sistnämnde som köper svenkst än om i begränsad omfattning
Citat från: blubb skrivet 26 oktober 2008, 10:29:32 AM
Finns väl inte många större "svenska" bussbolag kvar utom Bergkvarabuss och Spårvägen, och då är det bara den sistnämnde som köper svenkst än om i begränsad omfattning
Om jag skriver större bussbolag som oavsett ägarbild är verksamma på den svenska marknaden för upphandlad kollektivtrafik så kanske jag blir tydligare i vilka jag menar.
Citat från: Verspieder skrivet 24 oktober 2008, 21:01:05 PMsamtidigt som knappt någon form av B9S-export existerar.
Nähä 1165 styck till Santiago i Chile är väl inte att betrakta som export.
/M