(http://www.mrg1.de/images/198.JPG)
Nästa avgång på Norra Bantorget våren 1968 är en raket som strax ska styra noskonen mot Helenelund (?) (Min gissning bara)
Njae förresten, ser inte ut att vara dags för avgång än på ett tag. Inte framkörd till hållplatsen än.
Hej
Vilken sorts bussar är det som är på väg åt andra hållet?
mvh Stefan P
Hej !
Kan den första vara en Smith och den andra en Karlaverken ?
Mvh Peter Ö
Den sista är väl en Lier/Fjord
Citat från: Mr G skrivet 21 oktober 2008, 14:20:47 PM
(http://www.mrg1.de/images/198.JPG)
Nästa avgång på Norra Bantorget våren 1968 är en raket som strax ska styra noskonen mot Helenelund (?) (Min gissning bara)
Njae förresten, ser inte ut att vara dags för avgång än på ett tag. Inte framkörd till hållplatsen än.
Tack för en minnesväckande bild!
1965 hade jag "nöjet" att köra en av Raketerna. Jag var då placerad i Huddinge (SJ), som var ett renodlat Scania-garage. Men vid ett tillfälle hade vi fått en Raket till låns och jag fick den på min tur. Turen började med tomkörning till Skogås för att därifrån köra linje 742 in till Ölandsgatan. Körningen till Skogås gick utan problem. Efter ett par minuters väntan i vändslingan körde jag fram till hållplatsen och lastade på folk. Dags för avgång. I med växeln och gasa på. Bussen orkade knappt komma igång. På hela vägen in till Stockholm gick det aldrig fortare än 40 km/h! Motorn orkade inte. Väl framme fick jag ringa och begära vagnbyte. Jag vet än i dag inte vad felet var på Raketen (den skickades tillbaka till Sundbyberg), men mitt förtroende för Volvo-bussar hade fått sig en knäck.
F ö tycker jag att det ser ut som om föraren på bilden har börjat svänga ut från trottoarkanten medan han kollar i backspegeln. Han kanske körde tomt till garaget?
M v h
Ingwar
Fanns det avgasbroms på "raketerna"? Har f ö aldrig hört beteckningen "raket" förut. Ibland hängde sig avgasbromsen med beskrivet resultat.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 21 oktober 2008, 21:18:25 PM
Fanns det avgasbroms på "raketerna"? Har f ö aldrig hört beteckningen "raket" förut. Ibland hängde sig avgasbromsen med beskrivet resultat.
Mvh Jan G
Vad jag kan minnas fanns det ingen avgasbroms på raketerna. Verkstaden i Huddinge lyckades inte fixa problemet, det var därför bussen skickades tillbaka. Men det är rätt som du säger, hängd avgasbroms får sama effekt. Det råkade jag ut för vid senare tillfällen på B58-vagnar.
M v h
Ingwar
Hängd avgasbroms har en bekant råkat ut för. Började brinna i golvet på bussen. Tre brandsläckare räddade den B58:an.
Inge kul när den hänger sig i halkan heller råkade ut för det på en Kålleredsbuss motorn stannade i en nerförsbacke.... svettigt vart det..... kansek inte så smart använda den i halkan men första vintern man körde hade man ju inte kolla på allt. ;D
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2008, 19:07:34 PM
Smith och Lier lär det ska vara i den ordningen, gissningsvis Sörmlänningar bägge två.
Nu trampar jag kanske i klaveret men den första bussen ser ut att vara en kopia av min Lierbuss. Med vindrutor bak!
Stina.
Hej! Angående Lier-buss med "vindrutor bak" Den Lierbuss som ses här på bilden har ett annat bakparti med raka rutor. Ett annat utförande är det som är på Stinas buss. Sen fanns det ytterligare ett med en hel bakruta. Smit-bussen framför har ett bakparti som liknar det som återfinns på Stinas.
Mvh Jan G
Forsta bussen borde vara en Smith. Palmbergs Buss i Eksjö (fd BK-Buss, fd. Nils-Buss Eksjö)) hade en likadan i slutet 50-tal, början 60. Garaget var då på Ågatan i Eksjö, med väldigt smala portar.
Hej! Näshulta Omnibus - firman med örnmärket - hade en rad Smit-bussar. Men nu kom jag på en annan sak. På färjan till Tyskland 1965 stod vi bakom en Smit-buss med små bilder bakpå baksätesryggarna. Den bussen var en Scania-Vabis med motorn bak. Hade Smit en egen konstruktion där man köpte in Scaniamotorer eller vad?
Mvh jan g
Stämmer med bilderna det kommer jag ihåg också.
Bilderna anv'ndes som lite reklam för olika slags bussresor. T.ex. bilder med tulpaner på våren för blomsterresorna.Kul att bli påmind lite.