Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Jeppe Hagelbäck skrivet 22 oktober 2008, 08:50:57 AM

Titel: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 22 oktober 2008, 08:50:57 AM
http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaianders/article433197.ece (http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaianders/article433197.ece)
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 22 oktober 2008, 09:08:55 AM
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 22 oktober 2008, 08:50:57 AM
http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaianders/article433197.ece (http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaianders/article433197.ece)

Uppgifterna om Capitol var inte helt korrekta i Ny Tekniks artikel. De skriver bl a att Capitolen var en dm smalare än Metropolen, skillnaden var dock endast en cm. Vidare påstår man att max antal passagerare var 66, korrekt antal var 72. Capitol med fast konduktör tog max 69 (70 om bussen kördes utan konduktör).

M v h
Ingwar
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: Mr G skrivet 22 oktober 2008, 10:06:20 AM
Inget ovanligt med små sakfel i en sån artikel. Ett annat är att Metropol tog nästan 100 passagerare (fast ingen kan förstås säga emot att 80 är nästan 100). Men i jämförelse med H21 Capitol som tog 72 är skillnaden marginell. Och att Capitolerna var 2 meter kortare. Jag minns inte det exakta måttet, men nog var de längre än 10 meter i alla fall.

Kul artikel ändå, ingen skugga ska falla över den för dessa små tillkortakommanden.
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: HJP skrivet 22 oktober 2008, 10:11:51 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 22 oktober 2008, 09:08:55 AM
Uppgifterna om Capitol var inte helt korrekta i Ny Tekniks artikel. De skriver bl a att Capitolen var en dm smalare än Metropolen, skillnaden var dock endast en cm. Vidare påstår man att max antal passagerare var 66, korrekt antal var 72. Capitol med fast konduktör tog max 69 (70 om bussen kördes utan konduktör).

M v h
Ingwar
****
Enligt SS:s vagnförteckning, hade bussarna föjande data:

H19 Metropol.

Bredd, största utvändig.........2,45 m.
             korgbredd, utvändig....2,40 m.

Antal passagerare......................80.
    sittplatser......................................48.
    ståplatser......................................32.

H21 Capitol.

Bredd, största utvändig..........2,44 m.
                   korgbredd, utvändig.....2.40 m.

Antal passagerare.......................72.
    sittplatser.......................................36.
    ståplatser.......................................36.

H23 smal Capitol.

Bredd, största, utvändig.........2,36 m.
                   korgbredd, utvändig.....2,32 m.

Antal passagerare........................66.
    sittplatser........................................34.
    ståplatser........................................32.


H23 är den smala variant av Capitol, som kom till efter den svåra bussolyckan på dåvarande smala, Essingebron.

En fråga som inställer sig, är vad det kan vara för skillnad på största utvändig bredd och utvändig korgbredd. Jag ser ingen annan förklaring, än den del av stötfångarnas ändar, som böjer av mot långsidorna.

HJP
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: HJP skrivet 22 oktober 2008, 10:39:54 AM
Citat från: Mr G skrivet 22 oktober 2008, 10:06:20 AM
Inget ovanligt med små sakfel i en sån artikel. Ett annat är att Metropol tog nästan 100 passagerare (fast ingen kan förstås säga emot att 80 är nästan 100). Men i jämförelse med H21 Capitol som tog 72 är skillnaden marginell. Och att Capitolerna var 2 meter kortare. Jag minns inte det exakta måttet, men nog var de längre än 10 meter i alla fall.

Kul artikel ändå, ingen skugga ska falla över den för dessa små tillkortakommanden.
****
H19, Metropol, är 12,10 meter lång, enligt SS vagnförteckning - Största länd, över stötfångare.
H21, Capitol, är 10,69 m lång.
H23, smal Capitol, är 10,49 m lång.

HJP
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: Mr G skrivet 22 oktober 2008, 10:47:00 AM
OK då - Jämför man med H23 blir det ju nästan rätt

1,61 m längre och 9 cm bredare.

Hur som helst tyckte man att Metropolen var en riktig bjässe. Men jämför man med dagens bussar känns det som att den krympt ihop på något sätt.
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: Peter Öden skrivet 22 oktober 2008, 19:12:44 PM
Hej !

Varför har man inte satt på den rätta typen av reg.skylt på den i bak ??
Den ska vara fyrkantig med rundade hörn, inte av den typen som tycks sitta på den nu !

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: HJP skrivet 23 oktober 2008, 10:06:58 AM
Citat från: Peter Öden skrivet 22 oktober 2008, 19:12:44 PM
Hej !

Varför har man inte satt på den rätta typen av reg.skylt på den i bak ??
Den ska vara fyrkantig med rundade hörn, inte av den typen som tycks sitta på den nu !

Mvh Peter Ö
****
Förlåt en yngling, men reg-skylten är fyrkantig, liksom alla reg-skyltar.
Men Jösses! Här har några duktiga entusiaster lag ner ett otroooligt arbete på att renovera Metropolen, och hittar man inte fel typsnitt på i dest-rullen, så hittar man en "icke fyrkantig" reg-skylt.  PETITESSER!

Själv vill jag framföra min åsikt, att ni som ställt denna buss iordning, har utfört ett enastående fint arbete. Tack för det!

HJP
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: yngrot skrivet 23 oktober 2008, 21:07:46 PM
Ja visst är det trevligt att det finns några gammla bussar kvar tyvärr är det ju många som är borta som hade vart roliga att ha kvar...
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 23 oktober 2008, 21:36:49 PM
Lite trist att det inte gick att bevara en dubbeldäckad Büssing H31 eller H33.

/Peter
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: john skrivet 23 oktober 2008, 21:54:06 PM
Ja det är mycket trist att det inte blev någon Bussing kvar. H33 4299 stod länge kvar i söderhallen med en lapp i vindrutan. Tag inga delar vagnen skall bevaras. Men tyvär så blev det inte så. 4299 som var utrustad med guidemickrofon och ricktig färdskrivare för att klara abonemang.

John.
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 24 oktober 2008, 11:54:58 AM
Det var väl den H33 som SvOf hade tänkt bevara. Men det satte dåvarande SL-chef Bäckström stopp för. "Det ska inte stå några gamla dubbeldäckare o skräpa i omgivningarna" hette det.
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: HJP skrivet 24 oktober 2008, 17:39:01 PM
Citat från: john skrivet 23 oktober 2008, 21:54:06 PM
Ja det är mycket trist att det inte blev någon Bussing kvar. H33 4299 stod länge kvar i söderhallen med en lapp i vindrutan. Tag inga delar vagnen skall bevaras. Men tyvär så blev det inte så. 4299 som var utrustad med guidemickrofon och ricktig färdskrivare för att klara abonemang.

John.
****
H31 har ju sitt historiska värde, liksom H35, men H33 var i mitt tycke, den klart häftigaste dubbeldäckaren. Snygg, och bra att köra. Synd att ingen finns kvar.

HJP
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 25 oktober 2008, 16:09:22 PM
Kan bara hålla med. H33 var nog en av de snyggaste dubbeldäckare som någonsin byggts.  Bortsett då från en klassisk gammal London RT eller RM.
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: JDS skrivet 25 oktober 2008, 16:24:02 PM
Citat från: HJP skrivet 22 oktober 2008, 10:11:51 AM
H23 är den smala variant av Capitol, som kom till efter den svåra bussolyckan på dåvarande smala, Essingebron.

Olyckan inträffade 1948 med en trådbuss. Den smala capitolen får väl snarare beskrivas som trådbussarnas ersättare många år senare.
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: Mr G skrivet 25 oktober 2008, 16:57:33 PM
Inte trådbussarnas ersättare väl. Snarare kom väl H23 att ersätta H8:orna, som om jag minns rätt sparades just för att kunna trafikera den smala bron till Stora Essingen ifall mankemang skulle uppstå med tråden.
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: JDS skrivet 25 oktober 2008, 17:01:26 PM
Citat från: Mr G skrivet 25 oktober 2008, 16:57:33 PM
Inte trådbussarnas ersättare väl. Snarare kom väl H23 att ersätta H8:orna, som om jag minns rätt sparades just för att kunna trafikera den smala bron till Stora Essingen ifall mankemang skulle uppstå med tråden.

Jag trodde i min enfald att den huvudsakliga trafiken från Kungsholmen till Stora Essingen före 1961 bedrevs med trådbussar och efter 1961 med H23. Med andra ord ersattes trådbussarna av H23 och H23 är alltså trådbussarnas ersättare. Hade du blivit gladare av "efterträdare"?
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: Mr G skrivet 25 oktober 2008, 18:11:25 PM
Men trådbussar fanns ju kvar även efter att H23 hade levererats, även om de inte gick till Stora Essingen något mer. F2  som trafikerade 96:an ersattes mycket riktigt av H23. Vad jag minns var annars just H8 de enda dieselbussar som fick köra över Essingebron. Och eftersom de var åldersstigna behövde de ersättas om man skulle upphöra med trådbusstrafiken.
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: JDS skrivet 25 oktober 2008, 18:21:43 PM
Citat från: Mr G skrivet 25 oktober 2008, 18:11:25 PM
Men trådbussar fanns ju kvar även efter att H23 hade levererats, även om de inte gick till Stora Essingen något mer. F2  som trafikerade 96:an ersattes mycket riktigt av H23. Vad jag minns var annars just H8 de enda dieselbussar som fick köra över Essingebron. Och eftersom de var åldersstigna behövde de ersättas om man skulle upphöra med trådbusstrafiken.

Driver du med mig eller? Ditt resonemang tycks gå ut på att trådbussarna inte behövde ersättas eftersom trådbusstrafiken upphörde, och att H23 i själva verket ersatte de dieselbussar som man hade för att i nödfall ersätta trådbussarna lite med (och som i verkligheten säkert inte rullade en enda meter i samband med skiftet). Det var den mest tillkrånglade förklaring jag har hört på länge!
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 25 oktober 2008, 18:37:21 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 oktober 2008, 11:54:58 AM
Det var väl den H33 som SvOf hade tänkt bevara. Men det satte dåvarande SL-chef Bäckström stopp för. "Det ska inte stå några gamla dubbeldäckare o skräpa i omgivningarna" hette det.

Märkligt resonemang! Särskilt med tanke på att H31-33 slopades drygt ett åt före H35:orna. Turligt nog bevarades iallafall tre H35:or.

/Peter
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 25 oktober 2008, 19:02:35 PM
Citat från: JDS skrivet 25 oktober 2008, 18:21:43 PM
Driver du med mig eller? Ditt resonemang tycks gå ut på att trådbussarna inte behövde ersättas eftersom trådbusstrafiken upphörde, och att H23 i själva verket ersatte de dieselbussar som man hade för att i nödfall ersätta trådbussarna lite med (och som i verkligheten säkert inte rullade en enda meter i samband med skiftet). Det var den mest tillkrånglade förklaring jag har hört på länge!


Trådbussdriften på linje 96 lades ner i maj 1961 o ersattes med Capitol H23. Endast bussar max 2.35 breda fick trafikera Essingebron, vilket gjorde att de bredare F3 inte fick gå där.
Titel: SV: Metropolen igen (artikel i Ny teknik)
Skrivet av: JDS skrivet 25 oktober 2008, 19:11:17 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 oktober 2008, 19:02:35 PM
Trådbussdriften på linje 96 lades ner i maj 1961 o ersattes med Capitol H23. Endast bussar max 2.35 breda fick trafikera Essingebron, vilket gjorde att de bredare F3 inte fick gå där.

Jo, så mycket har jag också förstått. Inom parentes lär breddbegränsningen ha varit 2.30 men SS ha haft ett undantag från detta, vilket någon gärna får berätta mer om!