Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2008, 01:33:30 AM

Titel: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2008, 01:33:30 AM
http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?Artikel=2387141 (http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?Artikel=2387141)

Inte helt ovanligt
Titel: SV: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: Karsten skrivet 22 oktober 2008, 01:48:46 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2008, 01:33:30 AM
http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?Artikel=2387141 (http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?Artikel=2387141)

Inte helt ovanligt

Nej, den enda MAN jag kört betedde sig precis så. Dörrarna upp till hälften för att där fastna i tre-fyra sekunder innan de smäller igen.
Titel: SV: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: Zella skrivet 22 oktober 2008, 01:54:34 AM
Finns bättre bussar än MAN...
Titel: SV: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: Möllers skrivet 22 oktober 2008, 01:57:48 AM
jo hände i malmö med dom krånglar gör dom i min stad med ibland.
Ner jag var gick så sog jag en buss mitt dörrarna var inte helt öpnna alls av MAN Arrivas bussar.
Titel: SV: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: Haakon skrivet 22 oktober 2008, 14:16:52 PM
Dörrproblemen som MAN har, har funnits på Mercedes Citaro-vagnarna i flera år. Helt plötsligt strejkar dörrarna mitt i en öppnings eller stängningsfas. Då får man ibland manuellt öppna eller stänga dörrarna för att de ska hoppa igång. Om inte det funkar får man göra en "norsk omstart" med huvudströmmen. Eftersom de flesta dörrar idag styrs med flera styrenheter, sk noder så är det mer regel än undantag att de inte funkar som de ska. En av anledningarna kan vara spänningsfall. Eftersom de flesta bussarna har mer elektriska förbrukare än vad generatorn och batteriet orkar driva, så kör många bussar med halvtomma-tomma batterier. De hinner helt enkelt inte ladda på sig mellan ändhållplatserna när man måste stänga av bussen. och nu mot den mörkare och kallare årstiden så går både värmen och belysningen konstant.
Titel: SV: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: Rickard skrivet 22 oktober 2008, 15:36:15 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2008, 01:33:30 AM
http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?Artikel=2387141 (http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?Artikel=2387141)

Inte helt ovanligt

Så pass nya bussar borde ha klämskydd kan man tycka.
Titel: SV: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: Hagri skrivet 22 oktober 2008, 16:56:48 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2008, 01:52:46 AM
Liknande problem fanns ju redan 1983 på nylevererade Scania CR112 med bladdörrar....

Jag (eller dörren) totalkvaddade en barnvagn en gång, fick lufta ur dörren för att kunna lösgöra vagnen....
Var barnvagnen tom?
Titel: SV: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: Christian W skrivet 22 oktober 2008, 17:07:10 PM
MAN Lion City är värre än Neoplan.

Skaka huvud när dörrar skrek knappt kan stängt.
Titel: SV: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: Rickard skrivet 22 oktober 2008, 17:21:38 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2008, 16:12:05 PM
Givetvis finns det klämskydd....

Då måste det ju ha varit avlägsnat om personer skadas så allvarligt som artikeln säger. Klämskyddet borde vara aktiverat jämt, även om dörrarna krånglar.
Titel: SV: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: Cero skrivet 22 oktober 2008, 17:30:42 PM
Citat från: Rickard skrivet 22 oktober 2008, 17:21:38 PM
Då måste det ju ha varit avlägsnat om personer skadas så allvarligt som artikeln säger. Klämskyddet borde vara aktiverat jämt, även om dörrarna krånglar.

Om dörrarna går igen okontrollerat kan det ske med sådan kraft att skada hinner uppstå innan klämskyddet reagerar. Om dörrbeteendet dessutom beror på el- eller datorstörning (eller felprogrammering) kan det ju också innebära att inte bara dörren upphör att fungera/fungerar fel utan även klämskyddet.
Titel: SV: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: yngrot skrivet 22 oktober 2008, 19:41:51 PM
Lite för mycket av elektronik för det ska kunna funka i en skakig buss vänta tills bussarna vart med några år då finns väl risk det blir än värre med problem.. Batterier hinner väl som skrevs långre upp sällan laddas klart under dagen Borås Lokaltrafik har installerat laddare på alla bussar som står på ramp i Borås för att minska på problem med för lite ström i batteri.
Titel: SV: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: Göransson skrivet 22 oktober 2008, 20:54:29 PM
Var tvungen att vidarebefodra länken till Svenska Neoplan/Man ;D
/Magnus
Titel: SV: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: Haakon skrivet 22 oktober 2008, 22:37:54 PM
Dörrautomatiken och klämskyddet är i många fall beroende av varann för att fungera optimalt. Dessa två system är sedan i maskopi med dörrbromssystemet, som styrs av gaspedalen, för att sedan skicka signal tillbaka till dörrbromsen som förhoppningsvis har fått klarsignal från dörrkretsarna att de är stängda. (om man ska iväg) I många fall ligger också ett fördröjning inprogramerad så man inte kommer iväg "för fort". Signalerna mellanlandar alltid i nod/datasystemet för kontroll. Det sker en hel hög med grejor på några få hundradelar. Som så i många andra fall sparas det även här på krut. Vi vet ju alla vad som händer i en vanlig PC om man drar igång för många aktiviteter och program samtidigt. Datorn blir slö och det händer att den hänger sig. Anledningen är att inte processorkraften räcker till för allt arbete. Samma sak är det med bussarnas datasystem. De är nästan till 100% underdimensionerade till vad som händer i bussens elektroniksystem. Det är inte alls ovanligt att det finns ett flertal separata noder som styr olika sektioner var i bussen såsom belysning, stoppknappar, hållplatsutrop, dörrsystem, värmesystem, AC-system, samtidigt som de ofta styr bussens yttre elektronik, som bakljus, sidomarkeringar, samt laddningsregulation för batterier. Det har också varit många kockar framme å rört om i busselektronikens soppa. 3-4 olika företag, ibland flera. Volvo har sina elektriker, Säffle har sina, Thoreb sina och AC-systemet har sina. Man förstår varför det strular så mycket som det gör. Enerverande för chaufförerna. De flesta av dessa problem skulle lätt avvärjas med lite mer ekonomisk satsning på fordonen.
Titel: SV: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: Jonas skrivet 23 oktober 2008, 05:40:17 AM
Man kan ju undra varför de ska installera så mycket elektronik i allting?
De gamla dörrsystemen fungerade väl bra som det var.
Tror aldrig jag hade några problem med 113-vagnarna(för utom när någon satta tuggummi på fotocellen.. ;))
Titel: SV: Dörrproblem med MAN
Skrivet av: yngrot skrivet 23 oktober 2008, 21:20:09 PM
precis du har rätt...