...gick i eftermiddag på linje 2, närmare bestämt som den insatsbuss som pendlar mellan Södra torget och Trandared/Högagärdsgatan under just eftermiddagen. Här brukar annars någon av de f d lundensarna gå. Att en MAN A26 används på någon annan linje än 1:an är inte direkt vanligt.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-10-23001a.jpg)
BL 075 i rondellen vid bl a Söderbrogatan/Fabriksgatan på väg mot Trandared som linje 2.
Om inte jag minns fel så får boggiebussarna bara gå på linje 1 iaf var det sagt så från början..
Citat från: yngrot skrivet 23 oktober 2008, 21:46:22 PM
Om inte jag minns fel så får boggiebussarna bara gå på linje 1 iaf var det sagt så från början..
Normalt går de ju bara där - och de räcker ju inte ens till för detta. Men en sommar - var det 2006 kanske - så gick de ju planenligt på linje 2.
Men varför kan dom inte gå på linje 2?Det är ju rätt många som åker linje 2. Är det för hållplatserna?
Västrafik bestämmer vilken busstyp som skall användas på olika linjer
Citat från: yngrot skrivet 24 oktober 2008, 22:21:57 PM
Västrafik bestämmer vilken busstyp som skall användas på olika linjer
Det är väl ändå BL:s trafikledning som bestämmer detta? Och just 075 är ju mer behövlig på linje 1 (där folk knôr på varandra i en enkelaxlad Scania) än linje 2:s insatsbuss, för den är det inte många som åker med.
Förvirringen är total. Istället för att låta sjuan gå sin ordinarie väg över Druvefors så att tvåan kan gå sin vanliga väg över Radiohuset så har man löst det så att vissa tvåor går över Druvefors och då måste man köra "halvtvåor" över Radiohuset, bara för att tre bussar ska köra ända fram till dörren på ICA Maxi. Underligt att man inte bygger om entrén så bussarna kan köra in i affären också. "
Stannar vid: Brödhyllan." "
Nästa: Mjölkkylen."
Sedan finns det de som går på tvåan på Trandared och blir konfunderade när bussen inte fortsätter mot Resecentrum och måste gå fram och fråga chauffören vad som är i görningen.
Samtidigt kör då den ordinarie tvåan iväg mot Tullen och Resecentrum!Men ska man till COOP Forum, ja då får man promenera! Där körs man inte in till entrén!
Vem är det som sitter och planerar fram detta evinnerliga kaos i Borås kollektivtrafik? Säkert någon toppolitiker i kommunfullmäktige med SUV.
Japp,,de är huvudmannen som planerar det mesta,och även då vilken
busstyp som skall gå var..
Tillomed stolsplacering,antal barnvagnsplatser mm är deras huvudvärk :)
> Säkert någon toppolitiker i kommunfullmäktige med SUV.
Klockren! ;D
Citat från: Svemicke skrivet 25 oktober 2008, 04:29:30 AM
Det är väl ändå BL:s trafikledning som bestämmer detta? Och just 075 är ju mer behövlig på linje 1 (där folk knôr på varandra i en enkelaxlad Scania) än linje 2:s insatsbuss, för den är det inte många som åker med.
När den s k framtidstrafiken upphandlades var det sagt att det skulle vara ledbussar på linje 1, men detta ändrades sedan till boggibussar. Nu finns det nio boggibussar vilket på papperet räcker till samtliga omlopp på linje 1. I verkligheten är dock så gott som alltid en eller ett par på verkstad och får ersättas med vanligtvis Scania MaxCi.
Något direkt förbud att använda boggibussar på andra linjer är det inte. Jag har sett dem på linje 3 och linje 6 också. I det här fallet kan man väl tänka sig att just som förstärkningsbussen på linje 2 skulle utsättas vid 14-tiden fanns bara denna boggibuss tillgänglig och det var inte lämpligt att byta in den mot en tvåaxlig på linje 1.
Ytterst är det alltså BL:s trafikledning som bestämmer vad som går var men det finns också krav från Västtrafik. Dessa är dock inte så rigorösa att enstaka avvikelser inte tillåts.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 oktober 2008, 16:26:31 PM
När den s k framtidstrafiken upphandlades var det sagt att det skulle vara ledbussar på linje 1, men detta ändrades sedan till boggibussar. Nu finns det nio boggibussar vilket på papperet räcker till samtliga omlopp på linje 1. I verkligheten är dock så gott som alltid en eller ett par på verkstad och får ersättas med vanligtvis Scania MaxCi.
Något direkt förbud att använda boggibussar på andra linjer är det inte. Jag har sett dem på linje 3 och linje 6 också. I det här fallet kan man väl tänka sig att just som förstärkningsbussen på linje 2 skulle utsättas vid 14-tiden fanns bara denna boggibuss tillgänglig och det var inte lämpligt att byta in den mot en tvåaxlig på linje 1.
Ytterst är det alltså BL:s trafikledning som bestämmer vad som går var men det finns också krav från Västtrafik. Dessa är dock inte så rigorösa att enstaka avvikelser inte tillåts.
Vilket på pappret
räckte, borde det väl stå? Vi har ju 11 omlopp på linje 1 nu och jag hörde ryktas att Scania skulle leverera några boggibussar också av de nya bussarna BL ska få. Huryuvida det ryktet stämmer eller ej vill jag inte uttala mig om.
Citat från: Svemicke skrivet 25 oktober 2008, 17:02:24 PM
Vilket på pappret räckte, borde det väl stå? Vi har ju 11 omlopp på linje 1 nu.
Ja, du har rätt. 11 måste det bli. Frågan är om det någonsin räckt med 9 omlopp på linje 1.
Nej, tio omlopp är det. Från början (2004) när det var 10-minuterstrafik på 1:an vill jag minnas att det räckte med nio omlopp, vilket således är orsaken till att det finns just nio boggistadsbussar.
Citat från: TH14 skrivet 25 oktober 2008, 21:58:47 PM
Nej, tio omlopp är det. Från början (2004) när det var 10-minuterstrafik på 1:an vill jag minnas att det räckte med nio omlopp, vilket således är orsaken till att det finns just nio boggistadsbussar.
Visst ja, igen. Man vänder ju på (som man säger i Borås) Sjöbo på 3 eller 4 minuter. Jag hade räknat med en omloppstid på 90 minuter men i själva verket är den alltså 82-83 minuter. Rätt komplicerat det där eftersom varannan tur vänder vid Hässleholmen (Brämhults idrottsplats). Och den bussen som vänt vid Hässleholmen går nästa varv antingen till Sörbo eller Ängsgården.
Med 10-minuterstrafik borde det ha gått åt 9 omlopp med 90 minuters omloppstid. Fast var det inte något med att man körde bussarna tomma mellan Sörbo och Ängsgården i början så att bussen som ankom till Sörbo avgick från Ängsgården. Detta ledde till stora förseningar och BL fick därför sätta in ett omlopp till. Frågan är då: gick man upp från 8 till 9 omlopp eller från 9 till 10?
Minnet är bra men väldigt kort.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 oktober 2008, 22:32:27 PM
Visst ja, igen. Man vänder ju på (som man säger i Borås) Sjöbo på 3 eller 4 minuter. Jag hade räknat med en omloppstid på 90 minuter men i själva verket är den alltså 82-83 minuter. Rätt komplicerat det där eftersom varannan tur vänder vid Hässleholmen (Brämhults idrottsplats). Och den bussen som vänt vid Hässleholmen går nästa varv antingen till Sörbo eller Ängsgården.
Med 10-minuterstrafik borde det ha gått åt 9 omlopp med 90 minuters omloppstid. Fast var det inte något med att man körde bussarna tomma mellan Sörbo och Ängsgården i början så att bussen som ankom till Sörbo avgick från Ängsgården. Detta ledde till stora förseningar och BL fick därför sätta in ett omlopp till. Frågan är då: gick man upp från 8 till 9 omlopp eller från 9 till 10?
Minnet är bra men väldigt kort.
Det var nio omlopp från början. Dessa blev tio när man ökade turtätheten.
Att turtätheten utökades berodde mycket riktigt på förseningar, dock tror jag inte att tomkörningarna mellan ändhållplatserna var den största orsaken till det (även om det naturligtvis inte inverkade positivt) då regleringstiden borde varit större än nu. Den upphandlade tidtabellen var däremot mycket snålt tilltagen med hänsyn till trafiksituationen, dessutom ökade resandet ganska kraftigt. Dagens tidtabell, med tio omlopp, baseras på den från upphandlingen och dessutom har resandet fortsatt att öka, så förseningarna håller i sig.
Citat från: TH14 skrivet 25 oktober 2008, 23:40:48 PM
Det var nio omlopp från början. Dessa blev tio när man ökade turtätheten.
Att turtätheten utökades berodde mycket riktigt på förseningar, dock tror jag inte att tomkörningarna mellan ändhållplatserna var den största orsaken till det (även om det naturligtvis inte inverkade positivt) då regleringstiden borde varit större än nu. Den upphandlade tidtabellen var däremot mycket snålt tilltagen med hänsyn till trafiksituationen, dessutom ökade resandet ganska kraftigt. Dagens tidtabell, med tio omlopp, baseras på den från upphandlingen och dessutom har resandet fortsatt att öka, så förseningarna håller i sig.
Att jag räknade fel beror på att omlopp 412 är det första på tvåan. Glömde bort att vi inte har omlopp 400.
När trafiken skulle utökas (2007-01-15) med sjuminuterstrafik var det snack om två bussar till, men det räckte med en då bara?
Citat från: TH14 skrivet 25 oktober 2008, 23:40:48 PM
Det var nio omlopp från början. Dessa blev tio när man ökade turtätheten.
Att turtätheten utökades berodde mycket riktigt på förseningar, dock tror jag inte att tomkörningarna mellan ändhållplatserna var den största orsaken till det (även om det naturligtvis inte inverkade positivt) då regleringstiden borde varit större än nu. Den upphandlade tidtabellen var däremot mycket snålt tilltagen med hänsyn till trafiksituationen, dessutom ökade resandet ganska kraftigt. Dagens tidtabell, med tio omlopp, baseras på den från upphandlingen och dessutom har resandet fortsatt att öka, så förseningarna håller i sig.
Eftersom omloppstiden i dag är 82-83 minuter och 2004 var 90 minuter (borde alltså ha blivit 100 minuter efter att det blev 10 omlopp) borde det ju vara betydligt svårare att hålla tidtabellerna i dag än det var 2004. Efter Brämhults idrottsplats har ju dessutom turtätheten minskat från 20 minuter till 30 minuter på varje gren så det borde ha ökat resandet på dessa linjedelar per buss ännu mer. Den ovannämnda tomkörningen tog väl cirka två minuter.
Vad har gjorts för att snabba upp linje 2 sedan 2004? Det har blivit lättare att ta sig genom Knalleland sedan Fristad-bussarna inte går genom där. Och det här blivit en rondell vid Åsvägen. Och så signalprioritering om den fungerar. Men är det något mer? Dessa åtgärder uppvägs väl också i viss mån av tidsfördröjande saker som utkörningen via Bryggaregatan i riktning Brämhult i stället för att runda Södra torget (tro inte ut utan att jag tycker det är bra att slippa denna), betydligt bökigare vid Hötorget och Högskolan samt att skylten om genomfartstrafik förbjuden för privatbilar på Brämhultsvägen vid Lasarettet alltmer uppfattas som en rekommendation för att inte säga dekoration.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2008, 08:51:01 AM
Eftersom omloppstiden i dag är 82-83 minuter och 2004 var 90 minuter (borde alltså ha blivit 100 minuter efter att det blev 10 omlopp) borde det ju vara betydligt svårare att hålla tidtabellerna i dag än det var 2004. Efter Brämhults idrottsplats har ju dessutom turtätheten minskat från 20 minuter till 30 minuter på varje gren så det borde ha ökat resandet på dessa linjedelar per buss ännu mer. Den ovannämnda tomkörningen tog väl cirka två minuter.
Vad har gjorts för att snabba upp linje 2 sedan 2004? Det har blivit lättare att ta sig genom Knalleland sedan Fristad-bussarna inte går genom där. Och det här blivit en rondell vid Åsvägen. Och så signalprioritering om den fungerar. Men är det något mer? Dessa åtgärder uppvägs väl också i viss mån av tidsfördröjande saker som utkörningen via Bryggaregatan i riktning Brämhult i stället för att runda Södra torget (tro inte ut utan att jag tycker det är bra att slippa denna), betydligt bökigare vid Hötorget och Högskolan samt att skylten om genomfartstrafik förbjuden för privatbilar på Brämhultsvägen vid Lasarettet alltmer uppfattas som en rekommendation för att inte säga dekoration.
Jag har motionerat om att göra Borås mer kollektivtrafikvänlig, men Borås Arbetarekommun har avslagit motionerna. Jag motionerade bland annat om att:
- Kollektibvtrafiksignaler skall sättas upp vid Åsbogatan/Allégatan, så det blir rött för bilarna när bussarna skall ut från Södra Torget.
- Kollektivtrafiksignaler sätts upp vid Lasarettet så att bilarna får stanna när bussarna ska ut. Detta ljus avslogs med motiveringen att bilarna inte får köra där.
- Kollektivtragfiksignaler sätts upp vid utfarten till riksväg 27 vid Druvefors, men det ogillades visst av Vägverket.
Det ultimasta hade ju varit att förvandla Allégatan till renodlad bussgata, men då kan väl inte toppolitikerna med SUV:ar köra rakt in i butikerna så det går väl inte? Dessutom bor det ju folk utmed Allégatan som vill kunna köra in sin bil i ett garage.
Att Allegatan skulle bli bilfri är nog lika lätt som att få högsta vinsten i Postkodslotteriet ...vilket är lika med noll.. :P sen är väl oxå knalleland fortfarande ett ställe det korkar igen sig på har svårt tro det blitt bätter sen jag körde där och högskolan med sin gårdsgata... :P
Citat från: Svemicke skrivet 26 oktober 2008, 13:24:50 PM
Jag har motionerat om att göra Borås mer kollektivtrafikvänlig, men Borås Arbetarekommun har avslagit motionerna. Jag motionerade bland annat om att:
- Kollektibvtrafiksignaler skall sättas upp vid Åsbogatan/Allégatan, så det blir rött för bilarna när bussarna skall ut från Södra Torget.
- Kollektivtrafiksignaler sätts upp vid Lasarettet så att bilarna får stanna när bussarna ska ut. Detta ljus avslogs med motiveringen att bilarna inte får köra där.
- Kollektivtragfiksignaler sätts upp vid utfarten till riksväg 27 vid Druvefors, men det ogillades visst av Vägverket.
Det ultimasta hade ju varit att förvandla Allégatan till renodlad bussgata, men då kan väl inte toppolitikerna med SUV:ar köra rakt in i butikerna så det går väl inte? Dessutom bor det ju folk utmed Allégatan som vill kunna köra in sin bil i ett garage.
Tre mycket bra förslag! Skulle förbättra framkomligheten högst väsentligt.
Trafiksignaler vid utfarten till riksväg 27/41 vid Vasastaden (som jag antar att du avser i stället för Druvefors, som ligger lite längre bort) skulle dessutom lätta upp situationen i Åhaga-rondellen rejält för bussarna.
När det gäller Allégatan antar jag att du avser bara partiet mellan Åsbogatan och Yxhammarsgatan. Ja, där har inte privatbilar att göra. Om de försvinner kan också hållplatserna för linje 1 och 8 flytta från Södra Torget till Allégatan och lätta upp situationen vid Södra Torget. De som bor på Allégatan skall givetvis få dispens att köra.
När det gäller vid Sjukhuset (det heter så sedan några år tillbaka) så är det ju bara genomfartstrafik som är förbjuden. Frånsett att många ger fullkomligt 17 i detta så är det ändå mycket trafik till och från sjukhuset så en kollektivtrafiksignal är mer än motiverad.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2008, 15:53:28 PM
Tre mycket bra förslag! Skulle förbättra framkomligheten högst väsentligt.
Trafiksignaler vid utfarten till riksväg 27/41 vid Vasastaden (som jag antar att du avser i stället för Druvefors, som ligger lite längre bort) skulle dessutom lätta upp situationen i Åhaga-rondellen rejält för bussarna.
När det gäller Allégatan antar jag att du avser bara partiet mellan Åsbogatan och Yxhammarsgatan. Ja, där har inte privatbilar att göra. Om de försvinner kan också hållplatserna för linje 1 och 8 flytta från Södra Torget till Allégatan och lätta upp situationen vid Södra Torget. De som bor på Allégatan skall givetvis få dispens att köra.
När det gäller vid Sjukhuset (det heter så sedan några år tillbaka) så är det ju bara genomfartstrafik som är förbjuden. Frånsett att många ger fullkomligt 17 i detta så är det ändå mycket trafik till och från sjukhuset så en kollektivtrafiksignal är mer än motiverad.
Ja, Vasastaden är det jag syftar på, och jag skrev "vid Druvefors", inte "på Druvefors". Utfarten ligger väl vid Druvefors? ;)
Ja, det räcker med bilfritt den biten. Södergatan i Helsingborg är ett bra exempel på en centrumgata. Åtminstone så som den såg ut i mitten på 90-talet. Vet inte hur det ser ut nu.
Att flytta hållplatserna till Allégatan motsätter sig Lilla Krogen som ligger "mitt i hettan", men det var en bra lösning förra året då torget byggdes om. Dock bör man nog koncentrera hållplatserna mellan Åsbogatan och Lilla Brogatan. Det blev lite långt att gå från exempelvis tvåan mot Tullen och sjuan mot Kristineberg vid byten. Dessutom är väl frågan om hållplatsen skall fortsätta att heta Södra Torget eller möjligtvis döpas om till Allégatan.
Vet inte ens om jag vill kalla den institutionen för sjukhus, men jag vet att kommunpolitikerna inte har en aning om att det faktiskt förekommer genomfartstrafik på Brämhultsvägen och några kollektivtrafiksignaler är helt utom fråga, enligt Petter Löberg i Gatunämnden.
Hej!!!!
Varför köper inte Borås lokaltrafik flera långa MAN-Bussar lion´s city?Den versionen.Eller led-Bussar till linje 1?
Jag ser ofta att det är dom nya scania bussarna på linje ett. Hur många långa MAN-Bussar har BL?
/Rickard
Citat från: Rickard_ skrivet 14 december 2008, 10:04:33 AM
Hej!!!!
Varför köper inte Borås lokaltrafik flera långa MAN-Bussar lion´s city?Den versionen.Eller led-Bussar till linje 1?
Jag ser ofta att det är dom nya scania bussarna på linje ett. Hur många långa MAN-Bussar har BL?
/Rickard
BL har nio långa MAN (nr 070-078), de räcker alltså inte till den normala utsättningen på linje 1. Det gjorde de dock från första början men sedan dess har trafiken utökats och förändrats. För övrigt tycker jag nog att det är mest MaxCi som går på 1:an utöver dessa MAN, Omni ser man mer sällan.
OKej. Och hur ofta ser man alla långa MAN-bussar ute i trafik i borås?
Hur många MAN Lion´s city bussar har BL? Har dom 3 stycken eller ngt?
Citat från: Rickard_ skrivet 14 december 2008, 13:42:07 PM
OKej. Och hur ofta ser man alla långa MAN-bussar ute i trafik i borås?
Hur många MAN Lion´s city bussar har BL? Har dom 3 stycken eller ngt?
Två stycken. 046 och 047.
Om alla långa MAN-bussar är ute samtidigt vet jag inte, men har svårt att tro det. Någon står säkert på verkstad.
Okej. Men tror du att dom tänker köpa in fler MAN bussar?Korta eller lång? Lion´s city versionen av dom eller?
Citat från: Rickard_ skrivet 17 december 2008, 08:29:35 AM
Okej. Men tror du att dom tänker köpa in fler MAN bussar?Korta eller lång? Lion´s city versionen av dom eller?
Det som står på tur att levereras till BL är ytterligare tio OmniLink. Tror dock inte det är klart ännu om även dessa ska bli biogasdrivna eller om det ev blir dieselbussar.
Citat från: Rickard_ skrivet 17 december 2008, 08:29:35 AM
Okej. Men tror du att dom tänker köpa in fler MAN bussar?Korta eller lång? Lion´s city versionen av dom eller?
Det får jag verkligen inte hoppas! Hemska tanke!
Så dom vill hellre ha Ominilinkar än MAN-bussar? Det skulle vart bättre om dom köper in fler långa bussar till linje 1. så att det inte är gamla scania på dom andra linjerna.
Kan dom inte ta upp på något möte att skaffa in led-bussar från MAN till linje 1?
Citat från: Rickard_ skrivet 18 december 2008, 18:15:11 PM
Så dom vill hellre ha Ominilinkar än MAN-bussar? Det skulle vart bättre om dom köper in fler långa bussar till linje 1. så att det inte är gamla scania på dom andra linjerna.
Kan dom inte ta upp på något möte att skaffa in led-bussar från MAN till linje 1?
Varför just MAN? Varken chaufförer eller företaget är nöjda med MAN. Varför ska de då köpa in MAN? Dessutom är ledbussar längre än vad som tillåts gå i centrum.
Citat från: Svemicke skrivet 18 december 2008, 23:14:08 PM
Varför just MAN? Varken chaufförer eller företaget är nöjda med MAN. Varför ska de då köpa in MAN? Dessutom är ledbussar längre än vad som tillåts gå i centrum.
Nu blir det ju det fabrikat som lägger det bästa anbudet - oftast liktydigt med det billigaste - som enigt LOU skall ha beställningen när det gäller ett offentligägt företag. Så BL kan inte själva bestämma om de vill ha Volvo, Scania, MAN, Mercedes eller Solaris. Alla tillverkar dock ledbussar.
Finns det verkligen ett förbud mot att köra ledbuss i Borås? Visst är de längre än boggibussarna men de är betydligt smidigare.
B-L har ju dispens för boggie bussar på vissa gator i centrum..så ledbussar lär väl bli för långa samt att det är svårt köra runt det ökända busstorget med ledvagnar....
Citat från: yngrot skrivet 19 december 2008, 13:43:41 PM
B-L har ju dispens för boggie bussar på vissa gator i centrum..så ledbussar lär väl bli för långa samt att det är svårt köra runt det ökända busstorget med ledvagnar....
För långa möjligen men däremot torde det vara svårare att köra runt Södra torget med en boggibuss än en ledbuss. Det kan väl dock diskuteras om hållplatserna i centrum är byggda för att ledbussar skall stanna vid dem.
Rundkörning vid Södra torget är ett otyg som är svårt att komma i från, men genom omläggning av linjerna 1 och 8 via Bryggaregatan även i riktning mot Södra torget skulle en del av denna undvikas. Dessutom skall ju de linjer som i dag står nere vid Viskan inom kort flyttas cirka 200 meter framåt till Söderbrogatan och då behöver inte heller dessa köra runt på torget. Sedan är det en annan sak att korsningen Bryggaregatan-Söderbrogatan inte är den lättaste för boggibussar.
Att ha Led-bussar på linje 1 skulle varit perfekt. Det är bara att lägga pengar på att bygga om alla hållplatserna på linje 1. Det skulle funkat. För det är ju många som åker linje 1 så det skulle dom tjänat in på.
Vi får väll se hur det blir med södra torget, allégatan och ev. Ledbussar.
Dispensen gäller generellt som undantag för 12meterskravet, inget i den sagt om övrig längd eller fordonstyp. Sen är det helt rätt att flertal hållplatser inte klarar av ledbussar med deras karäktariska utsvängning.
Därtill vill jag lägga att en ledbuss med styrande 3e som diskussionen utgår ifrån, under kraftig sväng ger en blindpunkt där föraren inte har en chans att se ev. förvirrade boråsare som går in i bussen o blir överkörda...
I den trafikmiljö som är skapad i Borås vore det inte lyckat. BL's MAN A26 är godkända för 122 resande, vissa tider på dygnet är det inte tillräckligt, helt klart, men skillnaden mot en ordinär ledbuss är i sammanhanget marginella. Däremot i lågtrafik, de i sammanhanget extrema merkostnaderna för ledbussar motiverar inte alls detta. BLs o för en gångs skull lite cred till VT7 beslut att köra med 15m boggie var mycket motiverat, ledbussar hade krävt ombyggnader av hållplatser, verkstadsmöjligheter etc- för några högtrafiktimmar då inga busstyper vore tillräckliga.
Slut på konstaterandena o en fråga, fanns det vintern 2004 någon karossör som kunde leverera 7 gasledbussar o som kunde garantera leverans av ytterligare 2 nästkommande år?
Volvo kunde inte,,,
Men hade inte BL några andra som kunde leverera Gasledbussarna då?
Hej! Ang dom långa MAN-bussarna. Idag såg jag en av BL´s långa MAN-bussar gick på 2 till tranadared. Idag var det 070 som gick på extra turerna.Hur länge går extrabussarna upp till trandared?
Citat från: Rickard_ skrivet 31 december 2008, 17:07:55 PM
Men hade inte BL några andra som kunde leverera Gasledbussarna då?
Vet inte hur MANs orderbok såg ut men A23 CNG fanns iaf på modellprogrammet år 2004.
Citat från: Rickard_ skrivet 15 januari 2009, 19:56:19 PM
Hej! Ang dom långa MAN-bussarna. Idag såg jag en av BL´s långa MAN-bussar gick på 2 till tranadared. Idag var det 070 som gick på extra turerna.Hur länge går extrabussarna upp till trandared?
Det gick en sådan där häromdagen också, kan ha varit i måndags. Svaret på din fundering hittar du enklast här (http://www.vasttrafik.se/TimeTables/(7)__2_3236.pdf).
Tack. Men har dom inga andra bussar dom kan sätta in på extraturerna på 2:an till trandared? Det är bättre att dom långa går på 2:an på sommartorsdagarna sen i sommar.
Citat från: Rickard_ skrivet 16 januari 2009, 18:55:09 PM
Tack. Men har dom inga andra bussar dom kan sätta in på extraturerna på 2:an till trandared? Det är bättre att dom långa går på 2:an på sommartorsdagarna sen i sommar.
Tja, man tager väl vad man haver så att säga. Bussen kan ju t ex ha varit på verkstadsbesök tidigare under dagen och sätts sedan ut på "Trandareds-2:an" på eftermiddagen. Annars tror jag det normalt ska gå en "lundensare" där, alltså någon av 042-045.
OKej. Men Lundensarna var väll ute på någon annan tur. Men jag tycker personligen att det är bra att dom kör långa MAN-bussar upp till trandred. För den sväljer ju mer folk. Hur blir det med dom där scania bussarna som ska komma i höst eller när det var?
Citat från: Rickard_ skrivet 17 januari 2009, 09:31:27 AM
OKej. Men Lundensarna var väll ute på någon annan tur. Men jag tycker personligen att det är bra att dom kör långa MAN-bussar upp till trandred. För den sväljer ju mer folk. Hur blir det med dom där scania bussarna som ska komma i höst eller när det var?
Jag säger väl som jag vill minnas Staffan gjorde nyligen: jag tror inte ens de är beställda ännu.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 januari 2009, 09:43:55 AM
Jag säger väl som jag vill minnas Staffan gjorde nyligen: jag tror inte ens de är beställda ännu.
Jag har heller inte hört att de skulle vara beställda med BL:s vd sade i Borås Tidning för någon vecka sedan något "om de nya bussarna som kommer till hösten".
Okej.Så det kan vara så att inte BL har beställt dom än.Men det är iaf säkert att dom ska komma med scania någon gång iaf.eller vad tror ni?
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 januari 2009, 09:43:55 AM
Jag säger väl som jag vill minnas Staffan gjorde nyligen: jag tror inte ens de är beställda ännu.
Jo, de är beställda, men det har tydligen uppstått problem med motorerna så leveransen lär dröja.
Citat från: Svemicke skrivet 18 januari 2009, 22:49:05 PM
Jo, de är beställda, men det har tydligen uppstått problem med motorerna så leveransen lär dröja.
Om det är gasmotorer så har Scania gjort ett tillfälligt stopp i produktionen av sådana i väntan på en ny modell. Dessa skulle vara klara för leverans till hösten men det kan ju ha hänt något så att de blivit försenade.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 16 januari 2009, 23:51:35 PM
Annars tror jag det normalt ska gå en "lundensare" där, alltså någon av 042-045.
Hej!
Tyvärr så har vi bara 3 lundensare kvar. 044 har råkat ut för motorras och kommer att användas som reservdelsbuss enligt rykten.
Citat från: cobra_81 skrivet 20 januari 2009, 00:40:32 AM
Hej!
Tyvärr så har vi bara 3 lundensare kvar. 044 har råkat ut för motorras och kommer att användas som reservdelsbuss enligt rykten.
Tyvärr? Jag trodde inte att du eller dina kollegor gillade lundensarna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2009, 11:49:17 AM
Tyvärr? Jag trodde inte att du eller dina kollegor gillade lundensarna.
oj använde nog fel ord.
Du har rätt Staffan, många av oss gillar dom inte.