Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 21 oktober 2008, 16:36:14 PM

Titel: Swebus 4993
Skrivet av: Fredde skrivet 21 oktober 2008, 16:36:14 PM
Swebus 4993 har fortfarande kvar Jönköpingslacken här i Gävle samt märkt "Vikariebuss" kommer denna lackas om eller kommer den bara vara kvar här till man fått hit något annat? Åkte den idag & den verkar rätt så orkeslös i acc kanske turbon är slut på den ?!?

Swebus 4990, 4991 och 4992 är väll omlackade nu har jag för mig!!
Titel: SV: Swebus 4993
Skrivet av: Haakon skrivet 22 oktober 2008, 14:35:12 PM
4993 var nog den som var tröttast av dom Mercorna vi hade i Jkpg. Och troligast den som hade mest fuffens för sig elektroniskt också. Innan man gräver ner sig i turbon, kan man kontrollera om det sitter ett igentäppt CRT-filter i avgasningsröret. Det är ett partickelfilter som ska göra mindre skadliga utsläpp. Man kan likna det vid en katalysator. För att de ska fungera optimalt (och rensa sig själva något) måste man köra ganska länge med bussen så CRT-filtret får arbetstemperatur. Är det igensatt blir bussen slöare och drar mer bränsle. Om bussen ryker lite väl mycket och luktar lite surt kan man rikta blicken mer mot turbon. Utblåset ska på en frisk turbo vara fri från fett och sot. Är det sotigt brukar turbon läcka olja genom den genomgående axeln, mellan "propellrarna". Propellrarna tar mycket stryk om insugsluftsystemet drar tjyvluft efter luftfiltret. Då kommer det mycket damm och smuts in i turbon och vidare in i motorn. då behöver man inte vara Einstein för att förstå det vidare slitaget i motorn på lager, kolvar, mm...  Resulterar i sämre klös i motorn.
Titel: SV: Swebus 4993
Skrivet av: AO skrivet 23 oktober 2008, 17:08:16 PM
Citat från: Fredde skrivet 21 oktober 2008, 16:36:14 PM
Swebus 4990, 4991 och 4992 är väll omlackade nu har jag för mig!!

Stämmer att dessa är omlackade. Liksom 5402, 5403, 5404, 5405, 5358 och 5359.